Universum

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Angus
Posts: 21
Joined: 2003-12-08 19:50:04

Universum

Post by Angus »

Min teori om Universum.

Det heter ju att det finns ett universum, jag får då problem med detta.
Varför skulle det vara så?

1 ”ett” av ngt. strider ju mot det mesta, finns det inte en möjlighet att när universum kom till så skapades det inte bara ett universum, utan flera?

Har funderat länge på det här? ::)

En teori jag har är att det vid ”Big bang” formligen bubblade fram universum..
Alltså inte bara ett. :-/

Men som sagt det är bara en teori jag har.

Alltid varit intresserad av rymden och att spåna i det okända! :)
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

Finns många som tänkt dessa tankar, är du intresserad av ämnet kan jag varmt rekommendera boken "Ett utsökt universum" av Brian Greene. Den handlar allra främst om supersträngteorin, men den tar även upp en del om det du nämner och kan på så vis vara intressant :)

Personligen har jag lite svårt att föreställa mig mer än ett unversium, men å andra sidan anser jag mig inte vara tillräckligt kunnig för att kunna avgöra om det är rimligt eller ej med flera universum ;)
User avatar
Angus
Posts: 21
Joined: 2003-12-08 19:50:04

Post by Angus »

Tack för tipsett! :D

Jag fick så bra respons på min fråga om "fotonen" här!
så därav ännu en av mina konstiga ideer..
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Dimensioner finns ju också. There is too much.. :/
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
tookish
Posts: 58
Joined: 2003-07-30 16:28:31
Location: Stockholm

Post by tookish »

jag blir helt snurrig i huvudet av att tänka på universum och såna skumma saker ?!? hehe :P
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Re: Universum

Post by Aelrik »

Angus wrote:
1 ”ett” av ngt. strider ju mot det mesta
T.ex. vad?
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
Angus
Posts: 21
Joined: 2003-12-08 19:50:04

T.ex. vad?

Post by Angus »

Ja.. lite larvigt ett äppelträd har ju inte bara ett äpple efter blommningen..
menar bara att 1 är ett så begränsat alternativ, eller vad man nu ska säga ::)
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Re: T.ex. vad?

Post by Aelrik »

Angus wrote:Ja.. lite larvigt ett äppelträd har ju inte bara ett äpple efter blommningen..
menar bara att 1 är ett så begränsat alternativ, eller vad man nu ska säga ::)
Okej. Men om man anser att universum är det stora rummet där allt äger rum är det väl inte så konstigt att det bara finns ett?

(om vi nu bortser från frågor som "vad finns utanför det då?"...)
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
Angus
Posts: 21
Joined: 2003-12-08 19:50:04

Re: T.ex. vad?

Post by Angus »

Aelrik wrote:Okej. Men om man anser att universum är det stora rummet där allt äger rum är det väl inte så konstigt att det bara finns ett?

(om vi nu bortser från frågor som "vad finns utanför det då?"...)
Ja du dom tankarna har jag bollat me ska du veta.. :P
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Re: T.ex. vad?

Post by Phobic »

Det är väl nästan lite som att "kan universum ta slut?" Vad är det då som säger när det tar slut och hur stort är det? Träffar man helt plötsligt på en stor glasvägg .. eller kommer man till andra sidan. Om så är fallet är vi ju instängda :) Tänk på det.

Jag har också bollat en hel del med tankar om universum. Man blir ju dock inte särskilt mycket klokare.
User avatar
Angus
Posts: 21
Joined: 2003-12-08 19:50:04

Re: T.ex. vad?

Post by Angus »

Phobic wrote:Det är väl nästan lite som att "kan universum ta slut?" Vad är det då som säger när det tar slut och hur stort är det? Träffar man helt plötsligt på en stor glasvägg .. eller kommer man till andra sidan. Om så är fallet är vi ju instängda :) Tänk på det.

Jag har också bollat en hel del med tankar om universum. Man blir ju dock inte särskilt mycket klokare.
Nää mycke klokare lär man inte ::) bli men intressant o höra hur andra har bollat frågan. ;)
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Det jag tycker är märkligt är: Det sägs att universum fortfarande utvidgas - vilket ska vara ett bevis för att Universum skapades genom Big Bang, samtidigt sägs det att att Universum är oändligt. Men om någonting är onändligt så kan det ju inte finnas något annat än det som är oändligt eftersom det oändliga tar upp all plats (basic LGTG filosofi). Hur kan då Universum utvidga sig om det inte finns något att udvidga sig mot??

;D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det oändliga kan fortfarande expandera. Det enda som krävs av oändligheten är att den tar upp all plats. Inget säger dock att det inte kan bli mer plats.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

det expanderar alltså inte relativt mot någonting, utan det blir bara större.
fast relativt så blir det ju större i förhållande till planeter.

Men om det expanderar bör det väl "fyllas på" med något? Eller blir det ännu mer vakum? Fast det kan det ju inte bli?
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag anser att vi bör införa Vidgandevyervortex für alles :D
iDon't care about your problems.
User avatar
Angus
Posts: 21
Joined: 2003-12-08 19:50:04

Post by Angus »

Gnuet wrote:Jag anser att vi bör införa Vidgandevyervortex für alles :D
Hehe! ;)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

slaüman wrote:det expanderar alltså inte relativt mot någonting, utan det blir bara större.
fast relativt så blir det ju större i förhållande till planeter.

Men om det expanderar bör det väl "fyllas på" med något? Eller blir det ännu mer vakum? Fast det kan det ju inte bli?
Som jag har förstått det så påverkas förhållandet materia/tomhet. Det vill säga att den materia som finns späs ut och mängden "vakum" ökar.
Detta får också effekten att universum kallnar, då en finit mängd energi blandas ut med en allt större mängd tomhet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

Läs senaste nummret av Illustrerad Vetenskap. Där finns en artikel om olika dimensioner av universum.
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Någon som har en karta på de galaxer (så stor del av universum som möjligt) som människan hittills har funnit?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
SAuna
Posts: 114
Joined: 2002-05-16 20:43:29
Location: Skåne
Contact:

Post by SAuna »

Arny wrote:Läs senaste nummret av Illustrerad Vetenskap. Där finns en artikel om olika dimensioner av universum.
Illustrerad Vetenskap är inte någon seriös tidning, läs hellre Forskning & Framsteg (tror jag den hette).
War is about peace, and to get peace you have to killa a lot of people.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

lither wrote:Någon som har en karta på de galaxer (så stor del av universum som möjligt) som människan hittills har funnit?
Man känner till tusentals, förmodligen miljontals, galaxer. Att försöka pressa in allihopa på en enda karta är inte särkilt praktiskt...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

aiwass wrote:Man känner till tusentals, förmodligen miljontals, galaxer. Att försöka pressa in allihopa på en enda karta är inte särkilt praktiskt...
Frontier - Elite 2 kunde ,-)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

SAuna wrote:Illustrerad Vetenskap är inte någon seriös tidning
Och vad grundar du det på?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

IcePic wrote:
aiwass wrote:Man känner till tusentals, förmodligen miljontals, galaxer. Att försöka pressa in allihopa på en enda karta är inte särkilt praktiskt...
Frontier - Elite 2 kunde ,-)
Så var det helt bizarrt ospelbart på Amiga också :)
Den för tiden groteskt höga detaljrikedomen kombinerat med med försöket att skapa ett så realistiskt system som möjligt för kroppars rörelsemassa och tröghet gjorde att varje rymdstrid jag deltog i slutade med att jag låg i omloppsbana runt närmsta sol och inte hade nog med bränsle för att bryta den.
Elite 1 var rymdopera, Elite 2 var simulator.
Gissa vilket jag föredrog.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

jag har ett ganska praktiskt mått på universums storlek ;D men det förutsätter att det finns X antal atomer, eller en bestämd mängd materia, i hela universum. Och att vi får räkna med att gravitationskraft når oändligt långt bort.

Då måste vi ta hela universums massa omvandlat till energi, för att kunna åka bort från den. Då tar man med sig hela universum vart man än går i tomheten, och då har man stängt in sig rejält.
Tar man däremot all materia förutom en atom, och drar iväg, så borde man få radien på universums storlek (om vi förutsätter att atomen sitter kvar och inte dras mot skeppet medans den åker iväg). När bränslet, som man använt för att dra sig ifrån denna ensamma atom, tar slut (räkna med ganska många miljarder år ;) ). Då har vi nått den allra yttersta delen av universum.

Sen tror jag att övriga dimensioner och "andra universum" kan finnas i vår nuvarande universum i form av, nån slags bubbla. Det betyder att de som finns i bubblan inte kan komma ut, eftersom dom i sin tur skulle behöva ta hela deras materia omvandlat till energi för att komma ut ur bubblan.

Det är ungefär så jag ser på det ;)
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
Post Reply