Ärlig tråd om fulhet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

fisk wrote:Vad gäller cac's åsikt om utseende på forumet kan jag inte annat än hålla med. Men jag skulle nog snarare gå till den nivån att säga att de flesta ändå är ganska genomsnittliga.
Jag hade ganska höga förväntningar, så jag antar att jag kan säga så också.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

J_Cokes wrote:Bryr mig inte särskilt om ytlig fulhet. Däremot tycker jag att tjejer utan självförtroende är osexigt och grabbar utan självförtroende tråkiga..
Håller helt med. Tycker det är jätte jobbigt med sånna personer. Fast man kan förstå att vissa har dåligt självförtroende.
We dance to all the wrong songs
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Uttalanden om egenskaperna "vackerhet" och "fulhet" är uttalanden om estetiska egenskaper. Kanske en ful tavla inte har egenskapen "fulhet" utan helt saknar egenskapen "vackerhet" analogt med att mörker är frånvaron av ljus. Platon tänkte så, men han tänkte också att "vackerhet" fanns oberoende av enskilda människors uppfattningar och alltså existerade objektivt.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Mina tankar om Skönhetsideal.

Från ett perspektiv flukturerar skönhetsideal hela tiden, på femtio år har
mycket förändrats, men det är mest ytliga saker som förändrats. Jag
skulle vilja säga att de fundamentala delarna av vad som är vackert har
varit samma i tusentals år. Till exempel så var det för femtio år sedan
mer sexigt med hårda män som Charlton Heston. När Leno intervjuade en
95-årig dam så frågade han henne vem som var sötast av George
Clooney, Matt Damon och Josh Hartnett(de var de tre gästerna som skulle
komma till programmet). Den gamla kvinnan utbrast: "Oooh, they are too
girlie! They have bodies like littles boys! I'd like a real man's man."

För femtio år sedan va Charlton Heston's smutsiga, muskulösa och riktigt
manliga stil modern. Idag är det Josh Hartnett's unga, mindre manliga,
söta stil mer modern.

Men det är ju bara ytliga förändringar i stil, det har ju inget med de
evolutionära mekanismerna i partnerval att göra, dessa förändras inte.

Fyran visade för länge sedan en dokumentär som säkert alla såg om hur
varje del av ansiktet berättade en historia om bärarens gener. Dessa
förändras inte vad hollywood än säger och oavsett hur H&M's
reklamaffischer ser ut.

Jag själv tycker om skönhetsideal eftersom jag passar in på dem bättre
än de flesta. Jag är någonstans över medel, för några få är jag riktigt ful,
för några få är jag riktigt snygg, men de flesta verkar tycka att jag bara
är lite över medel. Ett ganska vanligt mediokert sött utseende.

Detta utseende har givit mig tillgång till elitistiska sociala grupper som inte
tar in fula människor. Mina tjejkompisar helt enkelt. De är alla snygga,
och de hatar fula människor. Det är inte ofta jag vidarebefodrar detta,
men vi kan sitta hela kvällar och bara titta på tv och leta efter fula
människor att skratta åt. Jag har tjejkompisar som har lådor av
VHS-kassetter med fula människor inspelade, som de tittar igenom en
gång i månaden. När de ser en tillräckligt ful människa på stan är det inte
ovanligt att de utbrister att alla fula människor borde dö. Givetvis säger
de inget sånt när någon ful hör.

Dessa flickor är de ytligaste och mest egoistiska du någonsin kan hitta.
För dem är utseende allt. De undviker fula människor och skulle aldrig
kunna vara vän med en, oavsett kön.

Konceptet fascinerar mig, det är därför jag är vän med dem.

Själv tycker jag utseende är viktigt på flickor. Jag är hellre vän med en
vacker och trevlig flicka än en ful och trevlig flicka. Och så länge det finns
söta flickor att vara vän med så behöver jag helt enkelt inte vara vän
med fula flickor. Statistiskt sett så har snygga flickor mer intressanta liv,
de är mer aktiva vilket följaktligen leder till att de har mer sjuka historier
att berätta.

Men om jag befinner mig någonstans där det inte erbjuds söta flickor att
bli vän med så är det inget problem att bli vän med någon riktigt ful tjej.
Inte för att det har hänt än, men det kommer det väl göra.

När det kommer till killar så spelar utseende ingen som helst roll. Jag har
horder av fula killkompisar. Jag går på IT-Gymnasiet i Lund, det är mest
killar som gillar datorer. Även om det tar emot att säga det här så skulle
jag vilja påstå att de som använder datorer jättemycket är fulare än de
som är ute och tränar och hänger med kompisar hela dagarna.

Men fulhet leder till intelligens. Fula killar som sitter framför datorer hela
dagarna är smartare än snygga killar som är ute och har sex istället för
att läsa på susning.nu. Det går ju även att applicera på flickor.

Jag har därför gjort valet att umgås med intelligenta och fula män och
intressanta och vackra kvinnor. Helt enkelt för att få ut mest av livet.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Det där med att folk som sitter framför sina datorer är fulare än andra stämmer nog inte. Visst finns det många fula nördar,men inte någon av mina kompisar som sitter vid datorn hela dagen är inte speciellt fula. Sen så kan man kombinera träna och sport med dator,man kan göra både och.

pync du verkar veta sånt här,jag blir alltid bemött bra av tjejer/kvinnor har aldrig stött på en tjej i hela mitt liv som tycker att jag är ful. Antigen så är jag snygg vacker eller söt. Vad är jag då? över medel? :)
We dance to all the wrong songs
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

dpinto wrote:Det där med att folk som sitter framför sina datorer är fulare än andra stämmer nog inte. Visst finns det många fula nördar,men inte någon av mina kompisar som sitter vid datorn hela dagen är inte speciellt fula. Sen så kan man kombinera träna och sport med dator,man kan göra både och.

pync du verkar veta sånt här,jag blir alltid bemött bra av tjejer/kvinnor har aldrig stött på en tjej i hela mitt liv som tycker att jag är ful. Antigen så är jag snygg vacker eller söt. Vad är jag då? över medel? :)
Det finns fler undantag än vad regeln kan hantera, men jag tror ändå att den
genomsnittliga personen som använder datorer mycket är lite, lite, lite fulare
än den genomsnittliga personen som bara kollar sin lunar varann dag.

Ja Daniél, du är het.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

pync wrote:
Ja Daniél, du är het.
:-*
We dance to all the wrong songs
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Jag tycker det är intressant hur man bedömer sig själv. Vissa av mina kompisar tycker att de är söta, andra tycker att de är fula, och det är inte säkert att mina åsikter överensstämmer med deras. Jag har aldrig sett mig själv som snygg - och därför blir jag alltid överlycklig när någon säger något snällt om mitt utseende. Däremot blir jag irriterad om någon säger åt mig att de är fula när personen ifråga faktiskt inte är det, för att de vill ha en komplimang. Jag hoppas och tror att jag inte beter mig på det sättet.

Jag vet inte vad jag vill få sagt, mer än att det är intressant vad folk tycker om sig själva i den här frågan...
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

I ärlighetens namn så måste jag också hålla med cac om utseendet på vissa personer i detta forum.
Jag tror inte att jag skulle bli vän med en person som jag tycker ser förjävlig ut. De personerna vill man inte visa sig i närheten av då man bara tänker på hur jävliga de ser ut.
Min flickväns kompis-kompis ser rent ut sagt ut som en flottig, tjock, äcklig (stoppa in valfritt nedsättande ord) och jag vill inte vara i närheten av det äcklet. När jag var på krogen förra helgen och spelade lite black jack så kom det äcklet och ställde mig bredvid och började prata med mig och alla andra där, det märktes tydlig att alla tyckte hon såg ut som (stoppa in valfritt nedsättande ord) och alla ville ha bort henne.
Självklart är utseendet viktigt, nu är det inte så att utseendet betyder allt för mig men det betyder en hel del.

Själv så tycker jag att jag ser skitbra ut ibland, när jag står framför spegeln efter en dush, och mindre bra ibland. Detta beror ju på hur man mår vid tillfället.
Jag tycker även att min flickvän är snygg :)
Jag är bättre än dig.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

dpinto wrote:pync du verkar veta sånt här,jag blir alltid bemött bra av tjejer/kvinnor har aldrig stött på en tjej i hela mitt liv som tycker att jag är ful. Antigen så är jag snygg vacker eller söt. Vad är jag då? över medel? :)
Det är för att du är så pimpig.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

ibland ser jag folk och tänker "han/hon där borde verkligen göra ngt åt sit utseende" samtidigt som jag också tänker "riktigt så ful är hon inte, kanske till och med lite söt".

eller om en viss person "hon ser verkligen odräglig ut, men är samtidigt riktigt söt"

eller om killar "inf vad snygg han är, fast väldigt klen och liten, inget hot".


kan citera fler tankar...

och whoever sa att 64bits-medlemmar var fula: jag håller inte med!
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

cac wrote:Jag tycker det är intressant hur man bedömer sig själv. Vissa av mina kompisar tycker att de är söta, andra tycker att de är fula, och det är inte säkert att mina åsikter överensstämmer med deras. Jag har aldrig sett mig själv som snygg - och därför blir jag alltid överlycklig när någon säger något snällt om mitt utseende. Däremot blir jag irriterad om någon säger åt mig att de är fula när personen ifråga faktiskt inte är det, för att de vill ha en komplimang. Jag hoppas och tror att jag inte beter mig på det sättet.

Jag vet inte vad jag vill få sagt, mer än att det är intressant vad folk tycker om sig själva i den här frågan...
Jag är nöjd med mitt utseende. Jag tycker att jag ser bra ut. Det ända som inte jag är nöjd med är min acne,men den är på väg att försvinna pga att jag äter medecin mot den. Men jag är nöjd,jag gillar mina drag. ;)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Dissident wrote:
dpinto wrote:pync du verkar veta sånt här,jag blir alltid bemött bra av tjejer/kvinnor har aldrig stött på en tjej i hela mitt liv som tycker att jag är ful. Antigen så är jag snygg vacker eller söt. Vad är jag då? över medel? :)
Det är för att du är så pimpig.
;D
We dance to all the wrong songs
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync: Fascinerande story måste jag säga, ur forskningssynpunkt är det en mycket intressant iakttagelse.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Min erfarenhet är lite annorlunda än andras här. Jag tycker att i allmänhet så är fula människor också dumma eller socialt inkompetenta, generellt sett. Jag har två teorier om varför:

Det är inte svårt att vara snygg. Eller det är i vart fall inte svårt att vara fräsch, vårdad, snyggt klädd och ha en stilig hållning. Varje hyfsat intelligent människa som är medveten om omvärlden borde inte ha några problem med att lista ut hur man matchar kläder, att det är vettigt att duscha och ha en snygg frisyr osv.
Har man väl gjort det, är medveten, och faktiskt har ansträngt sig, insett att ens yttre är något man kan (och får) vara stolt över så får man oundvikligen självkänsla och utstrålning, vilket är den viktigaste egenskapen för att bli uppfattad som snygg. Detta kan givetvis vara väldigt subjektivt, men jag har ännu inte träffat många som är fula och riktigt smarta (på ett bredare område än matematik/logik).

Den andra teorin är utarbetad i samarbete med min flickvän, och förmodligen inte särskilt korrekt. Vi utgår från postulatet att dumhet är ärftligt och att det yttrar sig på flera sätt än genom intelligens (de flesta gener styr (tillsammans med andra) oftast fler än en egenskap, hår i näsa och öron för att ta ett exempel). Därför kan man se på människor om de är dumma, villket direkt gör dem till fula. Man kan ana en viss slapphet i ansiktsdragen, en halvöppen mun, de oproptionerliga dragen etc etc.

Detta är i vart fall min uppfattning, till stor del byggd på första intryck vilka oftast håller i sig. Jag lägger märke till dumma/fula människor och har egentligen inte svårt för att ha och göra med dem, det är bara så sällan jag tycker att jag får någonting ut av det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

nem:
Förutom att jag hoppas, för din umgängeskrets skull, att du inte är så arrogant i alla dina åsikter så undrar jag om du även tycker tvärtom, d.v.s. är alla snygga människor smarta? Om inte, finns det någon förutom dig själv som du tycker är smart?
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem's teorier faller på sig själva, jag refererar till två erkända personer: Einstein och Stephen Hawking. Kanske inte socialt kompetenta, men intelligenta bortom förmågan hos förmodligen alla av oss här. Vad sedan gäller sambandet: snygghet och social kompetens tror jag det däremot finns ett samband. Men mest för att "fula" människor oftare har sämre självbild och därmed sämre självförtroende och en asocial attityd. Detta har blivit mer och mer tydligt ju ytligare samhället blivit och allt eftersom skönhetsidealet förändrats.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:nem's teorier faller på sig själva, jag refererar till två erkända personer: Einstein och Stephen Hawking. Kanske inte socialt kompetenta, men intelligenta bortom förmågan hos förmodligen alla av oss här. Vad sedan gäller sambandet: snygghet och social kompetens tror jag det däremot finns ett samband. Men mest för att "fula" människor oftare har sämre självbild och därmed sämre självförtroende och en asocial attityd. Detta har blivit mer och mer tydligt ju ytligare samhället blivit och allt eftersom skönhetsidealet förändrats.
Men ärligt talat, vad har Stephen Hawking gjort som spelar roll?
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

fisk wrote:nem's teorier faller på sig själva, jag refererar till två erkända personer: Einstein och Stephen Hawking. Kanske inte socialt kompetenta, men intelligenta bortom förmågan hos förmodligen alla av oss här. Vad sedan gäller sambandet: snygghet och social kompetens tror jag det däremot finns ett samband. Men mest för att "fula" människor oftare har sämre självbild och därmed sämre självförtroende och en asocial attityd. Detta har blivit mer och mer tydligt ju ytligare samhället blivit och allt eftersom skönhetsidealet förändrats.
Summa Sumarum: Det finns alltid undantag.

End of story?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Dissident wrote:
fisk wrote:nem's teorier faller på sig själva, jag refererar till två erkända personer: Einstein och Stephen Hawking. Kanske inte socialt kompetenta, men intelligenta bortom förmågan hos förmodligen alla av oss här. Vad sedan gäller sambandet: snygghet och social kompetens tror jag det däremot finns ett samband. Men mest för att "fula" människor oftare har sämre självbild och därmed sämre självförtroende och en asocial attityd. Detta har blivit mer och mer tydligt ju ytligare samhället blivit och allt eftersom skönhetsidealet förändrats.
Men ärligt talat, vad har Stephen Hawking gjort som spelar roll?
Och Einstein är känd bara för att han är jude.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ramza wrote:Summa Sumarum: Det finns alltid undantag.

End of story?
En god regel, men i detta sammanhang inte särskilt relevant, då det finns gott om tydliga exempel på professorer i olika branscher som minst sagt inte ser bra ut. Att intellekt och utseende på något vis skulle vara länkat är en elitistisk teori av självuppfyllande art, en kognitiv illusion hos en självutnämnt snygg person som vill stärka sitt ego.

Dissident: Tja, det beror på vem du frågar - hans bevis för big-bang-teorin är tämligen intressanta, men detta är ju bara ett microkosmos av vad han förklarar med matematiska formler, han är nog en av de få som faktiskt kunnat revidera Einstein och utveckla dennes utsago.

Hawking ägnar sig inte åt komersiellt, eller populärvetenskapligt grundade teser, vilket är anledningen till att vardagstänkare har svårt att relatera. Hans konkreta signifikans inom fysiken kommer förmodligen dock inte synas tydligare förrän längre fram i tiden.

Han har visserligen inte upptäckt hur man teleporterar energi, eller gjort ritningar för hur man skapar maskhål i rymdens vävnad, sådan forskning existerar dessvärre bara i Science-Fiction-filmer, eller vid enstaka fall någon gång på flera miljoner.

Mig gör det inte så mycket vad man anser om Hawking, åsikt förändrar inte fakta.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:
Ramza wrote:Summa Sumarum: Det finns alltid undantag.

End of story?
En god regel, men i detta sammanhang inte särskilt relevant, då det finns gott om tydliga exempel på professorer i olika branscher som minst sagt inte ser bra ut. Att intellekt och utseende på något vis skulle vara länkat är en elitistisk teori av självuppfyllande art, en kognitiv illusion hos en självutnämnt snygg person som vill stärka sitt ego.

Dissident: Tja, det beror på vem du frågar - hans bevis för big-bang-teorin är tämligen intressanta, men detta är ju bara ett microkosmos av vad han förklarar med matematiska formler, han är nog en av de få som faktiskt kunnat revidera Einstein och utveckla dennes utsago.

Hawking ägnar sig inte åt komersiellt, eller populärvetenskapligt grundade teser, vilket är anledningen till att vardagstänkare har svårt att relatera. Hans konkreta signifikans inom fysiken kommer förmodligen dock inte synas tydligare förrän längre fram i tiden.

Han har visserligen inte upptäckt hur man teleporterar energi, eller gjort ritningar för hur man skapar maskhål i rymdens vävnad, sådan forskning existerar dessvärre bara i Science-Fiction-filmer, eller vid enstaka fall någon gång på flera miljoner.

Mig gör det inte så mycket vad man anser om Hawking, åsikt förändrar inte fakta.
Jag menar att det han kommer fram till inte påverkar någons liv åt något håll. Han är överflödig. Sen är det ju jävligt PK att säga att han är en "fantastisk" och "underbar" människa eftersom han sitter i rullstol.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Du fiskpinnen, du skriver kognitiv i varje inlägg. Var god variera ditt språk.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync wrote:Du fiskpinnen, du skriver kognitiv i varje inlägg. Var god variera ditt språk.
En klockren och jävligt riktig remark. Det är dessa jävla studier som naglar sig fast i mitt huvud. Kognitionspsykologi i tre veckor tend to do that to a receptive mind :/
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:
pync wrote:Du fiskpinnen, du skriver kognitiv i varje inlägg. Var god variera ditt språk.
En klockren och jävligt riktig remark. Det är dessa jävla studier som naglar sig fast i mitt huvud. Kognitionspsykologi i tre veckor tend to do that to a receptive mind :/
I hear ya, jag fastnar själv för ord jätteofta så jag förlåter dig.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Post Reply