Norska soldater skjuter hundar i Kosovo till musik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Pontarius wrote:Bah, jag är inte ett dugg alternativ, lite anti kanske men inte mycket. :)

MEN, jag skulle utan att tveka offra mitt liv för att hjälpa världens djur, (om det nu skulle gå så långt....) Djur är heliga varelser, vi har sabbat deras värld och därför är det vår plikt att hjälpa dem. (nej, inte bara söta djur...)

Ni tycker säkert att jag är dum i huvet osv, men det är faktiskt bara en åsikt.



*rokkar vidare*

Jag har en som dig i min klass,som skulle offra sitt eget liv för ett djur..fett sjukt enligt mig.

"kött är också människor"

:P
We dance to all the wrong songs
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

warp9 wrote:Jag har en som dig i min klass,som skulle offra sitt eget liv för ett djur..fett sjukt enligt mig.

"kött är också människor"

:P
Jag stöter på "såna som dig" varje dag, de sopar gatorna och plockar upp hundbajs, lägger ägg och bor i madrasserade celler.

"Dum älg sover sött i trägår'n"
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

fisk wrote:Jag stöter på "såna som dig" varje dag, de sopar gatorna och plockar upp hundbajs, lägger ägg och bor i madrasserade celler.

"Dum älg sover sött i trägår'n"
Skaffa ett jobb istället för att klanka ner på arbetarklassen...Du gör det ständigt.

det var bara en åsikt ta det lungt fisk,jag tycker det är sjukt att man kan värdera ett djurs liv framför en människas.

och sedan "lägger ägg och bor i madrasserade celler" ? slagit slint någonstans?
Last edited by Pinto on 2004-02-21 17:28:55, edited 1 time in total.
We dance to all the wrong songs
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

fisk wrote:"FN soldater" är ingen kultur, lika lite som McDonalds-biträden, de är yrkesgrupper.
Läs på....
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

SMURF wrote:
fisk wrote:"FN soldater" är ingen kultur, lika lite som McDonalds-biträden, de är yrkesgrupper.
Läs på....
Kultur
vetenskap, musik, litteratur och konst

”Form i vilken (viss) större
grupp människor ordnar
sin försörjning och
organiserar
gemensamma
angelägenheter” lexial
def. Svensk ordbok


FN-soldater är måhända en del av en kultur, men de utgör inte en kultur i sig.

Jag tror du knaprat några svampar för mycket.
Last edited by fisk on 2004-02-21 18:10:22, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

warp9 wrote:Skaffa ett jobb istället för att klanka ner på arbetarklassen...Du gör det ständigt.

det var bara en åsikt ta det lungt fisk,jag tycker det är sjukt att man kan värdera ett djurs liv framför en människas.

och sedan "lägger ägg och bor i madrasserade celler" ? slagit slint någonstans?
Gör jag det ständigt?, Nej. Kom med ett tidigare exempel där jag klankat ner på "arbetarklassen", så får vi se, lycka till!

Det sista var för att understryka hurpass seriöst jag menade inlägget.

By the way, vi människor är också djur, skillnaden är att med vårt "intellekt" så har vi frihet under större ansvar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

fisk wrote:Gör jag det ständigt?, Nej. Kom med ett tidigare exempel där jag klankat ner på "arbetarklassen", så får vi se, lycka till!

Det sista var för att understryka hurpass seriöst jag menade inlägget.

By the way, vi människor är också djur, skillnaden är att med vårt "intellekt" så har vi frihet under större ansvar.
hittar inget nu men har sett det förut,editerar detta inlägg senare när jag orkar söka mera...

Jo det vet jag,anser fortfarande att mitt liv är värt mer än en hunds.
We dance to all the wrong songs
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

warp9 wrote:hittar inget nu men har sett det förut,editerar detta inlägg senare när jag orkar söka mera...

Jo det vet jag,anser fortfarande att mitt liv är värt mer än en hunds.
Fortsätt söka på ;) , torde inte vara för svårt - eftersom jag "ständigt" gör det.

Ingen säger att det är galet, skulle du värdera ditt liv mot en främlings, hade du troligen rationaliserat på samma vis.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

fisk wrote:Kultur
vetenskap, musik, litteratur och konst

”Form i vilken (viss) större
grupp människor ordnar
sin försörjning och
organiserar
gemensamma
angelägenheter” lexial
def. Svensk ordbok


FN-soldater är måhända en del av en kultur, men de utgör inte en kultur i sig.

Jag tror du knaprat några svampar för mycket.
Och om du läser på lite noggrannare ser du att kulturer kan förekomma i i företag och organisationer. Så till och med MacDonalds har sin egen kultur. Fast i och för sig behöver du inte ens läsa på mer... det står ju så gott som där... svart på vitt... du försöker alltså motbevisa mig med ett påstående som ger mig rätt. Tack :)
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Men i det här fallet är det väl så att FN-soldaterna inte har rättighet att hålla sig med godtycklig egen kultur, utan är tvungna att anpassa sig efter omständigheterna.

Omständigheterna innefattade i detta fall avlivning av hundar. Den information svenska FN-representanter har gått ut med är att avlivningen skulle ske med jaktvapen och endast fick bedrivas av personer med jaktlicens. Att däremot panga hund med automatvapen - inklusive fastbundna hundar - får däremot ses som skräckexempel på vad som kan hända när folk låter sina hämningar släppa, och slutar bry sig.
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

pwm wrote:Men i det här fallet är det väl så att FN-soldaterna inte har rättighet att hålla sig med godtycklig egen kultur, utan är tvungna att anpassa sig efter omständigheterna.
Hålla sig med kultur? Tror du man väljer kultur? Kultur är något du lär dig och något du lever med. Och det jag vill få fram med kulturell relativism var att ingen kultur har rätt att döma en annan. Men ni behöver inte ta så allvarligt på det... jag tycker också det är fel av andra att döda hundar med ett leende på läpparna, helt emot det jag lär mig i skolan om hur man hanterar andra kulturer :)
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag har inte läst tråden, men jag läste artikeln i pappersaftonbladet där soldater, befäl och hjälparbetare från rödakorset var överens som att hundarna var tvunga att dö eftersom de attackerade människor och spred sjukdomar.

Bu-hu.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

pync wrote:Jag har inte läst tråden, men jag läste artikeln i pappersaftonbladet där soldater, befäl och hjälparbetare från rödakorset var överens som att hundarna var tvunga att dö eftersom de attackerade människor och spred sjukdomar.

Bu-hu.
Varför inte ha lite roligt på samma gång när man skjuter dem?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

stealth wrote:Varför inte ha lite roligt på samma gång när man skjuter dem?
Varför inte?, Varför inte göra samma sak inom polisen?, Låta några poliser ha filmkameror, jaga "brottslingar" och sedan filma när de skjuter dem, exempelvis under ett kravalluppbåd någonstans, låt dem sprida banden sinsemellan, och låt dem skratta gott, när de skjuter upprepade salvor, vi ser det inte som något som är "i onödan", utan som ett skojfriskt tidsfördriv för polisen.

Sen skall vi låta samma poliser ta hand om allvarliga situationer, skarpa situationer. Kan man lita på dessa poliser då?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag var ironisk.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

stealth wrote:Jag var ironisk.
Det märkte fisk men det var roligare att behandla dig som om du vore seriös och hade min åsikt istället för att konfrotera mig.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync wrote:Det märkte fisk men det var roligare att behandla dig som om du vore seriös och hade min åsikt istället för att konfrotera mig.
Vad finns att konfrontera?, Hundar och människor sprider sjukdomar båda två, människorna beordrar andra människor att skjuta hundarna, men felas inse sina egna brister.

Ur ett filosofiskt synsätt kanske man kan tänka att människan är en brist, och att den därför dömer sig själv, då den utför handlingarna den gör. Man kan därtill anse handlingarna som onödiga, som den felande människan begick, eller låta bli.

Summan av kompositionen är att det inte finns några svar, men att det finns åsikter och känslor. Mina önskar ett hårt disciplinärt öde för soldaterna, och därtill att de etiska gränser de korsade återställda, ingen av dem kan jag utföra, men jag kan därtill önska det, och yrka det.

