Tredimensionellt i rymden ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Tredimensionellt i rymden ?

Post by XitArS »

Det finns säkert en jätteenkel förklaring till min fråga och det är egentligen bara det svaret jag vill åt.
Hela tiden när man skicka iväg soner och snackar om universum ocj resor osv så åker man liksom som på ett tvådimensionellt plan från Jorden. Typ a la höger, vänster, framåt, bakåt. Kan man itne bara åka Upp eller ned? Typ att åka ut ur solsystemet utan att passera en endaste planet, bara åka ut upp eller ner genom skiva - ni förstår säkert hur jag menar. Det är en fråga som gäckat mig sedan jag föddes, hoppas det finns ett enkelt svar.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Edit: Tror jag förstod vad du menade. Du menar att alla planeter ligger ut spridda som en platt skiva och man då skulle åka rak upp från den skivan?

Varför skulle man inte kunna göra det?
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

straver wrote:Edit: Tror jag förstod vad du menade. Du menar att alla planeter ligger ut spridda som en platt skiva och man då skulle åka rak upp från den skivan?

Varför skulle man inte kunna göra det?
Men har man gjort det någon gång?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

tror väl snarare att det framställs som på en skiva, eller har jag helt fel? De flesta planeterna i solsystemet ligger rätt så mycket i en skiva, med lite olika lutningar. Sedan har någon planet, tror att det vart neptunus, en skev bana.

Antar att det är samma grej med solsystemens rotation i en galax. De ligger mer eller mindre i en plan skiva, men endel kan ha skeva banor. Denna skiva lär iofs inte vara särskilt platt, utan snarare ta några livstider att korsa om man åker med ljusets hastighet :P
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

XitArS wrote:
straver wrote:Edit: Tror jag förstod vad du menade. Du menar att alla planeter ligger ut spridda som en platt skiva och man då skulle åka rak upp från den skivan?

Varför skulle man inte kunna göra det?
Men har man gjort det någon gång?
Inte vad jag vet, men det finns väl inget riktigt skäl till varför heller?
Det är inte ens säkert att vi kan landa på Mars så att flyga utanför vårt solsystem är väl lite att ta i. ;)
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Antar att det är för att det känns mest logiskt att först och främst undersöka vårt eget solsystem innan man går på resten, och att det är därför man följer den här "skivan" (om man nu kan kalla det det) så att man kan passera de andra planeterna.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Är det verkligen en skiva eller framställs det i böcker som det för att förenkla det hela?
IL1
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

humm, brukar de inte använda planeternas gravitation för att accelerera med? slinggungatjosan ut i rymden? kanske därför de kör från planet till planet sådär, har ingen aning egentligen :D
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
IronHammer
Posts: 222
Joined: 2003-01-10 23:04:48
Location: Jorden
Contact:

Post by IronHammer »

Förklaringen är enkel. Ja, det kan man. Men, saken är den att du skulle behöva en helvetes raket till att göra det.
Planeterna ligger generellt sätt på samma plan, så man kan förenkla det till en skiva. Man kan väl säga att det anledningen till att det blivit så är därför att gravitationen och rotationen vid solsystemets födelse helt enkelt jämnade ut sig när det blev en plan skiva. (Tänk centrifugal kraft).

Den främsta anledningen till att det är lättast att även åka ut ifrån solsystemet genom planet, är därför att man kan utnyttja planeternas gravitation genom att göra "slingshot"-banor, dvs där man låter gravitationsfälten accelerera farkosten. Detta gör att man inte behöver lika stor motor och lika mycket bränsle, dvs det gör det hela billigare, och snabbare. Alla är vinnare ,)

Sen så är det förstås mycket bättre utsikt åt det hållet än rakt upp/ner hehehe.
A catfish laughs
It thinks of other catfish
In other ponds
- Koi Nagata
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Planeterna ligger väl inte alls i en plan skiva, enda anledningen till att man ritar så är väl för att det är så jävla svårt att trycka en tredimensionell bild på vanligt papper :D

Tittar du på stjärnhimlen ser du att det finns grejer överallt runt oss, planeterna roterar på olika axlar vinklade mot varandra, men dom behåller ungefär samma bana runt solen.

Om du har sett en seriös tredimensionell modell av solsystemet, en sån där med ståltrådar som håller upp ickeproportionella modeller av alla planeterna, så kan du se att banorna inte ligger som en skiva.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Som tidigare två talare sagt.
Dels för att solsystemets layout är mer komplicerad än vad de vanliga modellerna visar upp och dels för att energiåtgången skulle bli bra mycket större om man inte utnyttjade "sling shot"-metoden.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Re: Tredimensionellt i rymden ?

Post by tkh »

XitArS wrote:Det är en fråga som gäckat mig sedan jag föddes, hoppas det finns ett enkelt svar.
Varför har du behövt lägga ned så mycket energi på den frågan? Och dessutom, varför skulle man göra det?

Tjusningen med tre dimensioner är just att man kan åka åt alla håll ::)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Ghlargh wrote:Planeterna ligger väl inte alls i en plan skiva, enda anledningen till att man ritar så är väl för att det är så jävla svårt att trycka en tredimensionell bild på vanligt papper :D

Tittar du på stjärnhimlen ser du att det finns grejer överallt runt oss, planeterna roterar på olika axlar vinklade mot varandra, men dom behåller ungefär samma bana runt solen.

Om du har sett en seriös tredimensionell modell av solsystemet, en sån där med ståltrådar som håller upp ickeproportionella modeller av alla planeterna, så kan du se att banorna inte ligger som en skiva.

Måste klaga. Vad jag läst ligger planeterna nästan på en skiva, med ett undantag som har en bana som lutar i förhållande mot resten. Ska kolla fysikboken nästa gång jag har med den hem, har för mig jag läste något om det under gravitationskapitlet.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Planeterna skapades från den skiva av stoft och gas som även solen skapades ur. Märk ordet skiva. Sålunda så kan man nog anta att deras banor även efter tilkomst är hyfsat plana i förhållande till varandra. Sticker någon ut så skulel jag väl rent spontant gissa på Pluto, då dess bana även är markant mycket ovalare än de andras (vilken som är yterst av Pluto och Neptunus skiftar faktiskt regelbundet då dras banor korsar, Pluto har dock mer tid ute på yttern).

Och avd gäller att skicka rymdsonder "rakt upp", varför? Går man utanför solsystemet så är det så ohemult långt bort tills dess att man kommer till något värt att titta närmre på att sonden lär vara väl bortglömd innan den kommer fram. Jag minns inte särskilt exakt vilka avstånd det handla om, men en rymdsond som kan färdas en astronomisk enhet per år (avståndet mellan jorden och solen) skulle behöva 10000 år för att ta sig ett ljusår. Även om detta inte är några exakta siffror för rymdsondshastigheter och interstellära avstånd, så skulle jag tro att det i vrt fall är rätt storleksordning i båda fall (om vi räknar till närmsta stjärna förutom solen).
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Re: Tredimensionellt i rymden ?

Post by lyckegard »

tkh wrote:
Tjusningen med tre dimensioner är just att man kan åka åt alla håll ::)
Vilken tur att universum är fyrdimensionellt.
Var på Onsala rymdobservatorium, med guide och klasskompisar och hela kitet. Sedan vi se en kryptiskt bild. Sedan kom förklaringen till hur den fjärde dimensionen ser ut. Och det värsta var att man även var påväg att nysa en femte dimension.. och det är inte tid utan rum jag snackar om.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Re: Tredimensionellt i rymden ?

Post by straver »

lyckegard wrote:
tkh wrote:
Tjusningen med tre dimensioner är just att man kan åka åt alla håll ::)
Vilken tur att universum är fyrdimensionellt.
Var på Onsala rymdobservatorium, med guide och klasskompisar och hela kitet. Sedan vi se en kryptiskt bild. Sedan kom förklaringen till hur den fjärde dimensionen ser ut. Och det värsta var att man även var påväg att nysa en femte dimension.. och det är inte tid utan rum jag snackar om.
Har de lyckats röra sig i de extra dimensionerna också :-) ?
User avatar
IronHammer
Posts: 222
Joined: 2003-01-10 23:04:48
Location: Jorden
Contact:

Post by IronHammer »

Ghlargh wrote:Planeterna ligger väl inte alls i en plan skiva, enda anledningen till att man ritar så är väl för att det är så jävla svårt att trycka en tredimensionell bild på vanligt papper :D

Tittar du på stjärnhimlen ser du att det finns grejer överallt runt oss, planeterna roterar på olika axlar vinklade mot varandra, men dom behåller ungefär samma bana runt solen.

Om du har sett en seriös tredimensionell modell av solsystemet, en sån där med ståltrådar som håller upp ickeproportionella modeller av alla planeterna, så kan du se att banorna inte ligger som en skiva.
Nej det är inte en 'plan' skiva, men planetbanornas skillnader i vinklar, är inte så stora att systemet inte kan förenklas till en plan skiva för att åskådliggöra solsystemet.
A catfish laughs
It thinks of other catfish
In other ponds
- Koi Nagata
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Angående extra dimensioner.

