Cannabis!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Gnadde
Posts: 143
Joined: 2002-07-08 21:08:50
Location: Angered

Post by Gnadde »

Big_Bird wrote:Ok... låt oss säga att riksdagen plötsligt får ett kollektivt hjärnsläpp.
*pling!*
De röstar igenom en lag som legaliserar statligt kontrollerat knark som säljs i statliga haschbodar. Detta i hopp om att få slut på kriminaliteten och smugglingen.

Då är jag den förste att ta tåget till stockholm och påminna de jävla korkade folkvalda om att Cigarretter och Alkohol fortfarande smugglas och illegela cigg- och sprittrafik är en källa till rätt så stor kriminalitet.

Denna metod funkar bara i Alexander Bards hjärna där allt är lite rosafärgat och fint bara det är liberalt.

För guds jävla skull, kan inte knarkliberalerna gör jämförelser med redan existerande system och komma fram till en sån enkel sak så har ni ett argument mot narkotika redan där.
Men cannabis skulle ju bli så apmycket billigare, till skillnad från sprit och cigaretter.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird: Man smugglar ju ciggaretter och sprit för att det är så dyrt
lagligt, hade man gjort narkinarki halvbilligt så hade det ju inte gått runt att
smuggla det.

Edit: gnadde sa vad jag tänkte innan jag hann göra det.
Last edited by pync on 2004-01-30 13:45:53, edited 1 time in total.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Och om ni tar läpparna från bongen en liten stund och funderar över varför Alkohol och Ciggisar är så dyrt? Vad blir svaret då?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird wrote:Och om ni tar läpparna från bongen en liten stund och funderar över varför Alkohol och Ciggisar är så dyrt? Vad blir svaret då?
För att det skattas jävligt mycket, det skulle man kanske inte behövas så jävla mycket.

Sen gillar inte jag att du förutsätter att jag har en bong!
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag förutsätter minnsan inte att du har en bong. Och har du en så bryr jag mig absolut inte i det. Jag använde mig av ett retoriskt grepp som kallas lustighet.

Men om vi skiter i den:
Varför tror du skatten är så hög på alkohol och tobak då?

Kan det ha något att göra med att ta in en smula av de miljoner/miljarder (vad vet jag) det kostar i vård?
Tror vi hade konstaterat redan tidigare att skatten inte täcker kostnaderna för alkoholskador, varför skulle narkotika vara annorlunda?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Big_Bird wrote:Ok... låt oss säga att riksdagen plötsligt får ett kollektivt hjärnsläpp.
*pling!*
De röstar igenom en lag som legaliserar statligt kontrollerat knark som säljs i statliga haschbodar. Detta i hopp om att få slut på kriminaliteten och smugglingen.

Då är jag den förste att ta tåget till stockholm och påminna de jävla korkade folkvalda om att Cigarretter och Alkohol fortfarande smugglas och illegela cigg- och sprittrafik är en källa till rätt så stor kriminalitet.

Denna metod funkar bara i Alexander Bards hjärna där allt är lite rosafärgat och fint bara det är liberalt.

För guds jävla skull, kan inte knarkliberalerna gör jämförelser med redan existerande system och komma fram till en sån enkel sak så har ni ett argument mot narkotika redan där.
Både sprit och ciggareter är så jävla dyrt. Meningen med att göra det riktigt tunga lagarna legalt är för att kunna få ner priserna eller extremt mycket och kunna ge bort det gratis till de som missbrukar drogen. Schweiz pumpar ut heroin till 30 000 missbrukare varje dag, nyrekryteringen minskar där också, prakt missbrukarens ålder stiger varje dag (ni förstår vad jag menar, ingen meningen med sarksam).
De krimminella som sålde tunga droger skulle tappa all sin marknad i Sverige, dvs tullen kan lägga sina resurser på att koncenterar sig på andra saker.

Sedan så kan Big_Bird kan försöka tänkta lite i andra banor också, hur trodde du det hade sett ut ifall vi gjorde ciggareter illegalt, gjort sitautionen bättre eller sämre? Fler eller mindre smugglare? Mer eller mindre skatt till sjukvården? Göra de krimminellas marknad större eller mindre?

