Problem med nätverk

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Problem med nätverk

Post by AndreasC »

Har problem att få igång mitt nätverk hemma. Har två datorer som ska kopplas ihop.

Första datorn har två NIC's där NIC1 är kopplat direkt till ett ADSL-modem och sedan direkt till ISP. NIC2 är kopplat till DATOR2 som har 1 NIC installerat.

Jag har gjort alla inställningar som jag känner till. Har delat internetanslutningen, har ställt in TCP/IP etc. Jag har ställt in IP-adresser manuellt utan att använda mig av DHCP, vet inte vilket som är bäst. NIC1 ut mot internet får sin IP tilldelad automatiskt.

Problemet är att båda maskinerna klagar på att en nätverkskabel ej är ansluten. Den är ansluten men inga indikationsdioder på något av nätverkskorten indikerar att så är fallet. Detta kan väl bara tyda på hårdarufel eller kan det lika gärna ha med inställningar att göra?

Jag har använt denna kabeln förut och då fungerade det, så den måste ju vara korsad vad jag vet. Det var ju min tanke att den kanske inte är korsad men det är ganska svårt att se ordningen på färgerna på ledarna i kabeln så det är i stort sett omöjligt att avgöra om den är korsad eller inte.

Den har som sagt använts förut och då fungerade det. Vad kan det annars bero på? Kan man på något enkelt sätt avgöra om kabeln är korsad eller inte?

RED: Glömde nästan; det kan lika väl vara brott i kabeln också, för den är tillplattad på ett ställt, precis som att den har blivit klämd någonstans. Ska fixa en annan kabel att testa med. Måste vara det som är felet.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

du ska ha en rak kabel mellan två datorer. Så om den e korsad så lyser inga lampor på nätverkskortet
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

En rak???? Alla har sagt till mig att den ska vara korsad, samt överallt där man läser så står det att den ska vara korsad.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Min hjärna mår inge bra jusst nu men jag har för mej att det ska vara rak mellan 2 nätverkskort och korsad till hubbar
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Nej, det är tvärtom. Men det måste nog vara så att det är brott i kabeln isåfall.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

ja du har helt rätt. Det måste ha slagit slint i min hjärna eller nått ;D
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Ingen fara. Det är något som händer ibland, svårt att hålla stenkoll på allt omkring än precis hela tiden :)
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Är NetBIOS och/eller NetBEUI något man måste ha?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Post Reply