Format hjälp

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Minos
Posts: 10
Joined: 2004-06-12 19:58:03

Format hjälp

Post by Minos »

Tjenare! Är helt ny här så jag vet inte riktigt vart jag ska lägga frågan. Om det är fel så kan kanske en admin flytta frågan? =)

Det är så att när jag ska spara en bild "Högerklicka > Spara bild som" Så blir det alltid i .bmp format... och det vill jag inte =) Dels för att jag sparar väääldigt mkt bilder (upp mot kanske 20 bilder per dag) Så det tar en hejdlöst massa plats, sen att alla ska heta "namnlös" så man måste ändra hela tiden.

Nån som vet vart man ändrar detta? Alltså att det blir tillbaka till .jpg format direkt när jag sparar en bild. Mkt tacksam för svar!

/Minos
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Flyttar till windowsforumet
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Re: Format hjälp

Post by Spixx »

Minos wrote: Det är så att när jag ska spara en bild "Högerklicka > Spara bild som
/Minos
Asså från nätet???
Testa med att kolla om Hemsidan har just bmp. bilder...
Annars bör detta ligga i webb delen...
Minos
Posts: 10
Joined: 2004-06-12 19:58:03

Post by Minos »

aa precis det är från nätet, blir så på varje sida jag laddar hem ifrån... spelar som ingen roll.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

vet att i internet explorer kan man ibland byta ändelser och få nytt format... har gjort detta men är inte 100% säker.

Är det helt tilllåtet att ta bilder hur som helst från internet?
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Asså det funkar inte... kollat om det går att byta när du tar spara som, jag kan inte spara alla bilder som jpeg eller gif (du fattar) utan ibland blir det bara Bmp
Minos
Posts: 10
Joined: 2004-06-12 19:58:03

Post by Minos »

Jo men det blir så precis alla bilder, även de bilder jag vet är .jpg. Det som är det sjuka. Ingen som har nån aning vad det kan vara? =)
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Jag kan förstå att det är irriterande om IE ändrar filändelsen till .bmp, men själva bilden, och därmed filstorleken, ändras inte om det egentligen t.ex. är en .gif. Det är alltså bara filnamnet som påverkas, inte själva filen.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Startade upp IE för att testa(kör IE5). Det som jag såg är att man alltid har möjlighet att välja bmp som format utöver orginalformatet. Men att de ska sparas som "namnlös" låter onekligen konstigt. Vad kör du för OS och version av IE?








lyckegard wrote: Är det helt tilllåtet att ta bilder hur som helst från internet?
Det är irrelevant, med tanke på att man får ha de flesta bilderna på sin hårddisk utan att man gör något fel. Är skillnad om man sprider dem.

Spixx: det är ett mjukvaruproblem, inte något som rör webdesign(angående trådens placering)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Töm temporära internet-filer. IE klarar inte av att ha en för stor cache, så minska den till 5 Mb eller nåt också.

http://support.microsoft.com/default.as ... -us;810978
Post Reply