Går ej att stänga av dator..

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Går ej att stänga av dator..

Post by Najze »

Har problem med Abit AN7. När jag fick mitt moderkort var det bios rev.1.3 och den versionen fungerade. Sedan dess har det kommit 1.4 och 1.5. Bägge senaste bios gör att datorn inte går att stänga av. Detta gäller när jag använder XP. Win 2000 har inte samma problem. När jag väljer "stänga av" så går datorn så långt att det står "avslutar windows", muspekaren försvinner, ibland stängs hårddiskarna av, men sedan händer inget mer. Kan inte trycka på någon tangent, eller trycka på powerknappen, inget händer. Då får man stänga av den genom att slå av nätagget eller trycka på reset-knappen och stänga av vid uppstart.

Vad göra? :[
User avatar
adde_c85
Posts: 133
Joined: 2002-06-11 9:41:46
Location: Vänersborg
Contact:

Post by adde_c85 »

Skicka till Abit och klaga.
Och byt så länge till 1.3:an.
Barton 2500+, MSI KT6 DELTA-FISR, MSI Geforce FX 5200 TDR128, 512Mb Twinmos PC3200, WD1200JB, WD1200JD, WD2000JD
frasse1974
Posts: 201
Joined: 2003-08-12 18:41:16

Post by frasse1974 »

Likadant med mitt Gigabyte kort.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Mailade Abit och frågade. De svarade med det gamla vanliga, flasha bios & cleara cmos. Som om jag inte testat ;)
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Post by zzplutozz »

Ja ett bra tips. Byt utrustning till Intel, då slipper du problem som relaterar till AMD. Dom problemen är att datorn ej går att stänga av och kompabilitets problem i Windows. Det är rätt stora brister anser många med AMD.

Intel bara fungerar som de ska inget trams eller tjafs där inte!


/zzplutozz
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Najze wrote:Mailade Abit och frågade. De svarade med det gamla vanliga, flasha bios & cleara cmos. Som om jag inte testat ;)
Ingen aning om vad som kan vara fel, men ryck tag i mig någon gång så kan du få prata med någon vettig på ABIT ;)
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

zzplutozz wrote:Ja ett bra tips. Byt utrustning till Intel, då slipper du problem som relaterar till AMD. Dom problemen är att datorn ej går att stänga av och kompabilitets problem i Windows. Det är rätt stora brister anser många med AMD.

Intel bara fungerar som de ska inget trams eller tjafs där inte!

/zzplutozz
Jag har lirat AMD sen T-bird och ALDRIG haft ett enda kompabilitetsproblem varken pga. chipset eller CPU's. Sen att du anklagar AMD för att vara skyldiga till inkompetenta moderkortstillverkare... säger det mesta :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

zzplutozz wrote:Ja ett bra tips. Byt utrustning till Intel, då slipper du problem som relaterar till AMD. Dom problemen är att datorn ej går att stänga av och kompabilitets problem i Windows. Det är rätt stora brister anser många med AMD.

Intel bara fungerar som de ska inget trams eller tjafs där inte!

/zzplutozz
Haha, jisses - trodde inte sånna personer fanns på 64bits ;-) Löjligt.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

bim wrote:
zzplutozz wrote:Ja ett bra tips. Byt utrustning till Intel, då slipper du problem som relaterar till AMD. Dom problemen är att datorn ej går att stänga av och kompabilitets problem i Windows. Det är rätt stora brister anser många med AMD.

Intel bara fungerar som de ska inget trams eller tjafs där inte!

/zzplutozz
Haha, jisses - trodde inte sånna personer fanns på 64bits ;-) Löjligt.
Instämmer :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Tror knappast att det just har med AMD att göra. Snarare med Windows XP när Windows 2000 fungerar utmärkt med detta problem.
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Post by zzplutozz »

off topic
Det säger ju sig själv....Inte har ju Microsoft nått samarbete med AMD..
Intel och Microsoft jobbar ju sida vid sida...Klart dom kompabilitetsproblem som följer intel är ju näst in till obetydliga.
Inte skulle jag sätta upp en server med en AMD i botten ...Man vill ju inte jobba ihjäl sig direkt. Så ser de ut på företag i dag de har ju att göra med stabilitet och att man dra ju inte på sig mer jobb än man behöver.
Dessutom den beryktade AMD 64 bitars klarar ju inte av vanliga spec på minnerna för då krashar ju pc:n. Sånt har ju med kompabilitet att göra

/zzplutozz
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

zzplutozz wrote:off topic
Det säger ju sig själv....Inte har ju Microsoft nått samarbete med AMD..
Intel och Microsoft jobbar ju sida vid sida...Klart dom kompabilitetsproblem som följer intel är ju näst in till obetydliga.
Inte skulle jag sätta upp en server med en AMD i botten ...Man vill ju inte jobba ihjäl sig direkt. Så ser de ut på företag i dag de har ju att göra med stabilitet och att man dra ju inte på sig mer jobb än man behöver.
Dessutom den beryktade AMD 64 bitars klarar ju inte av vanliga spec på minnerna för då krashar ju pc:n. Sånt har ju med kompabilitet att göra

/zzplutozz
Men herregud...

Microsoft + AMD har ju inga problem? Buggar under Windows XP uppstår givetvis även om du sitter på ett Intelsystem. Det handlar inte om att Windows skulle fungera bättre med Windows XP. Angående Athlon64 så är det dagens snabbaste processor och visst, vissa har haft problem med TwinMos-minnen och så men då är det alltid när en ny generation processorer kommer. Tänk bara vilken djungel det är med rambus-minnen.

Sen har ju Optreon slagits sig grymt bra in på servermarknaden - med tanke på att det är en väldigt svårflörtad marknad, men vill du har riktigt prestanda i dina server och stabilitet så är Optreon det bästa valet - kolla bara på recentioner.

Jag tycker du ska lägga ner ditt skitsnack, sådant fungerar inte här på 64bits. Kila över till SweC om du ska fortsätta med den stilen.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Bäverns tips: ta ur alla ljudkort av märket Creative och se vad som händer.
JAg hade nått sånt där på min gamla burk har jag för mig och det hade med nått kort att göra och dess usla drivrutiner. det är väl troligen just drivrutinsproblem

edit: uj läste fel, men ta ut kort iaf.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

zzplutozz wrote:off topic
Det säger ju sig själv....Inte har ju Microsoft nått samarbete med AMD..
Intel och Microsoft jobbar ju sida vid sida...Klart dom kompabilitetsproblem som följer intel är ju näst in till obetydliga.
Inte skulle jag sätta upp en server med en AMD i botten ...Man vill ju inte jobba ihjäl sig direkt. Så ser de ut på företag i dag de har ju att göra med stabilitet och att man dra ju inte på sig mer jobb än man behöver.
Dessutom den beryktade AMD 64 bitars klarar ju inte av vanliga spec på minnerna för då krashar ju pc:n. Sånt har ju med kompabilitet att göra

/zzplutozz

låter den ovanstående svara på snacket om amd och m$ och går in på A64'an... det du sa om att A64'an klarar inte vanliga "spec på minnet". VAD är vanliga spec på minnet? no-name-100kr-billigare-än-redigt-minne är knappast någon "vanlig spec" Kingston, Dyrare twinmos (samt mina 'billiga' twinmos original etc funkar fint med A64'or. Sen har den nya A64'a kärnan bättre kompabilitet för minnen...

Ser inget bekymmer i att lägga 100kr på vettigt minne, de flesta vettiga minnen funkar utmärkt med A64'an, och garanterat med AMD XP'n. Det är allmänt känt att "standard-minnen" inte håller kraven för det mesta, det finns en anledning till att flertal butiker säger åt den att inte köra dessa minnen med integrerade grafikkort som delar minne samt A64'or. Vad jag vet så finns det sådana graffes på Intel-system likaså, problemet är inte "AMD-unikt".


Som sagt, finns alltid "problem" på båda sidor men ingen av "problemen" är allvarliga eftersom de är allmänt kända och inte direkt svåra att undvika med lite sunt förnuft...

Sen, vad är så jobbigt med att sätta upp en server med en A64 eller AMD XP om man jämför mot en Pentium 4:a eller en P3:a? varför får man jobba arslet av sig?

Ser ingen logik i dessa resonemang, att säga att intel+m$ = no trouble är rätt fet lögn, tro mig.. Intel = no trouble är likaså lögn.. ska vi ta några exempel?

Bl.a datorbutiken.com har uppmärksammat en del som t.ex:

#Grafikkort med ATI Radeon 7000 och 7500 fungerar inte tillfredsställande tillsammas med moderkort som har chipset i865 eller i875.
#För att undvika problem med samtliga P4-moderkort med SiS-chipset bör man undvika att använda DDR400-minnen (PC3200) större än 256Mb.

Tycker det ser ut som rätt fina kompabilitets-problem med intels egna chipset... Finns en del med AMD-sidan med, men det är sådant som alltid kommer finnas på båda sidor.

Bara för att DU inte stött på något betyder det inte att det inte finns. Samma för mig, jag har inte stött på några bekymmer, men nog finns det små bekymmer här o var men de är itne direkt svåra att undvika..

Aja, orka mer.. måste sova någon gång..
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Problemet DA?!

Post by Spixx »

Alltså jag fick samma problem med 98/me och ibland hade en kompis samma problem med XP Home...
De processorer som användes där var p2 p3 p4 och en centrino (intel)
alla dessa problem försvann efter på p2an o p3an formaterats p4 o centrinon försvann problemet efter att vi hittade ett Virus som låg i ngn fil som användes till att stänga av OSet, problemet kan alltså vara virus som skriver över en fil eller skadar den och sedan får datorn problem när den "öppnar" den filen vid Avslut... (detta kanske inte e helt sannt men ändå) Formatera löser allt vad det gäller windows...
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Post by zzplutozz »

För att jag har skrivit som jag gör i denna tråd beror på att jag har haft en 64bitare från AMD så jag vet vad de är ...Den är absolut inte snabbare än min p4 ...Jag skulle absolut inte rekomendera A64 för allt i världen för den är slöare än p4 ...Fattar inte varför folk på detta forum verkar ta fakta rakt från luften. Helt idiotiskt!!!

Vill ni ha en länk så ser nu vad slö A64 är

http://www6.tomshardware.com/cpu/200401 ... benchmarks

Jag sitter med en P4EE den körs stadigt i 4.2ghz ...AMD känns väldigt slö i spel i jämförelse med min P4.
AMD SUGER PUNG
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

zzplutozz wrote:För att jag har skrivit som jag gör i denna tråd beror på att jag har haft en 64bitare från AMD så jag vet vad de är ...Den är absolut inte snabbare än min p4 ...Jag skulle absolut inte rekomendera A64 för allt i världen för den är slöare än p4 ...Fattar inte varför folk på detta forum verkar ta fakta rakt från luften. Helt idiotiskt!!!

Vill ni ha en länk så ser nu vad slö A64 är

http://www6.tomshardware.com/cpu/200401 ... benchmarks

Jag sitter med en P4EE den körs stadigt i 4.2ghz ...AMD känns väldigt slö i spel i jämförelse med min P4.
AMD SUGER PUNG
Kan nog ganska rakt ut säga att du verkar vara en intelfanboy i min mening, men inte mig emot sålänge du kan resonera någolunda.

Jag tror majoriteten av oss vet hur långsam/snabb en P4:a är, likaså A64'an. Självklart länkar du direkt till den bench du vill vi ska titta på, kolla på UT2k3 benchen eller Comanche 4 istället där det är helt omvänt, fö litar jag inte direkt 100% på THG riktigt.

Och nej vi tar ingen info ur luften, iaf inte jag. Varifrån du får att P4:an är snabbare än A64'an vet jag inte, men det är en fråga om vad man sysslar med.

Sen kanske du kunde vara så vänlig att svara på våra frågor? :)

Och eftersom du tycks gilla testen där så kan jag länka lite jag med även fast jag inte litar på dem: http://www6.tomshardware.com/cpu/200401 ... 00-12.html

Kan du ge en motivering till "AMD SUGER PUNG" så vore det alltid trevligt, är lite less på folk som skriker ut saker till höger och vänster utan motivering för fem öre.

NOTE: "AMD känns väldigt slö i spel i jämförelse med min P4." = Ett företag är slött i spel? :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

zzplutozz

Det låter riktigt bra det, kanske blir en P4EE då nästa gång om jag vinner på lotto eller något sånt.
-----------

Jo nog vet man att Intel gör Stabila grejer allt :)
Men jag tycker faktiskt att min Amd dator är riktigt bra den också.
----------------------

Men visst Intel/Amd är både väldigt bra.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
FireZtreaM
Posts: 221
Joined: 2004-04-28 15:47:12

Post by FireZtreaM »

Hmm, jag undrar vad zzplutozz tänker med när han först klagar på A64:n och sen skickar en länk till ett test där A64:n vinner allt typ. ;D Och sen att hans Intel går i 4.2 Ghz hör väl inte till saken. Det går väl faktiskt att clocka A64:n också. :P Så vad är det att gnälla om?! Och jag tycker då att AMD är jävla bra med tanke på att dom har så pass mycket lägre clockfrekvens än Intel och ändå klarar samma saker. Säga vad man vill om AMD, men dom kommer ju troligtvis knäcka Intel totalt inom ett par år skulle jag tro. Personligen har jag kört både AMD och Intel, men måste väl tyvärr ändå säga att jag gillar Intel bäst bara av den enkla orsaken att AMD blir så mycket varmare plus att jag har haft lite strul med den. :-/ Min dator låter som ett monster. ;D Men jag har då iaf 10 polare som kör AMD och inte har haft några som helst problem med sina processorer så när som på värmen. ;)
zzplutozz
Posts: 57
Joined: 2004-04-10 18:23:48

