Day After Tomorrow (spoilers)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Day After Tomorrow (spoilers)

Post by lither »

Någon mer än jag som sett denna katastrofala film? Klyschkalas, CGI-vargar med onaturliga beteenden och >100 tornados. Jag fick en väldig känsla av att Hollywood fortfarande fanns kvar när skylten flög all världens väg.
En del fräcka animationer, jovisst, men vad hjälper det när repliker och manus är som bortblåsta?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

med andra ord en av de sämre filmerna på den här sidan av årtusendet?
iDon't care about your problems.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Gnuet wrote:med andra ord en av de sämre filmerna på den här sidan av årtusendet?
Troja var inte så bra den heller, men det var effekterna som lyfte upp denna film. Dock tror jag att Gothika var sämre. Tåls att fundera på...
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag såg den på förpremiär och tyckte faktiskt att den var ganska bra. Fast det är ju helt klart en film som bara gör sig bra på bio, i och med alla effekter. Handligen var väl inte bäst precis, men helt okej för en katastroffilm.
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Jag gillar katastroffilmer så jag tyckte den inte var alltför dålig.

Jag hoppas att filmen kan fungera som en sorts tankeställare för framför allt amerikaner. Filmen kändes faktiskt lite politisk.
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

älskar katastroffilmer..
denna kommer nog att bli bra ;)
återkommer när jag sett den
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ola wrote:Jag gillar katastroffilmer så jag tyckte den inte var alltför dålig.

Jag hoppas att filmen kan fungera som en sorts tankeställare för framför allt amerikaner. Filmen kändes faktiskt lite politisk.
Det var roligt när presidenten var tvungen att erkänna sina misstag i slutet. Undra om vi nånsin kommer att få se det. Det räcker iaf inte med sextrakasserier.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Tyckte den var långt under förväntan. Dom där vargarna kunde dom gott ha slopat, fick för mig att det var en nödåtgärd att lägga in dom i filmen så nåt skulle hända..
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag såg den på smygpremiären och det var nog den sämsta filmen jag har sett på länge. usch och fy
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Ramza

Varför vad den så dålig för? Och vilka ändringar skulle du själv ha gjort för att den skulle bli bättre. Och är det då i för din egen smak o tycke eller är det generella påverkningar som du tror skulle ge effekt åt alla som såg den.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag kan i alla fall säga att jag gick tillsammans med 3 andra kompisar som också är lite filmintresserade. Ingen av oss tyckte att den var dålig. Visst fanns delar av den som var mindre bra, men i det stora hela var det som sagt en bra film. Inledningen var ruskigt cool .. bästa jag sett på länge.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag såg den igår. Tyckte att den var helt ok, fast är besviken på jake gyllenhall. Hande förväntat mig en lite bättre skådespelar insatts ifrån hans sida. Men han var inget speciellt i just denna film. Men i övrigt var den helt ok.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Camridge wrote:Ramza

Varför vad den så dålig för? Och vilka ändringar skulle du själv ha gjort för att den skulle bli bättre. Och är det då i för din egen smak o tycke eller är det generella påverkningar som du tror skulle ge effekt åt alla som såg den.
1. Flera saker klargjordes inte/Saker skippades. Klippningen visade en bristande budget.

2. Vissa saker i filmen var lite väl överdramatiserade, snarare overkliga. Tex svallvågen som stort sett blev stoppad av en svängdörr?!

3. En eld (runt 200 grader?) stoppade en kyla runt absoluta nollpunkten (?), och vissa personer klarade sig omöjligt bra ifråb förfrysning.

Det var generellt sett en pojkdrömsfilm tycker jag. Någon som tyckte han hade en bra idé, som inte riktigt var komplett. Den hade kanske blivit bättre om den haft större budget och lite bättre handling istället för att briljera med sina snygga animering (som förövrigt var ganska mediokra).
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

"Tuffa effekter, var bara filmen som sög"
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Väldigt okej för en katastroffilm. Gjorde sig bra på bio. Handlingen och skådespelarinsatserna var varierande men medelmåttiga överlag.

Sedan kunde man ju absolut tjäna på att göra en fullständigt realistisk film i den här genren, eftersom det verkar som ett stort störningsmoment för en del. Jag bryr mig inte så mycket, när det gäller just katastroffilmer... just nu iaf, då alla ser ut såhär. Men det skulle vara roligt att se en helt realistisk, och med riktigt bra handling/spel.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Dahmer wrote:Tyckte den var långt under förväntan. Dom där vargarna kunde dom gott ha slopat, fick för mig att det var en nödåtgärd att lägga in dom i filmen så nåt skulle hända..
Hehe mjo,det blev lite "jurassic park" stämning över det hela fast med vargar.
;)
We dance to all the wrong songs
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

De flesta Amerikanska filmer (inklusive denna) skulle bli tusen gånger bättre om de tog följande faktorer i beaktning:

1. Långa tagningar utan korta snabba klipp kan ibland vara hur snyggt & bra somhelst.
2. Långa relevanta dialoger kan få en dålig film att bli riktigt bra (Tarantino + Coppola är duktiga på detta)
3. Dåliga skådespelare verkar inte bra, oavsett hur proffsigt man redigerar filmen (se. Aston Kutcher & Butterfly effect)
4. Om man måste ta med dåliga skådespelare, ge dem då inga dialoger överhuvudtaget.
5. Alla filmer där slutet är förutsägbart efter fem minuters tittande är bara bra underhållning för tråkiga människor.
6. Realism och minimalism är mycket mer effektfullt än överdrivna effekter och förstärkta ljud (vid pistolskott/explosioner/etc.) - en knivskärning blir tio gånger så brutal om den låter lika mycket och producerar lika mycket blod som i verkligheten.
7. Tystnad är ofta en mycket god stämningshöjare, så tillvida man inte har en kompositör som gör musik som inte låter som ... all filmmusik (ie. Wojciech Kilar)
8. Lär man känna människorna i filmen, engageras man mer ... med detta menar jag att i de flesta filmerna får man på tok för lite empati med skådespelarna, man förstår dem inte. Särskilt i Hollywoodfilmer får man aldrig se resonemanget bakom "the bad guy"'s agerande. Man får aldrig se hans barndom, och följden är tråkig "Svart-Vit" film där det vita alltid segrar.

Till sist, en liten - men tydlig effekt av hur detta fungerar praktiskt är att jämföra Hollywood-klippningen av "Underworld" med Unrated-versionen. Längre tagningar är med, mer karaktärsbakgrund, längre dialoger och mer sammanknutna scener.

Överhuvudtaget anser jag att Coppola (Apocalypse Now, Bram Stoker's Dracula), Kubrick (Full Metal Jacket, 2001) och Ridley Scott (särskilt hans tidigare filmer (Alien & Blade Runner) lyckats med dessa grepp.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Rensat. Hur svårt ska det vara att någerlunda hålla sig till topic?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:3. Dåliga skådespelare verkar inte bra, oavsett hur proffsigt man redigerar filmen (se. Aston Kutcher & Butterfly effect)
Faktum är att vissa personer är gjutna för vissa roller, även fast de är kassa skådisar. (Correct me if I'm wrong.)

Det jag ser som ett till vapen för bra film är att man lär känna karatärerna, men då mycket snabbt in i filmen. Fast där kanske vi ska exkludera Fight Club?

Hur som helst, Day After Tomorrow skulle funka i sina grunder med alla tornados, översvämningar osv, men som ramza säger; detaljerna runt omkring detta är mindre sannolika. T.ex. hur överlevde CGI-vargarna? Överhettad cpu? ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply