Skumma kanaler

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Skumma kanaler

Post by Hanzaq »

Varken TV4, Kanal 5 eller TV3 fungerar hemma hos mig. Jag bor i Majorna i Göteborg, mina kompisar har samma problem. Har varit såhär lite från och till igår och idag, eller i förrgår och igår eftersom klockan är efter tolv. Mina kompisar bor väl kanske ett par hundra meter bort så det är inte bara i vårt kvarter eller så... Nån som vet nåt? Finns ju inget att kolla på ju :(
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jaja, klaga inte så mycket... Det finns de (läs: jag) som har enbart 1,2,4 med dålig mottagning året runt. Detta trots att jag bor mitt i stan.

Men jag klarar mig bra utan så många kanaler, har ändå inte tid att sitta framför dumburken.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Lingonsylt
Posts: 76
Joined: 2002-12-30 12:52:53

Post by Lingonsylt »

tkh wrote:Jaja, klaga inte så mycket... Det finns de (läs: jag) som har enbart 1,2,4 med dålig mottagning året runt. Detta trots att jag bor mitt i stan.

Men jag klarar mig bra utan så många kanaler, har ändå inte tid att sitta framför dumburken.
Du har d v s glesbygds-tv...
90% är högerhänta, 5-6% är vänsterhänta... fråga mig inte varför, det är bara så.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Lingonsylt wrote:Du har d v s glesbygds-tv...
Jag vet. Men det roliga är att mina föräldrar (där jag såklart bott tidigare) bor mitt i skogen och har alla kanaler jag nånsin skulle behöva, och några fler. Så det där uttrycket är sedan länge sönderslaget ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Lingonsylt wrote:Du har d v s glesbygds-tv...
Ja jag som bor i en glesbyggd har juh bara ca 700 tv-kanaler och 400 radiokanaler.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Trakkbaltazar
Posts: 29
Joined: 2003-10-12 2:41:05
Location: Göteborg

Re: Skumma kanaler

Post by Trakkbaltazar »

Hanzaq wrote:Varken TV4, Kanal 5 eller TV3 fungerar hemma hos mig. Jag bor i Majorna i Göteborg, mina kompisar har samma problem. Har varit såhär lite från och till igår och idag, eller i förrgår och igår eftersom klockan är efter tolv. Mina kompisar bor väl kanske ett par hundra meter bort så det är inte bara i vårt kvarter eller så... Nån som vet nåt? Finns ju inget att kolla på ju :(
Jag bor på Hisingen och jag upplever samma problem. Även min polare som bor i Lunden har samma problem så det måste ju vara ganska utbrett. Men det som är skumt är att min bror som bor i Majorna har inga problem att se kanalerna. Skumt är det iaf! :[
"Loosers always whining about their best. Winners gets to go home and fuck the pram queen." - Sean Connery
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Skumma kanaler

Post by Big_Bird »

Hanzaq wrote:Varken TV4, Kanal 5 eller TV3 fungerar hemma hos mig. Jag bor i Majorna i Göteborg, mina kompisar har samma problem. Har varit såhär lite från och till igår och idag, eller i förrgår och igår eftersom klockan är efter tolv. Mina kompisar bor väl kanske ett par hundra meter bort så det är inte bara i vårt kvarter eller så... Nån som vet nåt? Finns ju inget att kolla på ju :(
Du har Felias kabelskit Com Förtidigt va?
Det är inget allvarligt, bara det att det kom två centimeter snö i går och då fungerar inte deras kabelnät. Eller om det är deras centrala parabolantenn som blir för snöfylld för att ta emot signaler.
Du borde ha Kabel-TV tillbaka innom ett dygn om det inte snöar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

fyran krånglar för mig med. det kan inte bero på snön?
Epic_p1
Posts: 317
Joined: 2003-09-14 11:44:24

Post by Epic_p1 »

tkh wrote:Jaja, klaga inte så mycket... Det finns de (läs: jag) som har enbart 1,2,4 med dålig mottagning året runt. Detta trots att jag bor mitt i stan.

Men jag klarar mig bra utan så många kanaler, har ändå inte tid att sitta framför dumburken.
Jag med. Jag har inte heller tid att sitta framför TV:n, plus att det är skitkanaler så jag slipper helst. Då är man glad över att man har ADSL och en trevlig dator :)
#mac.se @ EFnet
Pappa_Betalar
Posts: 11
Joined: 2003-12-29 18:19:30

Post by Pappa_Betalar »

Ja, jag kollar mest på Mitt i Naturen och Rapport. Tycker det e såååå intressant. *läspar*
Guest

Post by Guest »

Jag har en TV, Men vägrar betala TV-licens, så 1:an och 2:an ser jag inte (man ska inte fuska juh). 3 4 5, Mtv, Discovery, Ztv har bara reklam över allt. Enda kanalen av domdär som är någolunda intressant (typ 6 program per år som jag ser).

Nej det är bättre att ha tv'n till något annat än TV-reklam/svt. TV-out från datorn och sedan sänder ni eran egen kanal med det programinnhåll ni vill ha. Utan reklam.
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

^^ Du vet att det heter att man betalar Tv licens för innehav av TV va? Vare sig du ser på dina "egna" program, eller undviker SVT så måste du betala TV-Licens.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Vad är det för egentlig skillnad på en tv och en datorskärm? Tänk om man inte har någon skärm utan bara kör tv-out, det är ju löjligt att man måste betala tv-licens som går till SVT då...
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Epic_p1
Posts: 317
Joined: 2003-09-14 11:44:24

Post by Epic_p1 »

Exakt. Man får väll ha en TV om man vill. Man skall inte betala om man inte kollar. Låter bara dumt.
#mac.se @ EFnet
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Så tycker iaf inte farbror radiotjänst.
http://www.radiotjanst.se/Vanliga%20fragor/VAN_svar.htm wrote:2.Vem ska betala tv-avgift

Alla som äger, hyr eller lånar tv-mottagare ska betala tv-avgift,
enligt 1§ lag om TV-avgift. Som tv-mottagare räknas sådan utrustning
som kan ta emot och förmedla rörliga bilder, d v s:

- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- DVD-spelare med möjlighet att ta emot markbundna sändningar

En tv-avgift betalas för ett obegränsat antal tv-mottagare i ett
och samma hushåll, enligt 2§ lag om TV-avgift. Till ett hushåll räknas
de personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen.
Till hushållet räknas också t ex fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad
på annan ort - förutsatt att man inte bildar ett nytt hushåll på detta ställe.

Studerande, som bildat nytt hushåll eller är folkbokförd på studieorten,
ska betala egen tv-avgift.

Också den som hyr lägenhet i andra hand, där en tv-mottagare finns,
ska betala tv-avgift. När den som hyr ut sin lägenhet i andra hand låter
sin tv-mottagare stå kvar i lägenheten, är den som har möjlighet att
nyttja tv-mottagaren skyldig att anmäla tv-innehavet till Radiotjänst.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Du betalar TV-innehav, tv-licens... inte att du tittar på vissa program eller kanaler... du betalar för TVn ;D
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
Angus
Posts: 21
Joined: 2003-12-08 19:50:04

Post by Angus »

elvenman wrote:Så tycker iaf inte farbror radiotjänst.
http://www.radiotjanst.se/Vanliga%20fragor/VAN_svar.htm wrote:2.Vem ska betala tv-avgift

Alla som äger, hyr eller lånar tv-mottagare ska betala tv-avgift,
enligt 1§ lag om TV-avgift. Som tv-mottagare räknas sådan utrustning
som kan ta emot och förmedla rörliga bilder, d v s:

- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- DVD-spelare med möjlighet att ta emot markbundna sändningar

En tv-avgift betalas för ett obegränsat antal tv-mottagare i ett
och samma hushåll, enligt 2§ lag om TV-avgift. Till ett hushåll räknas
de personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen.
Till hushållet räknas också t ex fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad
på annan ort - förutsatt att man inte bildar ett nytt hushåll på detta ställe.

Studerande, som bildat nytt hushåll eller är folkbokförd på studieorten,
ska betala egen tv-avgift.

Också den som hyr lägenhet i andra hand, där en tv-mottagare finns,
ska betala tv-avgift. När den som hyr ut sin lägenhet i andra hand låter
sin tv-mottagare stå kvar i lägenheten, är den som har möjlighet att
nyttja tv-mottagaren skyldig att anmäla tv-innehavet till Radiotjänst.
Det är egentligen en oerhört korkad lag det där!
Jag som har KabelTV abonnemang och betalar för det! Får ju med SVT1 och SVT2!.. men va fabian jag vill ju inte ens se deras kanaler o kan inte välja bort dom..!

Och jag vägrar att betala min "TV-Licens" då jag anser att det dom sänder inte är behövligt för mig! :[

Hmm,, Såg nyss att det skulle ha slagits ngt. rekord i antalet som "betalade" sin TV-avgift!? ;)

Men som sagt jag betalar min avgift, o sen får det vara nog för min del..! ;D
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Zion wrote:Du betalar TV-innehav, tv-licens... inte att du tittar på vissa program eller kanaler... du betalar för TVn ;D
Nej, du betalar inte för Tvn, du betalar för TV-mottagaren. Köper du en TV och tar bort/förstör TV-tunern så slipper du betala.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Angus
Posts: 21
Joined: 2003-12-08 19:50:04

Post by Angus »

xerxes wrote:Nej, du betalar inte för Tvn, du betalar för TV-mottagaren. Köper du en TV och tar bort/förstör TV-tunern så slipper du betala.
Har du testat?? 8)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Angus wrote:
xerxes wrote:Nej, du betalar inte för Tvn, du betalar för TV-mottagaren. Köper du en TV och tar bort/förstör TV-tunern så slipper du betala.
Har du testat?? 8)
Jag har hört flera som gjort så. Det gäller även videoapparater.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Lingonsylt
Posts: 76
Joined: 2002-12-30 12:52:53

Post by Lingonsylt »

Jag tycker systemet borde bekostas av staten med skattade medel så skulle man slippa problemet med att folk inte betalar då säkert 99% av hushållen har TV.
90% är högerhänta, 5-6% är vänsterhänta... fråga mig inte varför, det är bara så.
FREAK
Posts: 237
Joined: 2002-03-17 11:57:03

Post by FREAK »

jag är så himla trött på den reglen med. Svt= en betal kannal som du är tvungen att betala för. Det är ju rätt jävla sjuckt igentligen.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

FREAK wrote:jag är så himla trött på den reglen med. Svt= en betal kannal som du är tvungen att betala för. Det är ju rätt jävla sjuckt igentligen.
Vad är det för konstigt med en betalkanal som man behöver betala för? :|
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Bara att man normalt väljer sina betalkanaler själv.
User avatar
flaeskflaesk
Hedersbit
Posts: 1246
Joined: 2002-02-19 19:43:29
Location: BBzor

Post by flaeskflaesk »

Lingonsylt wrote:Jag tycker systemet borde bekostas av staten med skattade medel så skulle man slippa problemet med att folk inte betalar då säkert 99% av hushållen har TV.
Jag tycker public service skall finansieras av reklam, som så mycket annat gör i den branchen. Blir det allmänt beskattat av staten blir det ännu mer fånar som skall ha mer och mer av den allmänna skattekakan. Dvs högre skatt i slutändan.
När du däremot reklamfinansierar behöver du egentligen inte bidra med någonting, för den enskilda individen är inte inblandad alls i finansieringen. Mer än att det kommer reklam lite imellan programmen och hur farligt är det?
Post Reply