Sista året på skolan, men sen?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Sista året på skolan, men sen?

Post by Phobic »

Hade precis en liten diskussion med min lilla mor och eftersom inte hon har det så jätte gott ställt behöver jag väl i stort sett börja jobba direkt nu när jag tar studenten till våren. Det är väl lite sådär lagom kul att känna det :/ Ett alternativ är ju att plugga vidare och jag undrar isåfall ungefär hur mycket pengar man får ut i månaden på det. Jag vet att det kan variera, men vad är vanligast om man säger så?

Om jag nu skulle försöka att skaffa mig ett jobb. Var tycker ni då att jag ska börja? Kan väl säga det att jag har varit brevbärare två somrar, inget jobb jag stordrivdes med direkt, pga några av de andra anställda. Annars är det trevligt att vara ute tycker jag.

Ni som är lite äldre. Vad gjorde ni när ni var färdiga med skolan?
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Re: Sista året på skolan, men sen?

Post by Trogdor »

Phobic wrote:Ett alternativ är ju att plugga vidare och jag undrar isåfall ungefär hur mycket pengar man får ut i månaden på det. Jag vet att det kan variera, men vad är vanligast om man säger så?
Med fullt lån och bidrag får jag ut ungefär 6700kr i månaden.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

hur stor (liten) är bidragsdelen?
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

slaüman wrote:hur stor (liten) är bidragsdelen?
Bidrag: 2328kr
Lån: 4448kr
-------
6776kr
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Calle
Posts: 66
Joined: 2003-10-04 14:15:19

Re: Sista året på skolan, men sen?

Post by Calle »

Framtiden är oviss men med en utbildning så har man bättre möjligheter att få syssla med något man tycker om, är intresserad av eller åtminstone står ut med. En utbildning är aldrig bortkastad oavsett vilken. Det är inte säkert att en utbildning inom ett område ger dig jobb där, det kan ta dig någon helt annanstans. Som outbildad har man inte många val i livet, med utbildning så kan du själv göra dina val, istället för att andra gör dem åt dig.

Sen är det ju så att en högskoleutbildning inte är allt här i livet. Man kan ju bli snickare, plåtslagare, skolvaktmästare, vårdbiträde eller vad som helst och vara lycklig med det, bara man aldrig slutar att utvecklas, lära sig nytt.

-Fundera på vad du vill göra, vad du har fallenhet för eller är intresserad av och försök ta dig i den riktningen.

Jag gick teknisk linje (som det hette då) på gymnasiet och efter det blev det tre högskoleutbildningar, varav jag gjorde klart två. Jag tyckte att jag valt fel utbildning och började på en ny, delvis pga konjunkturen (500% ränta, dåliga tider osv). Det är aldrig för sent att börja om och utbilda sig på nytt. Jobbar nu som konstruktör och trivs med det.

Lycka till med framtiden!
ASUS P4C800-E Deluxe, P4 2.8 GHz, TwinMOS PC3200 1024 MB, Seagate Barracuda 160 GB S-ATA, Sapphire Radeon 9800 Pro, Hauppauge WinTV PVR350, NEC ND-1300, WIN XP Pro
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Re: Sista året på skolan, men sen?

Post by Trogdor »

Calle wrote: Det är inte säkert att en utbildning inom ett område ger dig jobb där, det kan ta dig någon helt annanstans.

Jag hade inte alls tänkt jobba med det jag utbildar mig till utan vill ha en datainriktad Ingenjörsutbildning i ryggsäcken när jag söker jobb sen.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Post Reply