Cannabis!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Egentligen rör det mig inte särskilt mycket om folk rullar en jolly jumper, slår i sig tjack, eller tar en sup eller två. Men som andra har iakttagit, bara för att vi tillåter brännvin, så blir väl samhället knappast bättre av att vi tillåter annan skit?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Jag känner ett par som hamnade i "träsket" och blev beroende, den ena killens familj är nu mera slittrad bland annat pga han missbruk (OBS MISS-bruk), nu bor han i en egen lägenhet och knarkar varje helg, han varken arbetar eller studerar. lever på soc och röker upp pengarna.

Den andra killen hans familj splittrades även, han kom hem från ett "knarkhem" för ca 1år sen efter en vistelse där på 1.5år, nu är han såvitt jag vet "ren". han beroende tvingade honom att stjäla för att ha råd att röka.

Den tredje killen klarade sig undan med 2veckor på "knarkhem" han är nu "ren" såvitt jag vet.

Den fjärde killen har åkt in och ut ur olika hem sen han var 14år, nu är han 19 och jag har inte sett honom på flera år, men han e inte död i allafall ::)

Jag har sett familjer splittras och kompisar gå ner sig ordentligt, alla dessa personer ha MISS-brukar drogen, säkert finns det många som klarar av att använde drogen bara på helger osv, men många fastnar, visst fastnader det folk i alkoholen, men behöver vi verkligen fler droger? Jag tror i allafall att fler kommer att börja med diverse droger om det legaliseras, på köpet kommer vi få fler missbrukare. Jag är iallafal INTE beredd att betala för dessas vårdplatser. ska mina skatte pengar gå till fjortisar som knarkar halvtihjäl sig? Aldrig i livet säger jag. Bort med knark, ciggaretter och alkohol.

/muxxor
AMD Barton 2500+@3200+, Sprire WhisperRock IV, 2x256mb Twinmos PC3200 CAS2.5, Epox EP-8RDA+, Radeon 9600pro VIVO, NEC 1300A,WD 80gb 8mb, IBM 40gb 2mb, Bitspower: 2xCold Cathode & 2x UV-Sensitive Fan, Iomega 250mb Zip, Sweex Xenon XS
Kamera: Canon A80
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird wrote:Tja... vi skulle aldrig ha tillåtit vare sig tobak eller alkohol om de drogerna introducerats idag. Den saken är säker. Så frågan är, om man gör ett historiskt misstag, betyder det att man skall fortsätta på den vägen? Bästa vore att släppa allt innehav helt fritt men tvärförbjuda all försäljning, de som har kompetensen att bränna sin egen sprit, rosta sitt eget snus eller koka ihop sitt eget Heroin kan hålla på med det, alla andra får lära sig eller lära sig låta bli.

Då har vi total frihet under ansvar... du ansvarar för ditt eget rus.
Får man inte bjuda? Får man hjälpas åt? Typ att någon hämtar jord och någon hämta kruka, sen delar de på majjan?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Fredde wrote:Egentligen orkar jag inte kasta mig in i denna debatt. Skriver ändå några rader då jag känner mig tvingad.

Jag tycker att det skall fortsätta att vara olagligt pga den enkla anledningen att canabis inte har rotat sig i vår kultur. Det är helt enkelt onödigt att släppa fri ytterligare en substans som är skadlig för oss människor. Det räcker med alkohol och nicotin som är tillräckligt stora hälsoproblem.

Jag är även övertygad om att canabis kan bli en inkörsport för vissa precis som alkohol är en inkörsport för andra. Givetvis finns det individer som kan sköta sig och bruka det med måtta precis som det finns individer som klarar av alkoholen. Inget konstigt med det.

Min enkla mening är helt enkelt att det är onödigt att legalisera det då det skulle föra med sig ett ökad hälsorisk för en del individer och därmed ökat tryck på vårt redan bräckliga sociala skyddsnät.
Medhåll från mig till 100%
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

pync wrote: Får man inte bjuda? Får man hjälpas åt? Typ att någon hämtar jord och någon hämta kruka, sen delar de på majjan?
Nej, om du inte kan fixa ditt eget rus så skall du inget ha.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird wrote:
pync wrote: Får man inte bjuda? Får man hjälpas åt? Typ att någon hämtar jord och någon hämta kruka, sen delar de på majjan?
Nej, om du inte kan fixa ditt eget rus så skall du inget ha.
Jag kan, men det går snabbare om du hämtar krukan och jag jorden.

