Lysdioder till Microsoft tangentbord?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Lysdioder till Microsoft tangentbord?

Post by lither »

Hallå där.

För ett tag sedan när jag lanade fick jag för mig att det skulle vara blåa lysdioder på tangentbordet (vid caps lock, num lock och scroll lock). En polare hade ett par hemma hos sig. Gick utmärkt att byta, enda problemet var att vissa tangenter slutade fungera. Den chock vi fick var att de lös väldigt starkt. Vi gissade på relativt kort livslängd.
Så nu verkar det som num locks diod har gått åt skogen, för funktionen fungerar ju fortfarande. Någon som har en aning om vad som är en passande styrka på dessa? Kommer inte ihåg vad vi hade heller. Tangentbordet jag pratar om är ett Microsoft Internet Keyboard.
Har även funderingar på att byta till blått i musen, en Logitec Dual Optic. Gäller det samma styrka där?

Tacksam för svar!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

De är olika volt på olika dioder, typ röda, gröna, gula, lila, blå har olika spänningar...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

adis wrote:De är olika volt på olika dioder, typ röda, gröna, gula, lila, blå har olika spänningar...
Tyvärr hjälper inte den faktan mig, eftersom det är blå jag är ute efter och det var tydligen för mycket senaste gången.
Tänkte mest vilket spänning tangentbordet var anpassat för?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

de är väll 5V?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Med tanke på att man får ut 9V från ett USB-uttag så borde man få ut detsamma ur ett PS/2-uttag, annars så skulle inte en PS/2-USB adapter funka, så är ursprungs-dioderna nog på 9V.
DIM kalsonger As String
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

dynamitsven wrote:Med tanke på att man får ut 9V från ett USB-uttag så borde man få ut detsamma ur ett PS/2-uttag, annars så skulle inte en PS/2-USB adapter funka, så är ursprungs-dioderna nog på 9V.

Eh......


USB: 5V
PS/2: 5V

Källa: http://www.networktechinc.com/technote.html

Vad har du fått 9V från? :P Dioderna är knappast på 9V, dioder är oftast runt 1.2V llr likn, men max ~10-20mA.. Dvs du måste ha ett strömbegränsande motstånd... Detta har sagts 6*10^99 ggr här så du lär nog hitta nått om det.. :)
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Varför inte ta en multimeter och mäta? ::)
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du har antagligen gula eller gröna lysdioder i din keyboard från början, dom brukar ligga någonstans mellan 2 och 8 mCd samt 2-2,5V, dom blå lysdioder du monterade ligger antagligen på över 3,5V, vilket får dom att lysa svagare än dom ska, men då dom vanligaste blå lysdioderna ligger på över 2000 mCd så är dom fortfarande minst 300 gånger starkare än dom dioder du bytte ut, trots att du kör dom på underspänning.

Anledningen till att tangenter slutade fungera är antagligen att ni skadade någonting under bytet, eller helt enkelt inte monterade ihop tangentbordet på rätt sätt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

jstrom wrote:
dynamitsven wrote:Med tanke på att man får ut 9V från ett USB-uttag så borde man få ut detsamma ur ett PS/2-uttag, annars så skulle inte en PS/2-USB adapter funka, så är ursprungs-dioderna nog på 9V.

Eh......


USB: 5V
PS/2: 5V

Källa: http://www.networktechinc.com/technote.html

Vad har du fått 9V från? :P Dioderna är knappast på 9V, dioder är oftast runt 1.2V llr likn, men max ~10-20mA.. Dvs du måste ha ett strömbegränsande motstånd... Detta har sagts 6*10^99 ggr här så du lär nog hitta nått om det.. :)
Ursäktar... drabbades av tillfällig hjärnsläpp...
Men det finns dioder för 9V också.
DIM kalsonger As String
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Tror jag fått en relativt bra uppfattning om det hela. Får snacka med min polare en gång till innan jag bestämmer mig för något.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