Heroin missbrukare kostar fortfarande massor av pengar och tid, de krimminella blir svinrika. Missbrukare riskerar att överdosa då kvalitén varijerar något enormt osv. Sjukvårdskostanderna blir inte lägre pågrund av att det är illegalt.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Staten ska ge bort gratis knark till missbrukare?
Det var uppenbarligen inte bara jag som sov på Samhällskunskapstimmarna... Jag skulle vilja påstå att det är tvärt emot vad staten bör göra. (om den vill behålla epitetet stat)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Staten ska ge bort gratis knark till missbrukare?
Det var uppenbarligen inte bara jag som sov på Samhällskunskapstimmarna... Jag skulle vilja påstå att det är tvärt emot vad staten bör göra. (om den vill behålla epitetet stat)
Stat är inget epitet.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Folk som hamnar i ett missbruk ska få knarket gratis. Ingen vill hamna i ett missbruk, det är nämligen ett helvete. Visst finns det någon oansvarlig sate som tror att det är lyx. Men det är bättre att vi ger dem knarket gratis, vilket bara kommer kosta några tjugor om dagen. Istället för att ha en massor av missbrukare som gör inbrott och kostar flera tusen kronor om dagen. Oskyldiga människor får sina hem förstörda, blir knivhuggna och rånade på gatorna. Fängelserna blir fyllda av folk, det kostar enorma summor. Folk som klarar av att ta droger utan att hamna i ett missbruk blir berövrade på sin frihet, fast de inte gjort någon illa. Förbudet gör mer ont än gott.

Stavning, formulering, förstånd i detta inlägget är lite nersatt pågrund av olika anledningar.

Ha en trevlig kväll /Bjorne_
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Så svenska staten skall producera, distribuera och bjuda på olika sorters narkotika till de som hamnat i ett missbruk?
Folk som inte har missbruk vederlagt skall givetvis betala sitt knark själva? Eller är knark fortfarande förbjudet för de som inte missbrukar?

Vad skall priset på knark vara för de som inte missbrukar? Kommer skattesatsen där vara någonstans i närheten av de på tobak och alkohol?

Hur mäter man ett missbruk? Var är gränsen överskriden så att man skall få gratis knark?

Varför får inte alkoholister gratis brännvin?

Vilka mängder gratisdroger skall delas ut? Vad är en rimlig dagsranson heroin? Vad gör Benke när sista mackan är slut och han vill ha mera?

Har någon tänkt på logiken och följderna i ett sånt här förslag eller är det bara en sån där Alexander-Bardism som "lät bra för stunden"?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

När det kommer till kritan så har jag egentligen inte mer emot att cannabis är olagligt.

Biggy du har väl rätt antar jag...
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Det måste väl vara något vi missar.. Har Holland fallit i misär sen legaliseringen?
IL1
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:
Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:
Många vill ha Cannabis legalt, av de som är insatta i drogpolitik så är det förmodligen majoriteten som vill ha det legalt.
Tror du själv att majoriteten av Svenska folket vill legalisera en drog ?

Jag har några bekanta som tycker Amfetamin ska legaliseras .. då e det OK då med ? eller varför inte heroin? (dock ej några bekanta som vill legalisera det ;) )
Jag tror inte att majoriteten av det svenska folket vill ha det legalt pågrund av ovishet. Svenska staten har bombat svenskar med lönger och propaganda de senaste 35 åren och håller fortfarande på. Så det är inte så konstigt. Det finns nämligen droger även i fängelsen, ifall vi inte klarar av att hålla drogerna borta från fängelset, hur ska vi då kunna få bort dem från samhället?

Amfetamin skulle också kunna legaliseras, det är visserligen legalt redan, dock recept belagt. Amfetamin lägger dock ganska stort ansvar på användaren då det är fysisktberondeframkallande. Heroin är också en ganska farlig drog, det som är farligast är att den är en av de absolut bästa drogerna som finns. Vilket gör att det är en drog som är väldigt svår att bara prova en gång, har du en gång varit hög på den så vill du bli det igen. Men med lite självdiseplin så går det faktiskt.

Ett passande citat:
"I have often compared the drug war to going to the toilet. It is like trying to stop people from defecating by outlawing toilets."
- Eric Johnson
hmmmm vet inte riktigt...känns inte som du köpt min röst än =)
Tror du inte att det kan vara så att förbudet gör mer problem än själva drogen? Sverige har mest missbrukare i % i hela europa. Vi kör även den hårdasta narkotika politiken, det säger inte dig något? Vi har fler missbrukare än Holland, trotts att det lever mer folk i Holland. Kriget emot droger kostar enorma summor. Att ha någon fängslad i ett år kostar mer än en milijon kroner, sedan att det i princip aldrig gör att personen slutar med droger är en annan sak. Det finns nämligen också droger i fängelsen, ifall vi inte klarar av att hålla drogerna borta från fängelsen, hur ska vi då kunna få bort dem från samhället?

Bättre att försöka göra det bästa av sitautionen, istället för att sträva efter något som aldrig kommer hända i ett humant samhälle de närmaste hundra åren, förmodligen heller inte innan människan är utrotad.
Ja det e såklart att vi har mer % av missbrukare då du inte klassas som missbrukare i Holland om du rökar Hash.

Vänd på frågan lite..... Vilka tror du har mest droganvändare... Holland eller Sverige ?? Sen får du ju kolla på Holland lite med,... Har dom liberalare tänkande när det gäller tex Heroin ??
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Sen det som någon skrev om Schweiz att deras nyrekrytering minskar pga av att dom legaliserat det ? ja minskar men knappast påväg att försvinna. Asso snälla... vad bidrar Heroinisterna med i Schweiz?? Gör dom överhuvudtaget något kreativt ? Nu vill jag inte ni ska missuppfatta detta.. det är hemskt att dom har ett sådant missbruk.. och tänk er om vi skulle legalisera detta... Hur glada hade ni varit om era barn kom hem o sa

"Nähh du vet farsan/morsan... jag tror jag skiter i att plugga vidare eller jobba efter Gymnasiet.. tror jag ska sätta mig ner o skjuta lite Heroin o softa istället ett par år.. lixom känna efter vad jag vill göra med livet"

Eller varför inte se det såhär .. inte nog med man har rattfyllerister på vägarna utan då ska man se upp för nerrökta pundare... speedade killar som snortat någon lina tjack för mycket...och totalt störtade jonkare som sommnar vid ratten.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Big_Bird wrote:Så svenska staten skall producera, distribuera och bjuda på olika sorters narkotika till de som hamnat i ett missbruk?
Folk som inte har missbruk vederlagt skall givetvis betala sitt knark själva? Eller är knark fortfarande förbjudet för de som inte missbrukar?

Vad skall priset på knark vara för de som inte missbrukar? Kommer skattesatsen där vara någonstans i närheten av de på tobak och alkohol?

Hur mäter man ett missbruk? Var är gränsen överskriden så att man skall få gratis knark?

Varför får inte alkoholister gratis brännvin?

Vilka mängder gratisdroger skall delas ut? Vad är en rimlig dagsranson heroin? Vad gör Benke när sista mackan är slut och han vill ha mera?

Har någon tänkt på logiken och följderna i ett sånt här förslag eller är det bara en sån där Alexander-Bardism som "lät bra för stunden"?
Droger finns redan öppet för alla i samhället, att göra det legalt kommer inte ändra på det.

Skillnaden kommer bli att de som hamnar i ett missbruk kommer att få drogerna väldigt mycket billigare eller tillochmed gratis.
Varför? Jo, för att de som missbrukar drogerna inte ska behöva göra en massor av inbrott och rån. Inbrott och rån som drabbar oskyldiga i samhället.
Missbrukare måste dra in ungefär en tusenlapp om dagen, om det då finns 30 000 tusen missbrukare i Sverige, så kan du räkna ut att det bli ganska mycket pengar.
Alla de här pengarna få sedan krimminella rakt i hand. Staten tappar dessutom helt kontroll över det, heroin kan innehålla vad som helst, många överdosar pågrund av det.

Sedan ska även andra kostander räknas in, polisresurser, fängelse, rättegångar, sjukvård osv. Det blir enorma summor. Värst av allt är att oskydliga personer drabbas av det.

Varför inte försöka minska kostnader och skadorna igenom att ge missbrukarna gratis heroin?