Post by zzplutozz »

FireZtreaM wrote:Hmm, jag undrar vad zzplutozz tänker med när han först klagar på A64:n och sen skickar en länk till ett test där A64:n vinner allt typ. ;D Och sen att hans Intel går i 4.2 Ghz hör väl inte till saken. Det går väl faktiskt att clocka A64:n också. :P Så vad är det att gnälla om?! Och jag tycker då att AMD är jävla bra med tanke på att dom har så pass mycket lägre clockfrekvens än Intel och ändå klarar samma saker. Säga vad man vill om AMD, men dom kommer ju troligtvis knäcka Intel totalt inom ett par år skulle jag tro. Personligen har jag kört både AMD och Intel, men måste väl tyvärr ändå säga att jag gillar Intel bäst bara av den enkla orsaken att AMD blir så mycket varmare plus att jag har haft lite strul med den. :-/ Min dator låter som ett monster. ;D Men jag har då iaf 10 polare som kör AMD och inte har haft några som helst problem med sina processorer så när som på värmen. ;)
Om du tittar noga på länken jag lade upp innan du säger nått. Så är de ju en uppklockad AMD mot P4 ...Klocka en P4 till 4.2 ghz, inte hänger ju AMD med då ...Jag vet för jag har haft en A64...Nog om detta...Blir kul att se när intel släpper sin 64bitare så köper man ju den såklart med PCEXPRESS mm. Men i dagsläget så är P4 snabbast ...Åtminstonde den jag har P4EE

/zzplutozz
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

zzplutozz wrote:Blir kul att se när intel släpper sin 64bitare så köper man ju den såklart med PCEXPRESS mm.
Om du nu är sugen på att köra AMDs 64bitars instruktionsuppsättning - varför välja en kopia i stället för originalet ;)
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

zzplutozz wrote:
FireZtreaM wrote:Hmm, jag undrar vad zzplutozz tänker med när han först klagar på A64:n och sen skickar en länk till ett test där A64:n vinner allt typ. ;D Och sen att hans Intel går i 4.2 Ghz hör väl inte till saken. Det går väl faktiskt att clocka A64:n också. :P Så vad är det att gnälla om?! Och jag tycker då att AMD är jävla bra med tanke på att dom har så pass mycket lägre clockfrekvens än Intel och ändå klarar samma saker. Säga vad man vill om AMD, men dom kommer ju troligtvis knäcka Intel totalt inom ett par år skulle jag tro. Personligen har jag kört både AMD och Intel, men måste väl tyvärr ändå säga att jag gillar Intel bäst bara av den enkla orsaken att AMD blir så mycket varmare plus att jag har haft lite strul med den. :-/ Min dator låter som ett monster. ;D Men jag har då iaf 10 polare som kör AMD och inte har haft några som helst problem med sina processorer så när som på värmen. ;)
Om du tittar noga på länken jag lade upp innan du säger nått. Så är de ju en uppklockad AMD mot P4 ...Klocka en P4 till 4.2 ghz, inte hänger ju AMD med då ...Jag vet för jag har haft en A64...Nog om detta...Blir kul att se när intel släpper sin 64bitare så köper man ju den såklart med PCEXPRESS mm. Men i dagsläget så är P4 snabbast ...Åtminstonde den jag har P4EE

/zzplutozz

Skulle knappast påstå att P4EE är den snabbaste av de 2, oavsett om de är klockade eller inte, beror helt på vad man gör. För att komprimera video etc. så är P4:an ett bra val, för spelande/*nix så är enligt mig A64'an ett trevligare val pga. både hastighet och priset. Men det är ju upp till var och en vad man föredrar.

AMD'n går likaså att klocka, och vad _jag_ har sett så 'skalar' den bättre än P4:an i de högre hastigheterna. Kolla hur den ökar bara de drar upp den 165Mhz extra...

Jag skulle ta en A64'an om jag fick välja, och ja.. jag har testkört både P4EE, Div. Xeon-maskiner, prescott samt A64'an... Skulle villja se P4EE hänga med i 64bitars *nix :)

Håller med om vad PWM säger om intels 64-bitare likaså.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Sen är juh P4EE jättebillig ;)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

elvenman wrote:Sen är juh P4EE jättebillig ;)
jo för de $$ skulle jag nog hellre lira Dual någonting eller AMD 64-FX :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
frasse1974
Posts: 201
Joined: 2003-08-12 18:41:16

Post by frasse1974 »

Ingen som har nåt att säga om den egentliga frågan här?

::)
Post Reply