Jag tolkar detta som att det är helt otillåtet att bjuda vilket gör hela idéen
ohållbar, men den är fortfarande väldigt fin.

OT: Jag var på en föreläsning där jag efter halva var säker på att föreläsaren
var du, efteråt letade jag upp föreläsaren och frågade. Som du nog vet så
var det inte du, han hette Felix, vad heter du IRL?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

De extra pengar staten får in när droghandlen beskattas kanske räcker till att betala sjukvården för de som får problem?

Tänk på att vi redan betalar för dem.. En legalisering drar definitivt in skattepengar, men kommer sjukvården belastas lika mycket mer? Med tanke på hur mycket säkrare det blir så slipper man många fall av smutsiga, feldoserade sprutor etc.
IL1
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

pync wrote:Jag kan, men det går snabbare om du hämtar krukan och jag jorden.

Jag tolkar detta som att det är helt otillåtet att bjuda vilket gör hela idéen
ohållbar, men den är fortfarande väldigt fin.

OT: Jag var på en föreläsning där jag efter halva var säker på att föreläsaren
var du, efteråt letade jag upp föreläsaren och frågade. Som du nog vet så
var det inte du, han hette Felix, vad heter du IRL?
Det är inte frågan om att det skall gå snabbt... det är frågan om att du uppskattar mer något du själv har jobbat för :)

I verkligheten heter jag Harald och vill du se mig föreläsa så får du flytta till göteborg och läsa till journalist.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird wrote:
pync wrote:Jag kan, men det går snabbare om du hämtar krukan och jag jorden.

Jag tolkar detta som att det är helt otillåtet att bjuda vilket gör hela idéen
ohållbar, men den är fortfarande väldigt fin.

OT: Jag var på en föreläsning där jag efter halva var säker på att föreläsaren
var du, efteråt letade jag upp föreläsaren och frågade. Som du nog vet så
var det inte du, han hette Felix, vad heter du IRL?
Det är inte frågan om att det skall gå snabbt... det är frågan om att du uppskattar mer något du själv har jobbat för :)

I verkligheten heter jag Harald och vill du se mig föreläsa så får du flytta till göteborg och läsa till journalist.
Well, föreläsaren var från någonstans mellan skåne och stockholm och han föreläste för oss unga journalister på seminariet "Ung Media" i stockholm så jag var nära nog.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Nåja, jag hade bara avrått er från branchen och sagt att alla som inte redan nu vet att deras föräldrar eller deras föräldrars kompisar kommer att fixa dem ett jobb borde anstränga sig med att skaffa en riktig utbildning och ett riktigt jobb istället.
Alternativet är att vara riktigt jävla bra i sängen och sakna omdömesförmåga. ;)

Det är nog därför jag sällan släpps ut ur min skrubb för att prata med studenter som inte redan är intagna på utbildningen. :)

men mina åsikter om journalistutbildningar är nästan ämne för en egen tråd någon gång.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

mirza* wrote:De extra pengar staten får in när droghandlen beskattas kanske räcker till att betala sjukvården för de som får problem?
Uff, sickna dumheter.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

IcePic wrote:
mirza* wrote:De extra pengar staten får in när droghandlen beskattas kanske räcker till att betala sjukvården för de som får problem?
Uff, sickna dumheter.
En statlig knarkbyrå. Som Vin & Sprit, fast den får heta Hasch & Skunk. Sen kan de ta ut hutlösa överpriser och dra in pengar till staten.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

IcePic wrote:
mirza* wrote:De extra pengar staten får in när droghandlen beskattas kanske räcker till att betala sjukvården för de som får problem?
Uff, sickna dumheter.
Äsch, jag har inte koll på några siffror.. spekulerar bara ;P Men du utelämnade resten..
mirza* wrote:Tänk på att vi redan betalar för dem.. En legalisering drar definitivt in skattepengar, men kommer sjukvården belastas lika mycket mer? Med tanke på hur mycket säkrare det blir så slipper man många fall av smutsiga, feldoserade sprutor etc.
Sjukvården kommer ju att göra besparingar också.. Polisen och rättssystemet kommer att göra besparingar.. i.o.m. att den svarta marknaden försvinner.
IL1
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fast är det inte illa nog att staten tjänar pengar på att ha monopoliserat en drogtrafik? Ligger det verkligen staten an att tjäna pengar på medborgarnas dumhet. (Jag låtsas inte om skatt för eftersom det omedelbart skulle sänka mitt argument givetvis) ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Re: Cannabis!

Post by Deuterium »

SAuna wrote:
Bjorne_ wrote: Skulle vara kul med en seriös debatt där folk hänvisar till källor när de kommer med påstånde, inte bara vräker ur sig saker.
Bjorne_ wrote: Tror ni att det skulle blivit som Holland där nyrekryteringen av tunga missbrukare minskade, eller tror ni att det kommer bidra till markant ökning av blandmissbrukare?
Nu har du just vräkt ur dig ett påstående. Styrk det med fakta eller så följer du inte ens dina egna riktlinjer. Tullat lite på stashen?

Dessutom tycker jag inte om ditt argument att om man skulle liberalisera så skulle brotten minska. Detta är en högst utilitaristisk fråga, ska man legalisera andra, i dagsläget, brott, för att de ska minska andra sorters brott?
Ex: göra det lagligt med div. sorters mutor, då skulle det inte finnas så mycket bokföringsbrott (och kom inte med något bullöshit att det inte går att jämföra, för grundtanken är densamma)

Här har du din källa: http://www.svensklinje.com/4-00/tema2.htm (en av många, dock den första jag hitta på google).


Okej, varför vill jag att tunga droger ska bli legalt? För då får staten börja sälja drogerna, istället för att ta 1200 kr gramet som är medelpris för heroin på gatan, så kan staten ge bort eller sälja det till en mycket låg summa till missbrukare, då heroin faktiskt inte är speciellt dyrt att framställa. De krimminella förlorar en STOR intäckt. Att missbrukare inte längre behöver få fram några tusenlappar varje dag innebär att de slipper begå brott som: rån, inbrott och dylikt. Vilket i sig resulterar i att vardagliga Svenssons slipper bli utsatta för sådana brott. Man kan lägga polisresurserna på andra saker istället för att jaga missbrukare, tullen kan satsa sina resurser på andra saker dem med då det inte längre är lönsamt för smugglare att smuggla in heroin i landet. Tror det kostar ca en miljon kr om året att ha någon infängslad. Alla pengar som man sparar in kan man lägga på att försöka minska andelen missbrukare och rehabeleteringshem.

Glömde en viktig punkt, anledning till att många missbrukare tar överdos är att kvalitén varierar grovt på gatoheroinet, även att de en dag inte får ihop tillräckligt med pengar för att köpa Heroin så när de väl får det så skjuter de i sig en förstor mängd. Sjukdomar som sprids för att missbrukare delar kanyl kanske också hade minskat. Man måste våga ta chanser för att förbättra samhället.

Angångde Cannabis så tycker jag även att det ska legalliseras. Av en enkel anledning; INGEN har rätt att bestämma vad en person ska göra med sitt liv förutom personen själv. Ge människor mer ansvar, låt människor lära sig att ta ansvar. Visst, man kanske inte ser förbättring direkt, men i det långa loppet så kanske man tjänar på det. Folk som ogillar frihet kan ju fly landet och sticka till underbara diktaturen Kina.
För det är trotts allt ni som vill begränsa människors rättigheter, då får ni röra på er. :-*

Jag själv brukar inte Cannabis eller någon annan illegal drog.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ojojoj, jag tror att det är ganska onödigt att legalisera hasch. De personer som redan röker fortsätter röka fast det är olagligt, om det skulle bli lagligt så skulle det bara komma massa nytt folk som började röka och det är väl onödigt?

Sen tycker jag att det är upp till en själv att bruka det som man själv känner för, så länge man håller sig till bruk och inte går över till missbruk.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

syntetisk wrote:Ojojoj, jag tror att det är ganska onödigt att legalisera hasch. De personer som redan röker fortsätter röka fast det är olagligt, om det skulle bli lagligt så skulle det bara komma massa nytt folk som började röka och det är väl onödigt?
Men de som redan röker nu och blir berövade på sin frihet av staten. Är det inte det fel?
Sen tycker jag att det är upp till en själv att bruka det som man själv känner för, så länge man håller sig till bruk och inte går över till missbruk.
Självklart, finns inget vettigt argument emot det. Så varför tar sig staten rätt att beröva dem på sin frihet?
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Re: Cannabis!