Hur man ska kunna lista ut om de är missbrukare är ett annat problem, men det upptäcks ganska snabbt, man får väl göra som man gör i Schweiz, hur de gör där vet jag inte riktigt, men det funkar.





Meningen med detta är att minska antalet användare, minska problemet. Folk bryr sig inte om det är legalt eller inte, folk tar sådant skit ändå.

Big_Bird wrote:För guds jävla skull, kan inte knarkliberalerna gör jämförelser med redan existerande system och komma fram till en sån enkel sak så har ni ett argument mot narkotika redan där.
För guds jävla skull, kan inte diktaturförespråkare göra jämförelser med redan existerande system och komma fram till en sån enkel sak så har ni ett argument för en liberalare narkotikapolitik redan där.

Jämför Schweiz, Amsterdam och Sverige.

Vem har flest missbrukare i %?
Vem har hårdast narkotika politik?
Vem rekryterar flest tunga missbrukare?

och Vice verse.




naken^ wrote:Sen det som någon skrev om Schweiz att deras nyrekrytering minskar pga av att dom legaliserat det ? ja minskar men knappast påväg att försvinna. Asso snälla... vad bidrar Heroinisterna med i Schweiz?? Gör dom överhuvudtaget något kreativt ?
Eftersom medelåldern hos en typisk missbrukare stiger så är det tecken på att det är påväg att försvinna, kanske inte försvinner helt. Men man kan reducera antalet missbrukare något enormt.
Nu vill jag inte ni ska missuppfatta detta.. det är hemskt att dom har ett sådant missbruk.. och tänk er om vi skulle legalisera detta...
Skulle fler människor ta drogen ifall den blev legal?
Hur glada hade ni varit om era barn kom hem o sa "Nähh du vet farsan/morsan... jag tror jag skiter i att plugga vidare eller jobba efter Gymnasiet.. tror jag ska sätta mig ner o skjuta lite Heroin o softa istället ett par år.. lixom känna efter vad jag vill göra med livet". Eller varför inte se det såhär .. inte nog med man har rattfyllerister på vägarna utan då ska man se upp för nerrökta pundare... speedade killar som snortat någon lina tjack för mycket...och totalt störtade jonkare som sommnar vid ratten.

Säger någon ungdom så till sin mamma och pappa idag? Varför skulle dem säga det ifall det blev legalt?

Inte kommer någon unge och säger: "Nähh du vet farsan/morsan... jag tror jag skiter i att plugga vidare eller jobba efter Gymnasiet.. tror jag ska sätta mig ner o dricker lite brännvin o softa istället ett par år.. lixom känna efter vad jag vill göra med livet."
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

"Jämför Schweiz, Amsterdam och Sverige.

Vem har flest missbrukare i %?
Vem har hårdast narkotika politik?
Vem rekryterar flest tunga missbrukare?

och Vice verse."


Asso det känns som Holland har hårdare politik va det gäller tunga droger än sverige. Och jag svara på den frågan innan.. Sverige har mest va det gäller missbrukare men Holland kan jag nästan garantera har mest som användare.
Vems som rekryterar mest har jag ingen aning om.. men i vilket falls som helst känns det inte som en liberalisering e rätt metod för attt sänka den siffran ??

"Eftersom medelåldern hos en typisk missbrukare stiger så är det tecken på att det är påväg att försvinna, kanske inte försvinner helt. Men man kan reducera antalet missbrukare något enormt."

Kan inte tänka mig det e så GRYMT höga siffror ..men kolla gärna upp det.


"Skulle fler människor ta drogen ifall den blev legal?"

Ehh JA! Folk kommer i kontakt med den ICA butiker (om det skulle bli fallet dvs) etc etc.

"Säger någon ungdom så till sin mamma och pappa idag? Varför skulle dem säga det ifall det blev legalt?"

jag överdrev det lite.. men i vilket fall som helst hade dom inte fått svaret... Jag e 18år och enligt svensklag så får jag skjuta i mig Heroin.

Och tycker du detta låter bättre ?

Mamman- "Men va ska du hitta på en Fredag som denna ?