dynamitsven wrote:Ursäktar... drabbades av tillfällig hjärnsläpp...
Men det finns dioder för 9V också.
Jag har aldrig hört talas om en lysdiod för 9V, det finns chippens standardspänningar mellan 1,3 och 4,5V beroende på färg, ljusstyrka och fabrikat, och sen finns det LEDs med inbyggt motstånd för 12V.
Det finns några specialsaker som har andra spänningar, men det är enbart superkraftiga lysdioder för belysningsändamål.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

dynamitsven wrote:Ursäktar... drabbades av tillfällig hjärnsläpp...
Men det finns dioder för 9V också.
Det finns zenerdioder för 9V (och en massa andra spänningar). Dessa kan dock inte lysa annat än en kort stund vid extrem överbelastning. En zenerdiod är i stället till för att koppla i serie med ett motstånd och skapa en billig spänningsreglering för smärre strömmar.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Ghlargh wrote:
dynamitsven wrote:Ursäktar... drabbades av tillfällig hjärnsläpp...
Men det finns dioder för 9V också.
Jag har aldrig hört talas om en lysdiod för 9V, det finns chippens standardspänningar mellan 1,3 och 4,5V beroende på färg, ljusstyrka och fabrikat, och sen finns det LEDs med inbyggt motstånd för 12V.
Det finns några specialsaker som har andra spänningar, men det är enbart superkraftiga lysdioder för belysningsändamål.
Jag har sett ett fåtal lysdioder (förmodligen specialtillverkade) för 9V.
Men jag kan ha sett fel, men det tvivlar jag på. :)
DIM kalsonger As String
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

pwm wrote:Det finns zenerdioder för 9V (och en massa andra spänningar). Dessa kan dock inte lysa annat än en kort stund vid extrem överbelastning. En zenerdiod är i stället till för att koppla i serie med ett motstånd och skapa en billig spänningsreglering för smärre strömmar.
Du kan även koppla dom paralellt med en svag transformator med likriktare och kondensator, eller i serie med en högre stabiliserad spänning, tillexempel en 6,8V zener i serie med en 5V-last på en stabbad 12V-PSU.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
DarkAngel
Posts: 3
Joined: 2004-04-30 22:19:23
Contact:

Dioder

Post by DarkAngel »

Glöm inte att storleken på dioden har betydelse
finns ju från 2mm och uppåt.
AMD Athlon 64 3400+ = 4100+
2x512 mb Kingston HyperX KHX400K2 500MHz
WD Raptor 74GB 2xWD 250GB 1xWD 160 GB
GeForce4 Ti4600
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

men lasern i musen är ju gjord för just dom röda dioderna, speciell våglängd osv.
så att byta dom till blått borde ju göra musen sämre.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Men sluta säg dioder! De som lyser kan man benämna LED (Light Emitting Diode) eller lysdiod.

Är ju som att gå in i en ostaffär och säga
-Jag vill ha ost.
-Jaha, vilken sort?
-Ost.

Och det är inte laser i en mus.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mind wrote:men lasern i musen är ju gjord för just dom röda dioderna, speciell våglängd osv.
så att byta dom till blått borde ju göra musen sämre.
Detta har varit uppe tidigare, en kille bytte till blått i en trådlös, det funkade, men inte på röda musmattor, och musen drog massor av gånger mer ström.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

MadModder wrote:Men sluta säg dioder! De som lyser kan man benämna LED (Light Emitting Diode) eller lysdiod.

Är ju som att gå in i en ostaffär och säga
-Jag vill ha ost.
-Jaha, vilken sort?
-Ost.

Och det är inte laser i en mus.
right, vad är det för sensor då ?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mind wrote:right, vad är det för sensor då ?
Det är en liten kamera som fotograferar en yta flera gånger i sekunden och jämför bilderna med varandra för att lista ut åt vilket håll musen rör sig.

Kameran är optimerad för rött ljus men fungerar även med blått ljus, den måste dock ha mer blått än rött ljus, därav drar den mer ström då.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

Mind wrote:right, vad är det för sensor då ?
Sensorn torde väl vara en liten CCD, men notera att LED och sensor är två skillda saker.
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Och laser är inte heller en sensor, det är parallellt ljus med väldigt smalt spektrum, kan man väl säga.
Post Reply