Datorbutiken

Forum för presentation och åsikter om datorbutiker.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Datorbutiken

Post by Jonas Axman »

Namn:
Datorbutiken

Beskrivning:
Ej angivet

Övrigt:
Ej angivet

Adress:
http://www.datorbutiken.com/se

Skriven av:
64bits
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Det enda som jag haft problem med när det gäller datorbutiken är att leveranstiden de angett inte stämt överrens med verkligheten. Har inte lett till några större problem, men har fått vänta längre än väntat ibland.

Annars har de bra priser, godkänd support även om de kunde vara snabbare. Har haft några hårddiskar som krånglat och de har jag fått utbytt utan kostnad. När jag hade dessa problem stod datorbutiken för frakten, vilket är trevligt för kunden. Har inte stött på något annat företag som gett gratis frakt vid krångel. Vet inte om de har kvar det längre dock.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag har handlat mycket av dom tyckte dom var sega för ett par år sedan men nu så har dom bättrat sig

jag har bestält 6 - 7 kompletta datorer av dom och har inte behövet väntat mer än 4 - 5 dagar som mest jag har fått rätt saker som jag beställt och så vidare så det har funkat prima för mig
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Datorbutiken är en av dom bäst vill jag nog säga :D

Najze: Datorbutiken.com/se står fortfarande för frakten vid krångel, om dom inte ändrat det den senaste månaden

Bra support :), håller 3 dagars frakten från när paketet skickas.

Helt OK butik och bra priser, om ni kollar in Buggy så e DB upp i topp på nästan allt.
Last edited by Zezo on 2004-07-22 12:42:21, edited 1 time in total.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Wheels
Posts: 168
Joined: 2002-07-23 16:07:15

Post by Wheels »

Tycker de är helt ok, även om de kunde se till att fixa ett lättare sätt att betala på än postförskott och förskottsbetalning. Vill kunna betala med kreditkort men det går minsan inte.
Vore inte så svårt att implemitera.

/tobbe
Soltek Qbic | P4 2.66 | 1024 Pc 2700 Kingston | Leadtek A6600GT TDH 128 mb | 36gb Raptor + 120 gb seagate.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Sega med frakten. Helt okej priser.
Skall vara lite jobbiga att ha med vid returer enligt mina vänner.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
supen
Posts: 185
Joined: 2002-09-17 20:21:42
Location: Visby

Post by supen »

Haft otur med dom. Handlar inte där längre.
Asus P5W DH. E8400. Corsair TWIN2X 6400 4gig. Asus 8800GT
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Bra priser, gratis frakt vid beställning för över 500:- har skickat mina grejer inom 24timmar när jag beställt (iaf de senaste 5 gångerna jag beställt, de var lite segare runt mellandagarna i vintras men det får man väl räkna med ;))
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

oftast ganska snabba med frakt.. en beställning tog dock rätt lång tid.

en annan incident höll på att sluta med kronofodgden, men det var Postens och inte DB:s fel
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Datorbutiken har jag blandade intryck av, de är väldigt dryga att ha att göra med då det gäller returer. Tycker även att de är lite dåliga vad gäller leveranstider av produkter som finnes i lager. Priserna är dock mycket konkurrenskraftiga, men betyget dras ned på en bristande kundsupport och bristande leveranstider.

*** av *****
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Som fisk nämnde, deras leveranser har jag en erfarenhet av att ta väldigt lång tid. Tog för mig 2 veckor att få en sak hem skickad. Ringe och kollade vad det var fråganom, då sa dom att den musen (var en av sakerna jag beställde) inte fanns inne så dom hade inte skickat sakerna. Borde inte jag få ett mail eller liknande och bli medelad om detta? Jag behövde sakerna rätt pronto. Lite dåligt av dom att inte höra av sig på nåt sätt. Undra hurlång tid jag hade behövt vänta om jag inte hade ringt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
fastbullit
Posts: 10
Joined: 2003-10-29 23:24:59

Post by fastbullit »

jag har aldrig haft några som helst problem med datorbutiken
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Köpte ett defekt moderkort där en gång och skickade tillbaka det efter flera veckors frenetiskt testande. Cirka en vecka efter att jag hade skickat tillbaka det fick jag ett brev från DatorButiken där de stod att det inte alls var något fel på moderkortet och att de skulle skicka tillbaka det. Fick stå för frakten dit och tillbaka samt en debiteringsavgift på 150 kronor. Blev naturligtvis arg och tog ut mina aggressioner på en närliggande stackars datormus som idag inte längre finns.

Efter att ha hårdtestat moderkortet i ett antal månader (det är inte det enklaste att sätta in sitt moderkort i sina polares burkar) så kom jag fram till samma sak - den VAR defekt. Skrev ett långt brev till DatorButiken där jag förklarade situationen och fick anvisningar att jag skulle skicka tillbaka moderkortet till dem för ytterligare en inspektion. Denna gången fattade dem turligt nog att moderkortet var defekt och skickade ett nytt till mig (efter flera veckor) samt debiteringsavgiften som jag betalade förra gången. Frakten fram och tillbaka betalade dem (dock fick jag inte några pengar tillbaka för det förra missdådet).

Rekommenderar jag dem? Nej.
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Bra butik sålänge du inte planerar att returnerna något då man (helst) bör beskriva problemet väldigt exakt, samt att hanteringstiderna för returer för min del har varierat mellan 3-6veckor.

Dock har de alltid hanterat returerna korrekt då de 'kommit till skott' och ofta givit mig lite plåster på såren för väntan.

Rekommenderas, dock för saker som är kritiska och kan behöva returneras.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Långa leveranstider och ibland onödigt långa handhavandetider på returer men jag har inte alls så så dåliga erfarenheter som många andra har rapporterat, returerna fungerar smidigt när man är kan beskriva felet tydligt.

Jag har inga problem med att köpa från datorbutiken igen.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Enda gången jag behövt returnera något har det gått bra. Var en hårddisk som gett up. Efter ungefär två veckor hade jag en ny disk att hämta på posten. Jag handlar helst från DB då de aldrig strulat för mig.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Enda gången jag har haft med datorbutiken att göra var när jag skulle köpa en switch... dock hittade jag den biliigare på mycom så jag skulle avbeställa den vilket var ett jäfla krångel...
#mac.se @ EFnet
Clonec
Posts: 2
Joined: 2004-07-03 22:55:16

Köpte

Post by Clonec »

Köpte 1 st IBM disk på 80 gb för 1 år sen.
kommer inte ihåg vad den kostade men den funkade inte när jag kopplade in den, riingde till datorbutiken. fick retur nummer och skulle skicka tillbaka den.
Men inte FAN stod dom för någon frakt för det. så det lilla man sparade på att handla där det fick man lägga ut på frakten för retur.......

SKIT DÅLIGT.

P.s Handlar aldrig mer på datorbutiken.com/se D.s
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Tycker 6 veckors väntan på ett datorpaket var lite väl mycket. Tempsensorn och lite annat smått var inte monterat. Kylarn var även glapp, kunde slutat illa. Troligen fraktens fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag har mycket dåliga erfarenheter av datorbutiken. De levererade närmare 2 månader sent och när sakerna väl kom fram var moderkort och processor defekta. På kundsupport så blev jag direkt illa bemött och det krävdes mycket övertalning innan de till slut gick med på att byta sakerna.

Aldrig igen kommer jag att handla i en affär med usel service för att spara några futtiga hundralappar.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
rla
Posts: 6
Joined: 2004-07-05 7:20:16
Location: Eskilstuna, Sverige på Jorden

Post by rla »

Min historik på datorbutiken har varit bra, men undantag för att leveranstid på nya delar lätt kan drifta iväg. Detta drabbar nog alla datorbutiker som skyltar purfärsk hårdvara.
En dator är en dator är en dator är det min dator?
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

Jag fick vänta närmare två månader på att få ett nytt graffekort när jag rma:ade mitt andra.

Dock så har jag haft possitiva erfarenheter oxå men man ska akta sig för deras returservice...
Nix
User avatar
ReloadMaster
Posts: 13
Joined: 2004-05-17 23:10:54

Post by ReloadMaster »

Har haft långa väntetider på 2-3 veckor efter att ha beställt från dom.
Dock så tycker jag deras priser kompenserar det.
Har en fördel hos mig då dom har gratis frakten när man skriver in kodordet.

Verkar dock vara lite problem med lagerstatusen.
Beställde i Onsdags då stod det att dom hade tangentbordet jag ville ha i lager. När jag skickade efter orderbelräftelse stod det att det inte skulle komma in förrän 5/8-2004 och på hemsidan hade dom ändrat status till "På väg". Bytte till ett annat tangentbord och måste fått det sista för efter att jag beställt så fick det statusen "På väg". Nu ligger det på posten i Malmö. :)

Har aldrig krånglat så jag vet inget om returer ännu.
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Informationen på sidan

Post by RCC »

Jag tycker att Datorbutikens information om de olika prudukterna på sidan kunde ha varit klart bättre !
User avatar
Maane
Posts: 254
Joined: 2003-05-26 22:19:51

Post by Maane »

Jag tycker de gör ett gott arbete. Köpte en del prylar där bland annat processorn var kass. Fick en ny utan trubbel, fick dessutom en betydligt bättre och kraftigare fläkt som kompensation. Har gjort många inköp här, möjligen kan man klanka på att de inte alltid levererar så fort som utlovat.
Räkost på tub - nu med 30% extra ost!!!
Locked