Ge pengar till uteliggare?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Ge pengar till uteliggare?

Post by lillis »

Passerade drottningtorget i forrgor kvall och so kom en man som onekligen skulle passa in po beskrivningen av en uteliggare fram till mig och sade nagot i stil med:

''Min gode herre, jag forsoker skramla ihop lite pengar till en macka eller en resa till kanarieoarna, du kan inte hjalpa till lite granna?''

Han var trevlig, och verkade inte paverkad av nagon drog (inkl. alkohol) so vitt jag kunde se.. Jag gav honom en tjuga for att jag helt enkelt blev glad av att han var trevlig mot mig osv. Han tackade sa mycket och jag kilade min vag till bussen.
Jag borjade tanka lite och undrade vad folk tycker om sant, att ge pengar till uteliggare...

Gor ni det? Isf, varfor? Vad tycker ni om det i allmanhet?
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jag ger inga pengar till uteliggare. Men jag har aldrig hamnat i en sådan situation heller. En uteliggare sov i början av vintern några gånger i vår trappuppgång, och jag tyckte inte en sekund synd om honom. Kanske är jag elak, men då får det väl vara så. Vi har ett system i landet som i princip omöjliggör att folk blir utkastade, men det händer ändå tydligen... och jag - utan att ha någon vetskap om någon av dessa uteliggares fall - tror att det beror på dem själva.

Han påstod för övrigt att jag ville mörda honom efter att jag vänligt sagt att trapphuset inte var någon sovplats... det hade de osynliga sagt.. ::)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag vet inte sjalv vad jag egentligen kenner for det.
Jag kanner bara att en tjuga for mig ar ingenting, medans det for dom anda ar lite grann, sa dom kan fa det. Det jag onskar var att man visste att de behovde pengar till annat an sprit/droger/whatever, men det gor man ju tyvarr aldrig.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Har vid flera tillfällen hamnat i liknande situation som din. Bara en gång gav jag pengar. Det var en äldre tant, vet inte varför men för en liten stund kom jag att tänka på mina föräldrar. Jag tänkte att hon är säkert mr till någon och att hon lika gärna konnat vara min mor så jag gav henna alla småpengar jag hade i fickan typ ett par tjugor och alla mynt...

Det var nog sista gången jag gav någon pengar. Det finns ett välutvecklat socialt skydd. Detta skydd betalas av mig och mina föräldrar genom skatter. Jag vill inte betala till nån uteliggare som kommer ändå att köpa sprit eller cigaretter för dessa pengar.

Till alla uteliggare: Gå till socialen!
DDS for life!
none

Re: Ge pengar till uteliggare?

Post by none »

lillis wrote:Han var trevlig, och verkade inte paverkad av nagon drog (inkl. alkohol) so vitt jag kunde se.. Jag gav honom en tjuga for att jag helt enkelt blev glad av att han var trevlig mot mig osv.

Precis så resonerar jag också. Tiggeri är en annan sak, men när en glad och gemytlig uteliggare frågar mig rakt ut skulle jag inte tvekat.
20:- är inget för mig, men kanske lite mer för honom.

Jag har svårt att se varför folk ser ner på hemlösa, jag har till och med låtit en föredetta granne (i mitt barndomshem) bo hemma hos mig en kortare tid för några år sedan.
Han hade ingenstans att ta vägen, jag lät han bo hos mig i ca två veckor mot at han lade in sig på behandlingshem efter dom veckorna.

(Kanske skulle jag få en annan bild av hemlösa om jag levde i en större stad.)

Sagt och gjort, efter behandlingshemmet blev han drogfri efter 11 år, och idag har han börjat få kontakt med sin 11 åriga son och desutom håller han också på att ta körkort har jag hört.
Så min hjälp visade sig vara fruktsam så att säga.

Samma princip aplicerar jag på uteliggare, kanske kan jag hjälpa dom på något konstigt vis i långa loppet med den där tjugolappen.

Men visst, kanske ger man också en slant för att döva sitt samvete, slippa bry sig.
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Då jag bor i stockholm har jag för länge sedan kommit till insikt om att allt, och jag menar ALLT, som en tiggare säger är dikt och förbannad lögn.

"Har du några kronor över till mat och natthärbärge?"

Översättning
"Skulle du kunna ge mig lite pengar, jag har nämligen inte fått några droger/alkohol på så lång tid att jag inte ens orkar stjäla för att få pengar till mitt beroende. Så det vore skönt om du kunde ge mig några kronor så att jag kan komma igång och stjäla igen..."
(Som ren information kan nämnas att mat och natthärbärge genom stadsmissionen kostar runt 40:-, jag vet inte den exakta siffran, och att en tiggare i stockholms innerstad kan tigga ihop runt 2500:- på en bra dag.)

När man dessutom ser en gammal dam på tunnelbanan erbjuda en tiggare ett äpple istället, då hon inte hade några pengar, och enbart få en utskällning som tack blir man något fundersam. Du ska alltså använda pengarna till att köpa mat, men du vill inte ha mat om någon bjuder?

Jag förstår faktiskt inte varför människor ger pengar till tiggare, särskilt inte efter den kampanj som polisen gick ut med för att få folk att sluta. Budskapet från alla som är insatta i frågan är tydligt, ge inte pengar till tiggare, ni hjälper inte de här människorna på något sätt, snarare tvärtom då ni hjälper dem att fortsätta med det drog-/alkoholmissbruk som det stora flertalet lider under.

Och om mitt resonemang verkar kallt och en smula bittert så är det nog helt sant, men jag håller med tkh om att det finns ett skyddsnät som fungerar, om man inte väljer att undvika det. Det finns andra människor i samhället som behöver pengarna lika mycket, men som förtjänar hjälp oändligt mycket mer än dessa...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Jag och ghlargh blev i princip påhoppade av en tiggare när vi var i Jönköping. Han pratade bara engelska(men hade en skylt med flestavad svensk text) och ville ha pengar. Vi stötte på honom två gånger och båda gångerna var han väldigt påflugen.

Jag tycker att visst, har jag några mynt på mig kan jag bli av med dem för att slippa att de är jobbiga, men annars får det vara. Är de otrevliga känner man sig ju än mindre motiverad att ge dem pengar, även om det fungerar bättre än att inte störa folk.

Som borz säger, gå till soc, kan de inte hjälpa en då får man oftast skylla sig själv. Visst, systemet är inte ofelbart, men bra nära. Man kan ju plocka ut bidrag utan att behöva dem, så det låter ju orimligt att folk som behöver dem inte kan få.
In cars several processors are connected by a bus
none

Post by none »

Grejen är att av socialen får missbrukare/alkoholister inga pengar, enbart en slags kuponger som man bara kan handla mat för i vissa butiker. Genom kupongerna kan man inte köpa varken tobak eller öl.

Det är rätt vettigt.

Det som är mindre vettigt är att så många missbrukare/alkoholister beviljas förtispension/sjukbidrag, och det är samhället som låter det hela fortgå på det viset.

Socialen är nöjda, de slipper "drägget", och allt som blir kvar av människan är en siffra i statistiken över förtidspensionerade/sjukskrivna.

Man gömmer undan dom, perfekt.

För att få ett boende måste man uppvisa drogfrihet, dvs varken supa eller knarka, men det kanske inte alltid är så lätt att hitta motivationen när man inte ens har tak över huvudet.

Varför slutar dom bara inte med spriten och knarket då? Jag vet faktiskt inte, jag som knappt kan sluta med cigg enkom för att ersätta det med snus ska inte yttra mig i den frågan ;)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Det minsta man kan göra under julsäsongen är att köpa Faktum. 5-årig tradition för min del.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Tja
Jag möte en uteliggare för typ två månader sen. Jag hade nyss handlat och hade lite växel löst.
Jag får känslan av att han är hotfull eller lite på lyset, kan inte presic säga känslan, det var ganska mörkt ute så jag kände mig lite osäker när jag gick över torget.
Han frågade om jag hade lite växel.
Jag vet inte hur, men jag svarade kallt nej.
Det kändes fel, det gnager än idag mitt samvete.

Narius
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
maestro
Posts: 490
Joined: 2002-06-24 19:29:20
Location: Linné, Göteborg
Contact:

Post by maestro »

Jag & min familj köper alltid Faktum, men brukar inte ge uteliggare pengar. Men det har hänt.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är från fall till fall. Jag gillar inte folk med aggresiva tiggerimetoder eller folk som är berusade/påverkade. Men om någon hemlös artigt frågar om pengar och jag har så ger jag.
Eftersom systemet vi har i sverige faktiskt är svårt att bli utförsäkrad ifrån så får man anta att de som verkligen är hemlösa faktiskt behöver hjälp. De kan ha störningar som gör att de inte klarar av en normal bostad eller de kan bara ha utsatts för systemets godtycke.
(Jag har en del personlig erfarenhet av systemets godtycke, så jag känner sympati med dem)
Sen att jag nästan aldrig har pengar själv gör mig väl till en ganska dålig måltavla för tiggeri trots min inneboende givmildhet.

Men allvarligt, oavsett om de använder pengarna till bullar eller knark? Är det er sak att lägga er i? Era arbetsgivare/studiebidragsgivare ställer väl knappast några krav på hur ni spenderar era pengar?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag ser uteliggare rätt så ofta men det är väldigt få gånger som någon tiggt pengar av vare sig mig eller andra. För många är det nog den lilla stolthet man kan ha kvar i det läget, att inte tigga. Däremot har jag oftare förvånats av att helt vanliga ungdomar frågat om en femma till bussen. Jag har hittils inte funnit anledning att neka någon, även om jag säkert skulle göra det om personen ifråga uppträdde otrevligt. Småfulla uteliggare och andra drabbade verkar för övrigt över lag faktiskt trevligare än fulla svenssons som har gott om pengar att spendera på krogen.

Angående socialen som skyddsnät så finns det naturligtvis fall där det inte fungerar. Den som är intresserad behöver inte läsa särskilt mycket om ämnet för att se det. Jag kommer aldrig att gå med på att en person som kanske förlorat jobbet och lägenheten och blivit deprimerad av det får skylla sig själv. Inte i mitt Sverige tack.
narius wrote:Det kändes fel, det gnager än idag mitt samvete.
Vilket är ett gott tecken eftersom det tyder på en kvarhållen medmänsklighet i ett allt mer omänskligt samhälle. Kanske ger du en slant nästa gång istället. Det må vara gott nog att ge någon gång ibland.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Big_Bird wrote:Men allvarligt, oavsett om de använder pengarna till bullar eller knark? Är det er sak att lägga er i? Era arbetsgivare/studiebidragsgivare ställer väl knappast några krav på hur ni spenderar era pengar?
Förvisso, men å andra sidan ställer studiebidragsgivare och arbetsgivare krav på oss, att vi måste uppfylla vissa saker för att vara berättigad till pengarna. Så jag tycker inte din jämförelse är inte applicerbar här.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

tkh wrote:
Big_Bird wrote:Men allvarligt, oavsett om de använder pengarna till bullar eller knark? Är det er sak att lägga er i? Era arbetsgivare/studiebidragsgivare ställer väl knappast några krav på hur ni spenderar era pengar?
Förvisso, men å andra sidan ställer studiebidragsgivare och arbetsgivare krav på oss, att vi måste uppfylla vissa saker för att vara berättigad till pengarna. Så jag tycker inte din jämförelse är inte applicerbar här.
Tja... du ställer väl vissa krav på tiggare också? Du ger inte pengar till någon som är oförskämd, aggresiv eller verkar redlöst berusad. Alltså, de uppträder på ett sätt som du kräver för att få pengarna. Vad de gör med pengarna efter det att ni bägge uppfyllt er del av avtalet är inte din sak.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Jag ger självklart till dom som inte är märkbart påtända och verkar trovärdiga, vill inte bidra till att dom tar sig en sil eller super ner sig, även om jag skulle supa som fan om ja va hemlös ;)

Men är en svår fråga om moral detta.
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Precis som Beefcake sa så är det sagt i Stockholm att man inte ska ge pengar till tiggare. Jag litar därför på att polisen etc. vet mycket bättre än jag vad som är bäst för dessa människor. Men visst känns det surt att ljuga någon rakt i ansiktet när de frågar om jag har några småpengar att avvara.

Den enda gången som jag kan dra mig till minnes att jag gett bort en slant var till en person som hävdade att han var från Italien men blivit rånad å förlorat alla pengar, passet osv. Tror han bara ljög ihop allt, men han fick en femma för den bra historien ;D

