Sömnproblem

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
bongo
Posts: 10
Joined: 2004-06-23 7:14:08

Sömnproblem

Post by bongo »

Jag har den senaste veckan haft väldigt svårt att sova, och bara sovit varannan dag/natt.
Är det någon som har några tips på hur man blir trött/tröttare ? (inte sömntabletter)
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Rör dig mer, motionera. Gör dig av med energin i kroppen så att säga.
Hur mycket koffein häver du i dig dagligen?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
bongo
Posts: 10
Joined: 2004-06-23 7:14:08

Post by bongo »

2-3 koppar kaffe
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

bongo wrote:2-3 koppar kaffe
Då kan vi nog stryka det, jag lyckas ofta sova som en klubbad säl efter mer än den dubbla mängden.

Hur mycket rör du dig?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
bongo
Posts: 10
Joined: 2004-06-23 7:14:08

Post by bongo »

inte så mycket sedan sommarlovet började men det har aldrig varit något problem förut.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

herre Gud, bara för att det är sommarlov så kan du ju inte sitta inne och fetta på dig. ut och rör dig fö'fan! det räcker med en cykeltur eller en rask promenad.

kaffemängden ska inte vara något problem alls. det går ju ur kroppen med tiden.
iDon't care about your problems.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Där har vi det, innan sommarlovet var du ute och lekte i skolan :D och hade dig, nu har du inget tryck på dig att du ska gå ut. Så i stället så har du hamnat inomhus framför datorn o dyl.

Bot på dina problem kan vara följande:

Ta en lång promenad om dagen.
eller...
Arbeta fysiskt utomhus.
eller...
Gå och gör nånting annat där du rör dig (friskluft är viktigt).

Någon aktiv aktivitet är viktigt, utan friskluft blir man försoffad. Av att inte sova könner du dig trött och hängig, detta bidrar till att du inte "känner" för någon fysisk aktivitet, därav blir det bara värre.

Mitt råd: Gå ut och rör på dig!
DIM kalsonger As String
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Ahh äntligen en lösning på mitt problem med att inte "orka" göra något eller gå ut eller röra sig. Tack Dynamitsven för informationen :D
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Se till att ha det kallt i sovrummet. Öppna gärna fönstret på vid gavel en timme eller så innan du går och lägger dig. (Släck i rummet så du inte får in en massa mal och skit.)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

sitt INTE vid datorn innnan du går och lägger dig. tv:n bör du också undvika. läs elelr nått istället om du inte har nått att göra på kvällen.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

För att bli riktigt trött kan du nog ta upp några skolböcker att läsa innan du lägger dig. Nästan garanterad trötthet ;)

Annars rekommenderar jag det som de andra har föreslagit. Tycker du att det är trist att gå eller springa kanske cykelträning vara ett alternativ. Då kommer man hem, äter och duschar och kan sedan slappna av totalt.

Men träningen måste inte nödvändigtvis vara precis innan man ska lägga sig.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Drick mjölk,.
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Post by peking »

Vet inte om det hjälper men min farmor säger att hon inte kan somna så lätt om hon inte druckit en flaska lättöl innan hon går och lägger sig (hon är inte alkis eller nåt, hon dricker annars aldrig alkohol)
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Alkohol är otroligt bra på att ge en väldigt behaglig trötthet.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Hellsis
Posts: 327
Joined: 2002-03-07 22:35:37
Location: Arboga
Contact:

Post by Hellsis »

Jag kan ju meddela att jag i vanliga fall har problem att somna in. Nu arbetar jag 9.5 timmar om dagen och kan iprincip somna såfort jag kommer hem. Mycket skönt,.
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

Hellsis wrote:Jag kan ju meddela att jag i vanliga fall har problem att somna in. Nu arbetar jag 9.5 timmar om dagen och kan iprincip somna såfort jag kommer hem. Mycket skönt,.
Finns det något som är bättre än att sätta/lägga sig ned efter en arbetsdag? Inte enligt mig.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

slaüman wrote:Finns det något som är bättre än att sätta/lägga sig ned efter en arbetsdag? Inte enligt mig.
Sex?
iDon't care about your problems.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Så fort jag lägger mig ner med lite musik i öronen så sommnar jag direkt typ, prova att lägga en mp3spelara i sängen o digga lite innan du sommnar.
Eller varför inte en favorit cd ? Lite rock/metal så sover man gött, kan tipsa om Edguy och Hammerfall. 2 bra sömn band.....
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Vi säger att du sommnar typ 4 och vill sommna tidigt typ kl 23 eller nå... då ska du ha en klocka inställd så den väcker dej typ kl 09 på morgonen. Då låvar jag det att du kommer sommna tidigare pga att du inte fick en sömn på minst 8h (funkar för mej utmärkt)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

slaüman wrote:
Hellsis wrote:Jag kan ju meddela att jag i vanliga fall har problem att somna in. Nu arbetar jag 9.5 timmar om dagen och kan iprincip somna såfort jag kommer hem. Mycket skönt,.
Finns det något som är bättre än att sätta/lägga sig ned efter en arbetsdag? Inte enligt mig.
Heroin?
User avatar
bongo
Posts: 10
Joined: 2004-06-23 7:14:08

Post by bongo »

Får börja röra mig mer på dagarna då! men det ska nog inte vara något problem. Tack för alla tippsen!
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Xerbee wrote:Så fort jag lägger mig ner med lite musik i öronen så sommnar jag direkt typ, prova att lägga en mp3spelara i sängen o digga lite innan du sommnar.
Eller varför inte en favorit cd ? Lite rock/metal så sover man gött, kan tipsa om Edguy och Hammerfall. 2 bra sömn band.....
Iron Maiden funkar jättebra, somnar ofta då jag lyssnar på sådan BRA musik. :D
DIM kalsonger As String
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

När jag lyssnar på musik jag gillar så somnar inte jag, jag nynnar med eller sjunger med i texten... jag somnar när låten är slut.. fast jag hade också somnat om jag lyssnat på hammerfall och whateverthenameofyourshitmusicis... men det är jag.. ::)
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

zelmani. finns inget jag blir så avslappnad och lugn av som att lyssna på zelmani. prova!
FREAK
Posts: 237
Joined: 2002-03-17 11:57:03

Post by FREAK »

ingen som nämt de?
när jag har problem med att sova brukar jag häva i mig några öl. Inte för många då bara till man blir lite dåsig. Sen sover man som en prins. ;D
Kommer jag med tips som börjar svara på trådar mitt i naten.
Men som sakt har man inget jobb som väntar imor spelar det ju ingen roll oj det var vist lördag imorn kom jag på efter en titt på mobilen. Ja så är det att va arbetslös minna vänner man har ingen koll på vilken da det är hur mycket klockan är o.s.v.
edit: det var vist några som redan har nämt det.
Gnuet wrote:Sex?
eller i brist på flickvän ta dig en rägäll jävla runk "det är ju vetenskapligt bevisat att vi killar somnar lätare efter sex"
Post Reply