Ny cpu fläkt

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Ny cpu fläkt

Post by Mecca »

Har funderingar på att beställa ny cpu fläkt innom kort.
Just nu har jag en Zalman fläkt (här) och själv tycker jag att fläkten suger ***. Cpu tempen liger på ca: 50 grader idle och 60 grader när jag spelar

Fläkten måste beställas från http://www.gtek.se för jag ska beställa fler saker därifrån.
Cpu:n som jag kör med är en AMD 2800+ barton, socket A

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

det där tempen var ju inte allt för farlig :)
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
Calle
Posts: 66
Joined: 2003-10-04 14:15:19

Re: Ny cpu fläkt

Post by Calle »

Har en Zalman som jag är nöjd med:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item& ... ec6475238e

annars var väl inte din prolle så varm.
ASUS P4C800-E Deluxe, P4 2.8 GHz, TwinMOS PC3200 1024 MB, Seagate Barracuda 160 GB S-ATA, Sapphire Radeon 9800 Pro, Hauppauge WinTV PVR350, NEC ND-1300, WIN XP Pro
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

själv så har jag cpu/mobo: 61/40 vid idel VÄLDIGT dåligt enligt mig därför ska jag inatt stoppa in en chassi fläkt för att få ner tempen lite...

edit: kan ju tilläga att jag har en sådan där "temperatur styrd fläkt" verkar som om det är någe glapp eller så runt den annser att fläkten borde gå max nu eftersom det är så varmt men tydligen inte....
Fläktn snurrar på i 2556 rpm, enligt specen ska den maxa på 3500 rpm...någon som har förslag på hur jag kan fixa det?
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
skuggan|
Posts: 320
Joined: 2003-11-15 22:45:08
Location: Kungälv
Contact:

Post by skuggan| »

spyse wrote:själv så har jag cpu/mobo: 61/40 vid idel VÄLDIGT dåligt enligt mig därför ska jag inatt stoppa in en chassi fläkt för att få ner tempen lite...

edit: kan ju tilläga att jag har en sådan där "temperatur styrd fläkt" verkar som om det är någe glapp eller så runt den annser att fläkten borde gå max nu eftersom det är så varmt men tydligen inte....
Fläktn snurrar på i 2556 rpm, enligt specen ska den maxa på 3500 rpm...någon som har förslag på hur jag kan fixa det?
Har dålig erfarenhet av sådana där styrda fläktar. Artic Coolings tempstyrda fläkt slutade snurra bara för att den fick drag från en av chassifläktarna. Vilket resulterade i att cpun skenade och stack över 70grader och stängde av datorn. Riktigt rolig fläkt det där :[ Bättre att ha ett mobo som styr fläktspänningen åt en. Tror det är placeringen av givaren på de inbyggda i kylaren som fuckar upp det.

Men hur som helst kan du ju prova att se till att du inte får allt för mkt drag på kylaren. Det är mitt tips iaf.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Håller med Calle när det gäller kylarvalet. CNPS7000-CU kyler bra och är knappt hörbar (fläkten går att ställa med en pot som följer med). Jag har kört den på en P4 1.8GHz på lägsta varv och CPU'n går sällan över 45 grader (när jag spelar). Då har jag inga chassifläktar samt Zalmans passiva kylare på grafikkortet. Det enda draget i lådan kommer från CPU-fläkten samt nätagget (ett sådant med 120mm fläkt på insidan). Datorn är skapligt tyst - bara disken som lever runt (skall bytas när ekonomin tillåter).

Tänk bara på att denna kylare är både stor och tung. Det var med nöd och näppe jag fick på den pg a en puckat placerad ATX-kontakt på moderkortet. Kolla innan köp (om du nu väljer denna) att ditt moderkort kan husera denna.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

skuggan| wrote:
spyse wrote:själv så har jag cpu/mobo: 61/40 vid idel VÄLDIGT dåligt enligt mig därför ska jag inatt stoppa in en chassi fläkt för att få ner tempen lite...

edit: kan ju tilläga att jag har en sådan där "temperatur styrd fläkt" verkar som om det är någe glapp eller så runt den annser att fläkten borde gå max nu eftersom det är så varmt men tydligen inte....
Fläktn snurrar på i 2556 rpm, enligt specen ska den maxa på 3500 rpm...någon som har förslag på hur jag kan fixa det?
Har dålig erfarenhet av sådana där styrda fläktar. Artic Coolings tempstyrda fläkt slutade snurra bara för att den fick drag från en av chassifläktarna. Vilket resulterade i att cpun skenade och stack över 70grader och stängde av datorn. Riktigt rolig fläkt det där :[ Bättre att ha ett mobo som styr fläktspänningen åt en. Tror det är placeringen av givaren på de inbyggda i kylaren som fuckar upp det.

Men hur som helst kan du ju prova att se till att du inte får allt för mkt drag på kylaren. Det är mitt tips iaf.
Jag får ta och göra så att jag sätter en tejpbit eller så ovanför kännaren så inte fläkten blåser kalluft rakt ner på den....
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Illuwatar wrote:Tänk bara på att denna kylare är både stor och tung. Det var med nöd och näppe jag fick på den pg a en puckat placerad ATX-kontakt på moderkortet. Kolla innan köp (om du nu väljer denna) att ditt moderkort kan husera denna.
Min cpu ligger ruskigt nära nätagget, det va knappt att jag fick plats med min gammla kylfläns. Måste ta lite mått och kolla först innan jag köper. tack för alla svar.

//Mecca
Mecca: The Blessed
User avatar
Mecca
Posts: 641
Joined: 2002-03-07 23:42:42

Post by Mecca »

Aj fan. Har kollat upp lite saker med Zalmans CNPS7000A-CU, Socket A/478/754. Den som Calle och Illuwatar skrev upp.
Tittade på zalmans lista och fläkten/flänsen passar inte mitt mobo ;(

Så då tror jag att jag får köra på denna

Vad tror ni om den?
Mecca: The Blessed
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Tt SILENT BOOST 21dBa
Pris: 295.kr (Tidigare 379.kr
http://kylning.com/info.php?cPath=82_87&products_id=543

Eller denna
Tt VOLCANO 12 EXTREME
Pris: 325.kr Tidigare runt 450.kr
http://kylning.com/info.php?cPath=82_87&products_id=582

Dessa är väldigt bra presterande för den summan pengar i alla fall. Om du söker på forumet så förstår du vad jag menar.

Chassi: TT Lanfire (Mindre än ett miditower)
Cpu: Barton 2800+
Fulloud: 100%
länge: 24/7
Fläns: TT Silent Boost 21dBa
Temp: 43,8grader (En hel del damm ska jag säga i datorn)
Mäts: Tempen mäts av en sensor-pad som är placerad på cpu och läses av från en lcd-display.

Har 2,st andra datorer också med denna kylning som man kan ge ut temp på.


Recension på TT Volcano 12 Extreme och mot Swiftech MCX462-V och Vantec AeroFlow
http://www.64bits.se/recensioner/tt_volcano12/index.ph
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Post Reply