Berg-o-dalbanor | Bästa minnet?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Berg-o-dalbanor | Bästa minnet?

Post by lither »

Efter tittat på Discovery-timmen för 7 minuter sedan så vandrade tankarna tillbaka till Canadas Wonderland för (hmm..) två år sedan.
Stående berg-o-dalbana, vad sägs om det? SkyRider tog mig och min bror på oanade adrenalinkickar. Var bara tvungna att åka den två gånger till innan vi fortsatte äventyret.

Nå, vad har ni för exhalterade berg-o-dalbane-minnen? Om nu ni har några vill säga. :)

Edit - bildtajm:

Image Image Image
Last edited by lither on 2003-12-09 20:53:15, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Hang over för första gången på lisseberg,skrek som en liten tjej,det var kul. :)
We dance to all the wrong songs
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Hade hoppats på lite mer från din sida. ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

lither wrote:Hade hoppats på lite mer från din sida. ;)
Hang over är ju inte sååå mycket av en upplevelse det går så jefla fort så man hinner bara skrika lite. :D
We dance to all the wrong songs
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Lovade flickvännen att åka Balder efter ett mindre tjafs - har aldrig varit så rädd i hela mitt liv när den svängde ner efter 70-grader-skylten. Var helt skakis efter, helt klart kul men hemskt på samma sätt.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Absolut.
Balders första nerförsbacke är rätt ball, men mina två favoriter finns på Busch Gardens i Tampa, FL.

Kumba
och
Montu

Montu sparade vi till sist med att åka ifall vi skulle bli illamående, inge vidare motivation att åka fler om man mår illa. Men den vara så satans rolig att vi skyndade oss att åka den 2ggr till innan dom stängde ;D
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

bim wrote:har aldrig varit så rädd i hela mitt liv när den svängde ner efter 70-grader-skylten. Var helt skakis efter, helt klart kul men hemskt på samma sätt.
SANT !! höll på o skita på mej vid den där backen :D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Rymdraketen 1986 på Barnens dag i Kumla, skitcoolt ... en raket med bioduk inuti som rörde på sig, och det kändes som man flög i rymden (såg ut så också).

=)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Håller mig gärnaborta från berg- o. dalbanor då jag har lite höjdskräck och inte gillar höga hastigheter. 8)
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Roller Coaster Tycoon 1 & 2 <- bäst spel! ;D
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Men Shiznit...

Det är en trend som florerar just nu som går ut på att uppfinna så många
sporter/företeelser/aktiviter/maskiner som möjligt som i stort sett går ut på
att kasta omkring kroppen och mörbulta hjärnan för att få någon sorts
spännande känsla och annorlunda förvirring. Det är ju uppenbart att detta
bara är någon sorts substitut för droger, men eftersom ni är så in i helvete
PK så håller ni er till berg- och dalbanor istället. Inräknat i den här trenden
är bungie jumping, fallskärmshoppning, berg- och dalbanor o.s.v.

Disclaimer #1: Pync tar avstånd från droger
Disclaimer #2: Pync tar avstånd från berg- och dalbanor.
Disclaimer #3: Det är okey att du gillar berg- och dalbanor om du är yngre än 10 år.
Disclaimer #4: Pync tar avstånd från barn som är yngre än 10 år.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ibland är du bara för lite pync.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Morbid
Posts: 37
Joined: 2003-10-22 15:22:48
Location: Kramfors
Contact:

.

Post by Morbid »

när jag var på klassresa i 6an (lääänge sedan) så åkte jag o mina polare den vanliga lisebergs banan typ 15 ggr, enda gången jag åkt bergochdal bana :(
Vad skall man skriva här?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tivoli i Danmark och deras Boomerang... Hög backe, 45 graders lutning, in i en loop, in i en liggande loop, genom en skruv, upp för en till backe och tillbaks till starten baklänges... Fan vad skakis man var efter den... var visserligen bara 13-14.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Har bara varit på Liseberg än så länge, men älskar bergochdalbanor. Än så länge har jag dock inte åkt någon som slår fritt fall från 3500 meters höjd, men så har jag inte åkt så många heller. Hang over tyckte jag om, det svartnade för ögonen när jag åkte den, fastän jag tittade rakt fram. Underbart :D
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Har varit på Six Flags Magic Mountain norr om Los Angeles. Ett område fullt med mer eller mindre extrema åkattraktioner. I vissa banor kunde man lätt komma upp i 4G när det gick undan.

En specialare var Superman, en relativt enkelt bana om man jämför med banor full av loopar och skruvar. Rent tekniskt är den dock mycket intressant - man åker på en lång raksträcka där man accelereras med hjälp av linjärmotorer i banan. Denna acceleration kan gämföras med en snabb båge. Ljudet av den tunga vagnen och dess stora hjul får det hela att låta som ett jaktplan om man står vid sidan och ser på - när man sitter däri hinner man inte tänka så mycket... Efter en snabb acceleration bär det av uppåt i en 90-gradig tvärböj - rakt upp i himlen. Här tar naturkrafterna över. Vagnen bromsas in av tyngdlagen, man får någon sekunds 0G precis i toppen innan vagnen börjar rulla tillbaka - baklänges. Därefter sköter tyngdlagen accelerationen när vagnen skall tillbaka. Hela banan åks bakänges i hög fart på tillbakavägen.

På samma ställe finns också en häng-bana där man sitter i stolar som hänger under spåret. Denna kallas Batman och hela miljön runt banan går i Batman-stil (amerikanarna gillar show). Trots detta är åkningen mycket bra. Hängkonstruktionen gör resan mycket mjuk eftersom upphängningen är hydraliskt dämpad och man slipper känslan av att åka i ett tåg. Hängande gör också att kurvorna "tar" mer. På vissa ställen utmed banan kommer man upp i dessa 4G, vilken känns ordentligt. Enda nackdelen är att banan är lite kort.

En stor nackdel med amerikanska nöjesfält är de enorma köerna under högsäsong. Det kan handla om flera timmars väntan vid varje attraktion. Dessutom är amerikanarna skickliga på att gömma köerna - på utsidan syns de knappast, men inuti byggnaden går de kors och tvärs. Detta är nog en stor anledning till de överdådiga miljöerna runt banorna - man skall helt enkelt ha något att se på under tiden man väntar.

Skall man dit är det under lågsäsong och helst en vardag. Man betalar ett fast pris vid ingången, sedan är det bara att åka till man stupar. Lågsäsong i Kalifornien är som en behaglig sommardag hos oss, bara man undviker regnet.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Colossos på heide-park i tyskland är rolig. 60m hög träbana, tror att det är världens högsta eller nåt :). Har åkt dragon khan på port aventura i spanien också, flest loopar i världen har den, men den är tråkig, snurrar bara typ.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Space Mountain i Disney World Paris.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Sist jag var på liseberg var det med min farsas firma på en familjeresa över en helg, en av killarna på firman hade en kompis som jobbade som elektriker på lisebergsbanan... Han sa att han aldrig i helvete skulle sätta sig i den banan när det regnar efter att ha sett hur bromsarna är konstruerade... Fick också se räddningsvagnen. När en vagn fastnar i botten på en av dom liggande looparna måste man ju få den därifrån (händer väl bara vid nödbromsningar när det går för fort, ännu en anledning att inte åka när det regnar). Det är en dieseldriven orange sak som kan gå mellan 1 och 3 KM/h, killen vi snackade med sa att folk brukar stå och glo ganska friskt när man skickar ut den på banan :D

Hela styrsystemet är elektromekansikt, inga datorer som kan gå åt skogen.
Bromsarna är av 2 typer, friktionsbromsar för att mínska farten och stoppbromsar för att tvärstanna vagnen (aj).
Automatiken stoppar vagnen på den högsta punkten i varje loop om det föregående vagnen inte har passerat nästa höga punkt.
All denna automatik slipper man på dom banor som bara har en vagn eller ett vagntåg, lisebergsbanan har 3 vagntåg vid högsäsong, annars använder man 2.