Sonen- "Jag ska först hem till Pelle o skjuta lite Heroin sen ska jag bort på en liten fest"


Jag vill gärna ha lite synpunkter på den ökade Trafikfaran..
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Björne: Elegant vändning där, men precis som alla narkotikaliberaler så dribblar du bara bort kärnfrågan. Du har fortfarande inte en aning om hur en narkotikaliberal politik av den sorten som du förespråkar skall drivas igenom i prakitiken.

Genom att parafrasera mitt utbrott så slingrar du dig effektivt från att svara på mina frågor, vilket är retoriskt korrekt men föga övertygande.

Sen gör du märkliga påståenden som att "Droger finns redan öppet för alla i samhället, att göra det legalt kommer inte ändra på det." vilket är en oxymoron om jag någonsin hört en.
Jag får förmoda att du menade illegalt annars får du förtydliga.

Sen kan man ställa sig frågan om samhället alltid skall anta en defatistisk attityd gentemot företeelser som det inte tror sig kunna besegra.

"Cancer har alltid funnits och kan drabba vem som helst. Det är ingen idé att vi forskar efter ett botemedel"

"HIV går inte att bota, det är lika bra att vi ger upp"

"Det kommer alltid att finnas brott, lika bra att vi upplöser polisväsendet."

Bah...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

naken^ wrote:"Jämför Schweiz, Amsterdam och Sverige.

Vem har flest missbrukare i %?
Vem har hårdast narkotika politik?
Vem rekryterar flest tunga missbrukare?

och Vice verse."


Asso det känns som Holland har hårdare politik va det gäller tunga droger än sverige. Och jag svara på den frågan innan.. Sverige har mest va det gäller missbrukare men Holland kan jag nästan garantera har mest som användare.
Inte mest användare som har problem med droger. Det är tunga missbrukare jag pratar om.
Vems som rekryterar mest har jag ingen aning om.. men i vilket falls som helst känns det inte som en liberalisering e rätt metod för attt sänka den siffran ??

En legalisering är till för att staten ska kunna ta hand om försäljningen, för den finns där ändå. Folk ska naturligtvis få veta hur farligt drogerna är, drogerna behöver inte direkt sättas under näsan på dem, som det idag faktiskt gör. Folk måste inse att de ska ta eget ansvar och att staten inte är en pappa.
"Eftersom medelåldern hos en typisk missbrukare stiger så är det tecken på att det är påväg att försvinna, kanske inte försvinner helt. Men man kan reducera antalet missbrukare något enormt."

Kan inte tänka mig det e så GRYMT höga siffror ..men kolla gärna upp det.
Kolla upp det här: http://www.emcdda.eu.int/

"Skulle fler människor ta drogen ifall den blev legal?"

Ehh JA! Folk kommer i kontakt med den ICA butiker (om det skulle bli fallet dvs) etc etc.
Varför skulle den finnas i en ICA butik, tycker du bränvin finns där?
"Säger någon ungdom så till sin mamma och pappa idag? Varför skulle dem säga det ifall det blev legalt?"

jag överdrev det lite.. men i vilket fall som helst hade dom inte fått svaret... Jag e 18år och enligt svensklag så får jag skjuta i mig Heroin.

Och tycker du detta låter bättre ?
Ifall en person tar en drog för att den blivit legal så är något fel på samhället.
Mamman- "Men va ska du hitta på en Fredag som denna ?

Sonen- "Jag ska först hem till Pelle o skjuta lite Heroin sen ska jag bort på en liten fest"
Ifall man inte missbrukar heroin så är det inte alls farligt, skadar INTE kroppen mer än en ciggaret gör.
Jag vill gärna ha lite synpunkter på den ökade Trafikfaran..
Jag ser faktiskt också ett problem här, dock ett problem som jag redan ser idag.
Det finns ingen drog som är så lätt att se ifall någon är påverkad av som Alkohol. Så där finns ett problem ja, men det största problemet är ju att folk kör fast de är påverkade.
Hur man ska kunna bryta den cirklen vet jag inte. Men det probelemet finns där vilketfall som helst. Jag tror inte att antalet som kör påverkade av droger skulle öka speciellt mycket.
Big_Bird wrote:Björne: Elegant vändning där, men precis som alla narkotikaliberaler så dribblar du bara bort kärnfrågan. Du har fortfarande inte en aning om hur en narkotikaliberal politik av den sorten som du förespråkar skall drivas igenom i prakitiken.
Självklart vet jag inte det, men du säger ju själv att man "för guds jävla skull ska kolla på redan existerande system", du har ju både Schweiz och Holland att kolla på.
Sen gör du märkliga påståenden som att "Droger finns redan öppet för alla i samhället, att göra det legalt kommer inte ändra på det." vilket är en oxymoron om jag någonsin hört en.
Jag får förmoda att du menade illegalt annars får du förtydliga.
Självklart är det illegalt, det är piratkopiering också, men det finns där ändå och alla erbjuds det.

Sen kan man ställa sig frågan om samhället alltid skall anta en defatistisk attityd gentemot företeelser som det inte tror sig kunna besegra.
Man kan försöka besegra det, dock kan man tillsvidare försöka minska antalet skador.
"Cancer har alltid funnits och kan drabba vem som helst. Det är ingen idé att vi forskar efter ett botemedel"

"HIV går inte att bota, det är lika bra att vi ger upp"

"Det kommer alltid att finnas brott, lika bra att vi upplöser polisväsendet."

Bah...
Kan du förklara liknelsen med det jag vill göra och det du skrev här ovan?

"Holland har lägre andel missbrukare av tunga droger per capita än Italien, Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien och betydlig mindre än USA 9) Holland har en tredjedel så hög dödlighet i drogöverdoser som Sverige"'


Som vi har det i Sverige idag erbjuds alla droger, det tar inte mer än ett par minuter att komma i kontakt med någon som kan fixa knark. Saken är bara att det är knark som kan innehålla vad som helst, kvalitén varierar något enormt, risken för överdos är därför väldigt stor. Pengarna går rakt ner i fickan på krimminella, pengar som de sedan kan finansiera andra brott med. Pengarna kommer direkt ur fickorna på oskyldiga, barnfamiljer. Antalet missbrukare ökar för varje dag, missbrukare blir yngre och yngre. Vi har matats med skräckpropaganda i 35 år and still going. Det finns inga tecken på att det kommer minska. Sveriges ekonomi går också neråt med väldans fart, kriget emot droger kostar enormt mycket. Varför inte istället reducera kostnaderna?

Att missbrukare klassas som krimminella gör inte saken bättre. Tänk dig vad som skulle hänt ifall vi gjorde alkohol illegalt, alla intäckter vi skulle förlora, hur mycket extra de krimminella skulle tjäna, hur mycket extra polisresurser som skulle krävas för att upphäva förbudet, ett förbud som mest troligen inte skulle funka.


