Göra sig icke-allergisk

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:När jag var liten upplevde jag starkt fysiskt trauma i samband med att jag åt jordgubbar (med socker och grädde)
Nu fick du mig att skratta på lektionstid...
linc wrote:fisk: Men hur förklarar du då pricktester, där man inte vet vad det är de testar på de olika punkterna men ändå alltid är samma (iaf för mig) man reagerar mot?
Om man nu upplever trauma i samband med att man
inmundigar ett ämne så manifesterar det sig i en
fysisk allergi mot redan nämnda ämne.

Det förklarade ju fisk precis, läs för fan.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Kan det inte vara så enkelt som att det kan handla om både fysiskt/genetiskt som psykosomatiskt triggade tillstånd? Har själv allergi och astma, och har aldrig någonsin varit med om nåt "traumatiskt" som skulle kunna förklara detta.

Umgicks med en kompis när jag var liten som hade flera hundar, och jag vistades där mycket ofta. Kom hem snuvig och med röda ögon, men det var ju morsan som reagerade på det, inte jag. Så jag köper inte psykologiteorin, utan misstänker att det kan finnas fler än en orsak - som med det mesta i livet...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Det finns en skojig spruta som man kan ta / få, man måste fråga själv om den tror jag, skolsköterksan får inte ge ut den, men dock distriktsjuksköterskor. Jag vet inte vad det har för negativa effekter på killar men jag vet att tjejer kan få problem att bli med barn, så det kanske finns nått liknande i form av stirilitet hos killar? Den sprutan ska i vilket fall vara mycket effektiv.
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dissident wrote:
fisk wrote:Förmodligen inte, men det är just därför man behåller sin allergi.
Vad har du botat hos dig själv då?
Bimpollen? :-/
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Jag vill bara hoppa in och försvara Fisk.
Jag är allergisk mot katter och en gång var jag på en fest där det bodde en katt. Jag visste dock inte om detta och höll på som vanligt. Till slut ser jag ett pappershus det står "Cat's house" eller nåt på och inser att han har en katt. Jag tänkte "jaha, men jag har inte bli allergisk nu...".
Vilket jag heller inte blev.

Jag vill dock tillägga att jag känner människor som är dödligt allergiska mot saker så jag vet vad det innebär.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

linc: Tja, jag fick utslag ganska snart efter beröring av jordgubbar när jag var yngre, men sedan försvann det. Förklaringen är nog möjligen den att kroppen blir inlärd att reagera på ett visst sätt vid kontakt med en särskild substans.

Jag börjar mer eller mindre undra om jag inte skulle ha presenterat denna tydligt ouppskattade förklaring i ett forum som i huvudsak utgörs av logisk/matematiskt-betingade individer.

Jag har en liten tankenöt till; deprimerade och stressade människor får ofta nedsatt immunförsvar i samband med deras psykiska åkommor. Detta förklarar biopsykologerna med att signalsubstanserna i hjärnan blir obalanserade och på så vis påverkar hela kroppens immunförsvar.

Inom den kognitiva psykologin samt behaviorismen och till viss del psykodynamiken har man tämligen alternativa förklaringar och det finns empirisk forskning på ämnet. Dock är det ju så med psykologin att det inte finns någon absolut deterministisk utsago, utan att fler faktorer än en spelar in i utlåtandet av psykosomatiska skeenden.

Jag lutar dock väldigt mycket åt att vår egen vilja påverkar oss på mångt fler vis än vad vi själva tillåter oss inse.
Last edited by fisk on 2004-05-04 17:12:07, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

fisk:
Finns det några som helst bevis för det du och de "mer logiskt/matematiskt betingade" förespråkar? Eller kan jag lägga det i samma fack som t.ex. homeopati?
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

nva wrote:fisk:
Finns det några som helst bevis för det du och de "mer logiskt/matematiskt betingade" förespråkar? Eller kan jag lägga det i samma fack som t.ex. homeopati?
Det kan du, om det har någon betydelse. Det fisk föreslår kommer antagligen aldrig fungera för dig, för du tror inte på det, och då fungerar det inte, och då tror du ännu mindre osv på det. En "ond" cirkel helt enkelt.

Att be någon att bevisa något "övernaturligt" (om ni ursäktar mitt uttryck) efter de "naturens" lagar/logik etc vi vanligen lever efter är rätt så dumt. (jag har inte sagt att någon är dum eller har sagt att han ska bevisa det etc, jag uttrycker bara mina 16-åriga barnsliga och obetydliga åsikter).

