Är du en Switcher?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Xmel wrote:
egar wrote:Jag jobbar effektivare i Windows och det är sedan länge erkänt att Mac endast är för fjollor.
vi är lika mycket fjollor som er
Nej då, inga är fjollor. Tycker att hela Windows vs. Mac/Linux/m.fl är så urbota fånigt att jag var tvungen att skriva så. Allting handlar om subjektiva åsikter och som fisk sa så är sådana åsikter fruktansvärt meningslösa att diskutera.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

egar wrote:Nej då, inga är fjollor. Tycker att hela Windows vs. Mac/Linux/m.fl är så urbota fånigt att jag var tvungen att skriva så. Allting handlar om subjektiva åsikter och som fisk sa så är sådana åsikter fruktansvärt meningslösa att diskutera.
Jepp men faktum är att mac oftast blir smutskastat... Det är lite tråkigt tycker iaf jag. Vi kör alla de som passar oss bäst helt enkelt...
#mac.se @ EFnet
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Dom är bara avis för att OS X har haft ett nativt virus, windows typ en miljon.
iDon't care about your problems.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Gnuet wrote:Dom är bara avis för att OS X har haft ett nativt virus, windows typ en miljon.
Jag har haft virus en endaste gång sedan jag började visa intresse för datorer, så nej jag bryr mig inte om virus speciellt mycket då jag vet att jag har skydd emot sådant.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Xmel wrote:faktum är att mac oftast blir smutskastat
Bill Gates är ju älskad av alla.. ;)

Seriöst, tänk en gång till..
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag köpte en PB12" strax innan jul och med min vanliga tur fick jag ett exemplar med några skumma problem så det blev till byte till en ny som även den hade ett av den första datorns fel. Då kände jag att det inte var lönt att fortsätta (när nu techsupportkillen sa att alla PB12" antagligen hade problemet mer eller mindre) så jag blev maclös bara någon månad efter jag köpt min första Mac.

Trots mina problem måste jag säga att Mac OS X antagligen är det bästa operativsystemet jag har använt. Jag kan förstå att alla inte gillar det men användarinterfacet och hela känslan tillsammans med BSD-grunden känns som en ganska perfekt kombination.

Jag har aldrig riktigt förstått varför man, som många *nixanvändare gör, skall använda så minimalistiska fönsterhanterare det bara går. Jag menar dagens datorer är ju inte direkt för klena för att hantera gränssnitt som Aqua. Tillsammans med ett operativsystem som hantera resurserna på ett vettigt sätt tycker jag att även operativsystem är värda en snygg fasad utåt.

Enkelheten i OS X är svårslagen. Många program är det bara att kopiera, ingen installation behövs och de flesta inställningsfiler går att hitta i en library-mapp. Eller ja i alla fall om man har tur :p. Dessutom är det ju inte helt fel att ha tillgång till X, och linuxprogram om man skulle få lust att använda dem. Exposé har ni ju nämnt tidigare men det tål att upprepas, det är en mycket bra funktion som jag fortfarande saknar nu när jag använder Windows.

Nu tänker jag klaga på något som egentligen inte har med Mac att göra mer än att det kommer från samma tillverkare. iPod har ett väldigt bra menysystem och jag gillar designen men när ljudkvalitén är så låg som den är har jag faktiskt ganska svårt att förstå att den har sålt så bra som den har. Den har riktigt svårt att återge ljudet på ett tillfredsställande sätt. En liten enkel MuVo har betydligt bättre ljudkvalité och equalizern i iPod hjälper inte till, med den aktiverad blir ljudet distorteras väldigt lätt. Kom igen Apple! Det behövs inga fler funktioner och jag tror inte det är så överdrivet många som behöver mer än 40 GB i en MP3-spelare. Satsa på att höja ljudkvalitén och få ordning på equalizern så skulle jag vara nöjd.

För att avrunda får jag väl säga att jag antagligen inte kommer att kunna byta bort Windows helt (än). Anledningen till det är inte att jag gillar det överdrivet mycket, snarare är det så att många program (spel då i första hand) inte finns till Mac OS X eller Linux. För bärbara datorer är nog Mac OS X ett naturligt val för mig men stationära fortsätter jag nog att använda Windows och Linux på. Apples stationära är för dyra helt enkelt.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

pync wrote:
Xmel wrote:faktum är att mac oftast blir smutskastat
Bill Gates är ju älskad av alla.. ;)

Seriöst, tänk en gång till..
Bill gör ett os... men när man hör folk som dissar mac dissar dom ett helt system inte bara ett os...
#mac.se @ EFnet
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Xmel wrote:
pync wrote:
Xmel wrote:faktum är att mac oftast blir smutskastat
Bill Gates är ju älskad av alla.. ;)

Seriöst, tänk en gång till..
Bill gör ett os... men när man hör folk som dissar mac dissar dom ett helt system inte bara ett os...
Wow, jag fattar inte alls vad du menar.