[/lisebergsreklam]
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Universal Studios Island of Adventure i Orlando var jag i för nått år sedan. Där finnes en styck inverterad berg-o-dalbana Dueling Dragons. Den är rätt skön, två stycken likadana fast inverterade. Även om det är gott om plats mellan banorna känns det ibland farligt nära. Det är nog den bästa utav de få jag har åkt.

Där finns även en som heter Incredible Hulk som är relativt trevlig den med. Starten första gången man åkte den var skön iaf. Man satt där och väntade i en mörk uppförslutande tunnel och vips så åkte man iväg. Så fort man var ute ur tunneln så vek banan tvärt ner och vänster. Det var skönt. :D

Erdball nämnde Kumba, vilket jag kommer ihåg att min kompis sa var den bästa han hade åkt. Men eftersom han redan hade varit på Bush Garden så åkte vi till Universal Studios istället.

Instämmer förresten med Illuwatar, dom är enormt skickliga på att göma undan köerna. Man kan vänta i evigheter. :P Men så bygger dom riktigt snygga nöjesparker med. :D

Edit: Kan tillägga att Dueling Dragons svalde köerna förvånans värt snabbt. Den åkte vi tom. tre gången har jag för mig.
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Parmardil wrote:Universal Studios Island of Adventure i Orlando var jag i för nått år sedan. Där finnes en styck inverterad berg-o-dalbana Dueling Dragons. Den är rätt skön, två stycken likadana fast inverterade. Även om det är gott om plats mellan banorna känns det ibland farligt nära. Det är nog den bästa utav de få jag har åkt.

Där finns även en som heter Incredible Hulk som är relativt trevlig den med. Starten första gången man åkte den var skön iaf. Man satt där och väntade i en mörk uppförslutande tunnel och vips så åkte man iväg. Så fort man var ute ur tunneln så vek banan tvärt ner och vänster. Det var skönt. :D

Erdball nämnde Kumba, vilket jag kommer ihåg att min kompis sa var den bästa han hade åkt. Men eftersom han redan hade varit på Bush Garden så åkte vi till Universal Studios istället.

Instämmer förresten med Illuwatar, dom är enormt skickliga på att göma undan köerna. Man kan vänta i evigheter. :P Men så bygger dom riktigt snygga nöjesparker med. :D

Edit: Kan tillägga att Dueling Dragons svalde köerna förvånans värt snabbt. Den åkte vi tom. tre gången har jag för mig.
Islands of Adventure var inte färdigbyggt när jag var där =(, men åkte du Test Track på Universal Studios ?
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Alen
Posts: 102
Joined: 2003-07-11 15:29:26

Post by Alen »

jag är lite feg av mig, det värsta jag har åkt måste vara typ Flumride.
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Erdball wrote:Islands of Adventure var inte färdigbyggt när jag var där =(, men åkte du Test Track på Universal Studios ?
Hmm, kan inte placera namnet. Men jag tror nog jag åkte alla som fanns på Universal Studios. Iaf dom som verkade intressanta. =) Vilken var Test Track då?
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag vill också till Six Flags Magic Mountain och åka X. 8)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Parmardil wrote:
Erdball wrote:Islands of Adventure var inte färdigbyggt när jag var där =(, men åkte du Test Track på Universal Studios ?
Hmm, kan inte placera namnet. Men jag tror nog jag åkte alla som fanns på Universal Studios. Iaf dom som verkade intressanta. =) Vilken var Test Track då?
Nej fan....den var ju på Epcot center....var du dit ?
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Post Reply