Ny version av Mozilla Firebird ute.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Ny version av Mozilla Firebird ute.

Post by höken »

Nya Mozilla "FireFox" släpptes idag, likaså version 0.5 av mailklienten Mozilla Thunderbird.

http://www.mozilla.org om ni vill tanka hem och pröva.

Och för de som inte redan gått över till Mozilla istället för MS-klienterna rekommenderar jag att ni prövar nu, väldigt få som prövar Mozilla går tillbaks till Microsoft-produkterna.
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Bara jag som tycker att firebird är segt?.
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

MaTTe wrote:Bara jag som tycker att firebird är segt?.
Ja ;)
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Laddar bilder så segt :(
Kid Paul
Posts: 413
Joined: 2002-10-16 8:16:36
Location: GÖTEBORG

Post by Kid Paul »

att säga att FireFox är segt är ungefär som att säga att Internet Explorer är bra. ren lögn =).

Ne men allvarligt har på sista tiden testat en hel del browsers. Firebird, Firefox, Mozilla, Opera och jag måste faktiskt säga att det är enormt skönt att testa dessa "nya" browsers. Jag bara älskar hur Opera hanterar sidor i C64 lägge =). visserligen så är det inte så lätt att hitta i det här lägget men det är enormt roligt när någon annan sätter sig vid dator och försöker surfa. men jag skulle villa poängtera några highlights med dom jag använder mest.

Firefox: snabb på dom flesta sidor jag surfat på. extremt gött att ha Google, IMDB och några andra sökmoter upp i hörnet. Extremt goo download manager när man väl orkat konfigurera den rätt. inga jävla popups dockar kan det vara lite störande för jag har inte hittat snabb knappen för att hindra den funktonen när man vill titta på screenshots. Snassy installation av plugins går väldigt fort och enkelt. Shockwave, Flash och JAVA funkar klocka under den.

Opera: snabbare än explorer iaf. Trevlig att titta på. roligt med olika lägen att surfa med lite, C64 och såvidare. inga popups. mouse gesture funktion känns stabilare än den i Firefox men det beror nog på att Firefox mouse gesture funktionen fortfarande är beta. Lätt att installera themes. har dock haft lite problem med shockwave och flash i Opera men det fixar dom nog snart. Inga problem med JAVA dock.

Nackdelar Firefox och Opera. jag har faktiskt inte lyckats hitta några än förutom några små kosmetiska miss vissningar av vissa sidor men det kan jag leva med eftersom dom är trevligar att surfa med jämfört med IExplorer.

Änvänder Firefox som standard browser på alla tre av mina burkar. dock tvingas jag sitta på explorer nu eftersom min kompis vägrar tror på att något kan vara bättre än Internet Explorer.

Och till alla er där ute som funderar på att testa en ny browser har jag följande tips. Ge inte upp direkt en ny browser tar tid att vänja sig vid man måste köra dom minst en vecka innan man börjar få någerlunda koll på vart allt sitter. och ta tid på er och läsa och slå uppfunktionen innan man hystar en browser åt sidan för att man tror man saknar något. men efter den där första veckorna med lite svordommar och hylningar av Explorer så börjar man fundera på om man inte skulle byta iaf. och efter 2 veckor är man hocked.
Det finns många gudar.
Men den största av dom alla är Google.
Google är den allsmäktiga och har aldrig fel.
Google ska dyrkas och bes till i tider av okunskap.
Om Google inte svarar så tillber man någon mindre Gud som t.ex IMDB
User avatar
sPiKedfOe
Posts: 43
Joined: 2004-02-04 13:19:42
Location: Stockholm

Post by sPiKedfOe »

Jag har själv testat en del, dock inte firefox. Just nu har jag MyIE2, skön explorer "mod" med tabs och annat. :)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

MaTTe wrote:Laddar bilder så segt :(
Stora ensamma bilder eller massa små enskilda på stora sajter?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Två funktioner jag gillar speciellt,

Integrerad Google "I Feel lucky" i adressfältet. Är jag osäker på om ex. tradera ligger på tradera.com eller tradera.se så skriver jag helt enkelt bara tradera och trycker på enter, den tar mig direkt till första träffen.