När folk dissar windows dissar de väl både windows och billy, eller vad menar du?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

pync wrote:
Xmel wrote:
pync wrote:
Xmel wrote:faktum är att mac oftast blir smutskastat
Bill Gates är ju älskad av alla.. ;)

Seriöst, tänk en gång till..
Bill gör ett os... men när man hör folk som dissar mac dissar dom ett helt system inte bara ett os...
Wow, jag fattar inte alls vad du menar.

När folk dissar windows dissar de väl både windows och billy, eller vad menar du?
ja men mac är en dator också, hårdvara...
#mac.se @ EFnet
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Xmel wrote:
pync wrote:
Xmel wrote:
pync wrote:
Xmel wrote:faktum är att mac oftast blir smutskastat
Bill Gates är ju älskad av alla.. ;)

Seriöst, tänk en gång till..
Bill gör ett os... men när man hör folk som dissar mac dissar dom ett helt system inte bara ett os...
Wow, jag fattar inte alls vad du menar.

När folk dissar windows dissar de väl både windows och billy, eller vad menar du?
ja men mac är en dator också, hårdvara...
Ja! Nu fattar jag vad du menar, men..

Nej, jag förstår fortfarande inte, är Mac smutskastat mer för att det är en dator? Billy är ju fortfaranade mer hatad än vilken iPod som helst? Eller? Har jag fel?

Nej, jag har rätt, ta tillbaka att Mac är mer smutskastat än M$.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

pync wrote:Ja! Nu fattar jag vad du menar, men..

Nej, jag förstår fortfarande inte, är Mac smutskastat mer för att det är en dator? Billy är ju fortfaranade mer hatad än vilken iPod som helst? Eller? Har jag fel?

Nej, jag har rätt, ta tillbaka att Mac är mer smutskastat än M$.
har jag sagt att något är mer/mindre smutskastat?
#mac.se @ EFnet
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Xmel wrote:har jag sagt att något är mer/mindre smutskastat?
Xmel wrote:faktum är att mac oftast blir smutskastat
Dagens mest ogivande konversation.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

pync wrote:
Xmel wrote:har jag sagt att något är mer/mindre smutskastat?
Xmel wrote:faktum är att mac oftast blir smutskastat
Dagens mest ogivande konversation.
Jepp jag sa alldrig att de vart mer smutskastat bara ofta. men vi lägger ner här tycker jag.....
#mac.se @ EFnet
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Xmel wrote:
pync wrote:
Xmel wrote:har jag sagt att något är mer/mindre smutskastat?
Xmel wrote:faktum är att mac oftast blir smutskastat
Dagens mest ogivande konversation.
Jepp jag sa alldrig att de vart mer smutskastat bara ofta. men vi lägger ner här tycker jag.....
Jag ogillar att vår kultur gör det så svårt för människor att erkänna att de
har fel. Att ett enda snedsteg i en enda sakfråga skulle betydda stora
fundamentala defekter i personens personlighet.

Varför istället misslyckas med att prata bort det, hänvisa till i efterhand
skapade brasklappar eller peka på irrelevanta detaljer?

De flesta till synes irriterande sakerna i de flesta kulterna är egentligen
väldigt funktionella, men just det här, jag förstår inte hur det kunde bli
såhär..
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

mac vs. pc

En 800 MHz G4 mot en 2.8 GHz P4?

Är det värt det? Jag spelar inte särskilt mycket, men det vore inte fel att kunna hoppa in i en ut2004-match ibland.. Jag behöver inte riktigt prestandan, men jag vill att den ska räcka länge..

Hur länge kommer den att räcka? Den slutar räcka när program/webbsidor/flashapplikationer/filmer laggar för mycket för att användas.. Som på min AMD K6-2 450 MHz t.ex.

Är det farligt att köpa den begagnad? Värt pengarna man tjänar?

