Day After Tomorrow (spoilers)
Day After Tomorrow (spoilers)
Någon mer än jag som sett denna katastrofala film? Klyschkalas, CGI-vargar med onaturliga beteenden och >100 tornados. Jag fick en väldig känsla av att Hollywood fortfarande fanns kvar när skylten flög all världens väg.
En del fräcka animationer, jovisst, men vad hjälper det när repliker och manus är som bortblåsta?
En del fräcka animationer, jovisst, men vad hjälper det när repliker och manus är som bortblåsta?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Troja var inte så bra den heller, men det var effekterna som lyfte upp denna film. Dock tror jag att Gothika var sämre. Tåls att fundera på...Gnuet wrote:med andra ord en av de sämre filmerna på den här sidan av årtusendet?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Det var roligt när presidenten var tvungen att erkänna sina misstag i slutet. Undra om vi nånsin kommer att få se det. Det räcker iaf inte med sextrakasserier.Ola wrote:Jag gillar katastroffilmer så jag tyckte den inte var alltför dålig.
Jag hoppas att filmen kan fungera som en sorts tankeställare för framför allt amerikaner. Filmen kändes faktiskt lite politisk.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Ramza
Varför vad den så dålig för? Och vilka ändringar skulle du själv ha gjort för att den skulle bli bättre. Och är det då i för din egen smak o tycke eller är det generella påverkningar som du tror skulle ge effekt åt alla som såg den.
Varför vad den så dålig för? Och vilka ändringar skulle du själv ha gjort för att den skulle bli bättre. Och är det då i för din egen smak o tycke eller är det generella påverkningar som du tror skulle ge effekt åt alla som såg den.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
1. Flera saker klargjordes inte/Saker skippades. Klippningen visade en bristande budget.Camridge wrote:Ramza
Varför vad den så dålig för? Och vilka ändringar skulle du själv ha gjort för att den skulle bli bättre. Och är det då i för din egen smak o tycke eller är det generella påverkningar som du tror skulle ge effekt åt alla som såg den.
2. Vissa saker i filmen var lite väl överdramatiserade, snarare overkliga. Tex svallvågen som stort sett blev stoppad av en svängdörr?!
3. En eld (runt 200 grader?) stoppade en kyla runt absoluta nollpunkten (?), och vissa personer klarade sig omöjligt bra ifråb förfrysning.
Det var generellt sett en pojkdrömsfilm tycker jag. Någon som tyckte han hade en bra idé, som inte riktigt var komplett. Den hade kanske blivit bättre om den haft större budget och lite bättre handling istället för att briljera med sina snygga animering (som förövrigt var ganska mediokra).
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Väldigt okej för en katastroffilm. Gjorde sig bra på bio. Handlingen och skådespelarinsatserna var varierande men medelmåttiga överlag.
Sedan kunde man ju absolut tjäna på att göra en fullständigt realistisk film i den här genren, eftersom det verkar som ett stort störningsmoment för en del. Jag bryr mig inte så mycket, när det gäller just katastroffilmer... just nu iaf, då alla ser ut såhär. Men det skulle vara roligt att se en helt realistisk, och med riktigt bra handling/spel.
Sedan kunde man ju absolut tjäna på att göra en fullständigt realistisk film i den här genren, eftersom det verkar som ett stort störningsmoment för en del. Jag bryr mig inte så mycket, när det gäller just katastroffilmer... just nu iaf, då alla ser ut såhär. Men det skulle vara roligt att se en helt realistisk, och med riktigt bra handling/spel.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
De flesta Amerikanska filmer (inklusive denna) skulle bli tusen gånger bättre om de tog följande faktorer i beaktning:
1. Långa tagningar utan korta snabba klipp kan ibland vara hur snyggt & bra somhelst.
2. Långa relevanta dialoger kan få en dålig film att bli riktigt bra (Tarantino + Coppola är duktiga på detta)
3. Dåliga skådespelare verkar inte bra, oavsett hur proffsigt man redigerar filmen (se. Aston Kutcher & Butterfly effect)
4. Om man måste ta med dåliga skådespelare, ge dem då inga dialoger överhuvudtaget.
5. Alla filmer där slutet är förutsägbart efter fem minuters tittande är bara bra underhållning för tråkiga människor.
6. Realism och minimalism är mycket mer effektfullt än överdrivna effekter och förstärkta ljud (vid pistolskott/explosioner/etc.) - en knivskärning blir tio gånger så brutal om den låter lika mycket och producerar lika mycket blod som i verkligheten.
7. Tystnad är ofta en mycket god stämningshöjare, så tillvida man inte har en kompositör som gör musik som inte låter som ... all filmmusik (ie. Wojciech Kilar)
8. Lär man känna människorna i filmen, engageras man mer ... med detta menar jag att i de flesta filmerna får man på tok för lite empati med skådespelarna, man förstår dem inte. Särskilt i Hollywoodfilmer får man aldrig se resonemanget bakom "the bad guy"'s agerande. Man får aldrig se hans barndom, och följden är tråkig "Svart-Vit" film där det vita alltid segrar.
Till sist, en liten - men tydlig effekt av hur detta fungerar praktiskt är att jämföra Hollywood-klippningen av "Underworld" med Unrated-versionen. Längre tagningar är med, mer karaktärsbakgrund, längre dialoger och mer sammanknutna scener.
Överhuvudtaget anser jag att Coppola (Apocalypse Now, Bram Stoker's Dracula), Kubrick (Full Metal Jacket, 2001) och Ridley Scott (särskilt hans tidigare filmer (Alien & Blade Runner) lyckats med dessa grepp.
1. Långa tagningar utan korta snabba klipp kan ibland vara hur snyggt & bra somhelst.
2. Långa relevanta dialoger kan få en dålig film att bli riktigt bra (Tarantino + Coppola är duktiga på detta)
3. Dåliga skådespelare verkar inte bra, oavsett hur proffsigt man redigerar filmen (se. Aston Kutcher & Butterfly effect)
4. Om man måste ta med dåliga skådespelare, ge dem då inga dialoger överhuvudtaget.
5. Alla filmer där slutet är förutsägbart efter fem minuters tittande är bara bra underhållning för tråkiga människor.
6. Realism och minimalism är mycket mer effektfullt än överdrivna effekter och förstärkta ljud (vid pistolskott/explosioner/etc.) - en knivskärning blir tio gånger så brutal om den låter lika mycket och producerar lika mycket blod som i verkligheten.
7. Tystnad är ofta en mycket god stämningshöjare, så tillvida man inte har en kompositör som gör musik som inte låter som ... all filmmusik (ie. Wojciech Kilar)
8. Lär man känna människorna i filmen, engageras man mer ... med detta menar jag att i de flesta filmerna får man på tok för lite empati med skådespelarna, man förstår dem inte. Särskilt i Hollywoodfilmer får man aldrig se resonemanget bakom "the bad guy"'s agerande. Man får aldrig se hans barndom, och följden är tråkig "Svart-Vit" film där det vita alltid segrar.
Till sist, en liten - men tydlig effekt av hur detta fungerar praktiskt är att jämföra Hollywood-klippningen av "Underworld" med Unrated-versionen. Längre tagningar är med, mer karaktärsbakgrund, längre dialoger och mer sammanknutna scener.
Överhuvudtaget anser jag att Coppola (Apocalypse Now, Bram Stoker's Dracula), Kubrick (Full Metal Jacket, 2001) och Ridley Scott (särskilt hans tidigare filmer (Alien & Blade Runner) lyckats med dessa grepp.
Aotearoa - tino rangatiratanga
- übermensch
- Hedersbit
- Posts: 3190
- Joined: 2002-03-08 0:03:05
- Location: Kista
- Contact:
Faktum är att vissa personer är gjutna för vissa roller, även fast de är kassa skådisar. (Correct me if I'm wrong.)fisk wrote:3. Dåliga skådespelare verkar inte bra, oavsett hur proffsigt man redigerar filmen (se. Aston Kutcher & Butterfly effect)
Det jag ser som ett till vapen för bra film är att man lär känna karatärerna, men då mycket snabbt in i filmen. Fast där kanske vi ska exkludera Fight Club?
Hur som helst, Day After Tomorrow skulle funka i sina grunder med alla tornados, översvämningar osv, men som ramza säger; detaljerna runt omkring detta är mindre sannolika. T.ex. hur överlevde CGI-vargarna? Överhettad cpu?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
2. Vivaldi
3. Buffalos ...