Brädspel

Kommentera och läs våra kolumner. Endast skribenter kan skapa nya trådar här.
Post Reply
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Brädspel

Post by Jonas Axman »

Häromdagen så spelade jag det gamla hederliga Axis & Allies igen nu när det har kommit i en ny utgåva. Det blev att axla den japanska makten och slaget om Stilla havet. Den nya utgåvan ställer det hela lite ytterligare på sin spets och det är inte längre helt givet att axelmakterna kommer att vinna. Du som spelar den gamla versionen kan jag tipsa om att Ryssland inte alls är någon svag nation, det är bara att ställa alla trupper i Karelen förutom en ynka gubbe som får stå kvar i Caucasus så är tysken slagen från runda ett.

I vilket fall blev det en spännande omgång och det var ytterst nära att vi lyckades med axelmakterna. Tyvärr så är det naturligtvis så att tärningskasten alltid är emot en när det verkligen gäller. Hårt ansatt från alla fronter började Tyskland vackla samtidigt som tärningsslagen i de avgörande slagen gav obönhörligt negativa resultat. Resultatet blev att Japan fick tämligen fria tyglar och erövrade hela Asien, slog ned de allierades flotta eftersom den fick dåligt med förstärkningar, slutligen näst intill krossade ryssarna och fick in förstärkningar i Tyskland. Något som tyvärr var en eller två rundor för sent. Tysklands öde var förseglat.

För de som undrar så är Axis & Allies ett brädspel och datorer är inte inblandade på något sätt. Jag har genom min uppväxt spelat både datorspel och brädspel och jag får faktiskt säga det att det inte finns mycket som slår brädspelet Civilization och ett gott gäng kompisar. Tyvärr har studier och livet i övrigt decimerat våra möjligheter till brädspel på senare år. Kvar är datorspelen och allt övrigt man kan göra vid datorn.

Rollspel och strategispel får nya innebörder. Istället för att spela brädspel eller rollspel med kompisarna så tar man med sig datorn och lanar. Frågan är hur många det är som börjar spela rollspel och brädspel i dagens läge. Jag har sedan ett bra tag inte besökt de spelkonvent som varit. Några exempel är GothCon och BorCon, spelkonvent nästan helt dedikerade till rollspel och brädspel. Tittar man på GothCons hemsida så ser man dock att de har haft besökarrekord och hade över 1600 deltagare i år. För min del har brädspelandet och rollspelandet runnit ut i sanden så jag har inte så stor anledning att besöka dessa konvent längre, de får kanske förbli ett kärt minne.

Vilka spel är det ni föredrar? Jag kan rekommendera: Civilization, Britannia, The Settlers, Axis & Allies och ej att förglömma det lika dryga som roliga Talisman.

Vi kan börja med det spelet jag älskar mest av allt, Civilization. Tro det eller ej men brädspelet Civilization kom innan datorspelet och de har inte så mycket att göra med varandra annat än grundidén och namnet. Spelet kan tyvärr vara svårt att få tag på numera då de enligt min kännedom förlorade i en tvist om namnet bland annat. Man kan spela upp till sju personer, ju fler desto bättre. Helst bör man vara minst fem personer enligt mitt tycke. Det hela börjar med att man skall befolka området runt medelhavet, för att kunna ta sig vidare i spelet så måste man sedan bygga städer och börja handla med varandra. Problemet på vägen är att det naturligtvis är en brist på naturresurser och att flera platser där man kan bygga städer är olycksdrabbade så det blir intensiva debatter och konflikter över vem som skall ha vilka markområden. Något som görs mer spännande av att den som är svagast rör sig sist. Och att röra sig sist är en enorm fördel. På så sätt är det i praktiken nästan omöjligt att helt döda någon i krig.

Spelet har dock inte sin grund i krig och konflikter utan det är snarare en krydda som berikar. Det man vinner på är att genom handel och att ha många städer lyckas byta till sig varor av andra spelare. Konceptet är enkelt, flera av samma kort gör att man tjänar mycket så det gäller alltså att samla på sig många handelskort av exempelvis ”elfenben”. Dessa använder man till att köpa utvecklingkort som kan ge en olika fördelar, exempelvis astronomi så att båtarna kan segla över öppet hav eller att man lär sig järnsmide så man får fördelar i strid.

Civilization har flera fördelar. För att nämna de främsta så är det dels blandningen mellan krigsföring, strategi och handel som gör att man kan äta hela kakan och ändå behålla den. Man kan vara tämligen aggressiv och kriga en del, man kan vara en diplomat och hota, ljuga och alliera sig för att få fördelar och man kan vara den noggranne strategen som planerar sina städer, sitt försvar och maximal utkastning av handel. Kort sagt så är det ett spel som i grund och botten är väldigt simpelt men som har många aspekter. Ytterligare en fördel är att det sällan är uppenbart vem som skall vinna, man kan lätt gå från vinnare till andraplats på bara en runda så folk slipper för det mesta sitta och lida sig igenom ett spel som en solklar förlorare bara för att visa hänsyn till övriga spelare.

