Seagate 200 gb SATA - högljudd

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
ecania
Posts: 5
Joined: 2004-01-23 15:18:55

Seagate 200 gb SATA - högljudd

Post by ecania »

Köpte en ny 200 gb disk för ett tag sedan,jag tycker den låter väldigt mycket,när man inte gör något vid datorn så tickar den ganska högt,scannar man efter virus så låter den som en typ 500 mb disk lät för många år sedan,är det någon annan som har erfarenheter från seagates 200 gb diskar.
Har 2 st seagate 80 gb diskar i en annan maskin och de diskarna låter ju absolut inte som den här.
Har kört massor med test progg på disken och allt säger att den är ok.
EA
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Detta låter som någon mekanisk skada. