Vadå Dagens???

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

nem wrote:Det är i mina ögon enorm skillnad på materiell stöld och 'informationsstöld'. Äganderätt som en naturlig rätt gäller traditionellt genom historien inte information utan copyright och dylikt är ett nytt påfund.
Kul att någon håller med!


Dels handlar piratkopiering om utebliven inkomst istället för en direkt förlust. De som piratkopierar kopierar dessutom ofta betydligt mer än vad de skulle ha köpt om de inte sysslade med piratkopiering. Vissa orkar inte ens funktionstesta hälften av allt de har. Så kan det vara när samlandet blir ett självändamål.

Men det ändrar inte det faktum att de som faktiskt gör riktigt bra produkter förtjänar att få betalt för det, t.o.m. det som sysslar med att knäcka diverse kopieringsskydd brukar uppmana till att man köper programmet/spelet om man verkligen gillar det.


Men visst finns det bättre sätt att visa sitt missnöje över produkter man inte tycker är tillräckligt bra att betala för än piratkopiering. Som att använda och förespråka mer användning av Freeware och Opensource istället exempelvis.

De flesta som sysslar med Opensource brukar även acceptera frivilliga donationer, stora som små. Det tycker jag är att verkligen visa att man tycker det är bra produkter om man betalar även fast man inte måste.
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Ja det är stor skillnad på informationsstöld och stöld av ett ting.

Som tidigare nämts är en nedladdad låt på nätet i värsta fall ett inkomstbortfall för producenten. Det är självfallet synd men det är en naturlig reaktion på en sjuk branch.

Dagligen ser man i vilken lyx och flärd alla populärartister, som vi mer eller mindre tvingas lyssna på, vältrar sig i. Varför måste man betala mer pengar till dem egentligen. Jag vet att mitt resonemang är ett slående exempel på dubbelmoral (läs mina tidigare inlägg) men jag står fast vid just detta.

Jag är inte fri från synd. Jag laddar ner musik. Musik som jag enligt lagen egentligen måste betala för.

Innan bredbandet och MP3 var alla tvugna att köpa sin musik. Själv köpte jag nog på sin höjd 4 CD-skivor i snitt/år. Det rörde sig med andra ord om ca 500-800kr.

Idag betalar jag nästan 5000kr om året bara för att ha tillgång till bredband... Så i konsumeringssynpunkt spenderar jag mycket mer idag... Visserligen till en annan branch men en mycket sundare branch!

Vad mer har denna MP3 revolution inneburit!? För egen del har jag börjat lyssna på artister jag aldrig skulle gått och köpt för några år sedan då de är för små för det mediala fönstret som helt och hållet styr de personer som inte har verktyg till att själva välja med... (inte många som har råd att köpa en helt okänd CD för 200 på ren chans)

Vad som oxå bör tilläggas är att jag köper det jag verkligen gillar. I synnerhet när det gäller film. Man kan tjuvkika lite på nätet. Är den bra köper man den... Så enkelt är det.

I framtiden tror jag all musik tvingas bli fri för den enskilda konsumenten. Pengarna till artisterna drivs in via CD (som samlare köper), Stim pengar, reklamkontrakt och konserter.

Låtarna tror jag i framtiden helt enkelt blir artistens egna reklam och inte produkt. Produkten är artisten själv med sin förmåga. Med många fans får artisten bra reklamkontrakt och kan sälja slut på massor av konserter.

Är det någon som kan följa mitt tankesätt?
Wazzup
Post Reply