Det känns lite som att köpa en flera år gammal dator för priset av en som kom ut igår.. Men den kom ju iofs ut i okt 2003. Blir det lätt att sälja (eller returnera?) den om det inte riktigt rullar?
IL1
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Vad jag vet så är det ett högt andrahandsvärde på Apples datorer. :)
Facts are stubborn things.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

m00pid00 wrote:Vad jag vet så är det ett högt andrahandsvärde på Apples datorer. :)
Tyvärr är det även högt förstahandsvärde ;)
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

mirza* wrote:mac vs. pc

En 800 MHz G4 mot en 2.8 GHz P4?

Är det värt det?
Du kan ju inte jämföra MHz mot MHz i det här fallet när det är olika arkitekturer.
hej.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

linc wrote:Du kan ju inte jämföra MHz mot MHz i det här fallet när det är olika arkitekturer.
Nä, det är helt riktigt. Dock så är en 2.8GHz P4 enormt mycket vassare än en G4 på 800MHz.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Glöm inte din studentrabatt...

Vad gäller jämförelsen mellan de båda datorerna är PCn tveklöst snabbare med avseende på processorn. Macen är en mer genomtänkt och en mer genomarbetad bärbar dator.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

pync wrote:
Xmel wrote:
pync wrote:
Xmel wrote:
pync wrote: Bill Gates är ju älskad av alla.. ;)

Seriöst, tänk en gång till..
Bill gör ett os... men när man hör folk som dissar mac dissar dom ett helt system inte bara ett os...
Wow, jag fattar inte alls vad du menar.

När folk dissar windows dissar de väl både windows och billy, eller vad menar du?
ja men mac är en dator också, hårdvara...
Ja! Nu fattar jag vad du menar, men..

Nej, jag förstår fortfarande inte, är Mac smutskastat mer för att det är en dator? Billy är ju fortfaranade mer hatad än vilken iPod som helst? Eller? Har jag fel?

Nej, jag har rätt, ta tillbaka att Mac är mer smutskastat än M$.
Många som dissar Mac dissar inte bara Mac OS utan även Apple's datorer och/eller PowerPC arkitekturen i allmänhet, medans många som ogillar Microsoft fortfarande kör med windowskompatibla datorer (vanligtvis x86) och tycker att hårdvaran är bra, okej, eller åtminstånde tillräckligt bra för att inte dissa den.
Skulle gissa på att det är nogåt sådant som Xmel menar.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Gnuet wrote:Dom är bara avis för att OS X har haft ett nativt virus, windows typ en miljon.
Är det de här du menar ?
OS X Trojan Horse Is a Nag wrote:The demonstration contains a real MP3 file of someone laughing. When launched in jukebox software like iTunes, the MP3 file plays and nothing else happens. But if double-clicked in the Finder, the MP3 file plays and a warning is displayed.

The program can't be spread by e-mail or through a file-sharing network unless it is compressed using software like Aladdin's Stuffit. Failing to compress the MP3 file before sending it renders the software inoperative.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Hehe, då var vi nere på noll igen då.
iDon't care about your problems.
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Funderade för en tid sedan på att byta till mac, men priset gjorde att jag köpte en ny pc istället. Använder i stor sett endast premiere och det finns till båda systemen, men hårdvaran är "mycket" dyrare (Mac) det säger sig självt, nån designer måste ju ha fått betalt för att göra burkar, skärmar mm. Sen pga att det verkar osmidigare/ minder marknad av uppgraderingsprylar till mac gör ju inte saken bättre.

Visst, skulle jag få byta min datorn mot en Mac med samma prestanda, stabilitet, uppgraderingsförmåga så tackar jag gärna ja, om jag får öppetbyte i en månad. Ett annat minus är att det så vitt jag vet endast går att bränna DVD-R och inte DVD+R på mac, men det verkar för otroligt, rätta mig om jag har fel...

Det är ju inte för inte som man sitter på en AMD, pris/prestanda är väldigt viktigt för mig... :)
AMD Barton 2500+@3200+, Sprire WhisperRock IV, 2x256mb Twinmos PC3200 CAS2.5, Epox EP-8RDA+, Radeon 9600pro VIVO, NEC 1300A,WD 80gb 8mb, IBM 40gb 2mb, Bitspower: 2xCold Cathode & 2x UV-Sensitive Fan, Iomega 250mb Zip, Sweex Xenon XS
Kamera: Canon A80
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Muxxor wrote:Ett annat minus är att det så vitt jag vet endast går att bränna DVD-R och inte DVD+R på mac, men det verkar för otroligt, rätta mig om jag har fel...
DVD-R har högst kompabilitet så varför whina om +R?
iDon't care about your problems.
Post Reply