Britannia är ett mer renodlat krigsspel men med desto osäkrare utgång. Här gäller det att med olika folkslag kolonisera och kriga om England under ett flertal tidsepoker. Det börjar med romarna som invaderar i början av spelet och det går vidare till bland annat skottar och vikingar. En av fördelarna med spelet är att det är ofrånkomligt att folkslag utrotas och erövras. Det gör att man får ett spel som är betydligt roligare att spela hela vägen ut. Man kan inte vara säker på att någon skall vinna eller förlora. Varje spelare får fyra olika folkslag som man skall försöka vårda och kriga med. De introduceras under olika stadier i spelet och det gäller att samla så mycket poäng som möjligt med dem. Vissa folkslag är enorma och erövrar halva England, andra är glada om de överlever i en runda.

The Settlers är ett befriande enkelt och snabbspelat spel. En runda tar sällan över timmen men det är ändå ett tämligen strategiskt spel. Man bygger upp en karta som blir olika varje spelomgång och sedan så början man med att bygga vägar och städer. Det gäller att bygga städer så att man får tillräckligt med poäng för att vinna spelet och det gör man genom att städerna inkasserar råvaror via de spelrutor som städerna gränsar till.

Strategi är viktigt, man kan bygga så man hindrar andra att ta sig in i sina territorier och man kan bygga och hindra andra från att expandera. Kort sagt så kan man sammanfatta The Settlers som ett strategispel som är lika enkelt som ett familjespel. Dock med utmaningen och allt det roliga från strategispelen. Gillar ni strategispel så kan detta vara ett alternativ som resten av familjen vågar sig på.

Axis & Allies är en gammal klassiker som nu har kommit i en ny version. Som ni kanske har förstått av den tidigare texten och av namnet är detta ett spel som utspelar sig mitt i andra världskriget. Det är ett renodlat krigsspel där man behöver både tur och skicklighet. Man kan vara fem spelare och det är Ryssland, Tyskland, England, Japan och USA som finns tillgängliga. Man spelar över hela världskartan så man har flera fronter och ständigt för få resurser. Axis & Allies är en klassiker och det är antagligen så bra som ett ganska enkelt men trevligt strategispel kan bli. Man sätter sig snabbt in i hur det fungerar även om man behöver lite erfarenhet för att lära sig mer om vilka strategier som kan passa. En trevlig sak med detta spel är att alla pjäser på kartan utgörs av små plastfigurer med modeller som är anpassade för att likna autentiska trupper.

Talisman är en annan klassiker. Jag har spelat det en hel del men om jag får vara ärlig så kan jag nog inte minnas att jag har spelat klart det en endaste gång. Det är dock en klassisker av vikt och man ser fram emot att spela det varenda gång. Det kan dock bli något av ett evighetsprojekt då ens karaktärer har en tendens att dö. Jag vill minnas att jag hade en drastisk otur senast och hann ta mig igenom fjorton olika gubbar.

Spelet i sig är lite baserat på att man skall ta sig runt spelplanen och man får dra händelsekort beroende på var man hamnar. Varje ruta har olika egenskaper och det gäller att ha en hel del tur. På så sätt får man slåss mot monster, hitta redskap och råka ut för både det ena och det andra på sin väg in mot mitten av spelbrädet. På något sätt så ligger Talisman mig väldigt kärt om hjärtat. Kanske på grund av att det är mycket roligare att minnas det än egentligen spela det.

Detta sammanfattar lite om min erfarenhet av andra spel än datorspel. Jag hoppas på att det kan ha gett många lite känslor av nostalgi och andra en hel del lust att testa på lite klassiska brädspel. Det vore väldigt kul att höra vad våra besökare har för erfarenheter inom området.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Rolig läsning :)
Själv skulle jag vilja påstå att en runda med schack är bra mycket mer spännande än att skjuta människor på datorn, men det kanske bara är jag?
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

lillis wrote:men det kanske bara är jag?
Antagligen, för du är så alternativ.

Brädspel som jag minns att jag spelade mycket när jag var liten var "Jakten på svarta diamanten".

Har nog spenderat några 100-tals timmar på det spelet :)
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
FireZtreaM
Posts: 221
Joined: 2004-04-28 15:47:12

Post by FireZtreaM »

Ähh, vadå? Schack äger. Är ju hur skönt som hellst att spela ett parti schack. Om man spelar mot någon som kan spela iaf. ;) Jag tycker då att spel som "Jakten på svarta diamanten" och dyl är ganska löjliga om jag ska vara riktigt ärlig, men jag har ju alltid gillat mer vuxna spel och spel som kräver lite tankeverksamhet när man spelar dom. T ex äventyr/puzzel och logiska spel. :)
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Mycket trevlig läsning Axman. Lite roligt att du skriver om det här just nu. Har nämligen under några veckor varit oerhört sugen på att spela något brädspel eller kortspel. I brist på kompisar som gillar den här typen av spel har jag lagt Patiens för mig själv istället, vilket man tröttnar på ganska fort. Skall iväg en sväng till Göteborg på Torsdag och tänker köpa något spel som förhoppningsvis mina kompisar tycker om. Spank the Monkey verkar vara ett roligt kortspel, någon som har erfarenhet av det?

Btw, Axis och Allies har jag liggandes här någonstans. Men det är ju desvärre inte den nya versionen som du skriver om.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Talisman har man lagt ner många timmar på, det är kul att man kan köpa till en massa tilläggs-delar, exempelvis Timescape, Dungeon och City. Mitt favoritbrädspel (Har dock inte spelat något av de andra Axman nämnde, menmen)
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Mycket trevlig läsning. Jag trodde faktiskt inte att det var så många som var brädspelsintresserade här på 64bits. Spelade både settlers och axis&allies med kompisar idag faktiskt :D. Har även spelat talisman och civilization mycket.

Det skulle vara trevlig om man kunde ta en omgång a&a kanske eller något annat brädspel med er ;). Btw Axman, jag har ensamrätt på Japsen :P

Diplomacy är ett annat trevlig brädspel, som jag dessvärre inte fått möjlighet att spela så mycket, då det nästan bara funkar med 7 spelare.

edit: phobic, hur länge stannar du i stan på torsdag? kanske kan samla ihop ett gäng och ta en omgång settlers :)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

wille wrote:phobic, hur länge stannar du i stan på torsdag? kanske kan samla ihop ett gäng och ta en omgång settlers :)
Mja, jag skall bara dit på en såkallad shoppingrunda med några bekanta över dagen. Så det kan nog bli lite svårt. Men om ni anordnar nått sånthär en helg eller så kan du väl säga till så får vi se om jag är ledig.

Settlers har jag faktiskt aldrig spelat, förutom datorspelet då :)
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

El Grande är ett spel jag spelar ibland. Spelplanen är en karta över spaniens provinser. Spelet går ut på att hålla kontrollen över dessa provinser vilket man gör genom att ha flest pluppar i dem. Dessa pluppar får man placera via kort man drar från en hög som ger en olika handlingar. Spelet spelas helt utan tärning och det är ingen annan slumpfaktor inblandad.

Heroquest och brädversionen av MutantChronicles var spel som spelades ofta när jag var liten.
Krikkaz
Posts: 1
Joined: 2004-07-07 19:54:21

Post by Krikkaz »

Ahh dessa brädspel. Har haft oändligt många timmars underhållning med polarna förr i tiden och spel. Har spelat bla nämnda Talisman ett antal dygn. Finns inget bättre "fantasy"spel (otur att de la ner datorspelsvarianten ;( ). Finans är ett spel som är underskattat, bra mycket mer underhållande än tex Monopol. Andra spel som har spelats är Targui, Combat Cars m.m. Settlers är verkligen ett spel jag kan rekommendera! För er som inte kan slita sig från datorerna kan jag rekommendera settlers på nätet: settlers.cs.northwestern.edu funkar faktiskt riktigt bra!. Sist men inte minst vill jag rekommendera spelet RACE, ett fantastiskt underhållande spel riktigt strategiskt i all sin enkelhet och billigt! [/url]
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Phobic wrote:Mja, jag skall bara dit på en såkallad shoppingrunda med några bekanta över dagen. Så det kan nog bli lite svårt. Men om ni anordnar nått sånthär en helg eller så kan du väl säga till så får vi se om jag är ledig.

Settlers har jag faktiskt aldrig spelat, förutom datorspelet då :)
kanske kan fixa i ordning något :) skulle vara kul att spela brädspel med andra personer än de som jag brukar spela med :D
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

wille wrote:kanske kan fixa i ordning något :) skulle vara kul att spela brädspel med andra personer än de som jag brukar spela med :D
Ja det hade varit trevligt. Är du öppen för att spela kortspel som Munchkin också? Släng över ett PM i god tid innan ni ska spela så får vi se om jag kan ta mig ner och kanske få med mig några kompisar.

Btw, jag skulle gärna se en fortsättning på den här kolumnen, gärna med inriktning på kortspel och fler brädspel :)
User avatar
stubben
Posts: 72
Joined: 2002-08-19 21:05:27
Location: Göteborg
Contact:

Post by stubben »

Ja, en trevlig runda civilization slår det mesta. Ska nog införskaffa mig spelet då det var många år sedan jag såg det sist.
- AN7 - Ba@3200+ - Alpha PAL - 2x512 winbond CH5 3200 - 9600xt - 2x 200gb Seagate - Antec Sonata 380w - dvd-rw
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

The Settlers och Risk är spel man har spenderat väldigt mycket tid i. Nu är det så att min kompis lyckades få tag på Talisman så nu på lördag är det Talisman i hans lya som gäller. Jag siktar in mig på att spela Druiden eller Lönnmördaren. Trollkarlen var inte heller så dålig så vitt jag minns.

Muchkin är otroligt kul, jag har dock fått ett ganska dåligt rykte då jag brukar vinna. Mina motspelare (finns bara sådanna i Munchkin) brukar gänga ihop sig mot mig redan tidigt i spelet, bara för att jag har en tendens att vinna.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply