Driva fläktar????

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Andrzon
Posts: 11
Joined: 2004-01-21 1:14:27

Driva fläktar????

Post by Andrzon »

Hur gör man för att driva fläktar utan moderkortet? Hur kopplar man? ?!? Har förstått att kablarna ger olika volter. Om man tex ska driva en 80 mm fläkt.
raxxo
Posts: 22
Joined: 2003-01-09 16:00:07
Location: Göteborg
Contact:

Post by raxxo »

som standard är "datorfläktar" 12V dvs samma som sitter i kabeln till hårddisken... för att få 5, 7 osv Volt krävs att du kopplar andra kablar än de för 12V...
Lär ju finnas någon tråd ang detta...
// Oscar aka raXXo
____________________________________
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

På en fläkt som sitter på moderk har 3 kablar, en för minus en för plus oså en för att du ska kunna se och för att datorn ska kunna ändra RPMen automatisk... den röda kabeln är plus o svarta är minus oså är jag inte säker på om alla fläktar har just en vik kabel för RPM men troligen. Och för att få 12V på fläkten som är standard som raxxo sa så ska du ta GUL och SVART från nätaggets kontakter.

Rätta mej någon om jag har fel om RPM saken...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Själv har jag bara sett en enda fläkt med vit RPMsladd, den är normalt gul, vilket kan bli lite störande då man har en svart, en röd och en gul sladd på fläkten, en svart, en röd och en gul sladd på nätaggskontakten och ska lista ut att man ska koppla nätaggets svarta till fläktens svarta, nätaggets gula till fläktens röda och inte koppla fläktens gula eller nätaggets röda till någonting.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Andrzon
Posts: 11
Joined: 2004-01-21 1:14:27

Post by Andrzon »

;D Tackar, det hjälpte mig mycket......
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

kanske lite OT:

själv så hade jag en gammal 80mm fläkt som jag kopplade ihop med en gammal mobilladdare och lät stå och snurra i "överfart". Det var riktigt kul ;D (dålighumor)
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
Post Reply