Jaldung friades

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Gnadde
Posts: 143
Joined: 2002-07-08 21:08:50
Location: Angered

Post by Gnadde »

Som jag har förstått det så menar tingsrätten att det dels inte rör sig om olaga frihetsberövande eftersom alla som vill kunnat lämna området mellan klockan 11.00 och 18.00 (vilket är lögn enligt det filmmaterial från insidan som fanns med i förundersökningen) och dels att det inte går att ta ställning till om brott har begåtts eftersom ingen har fattat beslut om att brott ska begås.
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

pwm wrote:Fredde, fredde, fredde. Just denna specifika rättegång har inte med vad som hände på gatorna att göra, utan om vem som bar ansvaret för kollektiv bestraffning och brott mot både svenska lagar och Europakonventionen.

De som var ute och slogs på gatorna fick vad de förtjänade. Problemet var att rätt många som INTE var ute på stan och slogs fick vad DE INTE förtjänade.
Det är klart att denna rättegång har med vad som hände på gatorna att göra. Kanske inte precis vad som hände uta situationen som uppstått.

Tror du att frihetsberövningen hade ägt rum om föregående demostrationer varit helt fredliga och utan incidenter? Givetvis inte.

En krissituation uppstod plötsligt och det är i sådana lägen snabba beslut måste fattas. Det gjordes i detta fallet och vad som följde hindrade med största sannolikhet mer våld att okontrollerat spridas ut över staden.

De individer som inte hade intentioner att slåss måste ju någonstans varit glada över att polisen hindrade detta och istället förbanna ödet att just dom (som ju faktiskt inte ville något illa) hade oturen att hamna mitt bland dessa svarta element.

Redan innan Hvitfeldtska spärrades av kunde de med någorlunda vett inse att man inte borde hålla till där om man inte ville riskera att hamna mitt i den kokand grytan...
Wazzup
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

fisk wrote:Det finns ändå så mycket människor på jorden, varför inte låta polisen göra det de är bäst på?
Äta munkar och titta på när telefonsvararen går varm? ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fenix wrote:Äta munkar och titta på när telefonsvararen går varm? ;)
Ja, samt pre-ejakulera med sina Glock-pistoler i diverse situationer.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

SMURF wrote:
Hanzaq wrote:Min attityd som försvårar polisens arbete? Jasså hurdå? Kan dom inte ta kritik eller? Nej, det verkar ju verkligen inte så, och det svenska rättsystemet skyddar poliser oavsett om dom skjuter ihjäl eller misshandlar folk.
Det är med din attityd.. "jag kommer främst och ingen har rätt att göra misstag när jag är i närheten och speciellt inte polisen".
Poliserna erbjuder sina liv för att upprätthålla ordningen, varför kan inte du göra detsamma? Är ditt liv mer värt?
Problemet är just det att när poliser begår misstag så brukar det inte handla om enkla fjuttsaker. Det blir då just det som vi pratat om: skottlossning, misshandel osv. Vaddå ingen har rätt att göra misstag? Klart som fan man har det, så länge man inte skjuter folk, eller slår dom... Om du på allvar tycker att det var okej att skjuta ihjäl Hannes Westberg(nästan iaf) så kan du ju skippa "misstagssnacket" åtminstone. "Erbjuder sina liv för att upprätthålla ordningen". Det var ett ganska bra tag sedan någon polis dog nu, det bevisar hur farligt det är att vara polis... Och när du säger att jag tycker att jag borde komma främst: var det jag som blev skjuten och misshandlad? Nej, det var det inte. Utan jag skrev denna tråd för att påminna om alla andra som blev det... Alltså kommer inte jag främst, alla kommer på samma plats i misshandelsturordningen, iaf dom som råkade befinna sig i stan oavsett inställning: fredlig eller ond.
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om en stor majoritet av demonstranterna hade velat ha en fredlig demonstration hade dom helt enkelt tagit ifrån bråkstakarna deras påkar, stenlyftningsverktyg och hemmagjorda sköldar, men iomed att den stora helheten av demonstranterna inte gjorde nåt för att stoppa dessa bråk kan man dra slutsatsen att dom flesta inte tyckte att det var fel att starta ett bråk med polisen
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Hanzaq wrote:Om du på allvar tycker att det var okej att skjuta ihjäl Hannes Westberg(nästan iaf) så kan du ju skippa "misstagssnacket" åtminstone. "Erbjuder sina liv för att upprätthålla ordningen". Det var ett ganska bra tag sedan någon polis dog nu, det bevisar hur farligt det är att vara polis...
Det anser jag att inte var något misstag.... han fick en bunt varningar men fortsatte storma fram mot poliserna med stenen i högsta hugg.
Visst kan poliser göra misstag, men att skjuta Hannes var inte ett av dem.
Och det handlar inte om när någon dött, det handlar om insatserna de har i sitt jobb, och insatsen är deras liv i vissa situationer.

Om du skulle hamna i en duell någon gång är jag ganska säker på att du inte skulle vilja att din motståndare är utrustad med uzi, medans du har en liten sketen glock(eller vad nu svenska polisen har för standard vapen) samtidigt som dina händer är bakbundna och du har order om att skjuta först när du är död.

Men vi har alldeles för olika uppfattning om hur polisen skall få sköta sitt arbete för att jag skall orka fortsätta denna diskussion.
Du får sista ordet ;)

R.I.P Malexander och alla andra poliser som dött i tjänst.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

SMURF wrote:
Hanzaq wrote:Om du på allvar tycker att det var okej att skjuta ihjäl Hannes Westberg(nästan iaf) så kan du ju skippa "misstagssnacket" åtminstone. "Erbjuder sina liv för att upprätthålla ordningen". Det var ett ganska bra tag sedan någon polis dog nu, det bevisar hur farligt det är att vara polis...
Det anser jag att inte var något misstag.... han fick en bunt varningar men fortsatte storma fram mot poliserna med stenen i högsta hugg.
Visst kan poliser göra misstag, men att skjuta Hannes var inte ett av dem.
Och det handlar inte om när någon dött, det handlar om insatserna de har i sitt jobb, och insatsen är deras liv i vissa situationer.

Om du skulle hamna i en duell någon gång är jag ganska säker på att du inte skulle vilja att din motståndare är utrustad med uzi, medans du har en liten sketen glock(eller vad nu svenska polisen har för standard vapen) samtidigt som dina händer är bakbundna och du har order om att skjuta först när du är död.

Men vi har alldeles för olika uppfattning om hur polisen skall få sköta sitt arbete för att jag skall orka fortsätta denna diskussion.
Du får sista ordet ;)

R.I.P Malexander och alla andra poliser som dött i tjänst.
Polisen har inte direkt bakbundna händer. De har pistoler och rustning. Och Hannes var ensam, ganska lätt o gripa ELLER skjuta honom i BENET. Nåt som många poliser tror betyder rygg och mage...
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
Post Reply