Bokfynd på Bokrean, någon?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

redhat wrote:Man kan t ex läsa en sida i veckan och slipper stressa. Dessutom så slipper man springa fram och tillbaka mellan huset och biblioteket, passa tider och betala straffavgifter. Sen måste man ju ha något att fylla bokhyllorna med. :P
Äsch, var realistisk.. Utlåningstiden (en månad) räcker i de flesta fall bra.. för övrigt så går det att låna om.

Gå utomhus en gång i månaden är väl inte så farligt? :P
IL1
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

pync wrote:Och att cac förlämpade kassörskan.
Lite OT men varför då?

:)
We dance to all the wrong songs
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Re: Bokfynd på Bokrean, någon?

Post by Muxxor »

Phobic wrote:Jag fyndade lite idag kan man säga :) Påväg till skolan slank jag in på Akademibokhandeln där jag hittade Douglas Adams - Liftarens Guide till Galaxen, inbunden 900sidor för 79kr. Det var ju inte fy skam och så mycket som man har hört om de böckerna.

Någon annan som gjorde några fynd?
Köpte samma bok, bra pris för en så pass bra bok. sagan om ringen kosta 79kr oxå, tror att jag ska köpa den me...
AMD Barton 2500+@3200+, Sprire WhisperRock IV, 2x256mb Twinmos PC3200 CAS2.5, Epox EP-8RDA+, Radeon 9600pro VIVO, NEC 1300A,WD 80gb 8mb, IBM 40gb 2mb, Bitspower: 2xCold Cathode & 2x UV-Sensitive Fan, Iomega 250mb Zip, Sweex Xenon XS
Kamera: Canon A80
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

dpinto wrote:
pync wrote:Och att cac förlämpade kassörskan.
Lite OT men varför då?

:)
Hon tyckte det var en skitbutik utan känsla.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

mirza* wrote:No shit.. så vad är meningen med att äga en bok då?

Den som har mest pengar och egendom när han dör vinner..?

Eller.. kan man inte stoltsera med det man fått ut av att läsa boken så kan man alltid visa upp den för sina vänner och framstå som intellektuell ändå?

Nä.. förklara nu :)
Du äger boken, du måste inte tänka på låne tiden. Det är en skön känsla att kunna ta fram en bok ur hyllan när man känner fört.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

narius wrote:Du äger boken, du måste inte tänka på låne tiden. Det är en skön känsla att kunna ta fram en bok ur hyllan när man känner fört.
Jag är tydligen den ende som klarar mig undan det där jätteproblemet med lånetid. Konstigt, man hinner ju knappt blinka innan en hel månad förflutit..

Man läser något när man har tid att läsa det.

Visst, det är skönt att kunna plocka fram en bok på några sekunder. Men knappast mycket skönare än att kunna plocka fram den på hur-lång-tid-det-än-tar-att-sticka-till-biblioteket. Har man köpt boken så har man dessutom känslan av att man har spenderat pengar på ännu en onödig pryl som man bara kommer titta två-tre gånger och som egentligen bara tar upp värdefull plats och tid i ens liv. *gäsp*
IL1
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

mirza* wrote:
narius wrote:Du äger boken, du måste inte tänka på låne tiden. Det är en skön känsla att kunna ta fram en bok ur hyllan när man känner fört.
Jag är tydligen den ende som klarar mig undan det där jätteproblemet med lånetid. Konstigt, man hinner ju knappt blinka innan en hel månad förflutit..

Man läser något när man har tid att läsa det.

Visst, det är skönt att kunna plocka fram en bok på några sekunder. Men knappast mycket skönare än att kunna plocka fram den på hur-lång-tid-det-än-tar-att-sticka-till-biblioteket. Har man köpt boken så har man dessutom känslan av att man har spenderat pengar på ännu en onödig pryl som man bara kommer titta två-tre gånger och som egentligen bara tar upp värdefull plats och tid i ens liv. *gäsp*
Jag tycker månaden räcker till gott och väl, men är ju olika för alla så, jag läser gärna ganska mycket innan jag går och lägger mig. Men ska ju vara en bra bok för att man ska orka läsa mycket så ;)
(lite off-topic kanske, sorry)
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag köpte också Guiden (har den sen innan men inte alla fem böckerna i en), sen fanns det ingen mer Scifi så det fick räcka. Flickvännen köpte däremot några deckare.
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

pync wrote:
dpinto wrote:
pync wrote:Och att cac förlämpade kassörskan.
Lite OT men varför då?

:)
Hon tyckte det var en skitbutik utan känsla.
Det var det.
redhat wrote:
mirza* wrote:No shit.. så vad är meningen med att äga en bok då?

Den som har mest pengar och egendom när han dör vinner..?

Eller.. kan man inte stoltsera med det man fått ut av att läsa boken så kan man alltid visa upp den för sina vänner och framstå som intellektuell ändå?

Nä.. förklara nu :)
Man kan t ex läsa en sida i veckan och slipper stressa.
Vad underbart. Då hade det bara tagit knappt elva år att läsa "Sushi för nybörjare" som jag precis läst ut, på en månad ungefär. Men visst, jag förstår hur du menar. Jag tjänar ju massa värdefull tid. Shit the same om jag inte fattar ett skit av boken...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

cac wrote:Vad underbart. Då hade det bara tagit knappt elva år att läsa "Sushi för nybörjare" som jag precis läst ut, på en månad ungefär. Men visst, jag förstår hur du menar. Jag tjänar ju massa värdefull tid. Shit the same om jag inte fattar ett skit av boken...
Whoaw. Du kan det här med att läsa, va?
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

mirza* wrote: Visst, det är skönt att kunna plocka fram en bok på några sekunder. Men knappast mycket skönare än att kunna plocka fram den på hur-lång-tid-det-än-tar-att-sticka-till-biblioteket. Har man köpt boken så har man dessutom känslan av att man har spenderat pengar på ännu en onödig pryl som man bara kommer titta två-tre gånger och som egentligen bara tar upp värdefull plats och tid i ens liv. *gäsp*
Samma sak om jag tex ska bort då måste man inte tänka på att boken inte får bli förstörd eller att man måste ehmm för att lämmna tillbaka den.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

narius wrote:Samma sak om jag tex ska bort då måste man inte tänka på att boken inte får bli förstörd eller att man måste ehmm för att lämmna tillbaka den.
Förstör du boken så får du betala för den och så blir det precis som om du hade köpt den. Inget mer med det. :P

Ska man vara borta under okända-men-långa perioder så är det kanske smartast att lämna tillbaks sånt där innan man sticker. Eller så kan man helt enkelt ta straffet. Fem kronor i veckan?

Hursomhelst så plockar du fram scenarion som inte dyker upp särskilt ofta. Man betalar när man förstört en bok eller inte lämnat in den i tid. Men köper man böcker så betalar man så fort man nått kassan..
IL1
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

mirza* wrote:Förstör du boken så får du betala för den och så blir det precis som om du hade köpt den. Inget mer med det. :P
Hör du det, pync?
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Åkte förbi bokrean i Trollhättan idag och köpte Liftarens guide till galaxen.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Ursäkta alltså men har ni inget vettigare att prata om än förderlarna/nackdelarna med att låna/köpa böcker. För bövelen, det är väl upp till var och en att bestämma över sina egna pengar och vad man vill göra med dem.

Jag tycker iaf att det är roligare att läsa en bok som man äger själv.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Munskänkarnas vinbok också.

Man vill äga en bok för att ett halvår efter man läst den kunna kolla upp en detalj som man av något infall vill ha reda på.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply