Er drömvärld

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Åå, herregud, det finns så fruktansvärt mycket jag hade kunnat skriva här, men just nu hinner jag inte.

Min drömvärld hade kortbeskrivet varit en blandning av olika Astrid Lindgren-böcker. Speciellt Barnen i Bullerbyn och Pippi Långstrump.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Rensade OT, vill ni diskutera anarkism så gör det i en ny tråd :).
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

Efter att ha spelat managerspelet Nationstates så har jag insett att även om jag vill att min drömvärld ska se ut på ett vis så slutar det ändå bara med att jag pajar det jag själv önskar bara genom att fortsätta drömma och tänka.

Dvs. min drömvärld skulle vara trevlig att bo i ett tag, men efter ett tag skulle det inte funka längre.
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

stealth wrote:Se Marit Bergman och Linda skugge döda.
Well you know.. antingen är du en man utan visioner, eller så är du nöjd med livet som det är... And quite frankly, jag tror inte du är det. And this one goes out till dig också, Gnuet.

But hey, jag kan ha fel.

lyckegard: skaffa en.

fisk: Jag vet att du njuter av att picka på bim för att du tycker att han är en modefjortis som inte förstår någonting, men, really, han bryr sig inte, och jag önskar att du kunde förstå det. På riktigt. Bara för att du är en människa som skrattat åt dig när du gick i nian, behöver det inte betyda att du har rätt att skratta åt honom nu. Kom igen, du kan inte göra tillbaka allt ont världen gjort dig på alla människor du själv tycker förtjänar det.

Rest of you: peace out and keep it real...
man.


Edit:
Jag vet att alla måste bry sig, så, well, min drömvärld är en amerikansk college-film där jag är tönten som sedan får skolans snyggaste tjej, varpå jag kommer på att hon är truuuly dum även om hon har stora bröst, varpå jag dumpar henne under prom night och tar den där smarta och sexigt intelligenta tjejen istället. Really, that would be good.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis wrote: fisk: Jag vet att du njuter av att picka på bim för att du tycker att han är en modefjortis som inte förstår någonting, men, really, han bryr sig inte, och jag önskar att du kunde förstå det. På riktigt. Bara för att du är en människa som skrattat åt dig när du gick i nian, behöver det inte betyda att du har rätt att skratta åt honom nu. Kom igen, du kan inte göra tillbaka allt ont världen gjort dig på alla människor du själv tycker förtjänar det.
Nu är det här ett Off-Topic-inlägg så att det skriker åt det, men eftersom lillis uppenbarligen försöker förstå orsaken bakom varför jag beter mig si och så ur sitt personliga perspektiv, som tyvärr innehåller en hel del missbedömningar skall jag göra det glasklart för honom:

Mitt njutande av att picka på bim för att han är en modefjortis grundar sig inte i andra människors beteende. Jag försöker undvika att generalisera och fokuserar på min individuella åsikt om just bim under de små fadäser vi genomlidit här på det publika forumet. Bim påminner inte om någon som hyst agg mot mig i det verkliga livet, han påminner till viss del om vad jag tycker är snett med mänskligheten. Men det har ingenting med hans färgval att göra, detta är en personlig åsikt som är smakrelaterad - hade min bästa vän burit kläder färgade illrött och knallgult hade jag kommenterat det på samma vis om jag blivit tillfrågad. Att sedan bim stör sig på min färgsmak är hans personliga lilla kamp emot mig.

Vad anbeträffar bims drömvärld så är den ganska allmänrådande just nu, folk sticker huvudet i sanden för att slippa tänka, slippa förstå, och slippa inse. Det är ett drag jag till viss del föraktar. Jag kan förstå att människor använder repression för att stoppa det allra svåraste, men jag tycker samtidigt jag ser mycket annat ignoreras och skämtas bort vid sådana sammanhang.

På sätt och vis vill jag precis som bim att det skall bli bra, men jag kan inte alls vara så blind att jag mer eller mindre ständigt skiter i det mesta och går omkring och är lycklig.

Ja, jag är till viss del avundsjuk på människor som kan åtsidosätta allting, låta bli att tänka, och lalla omkring glada på gator åt torg, prisandes vårens vackra solstrålar och allt vad därtill kommer. Många människor gör detta, två viktiga huvudkategorier: 1. De som gör det för att de genomlevt svår uppväxt och många motgångar, som behöver det för att överleva. 2. De som aldrig riktigt tänkt, brytt sig, eller helt enkelt är likgiltiga inför det, "live my own life, ignore the rest, and walk over whomever I want to achieve my own happiness, freedom, love and sex".

Som någon annan skrev ganska väl uttryckt: "Att befolkningen består av lättlurade får är det bara fåren som inte är medvetna om."

När jag tittar på den person jag vari nian, skulle jag troligtvis intet skratta åt mig. Såg jag de rådande omständigheterna, och läste vad jag uttryckte så skulle jag nog snarare inse varthän jag var på väg.

Måhända beror det på min nuvarande självinsikt. Men det är knappast alla nior jag föraktar, om du greppar vad jag säger.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Inget mer OT nu tack, har ni något annat ni vill diskutera så gör istället en ny tråd.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det finns de som tänker, och de som tänker mer, sen finns det fisk... ;D

Träffade just en så glad och sorglös (verkade det som iaf) kvinnoperson på krogen i onsdags. Glad som en lärka, hoppade och skuttade fram, "sitt inte här och se sura ut" och "tänk positivt", WEEEEEEEIEIE. osv. osv. Blont hår... ::) Nåja. Hon hade ett nice rack iaf... ;D


Vet inte hur min drömvärld skulle se ut riktigt... Att allt inte skulle vara så jäkla dyrt, och att inte 50% av lönen skulle gå till skatt. Att personer i maktposition bestämde rätt saker istället för att bråka om petitesser. Att jag aldrig skulle bli sjuk. Hmm ja, sånt där... :)
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Frihet under ansvar.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

nem wrote:Frihet under ansvar.
Precis, bra sammanfattat.

Jag får dra upp de gamla orden från Jefferson från den amerikanska självständighetsdeklarationen.
We hold these truths to be self-evident,--that all men are created equal; that they are endowed by their Creator with certain inalienable rights; that among these are Life, Liberty, and the pursuit of happiness.
Eller som den franske 1700-tals filosofen Claude Ardien Helvetius (ofta ihopblandad med Voltaire) lär ha sagt.
Égalité des droits pour tous, privilèges spéciaux pour aucun.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

chrono wrote:
Eller som den franske 1700-tals filosofen Claude Ardien Helvetius (ofta ihopblandad med Voltaire) lär ha sagt.
Égalité des droits pour tous, privilèges spéciaux pour aucun.
det betyder? mina franskkunskaper är inte vad de borde vara och när jag tror mig lyckas översätta ett ord så känns det som att det inte passar alls, så var så god och översätt, tack!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

I en drömvärld fins inga regler, inga begränsningar, ingen ondska, inga maktutövare, inga fattiga och inga motsättningar.


Med nuvarande intelligens kan detta scenario ej uppnås. Men jag tror att om ca 2000 år så har en ny art konkurrerat ut människan. Jag tillhör den redan.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag minns att chrono hårdkritiserade mig en gång för något år sedan då jag avslutade mitt inlägg med ett citat och kallade det för både det ena och det andra. Nu gör han det själv och bryr sig inte ens om att översätta för den icke-fransktalande delen av forumet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

fisk wrote:Nu är det här ett Off-Topic-inlägg så att det skriker åt det, men eftersom lillis uppenbarligen försöker förstå orsaken bakom varför jag beter mig si och så ur sitt personliga perspektiv, som tyvärr innehåller en hel del missbedömningar skall jag göra det glasklart för honom:

Mitt njutande av att picka på bim för att han är en modefjortis grundar sig inte i andra människors beteende. Jag försöker undvika att generalisera och fokuserar på min individuella åsikt om just bim under de små fadäser vi genomlidit här på det publika forumet. Bim påminner inte om någon som hyst agg mot mig i det verkliga livet, han påminner till viss del om vad jag tycker är snett med mänskligheten. Men det har ingenting med hans färgval att göra, detta är en personlig åsikt som är smakrelaterad - hade min bästa vän burit kläder färgade illrött och knallgult hade jag kommenterat det på samma vis om jag blivit tillfrågad. Att sedan bim stör sig på min färgsmak är hans personliga lilla kamp emot mig.

Vad anbeträffar bims drömvärld så är den ganska allmänrådande just nu, folk sticker huvudet i sanden för att slippa tänka, slippa förstå, och slippa inse. Det är ett drag jag till viss del föraktar. Jag kan förstå att människor använder repression för att stoppa det allra svåraste, men jag tycker samtidigt jag ser mycket annat ignoreras och skämtas bort vid sådana sammanhang.

På sätt och vis vill jag precis som bim att det skall bli bra, men jag kan inte alls vara så blind att jag mer eller mindre ständigt skiter i det mesta och går omkring och är lycklig.

Ja, jag är till viss del avundsjuk på människor som kan åtsidosätta allting, låta bli att tänka, och lalla omkring glada på gator åt torg, prisandes vårens vackra solstrålar och allt vad därtill kommer. Många människor gör detta, två viktiga huvudkategorier: 1. De som gör det för att de genomlevt svår uppväxt och många motgångar, som behöver det för att överleva. 2. De som aldrig riktigt tänkt, brytt sig, eller helt enkelt är likgiltiga inför det, "live my own life, ignore the rest, and walk over whomever I want to achieve my own happiness, freedom, love and sex".

Som någon annan skrev ganska väl uttryckt: "Att befolkningen består av lättlurade får är det bara fåren som inte är medvetna om."

När jag tittar på den person jag vari nian, skulle jag troligtvis intet skratta åt mig. Såg jag de rådande omständigheterna, och läste vad jag uttryckte så skulle jag nog snarare inse varthän jag var på väg.

Måhända beror det på min nuvarande självinsikt. Men det är knappast alla nior jag föraktar, om du greppar vad jag säger.
Du kan inte säga så fisk, du vet inte ens i närheten för att kunna säga så mycket.

Men visst, nu ska jag säga som det är så du slipper tro något;

Jag är nöjd med mitt liv, jag har en helt underbar flickvän, vi är som björnbär och hallon - nästan lika. Hon är väldigt vacker och jag är väldigt stolt över att visa upp henne i sällskap. Jag har vänner som jag bryr mig om och som bryr sig om mig - som ställer upp för varandra i vått och torrt. Jag har en mamma och pappa som är snälla och hjälper mig. Jag har en storebror som är som min bäste vän, vi kan prata om allt, tjejer, könssjukdomar, livet, skolan, etc. Jag har en lillebrosa som ser upp till mig och jag försöker vara sjysst mot så mycket jag kan. Jag bor i fin lägenhet i centrala Göteborg - men mina föräldrar är verkligen inte täta, vi har haft lite tur. Jag har lätt att prata med folk, inga problem att få nya vänner. Jag går ut som vanligt folk och känner mig socialt sofistikerad även med äldre människor. Jag har bra självförtroende och vet om att jag är en bra kille/man - så ingen trampar på mig :-) Jag har all anledning att vara lycklig. Det ända i mitt liv som jag inte är nöjd över är att jag är för slapp i skolan - även om de utbildningar som jag vill gå på efter gymansiet inte kräver mer än gymnasiekompetens (Designer, foto, etc). Nej, jag gråter inte över att barn svälter i Södra Afrika - men det känns som en naturlig försvarsmekanism då ska man tänka över allt sådant hela tiden skulle man deppa ihop.

Tycker jag ska vara väldigt lycklig - det är jag också. Jag vet lika lite om dig fisk som du vet om mig - jag har uppfattning av dig som är mörk, men jag försöker hålla den uppfattningen lös, för jag ju ha helt fel. Jag försöker sätta folk i fack så lite som möjligt - även om jag gör det så försöker jag vara öppen.

Så, ta nu inte bort detta, blev en del att skriva.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Jösses, vilken del av "inget mer OT" var det som ni inte förstod?

Låst.
In cars several processors are connected by a bus
Locked