Vad jag har hört av supersträngsteori (den fysik som ligegr bortom kvantfyskien, så att säga) så verkar dte finnas ett stort antal dimensioner, diverse tall upp til strax över 20 har nämnts. Saken är dock dne att alla bortom de vanliga fyra (3 rumsliga och en tids, även om det från en fysikalisk ståndpunkt egentligen inte är någon skillnad värd att tala om, så man behandlar det oftast bara som fyra dimensioner rakt av) är "ihoprullade" till en utsträckning som är i storleksordningen snuskit djävla liten (för at använda den tekniska termen). De märks sålunda inte av i makroskopiska sammanhang (eller ens de alldra flesta sub-atomära sammanhang heller för den delen) helt enkelt därför att det inte finns något som har (eller ens kan ha) någon utbredning värd namnet i den imensionen. Och om allt är "platt" i en viss dimension så kan man bortse rån den dimensionen (på en platt yta så behöver man inte bry sig om djupsdimensionen, o.s.v.).
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

aiwass wrote:Planeterna skapades från den skiva av stoft och gas som även solen skapades ur. Märk ordet skiva.
Varför skiva?

När big bang satte igång, varför blev det en skiva och inte en sfär?
IL1
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

aiwass wrote:Angående extra dimensioner.

Vad jag har hört av supersträngsteori (den fysik som ligegr bortom kvantfyskien, så att säga) så verkar dte finnas ett stort antal dimensioner, diverse tall upp til strax över 20 har nämnts. Saken är dock dne att alla bortom de vanliga fyra (3 rumsliga och en tids, även om det från en fysikalisk ståndpunkt egentligen inte är någon skillnad värd att tala om, så man behandlar det oftast bara som fyra dimensioner rakt av) är "ihoprullade" till en utsträckning som är i storleksordningen snuskit djävla liten (för at använda den tekniska termen). De märks sålunda inte av i makroskopiska sammanhang (eller ens de alldra flesta sub-atomära sammanhang heller för den delen) helt enkelt därför att det inte finns något som har (eller ens kan ha) någon utbredning värd namnet i den imensionen. Och om allt är "platt" i en viss dimension så kan man bortse rån den dimensionen (på en platt yta så behöver man inte bry sig om djupsdimensionen, o.s.v.).
de två första dimensionerna är platta, tidsdimensionen är platt.. bland de vi människor har tagit på så är det endast 1 som är djup.

tänk dig att du tittar rakt fram i universum och ser ett avstånd lika med två gånger det oändliga, då skulle du se dig själv stå och titta dig själv i nacken. det är den fjärde dimensionen som bygger på att ljuset böjer.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

slog mig bara tanken nu...

vad är antimatiera?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

mirza* wrote:
aiwass wrote:Planeterna skapades från den skiva av stoft och gas som även solen skapades ur. Märk ordet skiva.
Varför skiva?

När big bang satte igång, varför blev det en skiva och inte en sfär?
Universum verkar inte vara format som enskiva, däremot är många galaxer och solsystem det pga att centrifugalkraften trycker ut mitten. Det är även därför jorden inte är helt rund, avståndet mellan ekvatorn och jordens mittpunkt är större än avståndet mellan polerna och jordens mittpunkt.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

mirza* wrote:Varför skiva?

När big bang satte igång, varför blev det en skiva och inte en sfär?
som jag redan har sagt 4 gånger så blev det varken skiva eller sfär utan en 5dimensionell sak som inte vi kan föreställa oss (men räkna på)
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
IronHammer
Posts: 222
Joined: 2003-01-10 23:04:48
Location: Jorden
Contact:

Post by IronHammer »

lyckegard wrote:slog mig bara tanken nu...

vad är antimatiera?
Antimateria är samlingsnamn för antipartiklarna. Exempelvis:
Protonen, laddning 1+.
AntiProton, laddning 1-.
Elektron, laddning 1-.
Positron, laddning 1+.

Om en partikel kommer i kontakt med sin antipartikel, så utplånas den (och antipartikeln också) och ut kommer energi (och antagligen kan någon annan partikel skapas, inte läst så mycket kärnfysik ännu).
A catfish laughs
It thinks of other catfish
In other ponds
- Koi Nagata
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

IronHammer wrote:Antimateria är samlingsnamn för antipartiklarna. Exempelvis:
Protonen, laddning 1+.
AntiProton, laddning 1-.
Elektron, laddning 1-.
Positron, laddning 1+.

Om en partikel kommer i kontakt med sin antipartikel, så utplånas den (och antipartikeln också) och ut kommer energi (och antagligen kan någon annan partikel skapas, inte läst så mycket kärnfysik ännu).
Sluta nu blev ju sugen på att börja bläddra i fysik b boken igen :(
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
Post Reply