Hög musik på klubbar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

KJ-Man wrote:Att ragga på krogen är som en öppnad chokladask: Alla godingar är redan tagna, allt som finns kvar är några spritfyllda äckel i hörnen.
Ganska, + att allt kostar 5 gånger så mycket som på systemet.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

fading wrote:Aelrik, ragga på krogen? (det är ju b..) Jaja, om du bara är ute efter en sak, så. :P Men isåfall behöver man inte ens ha en direkt intressant konversation, så vad spelar volymen för roll? Ha kul med polarna kan man ha även på andra ställen? Meningen med klubbar är väl främst att man ska ha kul genom att dansa?
Folk far till krogen för att ragga. Hur förklarar du annars alla killar som inte dansar? Antingen för att ragga eller för att "alla ska dit".
Jag far på lokal, med mina polare, för att träffa folk. Folk man inte träffat förut. (vilket man oftast har om man har fest hemma)
Är du tillräckligt full bryr du dig inte om att det skadar öronen. :P
Nej, men sen när man kommer hem och ligger i sängen alldeles lomörd...
Vad lyssnar du på för musik då? Antar att det måste vara något väldigt udda om den inte spelas någonstans...
Har inte varit på en enda klubb som spelar Zeppelin.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fading wrote:Vad lyssnar du på för musik då? Antar att det måste vara något väldigt udda om den inte spelas någonstans...
Herre min skapare..
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Aelrik wrote: Har inte varit på en enda klubb som spelar Zeppelin.
Testat Aqualung?
Förut spelade de alltid Sabbath och Zeppelin på Ounderground. Men det var på nittiotalet, innan Broder Daniel-fansen tog över stället. (De har nu lämnat Kompaniet och jag har ingen aning om vad som regerar där nu förutom 16-åringar, eftersom jag bara går dit när det är Plasticity eller Belsepub)
Sticky Fingers kan överraska, men har börjat överraska mer och mer åt det dassiga hållet i och med att de skaffade sig en gigantisk mainstream-våning. Det är som vanligt baren i källaren som gäller om man vill höra bra musik, men den har ju inget dansgolv.

Hur som helst, Zepp är ingen vidare utemusik. Det är bra i konsert och hemma i stereon, men på pubben?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

jag det är skitstörande att klubbarna spelar hög musik Överallt !
går inte att tjöta med folk ens, ragga går ju inte ens att tänka på då dom inte ens hör replikerna.
fan i spanien hadde dom tillomed högtalare inne på toan, smart :P

btw, det känns inte som DJs bryr sig om volymen.
http://www.gamleport.se/default.asp?act ... brikid=328
en mkt dålig klubb i gbg som dom spelar på rätt hög volym.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Jag tycker det borde vara hårdare koll på ljudnivåerna på uteställen.
Jag vet inte hur ni resonerar, men jag behåller gärna min hörsel så jag slipper gå runt med hörapparat när jag är 50.
Det kanske behövs lite mer allmänbildning kring hörsel och ljudnivåer. :-/ :P
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Big_Bird wrote:
Aelrik wrote: Har inte varit på en enda klubb som spelar Zeppelin.
Testat Aqualung?
Förut spelade de alltid Sabbath och Zeppelin på Ounderground. Men det var på nittiotalet, innan Broder Daniel-fansen tog över stället. (De har nu lämnat Kompaniet och jag har ingen aning om vad som regerar där nu förutom 16-åringar, eftersom jag bara går dit när det är Plasticity eller Belsepub)
Sticky Fingers kan överraska, men har börjat överraska mer och mer åt det dassiga hållet i och med att de skaffade sig en gigantisk mainstream-våning. Det är som vanligt baren i källaren som gäller om man vill höra bra musik, men den har ju inget dansgolv.

Hur som helst, Zepp är ingen vidare utemusik. Det är bra i konsert och hemma i stereon, men på pubben?
I och med att man bor i Umeå så är utbudet begränsat ;)
Rockside har dessutom 23 år så det funkar inte.
Krogen Krogen (ni umebor vet vad jag snackar om) är den enda krogen där de spelade lite blandad musik (bon jovi, mc hammer etc.) dessutom är musiken ganska låg i rummet med baren. På dansgolvet däremot...

Jag håller med om att Zeppelin inte är utemusik, men det är det jag lyssnar på, och jag har inte varit på någon krog som spelar det (eller någon annan musik jag lyssnar på). Lyssnar man inte på hip hop är utbudet smalt.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Äsh. Gå fram till dj:n och fråga fall han kan sänka musiken. ::)
We dance to all the wrong songs
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

dpinto wrote:Äsh. Gå fram till dj:n och fråga fall han kan sänka musiken. ::)
Han kommer inte att höra av du säger ;)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Aelrik wrote:Jag håller med om att Zeppelin inte är utemusik, men det är det jag lyssnar på, och jag har inte varit på någon krog som spelar det (eller någon annan musik jag lyssnar på). Lyssnar man inte på hip hop är utbudet smalt.
Även om man lyssnar på hip-hop så är mycken hip-hop utan värde, den jag
lyssnar på skulle gå utmärkt att dansa till men ingen känner till den så den
hörs garanterat inte någonstans.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

Jag ville bara säga att jag jobbade somdj ett tag, och en anledning till att det är så höt är att det oftast inte finns någon högtalare i dj båste så det är svårt att höra hur högt det igentligen är när man står bakom högtalarna..för det andra så har fler och fler klubbar infört en så kallad "limiter" (osäker på stavning) som tar bort alla extrema toppar i volymen det vill säga att de diskanter som "skär" i öronen tas bort
ps jag är kass på stavning så klaga inte på det utan ta till er utav texten istället tack ;)
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Aelrik wrote:I och med att man bor i Umeå så är utbudet begränsat ;)
Rockside har dessutom 23 år så det funkar inte.
Krogen Krogen (ni umebor vet vad jag snackar om) är den enda krogen där de spelade lite blandad musik (bon jovi, mc hammer etc.) dessutom är musiken ganska låg i rummet med baren. På dansgolvet däremot...
Har inte varit på Krogen Krogen än, men Rockside har jag varit på några gånger. Det är ju inget uteställe känns det som, mer bara en liten gullig pub... men jag tycker nästan det är nog så bra med sånt. Hellre är jag där än på Blå. Fast flickan tycker nog inte det.. ::)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Jag tycker det är ganska bra med ställen som är tillräckligt stora för att ha en del där det är lite högre musik (finns klart gränser ändå), rimligtvis bör detta vara vid dansgolvet och en annan del där det är relativt låg musik så man kan konversera utan att skrika och bli alldeles hes.

Om man vill dansa eller bara vara tyst och lyssna på musik kan man göra det i den mer högljudda delen och vill man prata mer än ensta ord/meningar kan man göra det i andra delen.

Tyvär är inte de flesta ställen så
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

ja, musiken är ofta för hög. jag tänkte att det var för att musiken skulle höras i hela lokalen. eftersom högtalarna ofta bara är vid dansgolvet så blir volymen ganska hög där då - som vid scenen på en rockkonsert.

jag skulle nog jättegärna ha öronproppar om det fanns några diskreta som inte kostade 300kr. risken att man tappar dem är ju ganska stor och då blir det dyrt. ...inte för att jag hittat några "diskreta" som inte ser ut som hörapparater.

jag vill gärna tillverka mina egna av engångsproppar som är avklippta och färgade hudfärg. ett problem är att om dom är diskreta så är dom svåra att få ut.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Go shorty, it's your birthday...
::)
speedtrader
Posts: 194
Joined: 2003-04-11 18:59:38
Location: Fredrik Johansson

Re: Hög musik på klubbar

Post by speedtrader »

Hanzaq wrote:Nu när jag har fyllt 18 tänkte jag att det var dags att gå ut på lite olika ställen. Jag upptäckte att det spelades extremt hög musik, så hög att det var jobbigt trots att man var full. Då är det ganska högt med andra ord... Jag fattar inte vitsen med att ha så hög musik att det skär i öronen, det är inte precis så att man kan njuta av den då! Kan någon förklara vitsen med att ha så hög musik? Är det någon mer som stör sig på det?
Använd hörselskydd för att skydda dina öron. Min lillasyster använder alltid hörselskydd om går någonstans där det är hög ljudnivå, exempelvis på bio.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Var på Bygget/Åre fjällby idag och såg en afterski samt tog nån öl, visst var det högt, men hör ju till lite ;) Iallafall på live band.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Re: Hög musik på klubbar

Post by Mind »

speedtrader wrote:
Hanzaq wrote:Nu när jag har fyllt 18 tänkte jag att det var dags att gå ut på lite olika ställen. Jag upptäckte att det spelades extremt hög musik, så hög att det var jobbigt trots att man var full. Då är det ganska högt med andra ord... Jag fattar inte vitsen med att ha så hög musik att det skär i öronen, det är inte precis så att man kan njuta av den då! Kan någon förklara vitsen med att ha så hög musik? Är det någon mer som stör sig på det?
Använd hörselskydd för att skydda dina öron. Min lillasyster använder alltid hörselskydd om går någonstans där det är hög ljudnivå, exempelvis på bio.
seriöst ? hörselskydd som i hörselkåpor ?
Image
jag vill se någon sitta med sådana inne på en bio.

annars proppar funkar ju fint, jag har 2 par sådana där billiga från apoteket. Image
ska testa den lite dyrare varianten nångång Image

http://www.dbdbdb.nu
mkt bra sida, där står det massa info och det går att få tag på designade proppar som är jävligt svåra att se om man oroar sig över det.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hög musik på klubbar

Post by Ramza »

Mind wrote:
speedtrader wrote:
Hanzaq wrote:Nu när jag har fyllt 18 tänkte jag att det var dags att gå ut på lite olika ställen. Jag upptäckte att det spelades extremt hög musik, så hög att det var jobbigt trots att man var full. Då är det ganska högt med andra ord... Jag fattar inte vitsen med att ha så hög musik att det skär i öronen, det är inte precis så att man kan njuta av den då! Kan någon förklara vitsen med att ha så hög musik? Är det någon mer som stör sig på det?
Använd hörselskydd för att skydda dina öron. Min lillasyster använder alltid hörselskydd om går någonstans där det är hög ljudnivå, exempelvis på bio.
seriöst ? hörselskydd som i hörselkåpor ?
jag vill se någon sitta med sådana inne på en bio.

annars proppar funkar ju fint, jag har 2 par sådana där billiga från apoteket.
ska testa den lite dyrare varianten nångång [img]

mkt bra sida, där står det massa info och det går att få tag på designade proppar som är jävligt svåra att se om man oroar sig över det.
Vi har förstått att vi är nördar och gnäller över triviala saker. Men dessa produkter.. Kan vi inte bara bojkotta högljudda klubbar om det ska vara så stora problem?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

hah som att dom bryr sig om det står 5 pers utanför och fryser med hörselkåpor på huvudet.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Re: Hög musik på klubbar

Post by pync »

Titta på Comicen längst ner, restecpa.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

ey vafan, vad är detta för propaganda " AMMOT har delat ut mer än 500.000 öronproppar sedan 1999"
Image
AMMOT på Hultsfredsfestivalen 2001.

Jag var fan tvungen att pröjsa för mina !

(delat ut som i gett ut (gratis)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag rekommenderar starkt Bilsom NST Small, 8 par för 21 spänn på apoteket, dom dämpar mindre än dom andra skydden, men fortfarande tillräkligt för att man ska kunna sticka in skallen i ett par stora PA-högtalare utan att det känns högt, dom har dessutom jämnare dämpning än många av dom andra billiga skydden och sitter bekvämare än apotekets "Musikproppar" som jag för övrigt tycker dämpar för mycket.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

elvenman wrote:
dpinto wrote:Äsh. Gå fram till dj:n och fråga fall han kan sänka musiken. ::)
Han kommer inte att höra av du säger ;)
Dessutom kommer han med stor sannolikhet inte att bry sig om vad du säger. Jag har provat den taktiken flera gånger här i Stockholm och alltid med samma resultat, dvs en variant av svaren, "Nej, det är inte för högt..." eller "Nej, folk vill att det ska vara den här volymen...". :P
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
Post Reply