Sedan är Type-ahead väldigt smidig. Börjar man skriva ett ord går läsaren direkt till första länken som börjar på ordet, skriver jag /ord går den direkt till första texten som börjar med det ordet, F3 upprepar proceduren framåt, och Shift+F3 går bakåt. Supersmidigt! :)
» the empire never ended
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

whiz wrote:Två funktioner jag gillar speciellt,

Integrerad Google "I Feel lucky" i adressfältet. Är jag osäker på om ex. tradera ligger på tradera.com eller tradera.se så skriver jag helt enkelt bara tradera och trycker på enter, den tar mig direkt till första träffen.
opera har samma funktioner.... plus en massa fler goda funktioner som mozilla saknar... gissa vilken webbläsare jag kör? iexplore.exe :)
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Kör Firefox sedan igår kväll och jag kan säga att jag älskar den.... fast en sak irriterar mig. Man måste trycka flera gånger på vissa länkar för att de ska öppnas....
DDS for life!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lyckegard wrote:gissa vilken webbläsare jag kör? iexplore.exe :)
Tror jag inte på.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
IronHammer
Posts: 222
Joined: 2003-01-10 23:04:48
Location: Jorden
Contact:

Post by IronHammer »

Har nån koll på om man kan få anti-aliserade fonter i windows? Lite irriterad över att texten på websidor ser mycket finare ut på linuxburken. (Mozilla/Firefox)
A catfish laughs
It thinks of other catfish
In other ponds
- Koi Nagata
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Kan bara säga att hag är mer än nöjd med Mozilla FireFox. Mycket fin webbläsare. Det som jag har märkt främst är att den är mycket snabbare en Firebird. :)
We dance to all the wrong songs
whe
Posts: 37
Joined: 2003-12-19 20:27:56
Location: Växjö
Contact:

Post by whe »

IronHammer wrote:Har nån koll på om man kan få anti-aliserade fonter i windows? Lite irriterad över att texten på websidor ser mycket finare ut på linuxburken. (Mozilla/Firefox)

Egenskaper på skrivbordet -> Utseende -> Effekter
Där har du ett par tre stycken att välja på.
User avatar
IronHammer
Posts: 222
Joined: 2003-01-10 23:04:48
Location: Jorden
Contact:

Post by IronHammer »

Hittar inget relevant där. Kan väl vara värt att nämna att jag kör 2000 och inte nån XP-spyware-"#¤%&/()
A catfish laughs
It thinks of other catfish
In other ponds
- Koi Nagata
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

borz wrote:Man måste trycka flera gånger på vissa länkar för att de ska öppnas....
Så är det här ibland också. Men det beror på att sidan måste laddas klart innan man kan öppna nya fönster via just den sidan.

Firefox är en pra prowser :)
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Några tips för de som vill snabba upp Firefox ytterligare.
http://www.farrokhi.net/blog/archives/000235.html

Firefox Help har ännu fler tips och råd.
http://texturizer.net/firefox/
» the empire never ended
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Http://blackmesa.mine.nu/~rokkern/antia.png -Där ska det finnas,
Och ja jag kör windows 2000 :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Jag kör firefox under linux (uppackat under $HOME/Program/firefox). Jag har märkt att det glömmer av inställningar ibland (auto scroll och download folder). Nån som vet något om detta?
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Xhargh wrote:Jag kör firefox under linux (uppackat under $HOME/Program/firefox). Jag har märkt att det glömmer av inställningar ibland (auto scroll och download folder). Nån som vet något om detta?
Slängde du din gamla ~/.phoenix/mozilla/firebird (eller vad du nu kallade config-katalogen) från eldpippi 0.7? Det var samma sak med 0.6->0.7, de rekommenderade att man nollställde inställningarna. Detta orsakade fula problem för mig i vart fall när jag uppdaterade 0.6->0.7
Jag har då inga problem med att FF glömmer inställningar för mig.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Nicke wrote:
Xhargh wrote:Jag kör firefox under linux (uppackat under $HOME/Program/firefox). Jag har märkt att det glömmer av inställningar ibland (auto scroll och download folder). Nån som vet något om detta?
Slängde du din gamla ~/.phoenix/mozilla/firebird (eller vad du nu kallade config-katalogen) från eldpippi 0.7? Det var samma sak med 0.6->0.7, de rekommenderade att man nollställde inställningarna. Detta orsakade fula problem för mig i vart fall när jag uppdaterade 0.6->0.7
Jag har då inga problem med att FF glömmer inställningar för mig.
Jag får testa det... (importera cookies någon?)
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Ligger som cookies.txt, jag skulle tro att det är riskfritt att bara kopiera in den.
» the empire never ended
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

lither wrote:Stora ensamma bilder eller massa små enskilda på stora sajter?
Små. Som smiles :-*
Post Reply