Fast hemmanätverk

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Fast hemmanätverk

Post by Axeflower »

Ska dra fast hemmanätverk i väggarna hemma hos min fader. Den delen av huset jag ska dra i är nybyggd så allt är klart för dragning.
Det är tre rum som ska kopplas ihop och jag tänkte dra RUM1->RUM2 | RUM1->RUM3 | RUM2->RUM3. Så det blir två uttag i varje rum som går till var och ett av de andra rummen.

En sak jag dock undrar över är dragningen mellan uttagen. Behövs det dras på något speciellt sätt?

Är det något mer att tänka på?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Hur hade du tänkt att koppla ihop dem då?

Måla gärna lite (paint duger gott) =)

Vore det inte bättre att dra alla till ett rum (tex i mitten), till en switch och där all annan gemensam utrustning skall befinna sig?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Jag hade tänkt två uttag i varje rum och vanlig cat5-kabel där imellan. Frågan är om jag behöver koppla ihop uttagens pins på något speciellt sätt eller om det räcker med att koppla pin1-pin1 pin2-pin2 osv....

Jo jag tänkte först dra till en genensam punkt. Men eftersom det bara är en extra kabel för att koppla ihop de två rummen på nedervåningen med varandra så ser jag ingen anledning till att inte göra det. Så kan man koppla precis som man vill senare i framtiden tänkte jag.


Min webserver bråkar med mig så det blir ingen bild för tillfället :( Hoppas det ska gå att förstå ändå.
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

Har du köpt någerlunda vettiga uttag så är dom färgmärkta på plinten där kabelen ska kontakteras. Följer du B-standarden så kopplas allt rätt. Med Parföljd, twist mm.


/erik
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Axeflower wrote:Min webserver bråkar med mig så det blir ingen bild för tillfället :( Hoppas det ska gå att förstå ändå.
http://upl.silentwhisper.net/
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Men du behöver inte dra kabel mellan alla rummen.
Det räcker att dra från en viss punkt, alla rummen blir sammankopplade ändå (förutsatt att alla uttagen kopplas in i samma switch).
Så att dra extra kabel för du vill ha kabel mellan alla rum är bara onödigt.
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

ramelan wrote:Har du köpt någerlunda vettiga uttag så är dom färgmärkta på plinten där kabelen ska kontakteras. Följer du B-standarden så kopplas allt rätt. Med Parföljd, twist mm.
Har inte köpt några uttag ännu. Kör metoden fråga först göra sen :)
Kan du berätta mer om denna B-standard eller ge en länk så jag kan läsa själv så vore det trevligt.

Jag vill ju att det ska fungera att koppla både Dator-Dator och Dator-Hub.

BILD


Och ja jag KAN dra från rum1 till de två övriga rummen. Det räcker gott och väl eftersom det ska stå en hub där. Men när jag ändå håller på så ser jag ingen som helst anledning till att inte förbinda rum2 med rum3. Även om den kopplingen inte ska användas för tillfället så är den inte ivägen och man vet aldrig vad som kan behövas i framtiden.
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

Lätt förklarat så är B-standarden det som vi i europa kör.

den är likadan som kontkterna på en vanlig kabel är kopplad.

så all vägg-koppling blir som en förläningssladd.



www.kjell.com

har en del info om nätverk och kopplingar


/erik
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Va bra. Precis det jag ville ha bekräftat. Tack så mycket.
Då var det bara köpa grejer och börja koppla.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

En undran... Varför inte dra alla uttag till ett ställe och gömma en lite switch i ett hörn där uttagernas andra kabelände befinner sig? Fixa en liten 19"-panel (Borde finnas 10"-paneler med RJ45-uttag, CAT5). Om inte, låt en snutt hänga ut på varje kabel och tryck på hankontakter och tryck in dom rakt in i switchen.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Gör som fluffy säger. Göm switchen i ett rum/hörn tillsammans med all annan gemensam nätverksutrustning (servrar i alla fall, kanske inte skrivare).
wham bam thank-you ye -ma'am
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Fluffy wrote:En undran... Varför inte dra alla uttag till ett ställe och gömma en lite switch i ett hörn där uttagernas andra kabelände befinner sig? Fixa en liten 19"-panel (Borde finnas 10"-paneler med RJ45-uttag, CAT5). Om inte, låt en snutt hänga ut på varje kabel och tryck på hankontakter och tryck in dom rakt in i switchen.
Jag ska ju dra alla uttag till ett och samma ställe. Tänk på att det bara är tre rum som det gäller. Inte ett helt hus, då hade jag dragit från alla rum till en garderob el.dyl. för att sedan gömma all utrustning där.
Men nu ska två rum dras till ett annat. Och bara för att, så dras de första två rummen ihop också. Det blir en fin triangel där allt sedan kan kopplas hursomhelst.

Att tänka på är att detta är sovrum. Det ska inte hänga några lösa kablar ut från hål i väggarna. Uttag ser bättre ut. Även om det kanske bara ska dras en halvmeters kabel ut från dem till en liten swtich så ser det bättre ut.
Post Reply