Jaldung friades

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
project
Posts: 276
Joined: 2003-03-31 11:03:00
Location: Göteborg

Post by project »

Skjut mera dumma demonstranter som förstör våran stad och kastar sten!
öh! tjena :P
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Klart han ska gå fri. Låsa in potentiella stenkastare och annat patrask ser inte jag som något brott.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Svempa wrote:Klart han ska gå fri. Låsa in potentiella stenkastare och annat patrask ser inte jag som något brott.
Exakt! Hela samlingen kunde ha dragit ut på stan mitt på natten och börjat vandalisera. Polisens agerande var helt ok (enligt mig)...
DDS for life!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Dock är det inte stenkastandet och just de handlingarna rättegången gällde väl?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Det verkar som om många - förutom att de skiter i vad rättegången handlade om - är för kollektiv bestraffning.

Låt säga att polisen misstänkte att någon av 64bits besökare skulle vara pedofil eller kanske spionera för utländsk makt. Låt vidare säga att man för beslutar sig för att beslagta alla besökares datorer i ett par veckor medan man grubblar på vem som kanske är skyldig. Hur många här skulle tycka att en sådan aktion kändes ok? Låt vidare säga att polisen i samband med hämtningen av datorutrustningen låter det framgå för grannarna att här bor en dj..a storskurk som samhället skall vara glad över att slippa.

Det man bör betänka är att det fanns tillstånd för demonstrationer, och att kommunen hade upplåtit skolan att sova i.

Följande är en gamska bra sammanfattning av händelserna:
http://shc-campsite.mdlf.org/look/downl ... report.pdf
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Det är alltid lätt att hävda sina goda intentioner innan något är genomfört eller efter att något inte kunde genomföras. Jag var ute på stan och följde spektaklet på nära håll! Varför brydde sig inte poliserna om mig!? Jo för att jag och många med mig hade vett att hålla sig borta från upprorsmakande element. Om man inte sympatiserar med dem är det mycket idiotiskt att gå hand i hand med dem... De som "inte" gjorde något får skylla sig själva för att de var så osmarta att springa med vargarna... Jag stödjer Polisen i denna fråga för det var katastrof ute på gatorna. De såg alla och som sagt så är det dags att ligga lågt om man inte sympatiserar med dem som skapar oro... Då bryr sig poliserna inte om en...
Wazzup
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Fredde, fredde, fredde. Just denna specifika rättegång har inte med vad som hände på gatorna att göra, utan om vem som bar ansvaret för kollektiv bestraffning och brott mot både svenska lagar och Europakonventionen.

De som var ute och slogs på gatorna fick vad de förtjänade. Problemet var att rätt många som INTE var ute på stan och slogs fick vad DE INTE förtjänade.
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

pwm wrote:Fredde, fredde, fredde. Just denna specifika rättegång har inte med vad som hände på gatorna att göra, utan om vem som bar ansvaret för kollektiv bestraffning och brott mot både svenska lagar och Europakonventionen.

De som var ute och slogs på gatorna fick vad de förtjänade. Problemet var att rätt många som INTE var ute på stan och slogs fick vad DE INTE förtjänade.
Men tycker du inte fredde får fram poängen ganska bra då. Kanske du förtjänar... eller inte förtjänar men åtminstone får finna dig i att bli frihetsberövad x antal timmar om du hänger på staden med huliganer, kanske det är ditt brott.
Visst det kanske går emot lagstiftningen om vi ser på personnivå, som till exempel om en person mördar en 3:dje och skyller på den andra. I vissa fall tycker jag det är uppenbart att båda döms för mord, vilket ju inte kan ske, och då går båda fria.

Fundera på detta annars.... Om du funderar på hur du skulle gjort. Du har en sommarstuga utan försäkring, och när du kommer dit så sitter 3 snubbar brevid din totaldemolerade stuga och dricker öl. Som tur är så har du ditt hagelgevär i bilen. Tyvärr så verkar killarna inte vilja stanna utan en är på väg till sin motorcykel och de 2 andra tänker sätta sig i en liten motorbåt. Du ber dem stanna, men de fortsätter mot sina fordon.
Vad gör du?

1, Du får alla att stanna genom att berätta att ditt gevär är laddat.

2, Du väljer vem av dem du tror är skyldig till brottet eller vem som vet samt kommer att berätta det för dig och håller kvar endast den personen.

3, Du släpper alla väl medveten om att du aldrig kommer att kunna ge polisen sådana ledtrådar att du kommer att få några pengar för din sommarstuga.

Har du ett bättre alternativ så kläm fram det, men jag skulle nog valt 1 och hoppast på att domstolen skulle sett till förmildrande omständigheter.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Jag har en polare som håller på med droger borde inte polisen göra lite tillslag mot mig för att kolla att jag inte heller håller på? Jag menar får ju skylla mig själv som hänger med sådana människor och annat patrask...

Polisen borde faktiskt få mer vapen jag menar vem som helst kan ju inte bli polis och dom som blir det är så duktiga osv att dom kan hantera alla situationer väldigt bra om det mot förmodan inte skulle gå så bra så brukar det vara lite kaos.....sedan när åklagaren utreder det hela så är det ju bra att det är en som jobbar tillsammans med poliserna eftersom att han då kan känna dom och då vet exakt vad som borde vara det rätta straffet för dom.....eller om det kanske bara var ett mistag dom gjorde för i vanliga fall brukar dom vara shyssta killar....

Förresten jag är helt säker på att USA anföll irak och Afganistan för att skydda världen dom hade inget egen intresse i det alls...
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Det är uppenbart att Sverige fungerar perfekt när vi inte har större problem än det här.

Den här tråden är skitgripande.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Kastar man en gatusten mot någon ser iaf jag det som mordförsök.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Phobic wrote:Kastar man en gatusten mot någon ser iaf jag det som mordförsök.
Tittar någon på mig så gör han det för att provocera och bråka......man ska slå först om man vill vinna...
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

spyse wrote:Tittar någon på mig så gör han det för att provocera och bråka......man ska slå först om man vill vinna...
I love you <3
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

Punisher wrote:Jeu. hanzag är ute på halt vatten..
Jag menade andra händelser också, jag menade att ingen annan åtalad polis blivit fälld. Jag vet att jag skrev lite sisodär bra men det var iaf det jag syftade på, så nu vet ni!


Edit: När jag skrev att Jaldung blev friad på alla punkter så stämmer det delvis. Han var anklagad för olaga frihetsberövande som skedde vid två olika tillfällen. Alltså var det två punkter... Så jag hade inte fel. Och stenkastningen, misshandeln och skottlossningen handlade inte om jaldung då, utan om andra poliser som tyckte att dom kunde göra lite som dom vill.
Last edited by Hanzaq on 2004-02-22 18:19:26, edited 1 time in total.
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

Ghlargh wrote:Att inte bli slagen under en demonstration som urartar är rätt lätt, iaf i sverige.
Ställ dig vid en vägg eller annat hinder med händerna synliga och stå still tills idiotin har blåst över, om polisen ber dig göra nåt, gör det.

Jag var galet nära på att bli nedslagen när det var kravaller, jag steg av spårvagnen och där var det fullt krig. Jag började springa o motsatt riktning, bort från stenkastningen. Men då satte polisen in hundar och kravallpoliser från båda håll så jag var instängd, jag springer åt sidan istället för att komma därifrån, men då trycker en polis in mig i en vägg, höjer sin batong och jag sliter mig loss och springer ner till vallgraven o sätter mig i en buske, hehe. Där var det inte så lätt att komma undan. Men det hör inte till saken, man skall kunna vara vartfan man vill utan att behöva bli slagen.
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hanzaq wrote:Jag var galet nära på att bli nedslagen när det var kravaller, jag steg av spårvagnen och där var det fullt krig. Jag började springa o motsatt riktning, bort från stenkastningen. Men då satte polisen in hundar och kravallpoliser från båda håll så jag var instängd, jag springer åt sidan istället för att komma därifrån, men då trycker en polis in mig i en vägg, höjer sin batong och jag sliter mig loss och springer ner till vallgraven o sätter mig i en buske, hehe. Där var det inte så lätt att komma undan. Men det hör inte till saken, man skall kunna vara vartfan man vill utan att behöva bli slagen.
Du stod inte still vid en vägg, du sprang runt...

Det var med största sannolikhet inte en av dom riktiga poliserna, vid göteborgskravallerna och andra demonstrationer har polisen använt sig av snabbutbildade idioter som inte har blivit instruerade i att inte slå folk som inte försöker slå dom.

Att över huvu taget ge sig på dom som försöker ta sig från platsen är rent korkat då det bara gör folk rädda, rädda människor gör allt för att ta sig ur den skrämmande situationen.
Dessutom innebär det att man kommer ge sig på många som bara råkar befinna sig där.

Jag säger inte att man inte gjorde fel vid göteborgskravallerna, men jag hoppas att det är ett misstag som man inte kommer göra igen.

Bäst är att försöka splittra gruppen av demonstranter och bara gripa dom som gör motstånd och är våldsamma, om någon inte bär på nåt som liknar ett vapen (sten, påk etc) och försöker ta sig bort från platsen så ska man låta den gå.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Demonstranter = whiny attention whores.
För att påverka något så behöver man uppmärksamhet.

Jobbig ekvation.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

Ghlargh wrote:
Hanzaq wrote:Jag var galet nära på att bli nedslagen när det var kravaller, jag steg av spårvagnen och där var det fullt krig. Jag började springa o motsatt riktning, bort från stenkastningen. Men då satte polisen in hundar och kravallpoliser från båda håll så jag var instängd, jag springer åt sidan istället för att komma därifrån, men då trycker en polis in mig i en vägg, höjer sin batong och jag sliter mig loss och springer ner till vallgraven o sätter mig i en buske, hehe. Där var det inte så lätt att komma undan. Men det hör inte till saken, man skall kunna vara vartfan man vill utan att behöva bli slagen.
Du stod inte still vid en vägg, du sprang runt...

Det var med största sannolikhet inte en av dom riktiga poliserna, vid göteborgskravallerna och andra demonstrationer har polisen använt sig av snabbutbildade idioter som inte har blivit instruerade i att inte slå folk som inte försöker slå dom.

Att över huvu taget ge sig på dom som försöker ta sig från platsen är rent korkat då det bara gör folk rädda, rädda människor gör allt för att ta sig ur den skrämmande situationen.
Dessutom innebär det att man kommer ge sig på många som bara råkar befinna sig där.

Jag säger inte att man inte gjorde fel vid göteborgskravallerna, men jag hoppas att det är ett misstag som man inte kommer göra igen.

Bäst är att försöka splittra gruppen av demonstranter och bara gripa dom som gör motstånd och är våldsamma, om någon inte bär på nåt som liknar ett vapen (sten, påk etc) och försöker ta sig bort från platsen så ska man låta den gå.
Det är inte överallt det finns väggar. Speciellt inte när man hamnar i tumultet på avenyn i linje med trädgårdsföreningen. Ne men seriöst nu, jag fattar vad du menar. Jag tycker bara att man skall kunna gå lite som man vill, och då är det inte kul om man får en batong eller sten i huvet. Det jag vill få sagt är att en del, långt från alla, som kastade sten osv vid kravallerna har blivit straffade. Det har ingen polis blivit trots att vissa av dom var riktigt brutala! Jag vet flera som blev gripna på fredliga demonstrationer och sedan fängslade i burar. Vissa blev också misshandlade...

Edit: Jag vet att det jag just skrev inte har så mycket med det du skrev att göra :) hehe
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Hanzaq, funderat på varför så många rötägg kommer in vid polisen då? Kanske för att människor vet att det är livsfarligt att följa boken om du skall arbeta som polis, och vem vill ha ett jobb där man tvingas bryta mot sina egna regler för att överleva? Nu kanske jag överdrev lite, men det är med din attityd som polisen får svårare att sköta sitt jobb. Du får väl ta en smäll och trösta dig med att ett gäng bovar får sig på samma gång. Polisen vill bara göra sitt jobb, men precis som i alla andra yrkesgrupper så finns det dåliga och bra arbetare. Skillnaden är bara att när glassförsäljaren ger dig för lite strössel på glassen gör det inte lika ont som när en polis trycker ner dig i gatan....
Förresten... har du någon gång berömt en polis för att han gjort ett bra jobb? Tror faktiskt att det kan vara ett av världens mest otacksamma jobb att vara polis, åtminstone i våra "välfungerande" feminina demokratiska samhällen.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

SMURF wrote:Hanzaq, funderat på varför så många rötägg kommer in vid polisen då? Kanske för att människor vet att det är livsfarligt att följa boken om du skall arbeta som polis, och vem vill ha ett jobb där man tvingas bryta mot sina egna regler för att överleva? Nu kanske jag överdrev lite, men det är med din attityd som polisen får svårare att sköta sitt jobb. Du får väl ta en smäll och trösta dig med att ett gäng bovar får sig på samma gång. Polisen vill bara göra sitt jobb, men precis som i alla andra yrkesgrupper så finns det dåliga och bra arbetare. Skillnaden är bara att när glassförsäljaren ger dig för lite strössel på glassen gör det inte lika ont som när en polis trycker ner dig i gatan....
Förresten... har du någon gång berömt en polis för att han gjort ett bra jobb? Tror faktiskt att det kan vara ett av världens mest otacksamma jobb att vara polis, åtminstone i våra "välfungerande" feminina demokratiska samhällen.
Poliserna blev jävligt hyllade efter kravallerna av väldigt många... Min attityd som försvårar polisens arbete? Jasså hurdå? Kan dom inte ta kritik eller? Nej, det verkar ju verkligen inte så, och det svenska rättsystemet skyddar poliser oavsett om dom skjuter ihjäl eller misshandlar folk. Och man kan inte jämföra strössel med fysiskt våld. När folks hälsa är i fara, inkl polisers också självklart(ja, stenkastarna gjorde också fel, jag tycker inte att dom gjorde nåt bra över huvud taget), så blir det en annan sak än om du får för lite strössel. Du kan alltid be om mer strössel, du kan alltid få pengarna tillbaks om du köpt en kass TV på Onoff osv osv, men du kan inte få våldet ogjort... Jag skulle vilja se hur glad du blir om du får en batong i huvudet helt oprovocerat för att du råkar stå på fel plats.
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

project wrote:Skjut mera dumma demonstranter som förstör våran stad och kastar sten!
Du är ett svin
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Hanzaq wrote:Min attityd som försvårar polisens arbete? Jasså hurdå? Kan dom inte ta kritik eller? Nej, det verkar ju verkligen inte så, och det svenska rättsystemet skyddar poliser oavsett om dom skjuter ihjäl eller misshandlar folk.
Det är med din attityd.. "jag kommer främst och ingen har rätt att göra misstag när jag är i närheten och speciellt inte polisen".
Poliserna erbjuder sina liv för att upprätthålla ordningen, varför kan inte du göra detsamma? Är ditt liv mer värt?
Visst blir man arg och besviken när sådana saker som att bli misshandlad av en ordningsmakt inträffar... du frågar mig hur jag skulle mått om jag skulle blivit misshandlad med en batong. Det kan jag inte svara på för det var med nävarna jag fick slag. Och då som ung 17-åring var jag ganska arg och irriterad över det inträffade.
Jag slogdes inte, men det gjorde personerna jag reste med, och om man har 2 ordningsvakter som skall hålla ordning på 2 grupper med ~15personer i varje som slåss. Då är det kanske inte det lättaste att få det rättvist.
I efterhand har jag insett, att jag har nog mig själv att skylle för att jag blev inlåst, även om knytnävslaget var onödigt av vaktmännen så inser jag dock deras frustration och anser mig inte vara arg på dem för det längre.
Som Ghlarg sade: "håll upp händerna och stå mot en vägg" det kanske inte alltid finns en vägg, men om du verkligen anstränger dig så är risken att du blir orättvist behandlad av polisen väldigt liten. Och om det någon gång inträffar får du tänka som så här: "De gör det här för min skull(den hederlige medborgaren), och deras aggresivitet beror bara på att de är rädda att hederliga människor skall dö" ;)
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är lätt att klanka ned på polisväsendet, exempelvis i media och så vidare, det är jävligt tacksamt eftersom man bara tar fram de negativa sidorna, skulle de ha en rubrik i tidningarna för varje positiv insats polisen gjort så skulle nog de flesta här medge att det var mänskligt. Jag ogillar många poliser, och i de flesta fall jag varit i närheten av dem har de varit hårdnackade och otrevliga, men man kanske inte kommer så långt med "hej söta du" när man skall arrestera vansinniga knarkare med pistol, eller liknande.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

fisk wrote:Jag ogillar många poliser, och i de flesta fall jag varit i närheten av dem har de varit hårdnackade och otrevliga, men man kanske inte kommer så långt med "hej söta du" när man skall arrestera vansinniga knarkare med pistol, eller liknande.
Jaså, det är i de fallen du kommer i kontakt med polisen ;)
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
Gnadde
Posts: 143
Joined: 2002-07-08 21:08:50
Location: Angered

Post by Gnadde »

Post Reply