Vi är alla djur som lever efter lagar stiftade av dårar, likväl följer vi dem, i vår blindhet.

Vart vill jag komma?, Ingenstans. Jag stannar hellre kvar och betraktar eldregnet falla.
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk: Ja.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:Vad finns att konfrontera?, Hundar och människor sprider sjukdomar båda två, människorna beordrar andra människor att skjuta hundarna, men felas inse sina egna brister.

Ur ett filosofiskt synsätt kanske man kan tänka att människan är en brist, och att den därför dömer sig själv, då den utför handlingarna den gör. Man kan därtill anse handlingarna som onödiga, som den felande människan begick, eller låta bli.
Man kan också se det som att hundarna blir härskade över för att de är svaga och otillräckliga. Du pratar som om det finns ett mål som på något sätt främjas av att vi inte dödar hundar.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

fisk wrote:
Vi är alla djur som lever efter lagar stiftade av dårar, likväl följer vi dem, i vår blindhet.
TILL BARIKADERNA.....hmm måste verkligen vara synd om dig som inte får vara med och bestämma lagarna...men du det blir mycet bättre om du röstar blankt ;)

Måste erkänna att jag tycker du gjort bort dig totalt nu....du klagar på lagarna ändå är du med i hemvärnet/FBU eller vad fan det är.....om man vill försvara något man inte tycker om är man inte blåst utan totalt bortgjord och allmänt dum i huvudet........

/ Jag hatar rasister!!! hej vill du oxå bli rasist?
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Man kan också se det som att hundarna blir härskade över för att de är svaga och otillräckliga. Du pratar som om det finns ett mål som på något sätt främjas av att vi inte dödar hundar.
Inte alls, det jag är emot är sättet de dräpte dem på, och tröskeln de gick över.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

spyse wrote:TILL BARIKADERNA.....hmm måste verkligen vara synd om dig som inte får vara med och bestämma lagarna...men du det blir mycet bättre om du röstar blankt ;)

Måste erkänna att jag tycker du gjort bort dig totalt nu....du klagar på lagarna ändå är du med i hemvärnet/FBU eller vad fan det är.....om man vill försvara något man inte tycker om är man inte blåst utan totalt bortgjord och allmänt dum i huvudet........

/ Jag hatar rasister!!! hej vill du oxå bli rasist?
Jag bryr mig inte om lagarna, jag handlar och behandlar min närmiljö efter mina etiska åsikter, vad söt du är och ger mig den uppmärksamheten du själv uppenbarligen inte får, det är ironiskt och en smula patetiskt. Vänta nu, det var en flamebait, och jag föll för den - oh poor me.

Sedan övergår du till "bortgjord och allmänt dum i huvudet"... nu vet jag inte vad jag skall ta mig till.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Kanske dags att hälla lite ljummet/kallt vatten över vissa huvud här så dom lugnar ner sig tror jag ;D
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

skjuta en hund är väll samma sak som att trampa på en spindel skade djur som skade djur......
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag kan inte påstå att jag upprörs särskilt mycket över att herrelösa hundar i vad som fortfarande är ett katastrofområde och en oroshärd skjuts.
De etiska aspekterna på att skjuta klantigt, filma det och klippa det till musik är dock värda att diskutera. Det känns dock som om den stora allmänheten inte riktigt klarar av att se skillnaderna.
Förvildade tamhundar är ett stort problem. De är inte rädda för människor på samma sätt som varg. De är mer hemma i stadsbebyggelse och nära människoboningar. De sprider sjukdomar och är rent allmänt farliga särskilt om de förekommer i stora flockar och har ont om mat.
Det skulle inte förvåna mig det minsta om varannnan hund i hela Kosovo, eller mer, måste skjutas av dessa skäl.
Dock är det en sak att skjuta en hund för att det är nödvändigt och en annan att göra det för att man gillar det. Det ena är grund för mentalundersökning och bör leda till att man avstängs från sin tjänst om man nu är militär.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply