Ärlig tråd om fulhet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jag ser fula människor, och jag reagerar på det (fulheten). Men min nivå ligger så att de allra flesta ligger över den gränsen. I princip alla som är ovanför ser bra ut på något sätt, ansikte, kropp, ögon, stil, kinder.. Ett vackert leende kan få vem som helst att se bra ut. Detta gäller både killar och tjejer, men rent generellt har jag svårt för att se på en kille och tycka till om utseendet, jag vet inte.. tycker att killar ofta ser ut som.. killar? Hur som helst, det är de väldigt avvikande som jag kan reagera på, och de är inte många jag sett under mina dagar.

Det sätt jag reagerar på är att jag kommenterar det för mig själv, eller för personen som går bredvid mig. Däremot säger jag inte det till alla, utan det är de jag vet tänker samma tanke, annars ger min kommentar ännu mindre.

Det går en tjej i samma hus som mig på skolan, och ibland undrar jag om hon stiger upp på morgonen, tittar sig i spegeln.. och sedan försöker göra vad hon kan för att få det värre. Men får hon se ut hur hon vill, då får jag tycka (/säga) vad jag vill. Om vi får kommentera att folk är väldigt vackra och sånt, varför skulle vi inte få kommentera motsatsen? Mina kommentarere som jag nämner är inte mot personen ifråga, för jag vill inte göra folk ledsna. Men om jag tänker en tanke eller säger det till en person som inte har något att göra med denne.. så tar han/hon ingen skada.

För mig själv är det viktigt att se bra ut, jag går i princip aldrig på stan (det ska vara klockan åtta på morgonen när inga andra är ute) utan att ha fräschat till mig. Fixat håret, tagit av mig hemma-myskläderna och kollat mig en sista gång i spegeln för att se att jag ser anständig ut. Däremot har jag inte samma krav på de runt omkring mig, men jag kan ändå tänka en tanke som lyder ungefär "varför har han/hon inte fixat till sig lite granna åtminstone?". Men jag tror inte att jag ser ner på folk på grund av deras utseende, jag nöjer mig med att kommentera det.

Eventuella språkfel och luddigheter beror på utebliven sömn.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Personligen kan jag se på människor som konstverk, jag kan kommentera positivt utseende hos killar jag tycker ser bra ut, desamma med tjejer. Vissa drag kan måhända leda till hormonsrelaterade reaktioner, men jag tycker överlag att konstens estetik även stämmer in på människor.

Det är lättare att uppskatta en kvinnas form efter konstens regler, anser jag - inte just bara för att jag är kille, utan för att kvinnokroppen rent naturligt är rundare och mer estetiskt tilltalande.
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

fisk wrote:Det är lättare att uppskatta en kvinnas form efter konstens regler, anser jag - inte just bara för att jag är kille, utan för att kvinnokroppen rent naturligt är rundare och mer estetiskt tilltalande.
Det finns män med runda former. *wink wink*
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

pync wrote:
fisk wrote:Det är lättare att uppskatta en kvinnas form efter konstens regler, anser jag - inte just bara för att jag är kille, utan för att kvinnokroppen rent naturligt är rundare och mer estetiskt tilltalande.
Det finns män med runda former. *wink wink*
Tror du inte att fisk har begått det misstaget och det var därför han inte skrev om det. (;
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

pync wrote:Det finns män med runda former. *wink wink*
Inte i den bemärkelsen jag menar :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jag kan absolut reagera på att någon är ful.
Jag tar absolut inte avstånd från en människa för att den är ful, kan dock känna lite sympati för denne vilket iofs kanske inte är så schysst eftersom personen kanske är nöjd med sig själv ändå.
Däremot tar jag avstånd från ovårdade och ofräscha människor p.g.a jag själv är överhygienisk och inte vill att någon som kanske nyss pillat i sitt flottiga hår ska råka röra vid mig.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

veronica wrote:Jag kan absolut reagera på att någon är ful.
Jag tar absolut inte avstånd från en människa för att den är ful, kan dock känna lite sympati för denne vilket iofs kanske inte är så schysst eftersom personen kanske är nöjd med sig själv ändå.
Däremot tar jag avstånd från ovårdade och ofräscha människor p.g.a jag själv är överhygienisk och inte vill att någon som kanske nyss pillat i sitt flottiga hår ska råka röra vid mig.
Inte ens om han är Johnny Depp och vill ha dig till frukost?
Aotearoa - tino rangatiratanga
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

fisk wrote:
veronica wrote:Jag kan absolut reagera på att någon är ful.
Jag tar absolut inte avstånd från en människa för att den är ful, kan dock känna lite sympati för denne vilket iofs kanske inte är så schysst eftersom personen kanske är nöjd med sig själv ändå.
Däremot tar jag avstånd från ovårdade och ofräscha människor p.g.a jag själv är överhygienisk och inte vill att någon som kanske nyss pillat i sitt flottiga hår ska råka röra vid mig.
Inte ens om han är Johnny Depp och vill ha dig till frukost?
Johnny Depps utseende tilltalar ändå inte mig, och att någon är känd gör inte människan fräschare, så nej tack.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Man kan säga vad man vill om johnny,men en sak är han inte och det är ful. Vissa kan tycka att han är mindre attraktiv,men ful är hen verkligen inte.. Finns en del sånt folk,vissa är helt enkelt inte fula.
We dance to all the wrong songs
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Som många redan nämnt så skiljer på ytlig snygghet/fulhet och inre snygghet/fulhet. Först ser man ju den ytliga snyggheten/fulheten men så fort personen öppnar munnen så avslöjar den rätt snabbt mycket av sin inre snygghet/fulhet. Jag tycker som cac - så osexigt med tjejer utan sjävlförtroende, själv har jag massor av det :-) Mina vänner får gärna vara fula om de vill på ytan - men insidan är det givetvis annorlunda med. Jag har våldsamt bra självförtroende - vet att jag ser bra ut och så - och jisses vilken fördel det är, jag menar, man blir modigare, mer framåt och mer öppen på ett annat sätt än personer som inte vågar p g a dåligt självförtroende, de missar så mycket. Sen det med flickvän är ju en intressant sak, jag ser det ju så att min flickvän ska se mycket bra ut - både på insidan och utsidan, och det gör hon också :-) Jag tycker verkligen ni med dåligt sjävlförtroende bör ta tag i det på något sätt, att ha bra självförtroende är så grymt bra!
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

dpinto wrote:Man kan säga vad man vill om johnny,men en sak är han inte och det är ful. Vissa kan tycka att han är mindre attraktiv,men ful är hen verkligen inte.. Finns en del sånt folk,vissa är helt enkelt inte fula.
Ingen har sagt att han är ful.
Fisk syftade nog på hans flottighet.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

veronica wrote:
dpinto wrote:Man kan säga vad man vill om johnny,men en sak är han inte och det är ful. Vissa kan tycka att han är mindre attraktiv,men ful är hen verkligen inte.. Finns en del sånt folk,vissa är helt enkelt inte fula.
Ingen har sagt att han är ful.
Fisk syftade nog på hans flottighet.
Ok,fast glömde och nämna att det bara var en parantes.

:)
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Tom jag tänder fan på Johnny Depp, skärp er!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

veronica wrote:Johnny Depps utseende tilltalar ändå inte mig, och att någon är känd gör inte människan fräschare, så nej tack.
plz don't hate.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Dissident wrote:
veronica wrote:Johnny Depps utseende tilltalar ändå inte mig, och att någon är känd gör inte människan fräschare, så nej tack.
plz don't hate.
lololol.

Johnny Depp är lätt en av de få killarna som jag upright kan säga är snygg och karismatisk.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Image

Sångaren i Incubus är jävligt het med. En annan parantes.

;)
We dance to all the wrong songs
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fy för satan vad jag får rysningar när jag ser den där slemmiga nunan. Yuck! Den där skulle jag inte vilja hamna i en gränd med.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

nva wrote:nem:
Förutom att jag hoppas, för din umgängeskrets skull, att du inte är så arrogant i alla dina åsikter så undrar jag om du även tycker tvärtom, d.v.s. är alla snygga människor smarta? Om inte, finns det någon förutom dig själv som du tycker är smart?
En del av social kompetens är att veta vilka åsikter man bör lufta och när. Jag skulle självklart aldrig berätta något som fick min omgivning att uppfatta mig som arrogant, sådant passar webbaserade-fora för desto bättre.

Till det andra, så tror jag inte att det omvända gäller att snygga personer kan göra sig smarta. Alltså, intelligens kan hjälpa till att göra dig vacker, men du är inte smart bara för att du är snygg.

Den sista frågan känns faktiskt mer som en förolämpning än en genuin fråga. Men svaret på den är givetvis ja.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:nem's teorier faller på sig själva, jag refererar till två erkända personer: Einstein och Stephen Hawking. Kanske inte socialt kompetenta, men intelligenta bortom förmågan hos förmodligen alla av oss här. Vad sedan gäller sambandet: snygghet och social kompetens tror jag det däremot finns ett samband. Men mest för att "fula" människor oftare har sämre självbild och därmed sämre självförtroende och en asocial attityd. Detta har blivit mer och mer tydligt ju ytligare samhället blivit och allt eftersom skönhetsidealet förändrats.
nem wrote: Jag tycker att i allmänhet så är fula människor också dumma eller socialt inkompetenta, generellt sett.
.....
Detta kan givetvis vara väldigt subjektivt, men jag har ännu inte träffat många som är fula och riktigt smarta (på ett bredare område än matematik/logik).
För övrigt vill jag påminna om ordet 'generellt' som inte implicerar att teorin (eller uppfattningen) är allomfattande och utan undantag. Sedan vet jag inte om en handikappad person är särskilt bra som exempel, och Einsteins sociala kompetens lär enligt uppgift inte, som du själv nämner, varit särskilt imponerande.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Min erfarenhet är lite annorlunda än andras här. Jag tycker att i allmänhet så är fula människor också dumma eller socialt inkompetenta, generellt sett. Jag har två teorier om varför:
Efter din smäll på mina fingrar, finner jag ovanstående uttalande en smula emotsägelsefullt. Hur kan något vara "i allmänhet" och "generellt" samtidigt i sådant fall?.
nem wrote: Det är inte svårt att vara snygg. Eller det är i vart fall inte svårt att vara fräsch, vårdad, snyggt klädd och ha en stilig hållning. Varje hyfsat intelligent människa som är medveten om omvärlden borde inte ha några problem med att lista ut hur man matchar kläder, att det är vettigt att duscha och ha en snygg frisyr osv.
"Snygghet" är en subjektiv uppfattning, eller menar du att man måste följa ett mode för att uppfylla din hypotes? Menar du att exempelvis Professor Alexander J. Markus, som klär sig i 70-talsmode, brunt och ofta slitna kläder (en excentrisk person) som därtill klassats som en av världens mest intelligenta män på något vis skulle vara underbegåvad enligt din utsago? Har du stött på många modemedvetna professorer och övre akademiker? Räknar du in färgblinda och psykiskt handikappade i din "i allmänhet generella" teori? Samt om man har ett egenframtaget filosofiskt alternativt ideal rörande hygien (exempelvis, att man inte behöver duscha mer än varannan dag - såsom ex. George Carlin förespråkar).

"Matchande av kläder" låter diffust, du får nog definera dig där - en intelligent person (ie. student) som inte har god ekonomi nog att köpa en tillräckligt stor garderob, och förglömmer tvätta titt som tätt, och därmed går omkring i ostrukna kläder, blir detta då degenererande rent intellektuellt?

Jag håller inte med dig i detta uttalande.
nem wrote: Har man väl gjort det, är medveten, och faktiskt har ansträngt sig, insett att ens yttre är något man kan (och får) vara stolt över så får man oundvikligen självkänsla och utstrålning, vilket är den viktigaste egenskapen för att bli uppfattad som snygg.
Visserligen, men detta förutsätter att man befinner sig på det översta steget i Maslows behovstrappa, depression utesluter inte intellekt. Du behöver nog gå igenom lite mer motgångar i livet för att inse detta. Anser du exempelvis Dalai Lama som en intelligent eller en normalintelligent individ? Hur är det med hans klädsmak i förhållande till vår? Hur fungerar din "i allmänhet generella" teori där?
nem wrote: Detta kan givetvis vara väldigt subjektivt...

... men jag har ännu inte träffat många som är fula och riktigt smarta (på ett bredare område än matematik/logik).
"Du har inte träffat" samt "Subjektivt", där är jag med dig. Jag föreslår att du förtydligar detta i framtiden :)
nem wrote: Den andra teorin är utarbetad i samarbete med min flickvän, och ... förmodligen inte särskilt korrekt.
Hur var det nu med självkänslan? ;)
nem wrote: Vi utgår från postulatet att dumhet är ärftligt och att det yttrar sig på flera sätt än genom intelligens (de flesta gener styr (tillsammans med andra) oftast fler än en egenskap, hår i näsa och öron för att ta ett exempel). Därför kan man se på människor om de är dumma, villket direkt gör dem till fula. Man kan ana en viss slapphet i ansiktsdragen, en halvöppen mun, de oproptionerliga dragen etc etc.
1. Det stavas: OPROPORTIONERLIGA
2. Abraham Lincoln, dum eller smart? ... Bill Gates... dum eller smart? ... Gorbatjov... dum eller smart? ... även om jag tror att det kan ha vissa effekter är jag ytterst skeptisk till din hårda linjedragning. Men men, din åsikt... jag tycker den är baserad på tillräckligt jordnära information.


edit: Ändrat, efter Dissidents påvisande.
Last edited by fisk on 2004-05-11 17:19:38, edited 3 times in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:1. Det stavas: OPROPORTIONELIGA
Faktiskt inte, det stavas oproportionerliga.
User avatar
pwm
Skribent
Posts: 1261
Joined: 2003-11-22 15:51:44
Location: Umeå

Post by pwm »

/me visualiserar en otagbar smash just innanför sidlinjen. :)
-Tbred 2700 @ 2.4GHz, 1024MB, WinXP Prof, 800GB
-Tbred 2600 @ 2.225GHz, 1024MB, Linux, 1353GB
-Tbred 1700 @ 1.75GHz, 1024MB, WinXP Prof, 444GB
-P4 3.06GHz, 1024MB, WinXP Prof, 120GB
-PII 2x400MHz, 512MB, Win2k Prof, 79GB
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Vad är det för typ av fulhet som ni diskuterar här? Det känns som att det mest handlar om ansiktsformer, men för mig handlar det om så mycket annat. Som några har nämnt tidigare, så tycker jag det ofta handlar om kroppshållning och om utstrålning. Hur som helst, är de fula personer som ni pratar om dömda att vara fula eller kan de med några minuter framför spegeln fixa till sig?

Med tanke på vad många av er andra berättar så tror jag att jag lägger märke till fulhet i väldigt liten utsträckning. Men oavsett det så kommer allt ner till några frågor om mig; hur ser jag ut för gemene man? Hur är min utstrålning?
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

pync wrote: Jag är någonstans över medel, för några få är jag riktigt ful,
för några få är jag riktigt snygg, men de flesta verkar tycka att jag bara är lite över medel.
Jag är en av dom som tycker att han är riktigt snygg. Och upplysningsvis så är alla som inte tycker det dumma i huvudet.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

cac wrote:Jag är en av dom som tycker att han är riktigt snygg. Och upplysningsvis så är alla som inte tycker det dumma i huvudet.
Jag tycker faktiskt Joakim är snygg, och det var även innan du sa att jag hade varit dum i huvudet annars.
Förövrigt väntar jag på att fisk ska slå dig på fingrarna och säga att "ajja bajja, intelligens har inte något med hur man tycker att en människa ser ut, flicka lilla".
Post Reply