Flera gånger nu de senaste året har jag stött ihop med andra icke svenskar som bara sträcker fram en lapp där det står att de behöver pengar för att hitta någonstans att bo över natten osv... I det fallet känns det verkligen fräckt att läsa igenom lappen och sedan försöka göra nån gest att han/hon kan gå
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jag ger aldrig pengar till uteliggare eftersom de själva väljer sin situation.
De väljer ju själva att börja med någon form utav drog vilket oftast är den bidragande faktorn till att de är bostadslösa för att de väljer drogerna istället för att betala hyran med pengarna de fått.
Så nej.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Ola wrote: Flera gånger nu de senaste året har jag stött ihop med andra icke svenskar som bara sträcker fram en lapp där det står att de behöver pengar för att hitta någonstans att bo över natten osv... I det fallet känns det verkligen fräckt att läsa igenom lappen och sedan försöka göra nån gest att han/hon kan gå
De jag har råkat utför som bara räckt fram en lapp till mig har alltid varit så aggressiva så för mig har det bara varit en njutning att neka.
Usch...retar mig som fan på dom..
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Spånken wrote:Jag ger självklart till dom som inte är märkbart påtända och verkar trovärdiga, vill inte bidra till att dom tar sig en sil eller super ner sig...
Så om de inte är påverkade när de frågar så betyder automatiskt att de inte kommer att spendera pengarna på till exempel alkohol? Det kanske finns en anledning till att personen inte är påverkad (slut på pengar?) ;)
Big_Bird wrote:Tja... du ställer väl vissa krav på tiggare också? Du ger inte pengar till någon som är oförskämd, aggresiv eller verkar redlöst berusad. Alltså, de uppträder på ett sätt som du kräver för att få pengarna. Vad de gör med pengarna efter det att ni bägge uppfyllt er del av avtalet är inte din sak.
Jag tycker fortfarande inte att det går att jämföra. En arbetsgivare utför jag ett arbete åt, och får betalt efter det. Studiebidrag får jag för att jag studerar, vilket alla kan få - bara man uppfyller vissa krav. Lånet betalar jag ju tillbaka, och mer därtill. Utbyte av tjänster kan man kanske säga. En uteliggare utför inget för mig, även om denna kanske pressar fram ett leende och ser vänlig ut. Det räcker inte för att få pengar. Om däremot personen ifråga skulle måla mitt staket till villan så skulle denne få något för besväret.
Last edited by tkh on 2004-01-13 18:46:47, edited 1 time in total.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Här i uppsala brukar jag inte stöta på tiggande hemlösa/uteliggare, dom brukar prata lite smörja och jag brukar prata tillbaka. Jag kommer ihåg en gång någon tiggde av mig på tågstationen och han fick en flaska linne´ vatten som jag hade fått gratis på stora torget, men han blev glad ändå och skulle gå dit och kolla om det fanns mer åt hans kompisar också.

Däremot i sthlm har jag träffat på flera typer som tigger pengar till deras sjuka son/dotter/syster/bror/kusin med en papperslapp skriven på dålig svenska. En gång var det till och med så "organiserat" att tiggaren gick och delade ut lappar på tunnelbanan: "Min bror/syster...whatever är sjuk....blabla...
OBS! Lämna tillbaka lappen tillsammans med pengarna" en annan gång stötte jag på en kvinna i uppsala som jag hade träffat i gamla stan över ett - kanske två - år tidigare, växer inte hennes 8 åriga son? Anledning till att jag misstror dessa människor är kanske att alla värkar köra med samma sak.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag ger inte pengar till uteliggare i gbg iaf. Bara en massa fyllon. Dom som bor på gatan i göteborg har sig själva att skylla. En annan sak är dom barn som är uteliggare (vet inte om det finns i sverige med tror inte det) som inte har haft någe hem osv...Iof lite svårt och ge dom pengar efter som ja bor i sverige men men. Men alltså jag ger inte pengar till uteliggare. Dock till gatumusikanter. :)
Last edited by Pinto on 2004-01-13 18:49:02, edited 1 time in total.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

veronica wrote:Jag ger aldrig pengar till uteliggare eftersom de själva väljer sin situation.
De väljer ju själva att börja med någon form utav drog vilket oftast är den bidragande faktorn till att de är bostadslösa för att de väljer drogerna istället för att betala hyran med pengarna de fått.
Så nej.
Det finns en övertro på val och fri vilja i världen. Många har inte så mycket val som du skulle vilja tro. Andra har inte särskilt lockande alternativ att välja mellan.
Man skall aldrig se ner på människor bara för att det är synd om dem. Förr eller senare är det en själv det är synd om.

TKH>> Att få en chans att känna sig medmänsklig är också en sorts tjänst. Inte allt utbyte av tjänster och varor är fullt så påtagligt som man kanske skulle kunna önska.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Big_Bird wrote:
veronica wrote:Jag ger aldrig pengar till uteliggare eftersom de själva väljer sin situation.
De väljer ju själva att börja med någon form utav drog vilket oftast är den bidragande faktorn till att de är bostadslösa för att de väljer drogerna istället för att betala hyran med pengarna de fått.
Så nej.
Det finns en övertro på val och fri vilja i världen. Många har inte så mycket val som du skulle vilja tro. Andra har inte särskilt lockande alternativ att välja mellan.
Man skall aldrig se ner på människor bara för att det är synd om dem. Förr eller senare är det en själv det är synd om.

TKH>> Att få en chans att känna sig medmänsklig är också en sorts tjänst. Inte allt utbyte av tjänster och varor är fullt så påtagligt som man kanske skulle kunna önska.
Alla vuxna människor gör sina egna val och väljer man att ta droger får man ju handskas med konsekvenserna.
Ser ned på gör jag endast på de som kommer och tigger av mig med en otrevlig ton.
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Har aldrig gett pengar till någon uteliggare. Bor ju i en liten stad, och här finns det inga (vad jag vet iaf) och när jag besökt storstäderna har jag inte träffat på så många.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
Post Reply