Dator stänger av sig omedelbart efter start...

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Dator stänger av sig omedelbart efter start...

Post by Elamite »

Hejsan!

Min nybyggda dator mår inte så bra. När jag startar datorn ser allt ut att fungera perfekt. I typ, 10 sekunder kanske. Då stänger den av sig. Helt omotiverat! :o För att få igång datorn igen måste jag stänga av power switchen på baksidan och sätta på den igen innan jag startar. Först tyckte jag mig ana att den var på kortare och kortare ju längre man hade försökt att få igång den vilket skulle tyda på värmerelaterat... Men det verkart vara lite godtyckligt. Har lyckats komma in i PCHealth och där visade CPU-tempen 38graderC, vilket ju inte verkar vara för varmt... Verkar stänga av sig runt 38-39 grader, om det påverkar...

Jag har provat cleara CMOS, kopplat ut allting utom CPU, fläns, fläkt. Felet måste således alltså ligga hos Moderkortet, CPUn eller nätagget va?

Komponenter:

Aspire X-Dreamer II ATX 400W
ABIT NFS-7 V2.0
AMD Athlon XP2500+ Barton
SLK-900(A) kylfläns
Papst 92mm fläkt

Resten är urkopplat...

Nån som har en susning om vad det kan vara? Moderkortet är ju beställt från komplett, CPU och låda är beställt från db.com, så det vore skönt att veta vilken del det är fel på innan man kontaktar support...

Elamite

EDIT: Har tydligen inte med temperaturen att göra. Stängdes av vid 42 grader nyss...
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Verkar det som det är windows som stänger eller är det själva hårdvaran?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

värmen ser bra ut så

det finns en funktion i xp som gör att datorn startar om om det blir nått fel kanske är den som bråkar eller nått sånt

eller du kanske ha en fläkt som är väme reglerad och går ner på för låga varv efter ett tag så datorn tror att det är trasig och bråkar p.g.a. det

har du provat att instalera om windows
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Om du bootar och går in i t.ex. BIOS och bara väntar, ger sig datorn även då?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Post by Elamite »

Tja, alltså. Problemet är att det är nog hårdvaran då jag inte ens kommit så långt så att jag kunnat installera Windows... Det spelar ingen roll om jag går in i bios eller bara låter datorn gå. Den stänger av sig ändå. Provade byta nätagg utan resultat vilket innebär att det antingen är moderkortet (troligast va?) eller CPUn... Fläkten går runt 2000 varv när den stänger av så den beror det inte på.

Elamite
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Kan vara så att cpu-fläkten inte är kopplad till rätt kontakt eller att den snurrarför långsamt. Många moderkort känner av det och stänger av sig då. Se om du kan flytta den eller se om du hinner kika i bios om du kan slå av det.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Post by Elamite »

Ok, det här var lite skumt. Provade igen att ta ut minnet, bara för sakens skull... Då fortsatte datorn vara igång, fast med dom trevliga BIOS-tjuten vid avsaknad av minne... Försöker ragga minne nu i förhoppning att det är det som är felet... Verkar ju rätt troligt just nu... Fast jätteskumt att datorn stängde av sig första gången jag provade utan minne...
Elamite
Posts: 16
Joined: 2004-06-17 17:23:54
Contact:

Post by Elamite »

Disclaimer: Denna post inte till för att bumpa... Vill bara poängtera STARKT att ny information har tillkommit. Hoppas det är ok? ::)

Har nu provat byta minne. Det hjälpte inte... Mitt minne funkar dessutom prima i min väns dator... Har även provat byta grafikkort utan resultat. Nu finns det bara moderkort och CPU att välja på. TEMP shutdown är disabled i BIOS. Tycker mig ändå ana att det går att ha på datorn aningen längre när man haft den avstängd ett tag... Verkar väl då vara moderkortet det är fel på?
Post Reply