GHLARGH: IRDA receiver

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

GHLARGH: IRDA receiver

Post by SBeaver »

jag ska fixa så jag kan köra med en fjärr till datorn och behöver då en IRDA receiver.
Alla receivers jag har sett som finns att köpa är USB utom någon som kjell o co hade men den varkar dom slutat sälja.
de flesta program stödjer bara seriellt kopplade receivrar och jag hittade lite beskrivningar hur man bygger.
Jag har en Sharp GP1U5 receiver från en gammal krashad videobandspelare som jag tänkte använda.

Denna sida har precis vad jag behöver, men den är tyvärr för Amiga joyport så jag vet inte om det skulle funka för seriell, troligen inte.
den använder samma receiver som jag har.
http://amiga1200.mine.nu/diskwasher/hardware_ir.html

Version II på följande sida verkar pasande men jag vet inte om det går att använda den receiver jag har.
http://fly.cc.fer.hr/~mozgic/UIR/


Kan någon upplysa mig lite på det här? jag vill inte bränna sönder något i onödan.

Madmodders guide med Elfagrejer är säkert bra men jag kan inte göra kretskort och går det inte att använda min receiver till det så är det inte nått alternativ tyvärr.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: GHLARGH: IRDA receiver

Post by Ghlargh »

Varför står jag i titeln? jag har aldrig byggt nån IR-sändare :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Re: GHLARGH: IRDA receiver

Post by Biograf »

Ghlargh wrote:Varför står jag i titeln? jag har aldrig byggt nån IR-sändare :D
Han förväxlade dig kanske med Madmodder? :)
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det går alldeles utmärkt att koppla den där till serieporten.

Och mina IrDA-byggen har inget att göra med fjärrkontrollrar, så även om du hade velat och kunnat etsa kretskort, så hade det inte hjälpt ett dugg ;)

kolla här http://www.zux.nu/stolux/pim/enkel.asp
byt bara ut ir-mottagaren mot den du har. Kolla extra noga med kretsens ben :)
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

MadModder wrote:Det går alldeles utmärkt att koppla den där till serieporten.

Och mina IrDA-byggen har inget att göra med fjärrkontrollrar, så även om du hade velat och kunnat etsa kretskort, så hade det inte hjälpt ett dugg ;)

kolla här http://www.zux.nu/stolux/pim/enkel.asp
byt bara ut ir-mottagaren mot den du har. Kolla extra noga med kretsens ben :)
Vet inte riktigt vilken av dem du syftade på, menar du att den för AMIGA skulle gå fint i serieport? för gör den det ska jag testa direkt då jag råkar ha de komponenterna liggande hemma
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

uj en fråga till. kan man sätte en receiver direkt på IRDA kontakten på moderkortet utan några resistorer eller nått på? receivern har ju Ström jord och signal kontakter och det har ju kontakten också om man skiter i sändarpinnen.
går det eller bränner jag receivern?
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det är den enklaste till Amigan jag menar.
Det enda som är specifikt för amigan med den där kopplingen är ju att man kopplar den till joystickporten. Du kan koppla den där till precis vad du vill, en miniräknare om så är :D , bara du på något sätt kan läsa av signalen som kommer ut från mottagaren.

I databladet för ELIRM 8601 (heter den så?) ska man ha ett motstånd på 47Ω till +5V, och enligt den där ritningen till Amigan så ska det ju vara 330Ω till den mottagare du har, så då skulle jag nog ta det ;) Använd samma komponenter som till Amigaritningen.
Det finns program för att läsa av en IR-mottagare (som inte är IrDA-mottagare) via IrDA-porten, men vet inte var man kan hitta sånt.
Iofs är det ganska meningslöst, då man oftast väljer mellan att ha en fungerande COM2, eller en fungerande IrDA-port. De kör nämligen på samma UART.
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

men det skulle gå att koppla direkt utan resistor? [stryk]föresten tror jag resistorn på amiga ritningenvar på 3.3kOm [/stryk]
tänkte på en annan ritning
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Nog för att man kan ändra rätt friskt på många scheman men ändå behålla en majoritet av funktionen, men att ta bort den enda resistorn skulle jag INTE göra. Den sitter inte där utan anledning.
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

fasen jag har ingen 330ohm. ska leta reda på nått mindre o seriekoppla så ska jag testa skiten sen om jag hinner idag. tack för hjälpen
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Den dör nog inte om du tar ett på 220Ω :)
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

ahh äntligen trilla det ner i skallen på mig, irda porten är samma som serialen så jag ska förstås ha resitor o det där också. ska nog ta och testa det på irda först så slipper jag köpa och förstöra en serialkontakt o så kan jag integrera det i chasit mkt finare
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Njaä... det är inte samma. Serieporten kan du t.ex koppla ett vanligt modem till. Det kan du inte på IrDA-porten. IrDA-porten har en IrDA-kodare/avkodare mellan, som översätter IR-signalerna till RS232, som UARTen kan ta hand om och placera inkommande/utgående data i data-bufferten (vanligen en FIFO-buffer, First In First Out).
Så man brukar som sagt få välja mellan COM2 (som är direktkopplad till UART2) och IrDA-porten (som har en IrDA-dekoder mellan sig och UART2)
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

jag hitta just en 220ohm resistor som du sa konstigt nog och jag försökte på irda men jag fatta inte hur jag kunde testa att det funkade så jag försökte göra om den till samma som den för amiga men det funkade inte på serialport för den detektades inte av programmet girder, kanske för att jag kopplade fel i serialen men jag tänkte jag kunde testa den som beskrivs på sidan dvs. version II.
Ska se om det funkar med dom dioder jag har.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

men alltså... för att koppla in den till serieporten måste du använda schemat som jag länkade till där, PIM-kretsen. Du kan inte bara koppla in på samma pinnar som på amigans joystickport.

Alltså:

val 1: Koppla den till serieporten, med PIM-schemat

val 2: Koppla in den på IrDA-porten, med ett motstånd och en kondensator. Som till Amigan.
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Jag försökte med den enklare version 2 för serieport men alla rätta komponenter men jag fick det inte att fungera. hade iofs fel resistor för nu körde jag med elfas IR mottagare, de du nämde innan som jag köpte med när jag var och köpte lite resistorer och dioder på lokala elfa-månglarna.

Jag ska testa mer ordentligt senare om jag får tid. den där krångliga versionen du kom med orkar jag inte bygga, det är antagligen version 2 på seriell eller amigamodellen på irda om jag kan hitta mjukvara som funkar. hinner inte nu för jag ska spela doom
Post Reply