Mönstring och Lumpen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Gussoh wrote:jag ligger på 7:e kompaniet, kåkinds, därefter åker jag till östersund.
Kommer du får sitta i ett berg och skötta FTN eller vad ska du göra?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Gussoh wrote:jag ligger på 7:e kompaniet, kåkinds, därefter åker jag till östersund.
ja, men sen? när du kommer tillbaka från ATS i östersund?
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

syte på TS900 är bland det lökigaste man kan göra i lumpen.

lite GSU sen åker man till ATS och gör inte så mycket under några månader. efter det så återgår man till regementet och börjar utbilda sina "undersåtar". och har det lökigt.

låg inne som GB på TS9000/APN .
vi körde en rätt go dygnsrytm.

telefonvakt i 4h, åt lite, sov i 5-6h. gick upp och uträttade lite naturbehov(tarmtömming, kallvattens tvätt). satt sen 4h pass och upprepade detta i 2mån. ungefär var 3-4dag så var det omgruppering.(en chans till ett statoil besök för att fylla på förråden).

så levde jag i 10 mån 02-03

/erik
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

ramelan wrote:syte på TS900 är bland det lökigaste man kan göra i lumpen.

lite GSU sen åker man till ATS och gör inte så mycket under några månader. efter det så återgår man till regementet och börjar utbilda sina "undersåtar". och har det lökigt.

låg inne som GB på TS9000/APN .
vi körde en rätt go dygnsrytm.

telefonvakt i 4h, åt lite, sov i 5-6h. gick upp och uträttade lite naturbehov(tarmtömming, kallvattens tvätt). satt sen 4h pass och upprepade detta i 2mån. ungefär var 3-4dag så var det omgruppering.(en chans till ett statoil besök för att fylla på förråden).

så levde jag i 10 mån 02-03

/erik
iofs skillnad på gb och kb. våra ts9000-syte:ar hade en del att göra faktiskt.
Snare
Posts: 49
Joined: 2002-03-15 23:54:52
Location: Sweden Ronneby
Contact:

Post by Snare »

det låtere skönt hoppas att det blir så när jag rycker in ska nämlgen göra som syte TS900
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Jag mönstrade för två år sen och det gick väl hyffsat. Blev iaf "intagen" som en vanlig F:are på Lätta skytte (MARKus-studien) och det är kul för det mesta. När jag mönstrade så sa dom att jag skulle bli närskyddare och det var ju helt fel, även fast dom är på samma våning.

Ni som mönstrat och ska rycka in om ett tag så veta att tjänsten som ni fick på mönstringen stämmer ofta inte in på vad ni ska tjänstgöra som. Kom ihåg det.
Jag är bättre än dig.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag kan ju lungt säga att på FMHS (Försvarsmaktens Halmstads skolor) bedrivs enormt lökig undervisning :D. Jag har själv där i 4 veckor, dom har även grymt bra käk!
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

jfolin wrote:iofs skillnad på gb och kb. våra ts9000-syte:ar hade en del att göra faktiskt.


sytarna som låg på KP-tropparna hade ju rätt mycket att göra då dom fick sköta istortsett allt som hade med TS att göra.

vi GB som låg på APN fick ju mer utbildning på TS än GB på en KP.
sen hjälpte det ju inte att KP fick omgruppera lite oftare än vi på APN, många ggr även nattetid.


Bland det roligaste som jag gjorde i lumpen var när vi hade klätter-utb i mast(ja riktiga telemaster 50m+).
firning ner från 30m är SKOJ.

/erik
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

-Jocke- wrote:Vad trevligt jag ska också till Halmstad i juni, fast som radarspan luftvärn...
Blir det jag som får bestämma över dig då? ;-)
-Jocke-
Posts: 17
Joined: 2004-01-10 17:51:27
Location: Göteborg
Contact:

Post by -Jocke- »

fredrik wrote:Blir det jag som får bestämma över dig då? ;-)
nja, jag är gruppbefäl och det var du me va? så vi kanske går sida vid sida :)
User avatar
dreft
Posts: 50
Joined: 2003-06-03 10:43:07
Location: Luleå
Contact:

Post by dreft »

Dom flest brukar ju som bli glad och tycka det är skönt att slippa lumpen..
Själv så surar jag fortfarande över det..
Jag lär väl komma över det :)
Jag hade hoppats på att få göra nått lagomt jobbigt här på F21 i Luleå,
Skulle jag ha gjort lumpen så hade jag hällre gjort något tungt än bara lallat på nånstans..
Ska det vá så ska det vá!
Jag hade även hoppats på att få fortsätta samma väg vidare mot pilot
men den drömmen kan jag nog slå ur hågen nu
”It’s only after you’ve lost everything that you’re free to do anything”
User avatar
sPiKedfOe
Posts: 43
Joined: 2004-02-04 13:19:42
Location: Stockholm

Post by sPiKedfOe »

Jag ryckte in den 16e Juni i sommras på Luftvärnet på I19 i Bewden som GB. Min tjänst va Radiolänkman vid TS-plutonen på KP troppen :( det va nåt av det jobbigaste ja varit med om, vi omgruppera ofta, får bara "guldburk" och har mkt mer utrusning än SPL-komp och SPL-bat.

Den 26e Januari 04 så blev jag frikallad. Har åkt på något som kallas Sarkvidos (stavning..) och det är en ledinflammation. Den har gjort att jag inte har kunnat gå normalt utan att det gör ont i över 2 månader. Hade 2 månader kvar att tjänstgöra. Men det är skönt att slippa för jag trivdes inte särskilt bra på TS. Får dock 15000 för mina 225 dagar som ja tjänstgjorde så det är ju helt ok. Blir ny dator för dom pengarna :D

Mitt roligaste minne från lumpen är nog en övning som vi kallar för "Fria Kriget". TS plutonen delades upp i 2 grupper om 10 man och skulle ut å spana på fienden. Mkt smygande och terräng marscherande samt en del skjutande och rök-granats kastande :D
Post Reply