För varmt Moderkort

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Michael
Posts: 11
Joined: 2004-01-16 15:06:33

För varmt Moderkort

Post by Michael »

Jag har precis köpt dator delar från datorbutiken.com, bland annat ett
abit kv7 kt600 moderkort och en amd athlonxp 2400+ 2 ghz.
För att kunna installera windows xp var jag tvungen att klocka ner processorn, för annars blev moderkortet för varmt.
Den är nerklockad till en 1.5 ghz nu, men om jag klockar den till det vanliga tar det inte långtid innan det börjar pipa och skärmen blir svart och jag måste starta om datorn.Då är Moderkortet på 70 grader ungefär och processorn 62 grader.

vad ska jag göra??
min dator är öppen och ett fönster är öppet då ligger moderkortet på 53-55 grader nerklockad till 1.5 ghz.Och CPU:n på 50 grader.Min cpu fläkt är inte den bästa men cpu:n blir ju inte allt för varm.
Är det kanske fel på mitt minne?
twinmos 256mb 3200 400mhz.

har ett 300watt nätaggregat och det fungerar bra.

Datorbutiken tror att givaren (temperatur mätaren) visar fel på moderkortet eller att moderkortet är defekt.

Men varje gång moderkortet visar runt 70 då börjar det pipa, så det måste vara att det är för varmt.

Tacksam för svar!
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

nej det måste inte alls vara att det är för varmt. Kan vara att den visar fel, eftersom att den "tror" att den ligger på 70 så går "larmet". Har du inga chassi-fläktar att stoppa i datorn och testa med?

fast jag tror INTE att det är för varmt för att när jag körde utan nån chassi-fläkt på min gamla så låg Chassitempen på ca 35 grader.
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
Michael
Posts: 11
Joined: 2004-01-16 15:06:33

Post by Michael »

Jag har tyvärr ingen chassi fläkt, men min brors dator på 1,33 ghz då ligger moderkortet på max 35 grader!
Hans processor är också varmare än min, ca 65 grader.

Men hur får man reda på att den visar fel då?
Kan man ändra det någonstans?

Jag har ju fönstret öppet och datorn så det borde ju kyla mer än en chassi fläkt.
Calle
Posts: 66
Joined: 2003-10-04 14:15:19

Post by Calle »

Har hört att på en del moderkort så klarar inte original-bios att hålla reda på cpu-tempen som blir för hög och det larmar. Du kan ladda ner senaste bios och prova.

Sitter kylflänsen på ordentligt, har du kylpasta?
ASUS P4C800-E Deluxe, P4 2.8 GHz, TwinMOS PC3200 1024 MB, Seagate Barracuda 160 GB S-ATA, Sapphire Radeon 9800 Pro, Hauppauge WinTV PVR350, NEC ND-1300, WIN XP Pro
Michael
Posts: 11
Joined: 2004-01-16 15:06:33

Post by Michael »

Det var inte cpu temperaturen de var fel på, utan moderkorts temperaturen =).

Men jag ska testa att uppdatera bios kanske hjälper =)

Nej, jag använde inte kylpasta när jag satte dit kylflänsen och fläkten.
Michael
Posts: 11
Joined: 2004-01-16 15:06:33

Post by Michael »

Jag har nu uppdaterat bios, men det hjälpte inte =(

vad fan ska man göra??

Hur kan man se om temperatur mätaren är fel?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Michael wrote:Jag har ju fönstret öppet och datorn så det borde ju kyla mer än en chassi fläkt.
Jag är inte säker på att det blir bättre av att cabba datorn, luften går inte alls
samma väg genom lådan då som om man har den stängd.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Temperaturmätare #2 (om vi kallar processorns för #1) på detta moderkort mäter inte den vanliga så kallade moderkortstemperaturen utan temperaturen i området vid moderkortets spänningsregulatorer. Den namnges också som PWM (Pulse Width Modulator) temp i BIOS och inte "system temp" som annars är vanligt på andra kort. 70 grader är då inget problem eftersom spänningsregulatorerna är gjorda för att klara betydligt mer.

Men pipandet är förståss irriterande nog. Frågan är varifrån det kommer. Temperaturskyddet i moderkortets BIOS är normalt ställt på att alarmera först vid betydligt högre temperaturer som standard. Så du kan återgå till standardvärdena om du sänkt dem. (edit: jag glömde bort att det bara finns larmnivå för processortemperaturen i BIOS, så jag antar att det är ett program som larmar.) Är det istället ett program som ger pipen så kan du justera värdena i det. 70 grader på PWM-tempen är alltså inget reellt problem. De flesta program antar antagligen felaktigt att det är en mätare för "system temp" och sätter larmnivåerna därefter.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
capercaillie
Posts: 3
Joined: 2004-01-13 20:43:42

Re: För varmt Moderkort

Post by capercaillie »

hej

jag har samma moderkort med en 2500+ barton
jag har en temperatur PWM 64 grader vilket är helt normalt menar abit.
cpu ligger på 53 grader och är heller ingeet att oroa sig för.

jag rekommenderar att du hämtar hem AbitEQ som är ett harware doctor anpassat till avit´s kort.

anledningen till att det blir varmare på PWM än CPU är att tempgivaren stter mellan CPU , NB och Minnena

hör av dig om hur det går
Hittar du inte programmet mailar du mig så fixar vi det

capercaillie
abit Kv7, 2500+, 512 ddr400 twinmos pc3200, gf3 ti200, SATA maxtor 160 Gb
Calle
Posts: 66
Joined: 2003-10-04 14:15:19

Re: För varmt Moderkort

Post by Calle »

Sen är det alltid bra att ha kylpasta mellan prolle och kylfläns, värmen sprider sig lättare till kylflänsen då.
ASUS P4C800-E Deluxe, P4 2.8 GHz, TwinMOS PC3200 1024 MB, Seagate Barracuda 160 GB S-ATA, Sapphire Radeon 9800 Pro, Hauppauge WinTV PVR350, NEC ND-1300, WIN XP Pro
Michael
Posts: 11
Joined: 2004-01-16 15:06:33

Post by Michael »

Har nu installerat AbitEQ och ser att mitt moderkort är på 60 grader, nerklockad.
Om jag klockar den till det normala blir den ca 10-15 grader varmare, både cpu:n och moderkortet.
Jag funderar på att skaffa en ny CPU fläkt, kylpasta och en chassi fläkt.

Hjälper inte det vet jag inte vad jag ska jag göra.
capercaillie
Posts: 3
Joined: 2004-01-13 20:43:42

Re: För varmt Moderkort

Post by capercaillie »

ok.
jag har 64 grader vid full fart d.v.s ej klockad.
Abit menar på att upp till 90 grader finns ingen oro, mentempen är ett orosmoment.
Prova med pasta till att börja med inan du börjar investeringarna.

har någon skillnad mellan öppen och stängd låda +

capercaillie
abit Kv7, 2500+, 512 ddr400 twinmos pc3200, gf3 ti200, SATA maxtor 160 Gb
Michael
Posts: 11
Joined: 2004-01-16 15:06:33

Post by Michael »

Min cpu fläkt är kass och den måste jag byta ut, ska även skaffa kylpasta samtidigt då.Hur gör man för att sätta på kylpastan på processorn och ska man täcka hela processorn med kylpasta, eller .bara en liten del?

Om jag har öppet chassit blir det några grader kallare
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Kylpastan ska smetas ut i ett lager över hela processorns kärna, man kan använda exempelvis ett kreditkort eller ett rakblad för att göra detta.
Har man en processor med 'Heatspreader' som Intels Pentium 4 eller AMDs Athlon 64 så ska man ha kylpasta över hela värmespridaren.

Hur tjockt lagret ska vara beror lite på hur jämn undersidan på kylflänsen är.
Om den ser väldigt jämn ut och är spegelblank som på vissa dyrare kylfänsar och vattenblock så ska lagret vara väldigt tunt. Är det ojämnare får man använda lite mer.
Något att tänka på är att koppar som normalt är materialet i kylflänsen på den del som ligger mot CPUn har bättre värmeledningsförmåga än kylpasta så man tjänar inte på att överdosera.

Syftet med kylpastan är att fylla ojämnheter mellan processorns kärna/värmespridare och kylfänsen då kylpastan har mycket bättre värmeledningsegenskaper än luft. (Även om ytan ser jämn ut brukar det vara mikroskåpiska ojämnheter)


Innan man gör allt detta kan man även rengöra kylflänsen med något lämpligt (exempelvis alkohol med hög renhetsgrad eller aceton) och efter man gjort det, ta lite kylpasta på flänsen och använda plasthandskar eller stoppa handen i en plastpåse och gnugga in det i flänsen och sen torka av med något papper eller trasa som inte luddar.


Du kan även kolla dessa instruktioner:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silv ... ctions.htm

Föutom att beskriva ovanstående lite mer detaljerat får du även lära dig saker så som att du inte ska äta kylpasta ;)
Michael
Posts: 11
Joined: 2004-01-16 15:06:33

Post by Michael »

Kan man smeta ut kylpastan på Processorn, eller måste man göra det på kylflänsen?
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Börja med att smeta ett lager på flänsen över den yta processorn kommer att ligga an. Ta sedan en plastpåse eller något på handen och gnugga in pastan. Torka sedan bort i princip allt - flänsen skall vara "missfärgad" av pastan. Då vet du att porerna är fyllda.

Lägg därefter på ett TUNT skickt på processorn. Kanten på ett kreditkort fungerar jättebra att raka ut pastan med. Lägg inte på för mycket.

Montera därefter processorn och försök att undvika att gnugga runt processorn när du monterar. Sikta noga när du placerar ner den.

Sedan är det bara att vänta ett par dagar med hög belastning - gärna några temperaturcyklingar - så kommer pastan att glida till perfekt under flänsen.
Andrzon
Posts: 11
Joined: 2004-01-21 1:14:27

Post by Andrzon »

Jag har precis samma problem som er här har samma moderkort men en barton 2800+ som jag nu har underclockat till 2500+ för att moderkortet blir för varmt om jag kör orginal och då stängs datorn av och det där s*tans ljudet sätter igång. Skulle det fungera att uppdatera bios eller? Processortemperaturen ligger nu på cirka 57 grader under load. Vad ska man göra??????
Michael
Posts: 11
Joined: 2004-01-16 15:06:33

Post by Michael »

Hur varmt blir ditt moderkort då?

Jag har uppdaterat bios men det hjälpte inte, så jag har beställt lite kylnings grejjer.

Och om det inte funkar måste det ju vara fel på moderkortet.
Michael
Posts: 11
Joined: 2004-01-16 15:06:33

Post by Michael »

http://www.abit-usa.com/products/mb/faq ... ws_kbase=7

Från Abits hemsida, en FAQ om moderkort och enligt dom ska moderkortet vara varmare än processorn.
Andrzon
Posts: 11
Joined: 2004-01-21 1:14:27

Post by Andrzon »

När den går över 70 grader så börjar den att tjuta. Borde man inte kunna inaktivera det där larmet på nåt sätt? Jag har ett vattenkylninssystem på gång så det löser väl sig snart ändå.
Michael
Posts: 11
Joined: 2004-01-16 15:06:33

Post by Michael »

Det är samma för mig, vid 70-72 grader så börjar det pipa.
User avatar
adde_c85
Posts: 133
Joined: 2002-06-11 9:41:46
Location: Vänersborg
Contact:

Post by adde_c85 »

Jag har också haft ett Abit-moderkort, visserligen inte det som ni har.
Men hur som helst så låg moderkortet väldigt högt tyckte jag.
Nu har det fått sin förklaring, eller inte, nåja moderkortet dog och jag fick ett MSI istället.
Barton 2500+, MSI KT6 DELTA-FISR, MSI Geforce FX 5200 TDR128, 512Mb Twinmos PC3200, WD1200JB, WD1200JD, WD2000JD
Andrzon
Posts: 11
Joined: 2004-01-21 1:14:27

Re: För varmt Moderkort

Post by Andrzon »

capercaillie wrote:hej

jag har samma moderkort med en 2500+ barton
jag har en temperatur PWM 64 grader vilket är helt normalt menar abit.
cpu ligger på 53 grader och är heller ingeet att oroa sig för.

jag rekommenderar att du hämtar hem AbitEQ som är ett harware doctor anpassat till avit´s kort.

anledningen till att det blir varmare på PWM än CPU är att tempgivaren stter mellan CPU , NB och Minnena

hör av dig om hur det går
Hittar du inte programmet mailar du mig så fixar vi det

capercaillie

vart finns det där programmet då?
Andrzon
Posts: 11
Joined: 2004-01-21 1:14:27

Re: För varmt Moderkort

Post by Andrzon »

Andrzon wrote:
capercaillie wrote:hej

jag har samma moderkort med en 2500+ barton
jag har en temperatur PWM 64 grader vilket är helt normalt menar abit.
cpu ligger på 53 grader och är heller ingeet att oroa sig för.

jag rekommenderar att du hämtar hem AbitEQ som är ett harware doctor anpassat till avit´s kort.

anledningen till att det blir varmare på PWM än CPU är att tempgivaren stter mellan CPU , NB och Minnena

hör av dig om hur det går
Hittar du inte programmet mailar du mig så fixar vi det

capercaillie

vart finns det där programmet då?

har hittat det.. men måste man ha prgrammet igång hela tiden för att den ska lyda inställningarna? Programmet låter ju så mycket.
capercaillie
Posts: 3
Joined: 2004-01-13 20:43:42

Re: För varmt Moderkort

Post by capercaillie »

prova adressen till abit.

ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/util ... eq110w.exe

Abit säger att upp till 90 grader på PWM är ok.
Processorn skall klara 135 grader, men dumt att testa.

Detta program som har nivåer anpassade till KV7 säger larm vid 85 0ch 75 för cpu

lycka till
abit Kv7, 2500+, 512 ddr400 twinmos pc3200, gf3 ti200, SATA maxtor 160 Gb
Post Reply