Kan lägga till:
Ifall vi inte klarar att hålla knarket borta från fängelsen, hur ska vi då kunna hålla det bort från resten av samhället?
Last edited by Deuterium on 2004-01-31 19:07:37, edited 1 time in total.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Bjorne_ wrote:Kan lägga till:
Ifall vi inte klarar att hålla knarket borta från fängelsen, hur ska vi då kunna hålla det bort från resten av samhället?
Jag har inga enkla svar att erbjuda, men en släpphäntare politik är knappast sättet att uppnå det resultatet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Big_Bird wrote:
Bjorne_ wrote:Kan lägga till:
Ifall vi inte klarar att hålla knarket borta från fängelsen, hur ska vi då kunna hålla det bort från resten av samhället?
Jag har inga enkla svar att erbjuda, men en släpphäntare politik är knappast sättet att uppnå det resultatet.
Men en hårdare är?
Kan du leta upp ett land som kör stenhård narkotikapolitik som har färre missbrukare än de som kör slappast?
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Bjorne_ wrote:
Big_Bird wrote:
Bjorne_ wrote:Kan lägga till:
Ifall vi inte klarar att hålla knarket borta från fängelsen, hur ska vi då kunna hålla det bort från resten av samhället?
Jag har inga enkla svar att erbjuda, men en släpphäntare politik är knappast sättet att uppnå det resultatet.
Men en hårdare är?
Kan du leta upp ett land som kör stenhård narkotikapolitik som har färre missbrukare än de som kör slappast?
hehe gamla sovietunionen.. tror inte dom hade någon knarkare.. iofs sköts väll dom på bakgator. ::)
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Bjorne_ wrote:
Big_Bird wrote:
Bjorne_ wrote:Kan lägga till:
Ifall vi inte klarar att hålla knarket borta från fängelsen, hur ska vi då kunna hålla det bort från resten av samhället?
Jag har inga enkla svar att erbjuda, men en släpphäntare politik är knappast sättet att uppnå det resultatet.
Men en hårdare är?
Kan du leta upp ett land som kör stenhård narkotikapolitik som har färre missbrukare än de som kör slappast?
Där är du igen med din defatism. Du vill inte ens försöka, knarket finns redan så varför försöka göra något åt det.
Jag vet inte om en hårdare narkotikapolitik är någon lösning. Tror inte det behövs, vår poliktik på området är hård nog så det räcker. Bättre resurser till fängelserna och tullen däremot kanske skulle lösa en del problem.
Bättre resurser till vård av narkomaner skulle sätta oss en bra bit på vägen.
Men sånt kostar pengar och pengar kostar skatt och folk i det här landet tycker att de betalar på tok för mycket skatt redan så de ser hellre att man skär ner på sånt som inte drabbar dem personligen (fångvård och narkomanvård) än att man inte blir utlovade skattelättnader i varje val.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Big_Bird wrote:
Bjorne_ wrote:
Big_Bird wrote:
Bjorne_ wrote:Kan lägga till:
Ifall vi inte klarar att hålla knarket borta från fängelsen, hur ska vi då kunna hålla det bort från resten av samhället?
Jag har inga enkla svar att erbjuda, men en släpphäntare politik är knappast sättet att uppnå det resultatet.
Men en hårdare är?
Kan du leta upp ett land som kör stenhård narkotikapolitik som har färre missbrukare än de som kör slappast?
Där är du igen med din defatism. Du vill inte ens försöka, knarket finns redan så varför försöka göra något åt det.
Jag vet inte om en hårdare narkotikapolitik är någon lösning. Tror inte det behövs, vår poliktik på området är hård nog så det räcker. Bättre resurser till fängelserna och tullen däremot kanske skulle lösa en del problem.
Bättre resurser till vård av narkomaner skulle sätta oss en bra bit på vägen.
Men sånt kostar pengar och pengar kostar skatt och folk i det här landet tycker att de betalar på tok för mycket skatt redan så de ser hellre att man skär ner på sånt som inte drabbar dem personligen (fångvård och narkomanvård) än att man inte blir utlovade skattelättnader i varje val.
Du har rätt, det kostar pengar, det kostar miljarder. Det går rent åt helvete i ekonomiskt sett i Sverige, så det är inte en lösning för oss. Sattsa mer på tullen hjälper heller inte. Det kommer aldrig gå att stoppa allt som smugglas in, dessutom tillverkas mer och mer knark innan för våra gränser. Det är slöseri med resurser. Varför göra missbrukarna till krimminella, det kommer knappast hjälpa dem på vägen. Folk gillar droger, majoriteten kan ta de med ansvar, varför låta några förstöra för de andra? Dessutom så kostar det fortfarande mer lidande och pengar att ha det olagligt. Den orginiserandebrottsligheten börjar bli allt mer aggressiv, hur lång tid kommer det ta innan de blir så desperata att de skjuter tullare?

Sedan kan vi lägga till att vi redan försökt i 35 år, andelen missbrukare har bara ökat. US började redan någon gång vid år 1920 att få bort droger från Samhället, de har mer missbrukare nu än de någonsin haft.

Schweiz och Amsterdam har färre missbrukare nu och defenitivt lägre nyrekrytering av missbrukare.

Behöver väl inte ens skriva vad jag försöker säga?
Last edited by Deuterium on 2004-02-01 18:53:14, edited 1 time in total.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Big_Bird, varför är knark dåligt? ..för att det missbrukas lätt? Om legalisering leder till mindre missbruk, hur är det då defatism?
IL1
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

mirza* wrote:Big_Bird, varför är knark dåligt? ..för att det missbrukas lätt? Om legalisering leder till mindre missbruk, hur är det då defatism?
Man kan dessutom vända på det och kalla de som vill ha narkotika förbjudet för defatistiska. Att de gett upp hoppet om att människor kan bruka narkotika och vill därför tvinga folk till att sluta.
Post Reply