Post by nva »

Bjorne_ wrote:Okej, varför vill jag att tunga droger ska bli legalt? För då får staten börja sälja drogerna, istället för att ta 1200 kr gramet som är medelpris för heroin på gatan, så kan staten ge bort eller sälja det till en mycket låg summa till missbrukare, då heroin faktiskt inte är speciellt dyrt att framställa. De krimminella förlorar en STOR intäckt. Att missbrukare inte längre behöver få fram några tusenlappar varje dag innebär att de slipper begå brott som: rån, inbrott och dylikt. Vilket i sig resulterar i att vardagliga Svenssons slipper bli utsatta för sådana brott. Man kan lägga polisresurserna på andra saker istället för att jaga missbrukare, tullen kan satsa sina resurser på andra saker dem med då det inte längre är lönsamt för smugglare att smuggla in heroin i landet. Tror det kostar ca en miljon kr om året att ha någon infängslad. Alla pengar som man sparar in kan man lägga på att försöka minska andelen missbrukare och rehabeleteringshem.
Men de ökade kostnaderna för nya missbrukare då? Alltså alla människor som tar chansen och testar när det ändå är tillåtet? De kommer ju att läggas på sjukhusen o.s.v., och vem betalar det?
Bjorne_ wrote: Folk som ogillar frihet kan ju fly landet och sticka till underbara diktaturen Kina.
Ouch...
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Big_Bird wrote:Fast är det inte illa nog att staten tjänar pengar på att ha monopoliserat en drogtrafik? Ligger det verkligen staten an att tjäna pengar på medborgarnas dumhet. (Jag låtsas inte om skatt för eftersom det omedelbart skulle sänka mitt argument givetvis) ;)
Tja, de driver redan spel&dobbel, prostitution ;) och alkoholen på monopol, så
ett område till försvinner väl i mängden. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Re: Cannabis!

Post by Deuterium »

nva wrote:
Bjorne_ wrote:Okej, varför vill jag att tunga droger ska bli legalt? För då får staten börja sälja drogerna, istället för att ta 1200 kr gramet som är medelpris för heroin på gatan, så kan staten ge bort eller sälja det till en mycket låg summa till missbrukare, då heroin faktiskt inte är speciellt dyrt att framställa. De krimminella förlorar en STOR intäckt. Att missbrukare inte längre behöver få fram några tusenlappar varje dag innebär att de slipper begå brott som: rån, inbrott och dylikt. Vilket i sig resulterar i att vardagliga Svenssons slipper bli utsatta för sådana brott. Man kan lägga polisresurserna på andra saker istället för att jaga missbrukare, tullen kan satsa sina resurser på andra saker dem med då det inte längre är lönsamt för smugglare att smuggla in heroin i landet. Tror det kostar ca en miljon kr om året att ha någon infängslad. Alla pengar som man sparar in kan man lägga på att försöka minska andelen missbrukare och rehabeleteringshem.
Men de ökade kostnaderna för nya missbrukare då? Alltså alla människor som tar chansen och testar när det ändå är tillåtet? De kommer ju att läggas på sjukhusen o.s.v., och vem betalar det?
Bjorne_ wrote: Folk som ogillar frihet kan ju fly landet och sticka till underbara diktaturen Kina.
Ouch...

Pengarna som tidigare gick till polisresurser för att stoppa tyngedroger får nu gå till behandling av missbrukare. Visst det kanske blir en dyrare kostnad i början, men då drogerna inte längre kommer finnas hos krimminella, utan hos staten, så kommer man kunna kontrollera det på ett annat sätt.

Tror det hade gått relativt jämt ut, från ekonomiskt perspektiv, fast från frihets perspektiv så är det en stor vinst, om nu sjukvårdskostnaderna hade stigit.
whe
Posts: 37
Joined: 2003-12-19 20:27:56
Location: Växjö
Contact:

Post by whe »

Jag kan berätta att om sjukvårdsräkningarna från alkoholskadade skulle betalas av alkoholskatten så skulle en 70is kosta över 700kr!

Förstår inte ens hur ni kan tänka tanken att släppa ennu mer droger fria!
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Re: Cannabis!

Post by xerxes »

Bjorne_ wrote:Pengarna som tidigare gick till polisresurser för att stoppa tyngedroger får nu gå till behandling av missbrukare. Visst det kanske blir en dyrare kostnad i början, men då drogerna inte längre kommer finnas hos krimminella, utan hos staten, så kommer man kunna kontrollera det på ett annat sätt.

Tror det hade gått relativt jämt ut, från ekonomiskt perspektiv, fast från frihets perspektiv så är det en stor vinst, om nu sjukvårdskostnaderna hade stigit.
Du glömde en liten detalj, mänskligt lidande går inte att mäta med pengar. Det billigaste för kommunerna och staten vore att sparka alla poliser, all sjukpersonal etc. Skulle man dessutom lägga ner alla fängelser, behandlingshem och sjukhus så skulle allt bli jättebilligt. Duh.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Re: Cannabis!

Post by Deuterium »

xerxes wrote:
Bjorne_ wrote:Pengarna som tidigare gick till polisresurser för att stoppa tyngedroger får nu gå till behandling av missbrukare. Visst det kanske blir en dyrare kostnad i början, men då drogerna inte längre kommer finnas hos krimminella, utan hos staten, så kommer man kunna kontrollera det på ett annat sätt.

Tror det hade gått relativt jämt ut, från ekonomiskt perspektiv, fast från frihets perspektiv så är det en stor vinst, om nu sjukvårdskostnaderna hade stigit.
Du glömde en liten detalj, mänskligt lidande går inte att mäta med pengar. Det billigaste för kommunerna och staten vore att sparka alla poliser, all sjukpersonal etc. Skulle man dessutom lägga ner alla fängelser, behandlingshem och sjukhus så skulle allt bli jättebilligt. Duh.
Människor hamnar i lidande pågrund av deras egna handlingar, de har ett eget ansvar, pappastat ska inte behöva ta hand om folk och säga vad som är rätt och fel att göra med sig själv. Du gjorde en väldigt dum jämförelse, tänker du efter lite så ser du nog varför jag kan göra ett sådant grovt uttalande.


Ifall Ole brukar lite kokain, dock väldigt sällan, så orsakar han inte några problem. Men staten tycker att det är fel att bruka kokain och kastar in honom i fängelse. Trotts att han inte skadade någon annan.

Sedan kommer Nisse och tar kokain, tycker det var underbart och fortsätter att bruka kokain varje dag. Han fastnar i det, det kostar så fruktansvärt mycket att köpa så Nisse måste göra inbrott för att finansiera sitt missbrukar. Han gör inbrott hos familjen Nilsson, han går in och snokar igenom hela huset. Familjen Nilsson blir väldigt chockade, de kan inte ersätta allt som blivit stulet, datorer med skolarbete och dylikt. De måste även fixa med försäkringen, vilket kräver mycket jobb, de får dessutom en förhöjd försäkringspremie på köpet.

De enda som tjänar på detta är smugglarna, krimminellaorganisationer tjänar hultlösa summor på detta. Pengar som de sedan kan finansiera andra brott med.

Ifall Nisse skulle kunna fått kokainet av staten gratis istället, så hade han inte behövt göra dessa inbrott flera gånger i månaden och förstöra för massor av familjer. Ole hade även sluppigt att bli berövrad på sin frihet pågrund av att det finns personer som inte klarar av att ta ansvar, det är sådana lagar som vi har i Sverige som gör att folk inte kan ta ansvar och att folk super sönder sin lever. Låt människor förstå att lagarna bara finns där för att skydda personer från andra personer, inte för att skydda sig från sig själv.
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Enda nackdelen som jag kan se med att tillåta lite hasch eller mariuana är väl att det är lite svårare att testa om personer verkligen tagit så stor mängd att de inte är kapabla att utföra diverse sysslor såsom bilkörning eller jobba. Med alkohol har du din promillegräns, och där får du ett ganska gott förhandsbesked med en enkel blåskontroll.

Fördelarna är att staten skulle sälja rökat så eventuella vinster kan (precis som jag läst tidigare i tråden, även om jag skummade) gå till rehabilitering eller vad man nu vill ha för sorts skatter.
Eftersom staten skulle sälja minskar en stor del av de kriminellas intäkter, vilket förhoppningsvis är bra, så länge inte alla kriminella hittar en ny olaglig näring.
Köper man från "Hasch&Skunk"(som jag också såg i tråden :D) så vet man dessutom vad man får, och då slipper man få en massa röka som är preparerat med kokain och diverse psykedelier.

Att dessutom förbjuda mariuana när alkohol är tillåtet övergår vida mitt förstånd. Långvarigt missbruk skapar med båda sorterna obotliga skador, vilket inte kan argumenteras emot. Men min erfarenhet säger mig att en kille som dricker alkohol en gång i månaden lider större risk att råka illa ut än en likasinnad som röker på lika ofta.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

pync wrote:Vem orkar ha den här sortens debatter med folk som bara vet vad de lärde sig på Samhällskunskapen på högstadiet?
Eller för den delen finniga gymnasieelver som inte är torra bakom öronen! ;)
Post Reply