Ta ta.



Edit: Och ja, jag håller med fisk på alla punkter.

Edit2: Jag tror fisk menade att det var ett misstag ATT posta det här på 64, bland många matematiska/logiska personer, inte tvärt om (även om han faktiskt uttryckte sig lite luddigt). Jag kan ha fel dock.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Som sagt, ja - det finns bevis. Empirisk forskning, statistik och studier på människor. Dock finns förhållandevis lite utlagt på internet. Det finns en psykolog vid namn Ulla Rung Weeke som bedriver studier och forskning på just området psykosomatik och allergi, det finns också en tysk professor och forskare som bedrivit konkreta studier, däribland på sig själv (han har drabbats av Multipelskleros vid senare ålder och är övertygad om att sjukdomen är framkommen ur psykisk ohälsa).

Jag letade lite efter länkar för att skänka lite mer ljus på ämnet, det är svårt att hitta bra fakta på nätet i området så det är nästan bäst att man skaffar litteratur på bibliotek istället, jag skall fråga min professor vilka böcker vi använde då vi var inne på området.


Två nästan ovidkommande länkar:
http://www.medicallink.se/avd_temaStres ... ewsID=1570
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1877

lillis: Ja, du har rätt - både i att jag uttryckte mig luddigt och tolkningen av vad jag skrev.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

lillis wrote:Det fisk föreslår kommer antagligen aldrig fungera för dig, för du tror inte på det, och då fungerar det inte, och då tror du ännu mindre osv på det. En "ond" cirkel helt enkelt.
Det är ett väldigt snyggt påstående: "tror du inte på det från början utan några som helst bevis så kommer det aldrig att fungera för dig och då kommer du ännu mindre att tro på det." :)

Vad jag menade med att placera det i samma fack som homeopati var att även det är en obevisad medicinskt metod. Visst finns det massor med utspridda "bevis" runt om i världen men när det väl testades av oberoende personer i laboratorium på medicinskt förvarat blod och framför kameror så gick det inte att bevisa att det verkligen fungerade överhuvudtaget. Dess popularitet är dock oförminskad och jag tror att anledningen till det är samma som till att samtliga allergier skulle uppstå av en psykologisk orsak, att det är en enkel utväg.
fisk wrote:lillis: Ja, du har rätt - både i att jag uttryckte mig luddigt och tolkningen av vad jag skrev.
Jaha, då missförstod jag dig där, sorry.
fisk wrote:det finns också en tysk professor och forskare som bedrivit konkreta studier, däribland på sig själv (han har drabbats av Multipelskleros vid senare ålder och är övertygad om att sjukdomen är framkommen ur psykisk ohälsa).
Om han nu är verkligen är fullständigt övertygad om att sjukdomen har en psykologisk orsak, borde det då inte vara en enkel sak för honom att bota? Eller har jag fullständigt missförstått det här?
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

nva wrote:
lillis wrote:Det fisk föreslår kommer antagligen aldrig fungera för dig, för du tror inte på det, och då fungerar det inte, och då tror du ännu mindre osv på det. En "ond" cirkel helt enkelt.
Det är ett väldigt snyggt påstående: "tror du inte på det från början utan några som helst bevis så kommer det aldrig att fungera för dig och då kommer du ännu mindre att tro på det." :)
Ja och nej. Jag har aldrig varit intresserad av att "bevisa" något för någon angående sådant här, det funkar för mig - jag mår bättre av det, jag bryr mig inte om det inte går att bevisa eller inte, och prackar inte på det på folk så länge andra inte försöker pracka på mig saker jag inte tror på etc.

But yes, om du inte tror på det, så tror du inte på det, och om du vägrar att tro på det så funkar det inte. Det kanske inte ens existerar i din värld, det kanske aldrig skulle funka i din värld, men i min gör det det, och jag är glad över det.

Damn, jag borde röka på mindre..
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Jag tror / har märkt att man väldigt lätt kan tänka sig frisk från diverse sjukdomar. Men jag har aldrig tänkt tanken på att man skulle kunna göra det samma med allergier. Jag tackar fisk hjärtligt för att han har satt den här tanken i mitt huvud. Det är något som jag ska försöka testa! Har dock ingen som helst aning om hur jag ska gå tillväga för att bota mina björk- och kattallergi.

När jag tänker efter kan jag faktiskt koppla björkpollenallergin till en händelse i en björk. Katter var jag rätt rädd för när jag var mindre, dock så var jag betydligt räddare för hundar. Idag så är kattallergin 10x värre än min hundallergi vilket inte riktigt makes sense. Men antagligen kan allergin bero på andra saker än just "traumatiska" upplevelser.

Dessutom har jag lite svårt att förstå hur även mitt blod kan reagera på allergin, vid ett blodprov där de testar vad man är allergisk mot.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag har inte sagt att det är lätt att bota det, det är något som gradvis fungerar, beroende på hur god kontroll man har över sig själv. Hypokondriker har en tendens att kontrollera sådana här symtom, fast åt andra hållet.

Hursomhelst, nva, även om han känner till orsaken till problemet är allting inte alltid så logiskt så att man "bara kan" få bort det. På samma sätt som psykiskt betingad övervikt inte bara går att "vilja bort", eftersom det härstammar från psykiskt trauma under lång tid, dålig självbild och så vidare. Rent logiskt sett kan man tänka: "Ja men, det är ju bara för personen att banta - svårare än så är det inte". Medan verkligheten oftast är mer komplicerad än så. Först måste man finna och övervinna roten till problemet, för att sedan jobba med symtomen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Jag har klarat mig finfint, inte allergisk mot något vad jag vet.
Och en sak till, Fisk... du är sjuk :-/
Visst lär väll psyket spela in en viss roll men på dig låter det som om inga människor är sjuka på riktigt.
Tänk om lite.
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

fisk wrote:
1. All allergi är psykosomatisk och vanemässigt lagd.


2. När jag var liten upplevde jag starkt fysiskt trauma i samband med att jag åt jordgubbar (med socker och grädde), jag är inte helt säker på hur gammal jag var, men jag minns att jag sedan dess utvecklade fysiska symtom (fick exempelvis röda rodnader på huden vid exponering av jordgubbar) och åt jag jordgubbar fick jag utslag kring läppar och över kinden.
1. Tror du verkligen att all allergi beror endast på vad du säger?
Visst kan det finnas fall som vidimerar din ståndpunkt, men dessa måste var en försvinnande liten del av alla allergiska reaktioner.

Vore intressant att få veta vilken utbildning som lär ut dessa enögda kunskaper. Please tell.

Vad menar du med att all allergi är vanemässigt lagd? Förstår inte riktigt, förklara gärna.

2. Tämligen ovetenskaplig konklusion att ditt fysiska trauma (läser att jordgubbar inte var traumat utan ngt annat i samband med ätandet) var orsaken. Du har ju inte kollat om jordgubbsallergin hade uppstått även utan ditt fysiska trauma ;)

Själv är jag allergisk mot mig själv. Jag har torr-exem på del av en fot. Dvs min torra hud i sig ger/triggar denna allergi. Smörjer jag in det området med fuktkräm blir problemen minimala.
Hur skulle fuktkräm kunna minimera mitt psykosomatiska traumatiska minne som verkan till allergin?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

pync: Ah, jag tänkte inte så långt. :)

fisk: Det är iaf en intressant teori, har inte hört den förut. Men jag hoppas att du har fel eftersom det lär vara lättare att komma på ett botemedel om "felet" är i en mer fysisk form.
-MaCiaTo- wrote:Och en sak till, Fisk... du är sjuk :-/
Lägg ner det där. Om inte annat så kan vi väl komma överens om att det är en intressant teori fisk kom med, och det hjälper ingenting med att komma med sådana kommentarer. Jag rensade Gnuets, men eftersom folk inte verkar förstå så låter jag ditt inlägg sitta kvar som exempel på vad som inte får postas.
hej.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Fisk: Jag är mycket vär medveten om att det finns allergier som är inbillade, men att säga att alla allergier är inbillning är bara dumt, man KAN inte psykiskt påverka hur blodet ska reagera efter att det har tagits ur kroppen för testning. Likaså kan man inte skapa utslag på huden bara genom en psykisk effekt.
Någon bad förresten om ett konkret personligt exempel. Jag har väldigt tydliga minnen långt tillbaka i livet, så jag kan faktiskt i det här fallet ta ett konkret exempel. När jag var liten upplevde jag starkt fysiskt trauma i samband med att jag åt jordgubbar (med socker och grädde), jag är inte helt säker på hur gammal jag var, men jag minns att jag sedan dess utvecklade fysiska symtom (fick exempelvis röda rodnader på huden vid exponering av jordgubbar) och åt jag jordgubbar fick jag utslag kring läppar och över kinden.

Dessa symtom "hängde med" till jag blev i tonåren eller liknande, orsaken är för mig okänd, men kanske var det någon av de många positiva upplevelserna (födelsedagar, jordgubbskalas osv. ) som obefintliggjorde min jordgubbsallergi.
Många av dom allergier man har som barn försvinner helt eller delvis när man växer upp, det är helt enkelt så att kroppen slutar stöta bort vissa av ämnena när man växer upp.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag strävar inte efter att konvertera någon, gör vad ni vill med den information jag ger. Att förskjuta allting åt slumpen, medicin och så vidare är för mig lika befängt som ni anser att denna vetenskap är. Nog faller det under psykiskt betingad alternativ medicin/alternativa behandlingsformer alltid. Jag var dum som tog upp idén här - med den naturvetenskapliga grund som många troligen har, det är lite som att försöka ta sig in på ett amerikanskt militärforum och säga att vapen inte är lösningen på några problem.

Jag önskar inte säga att någon har fel nu, jag skildrar bara vad jag studerat och vilken ideologi jag anammat. Det fungerar till stor utsträckning för mig, och låt oss lämna det där.



hagstrom: Jag ber om ursäkt om mitt svar inte är tillfredställande nog, jag har inget för att ställa mig i den veritabla skottlinje det innebär att trotsa vad de flesta är övertygade om. Med vanemässig menar jag behavioristisk (som jag nämnt tidgare). Behaviorismen är en kluven forskning i mitt tycke, den innehåller vissa saker som jag anser befängda, men även en hel del intressant stoff.

Kortfattat kan jag beskriva det som att vi vänjer oss vid saker och ting på samma sätt som vi gör med mönster i vårat beteende. Människan är till stor del ett vanedjur, och de mönster vi lär in i våra beteenden integreras i vår identitet. Vi tar t.ex. för givet att när vi stoppar i oss en alvedon så lindras vår huvudvärk, och därmed sker det. Man kan göra samma sak genom att lära sig självkontroll. Placeboeffekten visar mycket på ungefär samma ideologi, det vill säga att förväntning på resultat i många fall blir detsamma som aktuellt resultat.

Jag skulle aldrig våga säga att exempelvis cancer och liknande allvarliga sjukdomstillstånd var i huvudsak orsak till den egna personligheten, invanda mönster och liknande - även om viss amerikansk forskning tyder på detta.

Jag såg ett exempel på discovery, där en ung kille på 5-6 år hade en svårartad cancer, där cystorna spridit sig i hela kroppen (lungor, lever, osv.) - läkarna ställde en ytterst olycksbådande diagnos, och menade på att han på sin höjd hade något år kvar att leva. I en intervju med pojken förklarade han att han mentalt "bekämpade" cancern i en slags dataspelsversion, han brukade spela TV-spel och bekämpa monster och levde sig in i att han gjorde detsamma med "sjukdomen" i sin kropp.

Som du förstår av orsaken till att jag tar upp det här så kunde forskarna se en tydlig tillbakagång i cancerns spridning, redan innan de började med cellgiftsbehandling.

Jag predikar för kören, känner jag :P



2. Jag påstår inte att jag är vetenskapsman, mina slutsatser är inte presenterade som vetenskapliga rapporter, för skulle jag ägna mig åt detta på ett seriösare plan (det vill säga i syfte att hjälpa till att sprida detta) så skulle 64bits vara en av de sista ställen jag skulle vända mig till. Ungefär lika misslyckat som att vara med i Jehovas och knacka på alla dörrar med: "Inga religiöst övertygade stofiler här, tack!"

Jag har tillräckligt med självdistans för att inse att det är segt att kämpa emot vanemönster. Folk har lärt sig under hela sin uppväxttid att "när man är sjuk går man till doktorn och får medicin", och det är därför även den psykologiska verksamheten inom vården är så psykofarmiskt lagd. Det vill säga man använder mediciner för att påverka signalsubstanserna i hjärnan och utgår till stor del från det biopsykologiska perspektivet.

Din skämtsamma inställning gör mig inte så mycket, jag vet själv hur jag skulle ha reagerat inför det här för fyra-fem år sedan.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh wrote:att säga att alla allergier är inbillning är bara dumt, man KAN inte psykiskt påverka hur blodet ska reagera efter att det har tagits ur kroppen för testning.
Jag förstår din inställning och din övertygelse. Jag vill inte på något vis försöka "omvända" dig. Så du, och de andra som är övertygade om att det här är båg kan ta det här med en klackspark - hade jag velat haft en dialog med människors försvarsmekanismer hade jag sagt lagt upp det här på ett ännu mer offensivt vis.

I vilket fall somhelst påstår jag att blodet är en del av individen och därmed det individuella immunförsvaret. Jag ställer nog en motfråga istället till dig: Varför reagerar olika blod från olika människor olika på samma tester?

Kan tyckas självklart, men svara gärna.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Rensade
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Ghlargh wrote:...man KAN inte psykiskt påverka hur blodet ska reagera efter att det har tagits ur kroppen för testning. Likaså kan man inte skapa utslag på huden bara genom en psykisk effekt.

Säger vem? Så vitt jag vet har man inte kartlagt kroppens funktioner nog för att uttala sig säkert om det. Sedan tror jag att det fisk talar om inte är en psykologisk allergi, det är fysisk allergi orsakad av psykologiska orsaker.

Man skapar alltså inte symptomen direkt, utan de "fel" i immunförsvaret eller vad som nu orsakar allergierna är vad som knåpas ihop.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Det finns dokumenterade fall av fobier och tvångsneuroser där personen, helt enkelt på grund av att den inte kan kontrollera det den egentligen är rädd för, blir rädd för något den kan kontrollera.
Personen skjuter alltså över sin okontrollerbara rädsla till något kontrollerbart.
Varför skulle kroppen inte då, i och med en förskjutning, kunna utveckla en allergi?
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
robin.
Posts: 315
Joined: 2003-01-05 20:34:27
Location: Strängnäs

Post by robin. »

Jag har ett exempel på en sak som är mycket psykologisk, i varje fall hos mig: åksjuka. Min far är väldigt väldigt åksjuk, och så blev ju jag också det.. När jag var liten var det hemskt, blev det hela tiden, men så en gång när vi skulle på semester till Skåne (från Sörmland) så fick jag testa en grej.. Ha plåster på naveln. Tro det eller ej, men mådde inte det minsta illa! :P Hade fått höra innan att det funkar jättebra, tyckte det lät lite konstigt men lät mig övertalas att testa det.

Blir fortfarande åksjuk ibland, men det är endast när jag tänker att "nu blir jag säkert åksjuk".

Så jag är helt övertygad om att i varje fall väldigt många sjukdomar/allergier och så vidare har mycket med psyket att göra.

Våran hjärna är så pass komplex att..jaa.. Varför skulle den inte kunna påverka celler o.s.v. så att "fobier" (ursäkta ordvalet) tar fysisk form?
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

Jag håller med fisk i många punkter. Men jag är inte precis lika övertygad om att sjukdomar som inte är orsakade av virus eller bakterier är psykologiska.
Visst, den psykiska faktorn finns där och är förmodligen en större faktor än vad vi egentligen tror. Man har ju gjort tester på deprimerade personer med att ge dem ett "medel" mot depression. Hälften fick ingenting alls och andra hälften fick ett fejkat medel. Dom som fick det här fejkade medlet blev efter några dagar bättre.

Man kan tillägga att personer med depression även får sämre immunförsvar.
Med dessa två faktum kan man dra slutsatsen att man mentalt kan påverka sitt immunförsvar i väldigt hög grad.


Sen vad jag vet, så kan man ärva en hel del åkommor utan att ens känna sina biologiska föräldrar. Ett exempel är t.ex. akne.
Men i just acne tycker jag att det finns bevis för båda sidorna. Till exempel så får jag acne på precis samma ställen som min pappa fick i min ålder och på precis samma områden och precis samma sorts finnar.
Däremot kan jag hitta en psykologisk del i det hela.
Jag kan till exempel ha relativt "rent" ansikte i flera dagar, eller till och med en vecka, och så får man reda på att man ska ha fest om 2-3 dagar. VIPS så är finnarna framme o lyser på de mest synliga ställen. Morgonen efter festen så tittar man på sig själv på spegeln och VIPS så är de flesta borta.

MEN, när man inte tänker på sina finnar, dvs, när man har bra självförtroende och man tycker att det inte spelar någon roll att ha finnar för att jag är glad vad som än händer. Då går man inte runt o tänker på om det ska komma eller inte. Då kommer dom aldrig.
Ungefär samma saker gäller även till min katt-allergi.
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Cancer då?

- Du har aids

- Bara om jag vill

?
We dance to all the wrong songs
Post Reply