Vadå Dagens???

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

elvenman

Jag tar fram den och ställer mig o vaktar han tills polisen kommer menar jag 8)


macrus
Mena det som jag skrev till Elvenman :)

Sen jag tror inte du/många vet hur svårt det är för en försäljare eller en som står i kassan att hålla redan på allt folk som springer omkring överallt. ibland kan det vara väldigt mycket folk i en affär och då kan man inte hålla reda på alla. Sen kan man inte gå brevid varje person heller eller kolla över deras axel då och då.
---------------------------------------------

För ett tag sedan när det var mycket folk i affären så var en kund så snäll och angav en annan kille som var runt 18-20.år Eller sa att han/hon sett att den killen plockat på sig en sak. Han som jobbar där försöker prata med han men han förnekar allt och vägrar visa eller ens öppna jackan. Det var väl 15.st andra i affären vad ska man göra?? Den personen kom undan till slut i alla fall.

För varje månad blir man argare och argare själv på detta jädra snatteri/stöld m.m jädra tattare
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Guest

Post by Guest »

zerax wrote:Om ni nu ska bråka Med Mera.

Hur många här tjuvåker på språvagn, buss, pendeltåg mm dvs tjuvåker i kollektivtrafiken?
hehe. går det? vi har bara bussar här uppe i umeå och det är bra svårt att 'smita förbi' föraden osedd utan att betala..
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag tycker tycker det är helt ok att små tjuva på företag som fade gjorde det skulle jag själv ha gjort utan att tveka
jag menar hur många har inte fått för mycket växel till baks utan att säga nått och sånna små saker klart man ska passa på när man får chansen :)

sen som dpinto gjorde så har säkert dom flesta med gjort jag har då gjort det några gånger när jag haft dåligt med pengar
det märks inget för ett stort företag om dom förlorar en hundring här och där det är inget dom lider av

där jag drar gränsen det är att sno små/stora saker från familj/kompisar/privatpersoner
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Lingonsylt
Posts: 76
Joined: 2002-12-30 12:52:53

Post by Lingonsylt »

lord_vasagos wrote:det märks inget för ett stort företag om dom förlorar en hundring här och där det är inget dom lider av
..och det kan du avgöra huruvida de lider av det eller inte..?
90% är högerhänta, 5-6% är vänsterhänta... fråga mig inte varför, det är bara så.
fading
Posts: 7
Joined: 2003-12-29 23:04:48

Post by fading »

avatar: Klart att det går, det är ju bara att skutta in lite smidigt i någon av de bakre dörrarna och hoppas att ingen bryr sig...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

lord_vasagos wrote:jag tycker tycker det är helt ok att små tjuva på företag som fade gjorde det skulle jag själv ha gjort utan att tveka
jag menar hur många har inte fått för mycket växel till baks utan att säga nått och sånna små saker klart man ska passa på när man får chansen :)

sen som dpinto gjorde så har säkert dom flesta med gjort jag har då gjort det några gånger när jag haft dåligt med pengar
det märks inget för ett stort företag om dom förlorar en hundring här och där det är inget dom lider av

där jag drar gränsen det är att sno små/stora saker från familj/kompisar/privatpersoner
Kan du inte snatta ett par punkter från någon annans text när du ändå håller på?

Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Det är ju inte så att bara du gör det, och det går inte heller att tänka "äsch, alla gör ju det", för det är exakt det som förstör för företag, att "alla" gör det. Dom förlorar inte bara en hundring eller så på snatteri i månaden, dom förlorar tusentals kronor ibland.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

fading wrote:avatar: Klart att det går, det är ju bara att skutta in lite smidigt i någon av de bakre dörrarna och hoppas att ingen bryr sig...
dom har en spegel vid förarplatsen så dom se där bak.
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

lord_vasagos wrote:jag tycker tycker det är helt ok att små tjuva på företag som fade gjorde det skulle jag själv ha gjort utan att tveka
jag menar hur många har inte fått för mycket växel till baks utan att säga nått och sånna små saker klart man ska passa på när man får chansen :)
Eller så är man uppfostrad av föräldrar som går tillbaka till affären när kassörskan gjorde fel och slog in en liter mjölk när vi köpte tio. (Man lägger upp en på bandet och säger "Vi har nio i vagnen också")
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Dissident wrote:
GuessWho wrote:världens längsta forumsinlägg
Tillgång och efterfrågan. Ju fler kopior du skapar av en sak desto mer sjunker värdet på varje enskild kopia. Folk idag säger att "spel är för dyra". Varför gör de det? För att de vet att de kan få spelen gratis genom att kopiera dem. Om själva konceptet att kopiera spel inte hade existerat är jag övertygad om att ingen hade sagt att 400 kr är för dyrt för ett spel. Därför skadar du t.ex. Microsoft om du inte köper deras varor utan kopierar dem. Jag kopierar själv, jag har bara gett upp tanken på att rättfärdiga det.
Tackar för ett seriöst svar och jag förstår vad du menar.


Min primära poäng var att vissa program kostar tiotusentals kronor och är inte riktat till privatpersoner, men du kanske vill ha programmet för att lära dig mer men har ingen eller väldigt begränsad praktisk nytta av programmet i ditt hem förutom just som ett personligt "kunskapslyft"

Till viss del tjänar företag på denna typ av piratkopiering då de i viss grad kan minska utbildningskostnader. Så länge man inte använder programmen i komersiella syften förlorar inte förlorar inte Micrsoft, Netware, Oracle mm några pengar eftersom man ändå inte skulle skaffat produkterna om enda alternativet var att köpa dem.


När det gäller produkter riktade till konsumentmarknaden är det en annan situation.

Men om någon säger att band XY är riktigt bra kan ibland det enklaste sättet att kolla om man håller med är att ladda ner ett par låtar och se om man håller med. Tycker man de är kassa tar man bort dem. tycker man att det är riktigt bra beställer man albumet.
Fast jag är medveten om att denna typ av provlyssningen inte är tillåten så de som är emot den har väl rätt.

Ibland kan det även vara så att man tycker att musikvideon är riktigt bra men ute i butik finns bara CDA (CD Audio) och då finns produkten man söker alltså inte att köpa ute. Alternetivet är att hoppas den visas på någon kanal man har så att man kan spela in eller ladda hem. Man kan visserligen lobba för att musikbolagen ska släppa en DVD med musikvideon men då vet man inte om de kommer göra det.
Men detta är väl inte heller helt korrekt
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

Lingonsylt wrote:
lord_vasagos wrote:det märks inget för ett stort företag om dom förlorar en hundring här och där det är inget dom lider av
..och det kan du avgöra huruvida de lider av det eller inte..?
jag brukar faktiskt inte bry mig om dom lider eller inte
ger dom för mycket tillbaks på en produkt jag köpt så får dom skylla sig själva


lillis
jag snattar inte "jag utnytjar bara deras klantighet när jag får chansen"
sen har det hänt att man nångång bytt prislapp på saker man vill ha billigare men det händer mist sagt sällan nu mera :)

sen att dom förlorar tusetals kronor rör mig inte ett skit vet dom inte vad sakerna kostar i kassan får dom skylla sig själv det är inget som håller mig vaken om natten

aelrik
ja du/ni får göra som ni vill men jag skulle inte göra så
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Vadå Dagens???

Post by syntetisk »

Svempa wrote:
fade wrote:Idag runt 15:00 går jag in på El-Giganten för att höra mig för vad ett Gamecube kostar (ser på skylten att det står 899:-, men ska fråga för säkerhets skull eftersom att det på pricerunner.se stått 799:-). Försäljaren säger att det kostar 899:-, och jag kontrar med priset på Pricerunner. Han håller med och skriker till en tjej i kassan, "han ska få gamecuben för 799:-!). Jag accepterar självfallet hans beslut och går fram till högen med kubar ;). Jag tittar noga på framsidan av kartongerna och upptäcker att ibland dessa ligger en del med Mario Sunshine + Minnesblock 59 (+cuben givetvis), jag tänker snabbt och får en fix idè och tar cuben med detta paket som är värt 1500:- eller nått och ställer mig i kassan. "Jag skulle få detta för 799:-, säger jag till henne, hon instämmer och jag går ut därifrån och sparat, ja.....700:- spänn! Dett kallar jag Dagens Kap!

Yää
Givetvis handlade du i god tro ;D Men grattis till ett riktigt kap.
...ända tills försäljaren läser den här tråden ;)
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

avatar wrote:
zerax wrote:Om ni nu ska bråka Med Mera.

Hur många här tjuvåker på språvagn, buss, pendeltåg mm dvs tjuvåker i kollektivtrafiken?
hehe. går det? vi har bara bussar här uppe i umeå och det är bra svårt att 'smita förbi' föraden osedd utan att betala..
Tips: Om du ska åka lite längre så kan du betala till en närmare hållplats och sen åka längre och hoppas att föraren inte upptäcker det. :)
Nä, skämt åsido så håller jag med nem, att ta "något litet" är inte rättfärdigat bara för att det är just litet eller att affären inte tar direkt skada av det. Poängen är ju att det fungerar bara om någon enstaka gör det, skulle alla göra det så skulle inget företag överleva särskilt länge, och att säga att vi ska skita i allt och låta det gå under är inte heller särskilt smart eller häftigt för den delen.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

nva wrote:Tips: Om du ska åka lite längre så kan du betala till en närmare hållplats och sen åka längre och hoppas att föraren inte upptäcker det. :)
Faktum är att det inte fungerar så här, vi betalar en biljett och får åka så långt vi vill. Staden är inte SÅ stor ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

dpinto wrote:Men men alla dom som förlorar pengar på att vi tankar hem filmer/musik istället för att se dom på bio eller köper dom? ni är lika vidriga som jag är. Det kränker exakt lika mycket deras äganderätt.

Hur som helst så gör ja det inte längre. Har slutat att handla där för man tjärnar inte ens på att blåsa dom.

edit: Har gjort så endast i den affären. Har aldrig gjort så på fler ställen. Men som sagt dom var svin så vad dom lätta och blåsa så ja gjorde det ett par gånger innan ja slutade handla där.

a hej...
Det är i mina ögon enorm skillnad på materiell stöld och 'informationsstöld'. Äganderätt som en naturlig rätt gäller traditionellt genom historien inte information utan copyright och dylikt är ett nytt påfund.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Blir mörkrädd när jag förstår vilken låg moral som genomsyrar så många människor....

dpinto: Att byta prislappar är rent bedrägeri. Det är inte affärens misstag. Skulle alla anstälda behöva memorera alla priser skulle varje affär behöva skriva läroböcker och ge sina anställda hemläxa varje dag. Som sagt... Skulle jag se någon göra så i vår affär vet jag inte vad jag skulle göra... Skulle bli helt vansinnig! Det finns inga ursäkter helt enkelt...

Dissident: Ja du... "Om det fanns en lag" Det skulle aldrig finnas lagar om att alla skulle heta något speciellt namn eller arkubuseras... Sämsta liknelse jag hör tror jag...

avatar: Vad det gäller som du säger "liten stöld från stor affär = inte så farligt" Så ber jag dig tänka lite längre... Så här ligger det till: Stor affär = Många kunder = Fler oärliga personer och avskum = Stora förluster pga mycket små bedrägeri!

Det är vidrigt och jag ber alla som tycker detta är ett ok beteende att växa upp och försöka förstå att någon betalat för de grejerna ni lurar till er....
Wazzup
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Fredde är verkligen en first class slave moral enforcer. Fortsätt så.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

tkh wrote:
nva wrote:Tips: Om du ska åka lite längre så kan du betala till en närmare hållplats och sen åka längre och hoppas att föraren inte upptäcker det. :)
Faktum är att det inte fungerar så här, vi betalar en biljett och får åka så långt vi vill. Staden är inte SÅ stor ;)
A, det är samma här för stadsbussen, men för linjebussen betalar man olika beroende på vilken zon man ska till.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

pync: och du är köttbullen i min bönsoppa...
Wazzup
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

vasagos: Såja, bra att du inte försöker rättfärdiga det. Jag har aldrig sagt att du borde vara vaken på natten, jag säger bara som det är. Om du vill eller inte vill bry dig om det är inte min ensak och knappast mitt mål.



(jag har ingen aning vad diskussionen handlar om, har haft uppe "Svara på tråden" ett bra tag och glömde skriva, så jag glömde vad det handlade om men nu skrev jag ett svar, hoppas det passade)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Fredde wrote:Dissident: Ja du... "Om det fanns en lag" Det skulle aldrig finnas lagar om att alla skulle heta något speciellt namn eller arkubuseras... Sämsta liknelse jag hör tror jag...
I Tyskland var det lagligt att döda judar.. Min poäng är att många fördömer brott med argumentet att "det är olagligt". Att något är olagligt är inte i sig en anledning att avstå från en handling, om du tycker det dansar du bara efter lagstiftarnas pipa.
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Du kan inte dra paralleller mellan sveriges lagar med en diktatur som nazityskland. I en demokrati är det folkets förtroendevalda som stiftar lagar och om någon lag skulle bryta mot våra grundläggande värderingar skulle de i sverige vara omöjliga att genomföra eftersom människor som kan skilja på rätt och fel skulle protestera...

Skillnaden på att protestera och protestera är stor. Människor som vet när det är dags att protestera har oftast stor auktoritet när de framför sina åsikter. Det är de människorna som vet när, på vad och på vilket sätt man ska protestera. Det finns även de människor som fullständigt saknar takt och ton och som i stort sätt protesterar mot allt. Dessa människor kommer aldrig någon att lyssna till och på sin höjd betraktas som ständigt missnöjda upprorsmakare.

Lagen är ett redskap i form av ett rättesnöre som folk måste följa för att vi ska kunna leva tillsammans. Alla redskap (för lagar är en sorts redskap) går att missbruka. Människor som tror sig vara för mer än andra lockas ofta till att missbruka lagen som redskap. Det är förödande när det händer därför är det viktigaste att omöjliggöra för enskilda individer att få för mycket makt. I länder där demokratin är ny eller i korrupta stater där för få personer har för mycket makt har vi sett exempel på hur diktaturer föds.

Att förkasta lagar är ungefär lika idiotiskt som att förkasta spaden (den kan bli ett vapen), Flygplanet (den kan flyga in i hus) eller byggnader (man kan ju låsa in folk i dem)...

Så min poäng är... Det är inte redskapen det är fel på... Det är inget fel på lagar och regler... Det är fel på de personer som missbrukar dem för egen vinnings skull...
Wazzup
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag kan lukta att personen som stoppade fem kronor i fredde skäms nu när han ser vad det ledde till.
fredde wrote:om någon lag skulle bryta mot våra grundläggande värderingar skulle de i sverige vara omöjliga att genomföra eftersom människor som kan skilja på rätt och fel skulle protestera.
Sveriges vanligaste namn är Mohammed så den
grupp du ser dig själv som medlem i är snart i
minoritet så att en ny grupp hyklerskor kan säga
vad som är fel och stifta lagar mot det. Sen kan
din grupp protestera allt ni vill, de kommer inte
lyssna, ni kommer att avfärdas precis som du nu
avfärdar
fredde wrote:ständigt missnöjda upprorsmakare
Och såhär kommer det fortsätta i ett kretslopp av
påhittade rätt och fel ända tills alla tänker som jag
eller människor inte befolkar jorden.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

pync wrote:Jag kan lukta att personen som stoppade fem kronor i fredde skäms nu när han ser vad det ledde till.
Jag kan lukta att den personen är du kära pync! Som så många gånger tidigare...
pync wrote:Sveriges vanligaste namn är Mohammed så den
grupp du ser dig själv som medlem i är snart i
minoritet så att en ny grupp hyklerskor kan säga
vad som är fel och stifta lagar mot det. Sen kan
din grupp protestera allt ni vill, de kommer inte
lyssna, ni kommer att avfärdas...
Intressant! Just nu bedrivs en generös flyktingpolitik i kombination med värdelös integrationspolitik i sverige. Om det fortsätter att bedrivas på det sätt som det gör idag skapar vi oss ett problem men inte i form av att våra grundläggande värderingar i dagens sverige skulle ställas på högkant. Att (om jag förstård dig rätt) t.ex sverige skulle förvandlas till en stat med grundläggande muslimska värderingar med deras kvinnosyn o.s.v ser jag som rent trams. Jag ser det som högst osannolikt att den grupp jag ser mig själv som d.v.s svensk medborgare någon dag inte skulle ha något att säga till om i sverige!
pync wrote:Och såhär kommer det fortsätta i ett kretslopp av
påhittade rätt och fel ända tills alla tänker som jag
eller människor inte befolkar jorden.
Hur tänker du då Pync!?
Wazzup
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:
Fredde wrote:Dissident: Ja du... "Om det fanns en lag" Det skulle aldrig finnas lagar om att alla skulle heta något speciellt namn eller arkubuseras... Sämsta liknelse jag hör tror jag...
I Tyskland var det lagligt att döda judar.. Min poäng är att många fördömer brott med argumentet att "det är olagligt". Att något är olagligt är inte i sig en anledning att avstå från en handling, om du tycker det dansar du bara efter lagstiftarnas pipa.
Jag bara undrar varför du attackerade mig med det, jag försökte absolut inte stödja mig på det ihåliga argumentet att det är olagligt. Min mening är att det är vidrigt för att det kränker äganderätten, hörnstenen i vår mänsklighet, inte för att det bryter mot någon konstruerad lag.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Fredde wrote:Hur tänker du då Pync!?
Detta är allt du får reda på, shareware-versionen av pync slutar här, om du
vill veta mer får du köpa hela spelet.

Jag är inte inkarnationen av välgörenhet. *sträcker ut tungan*
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Post Reply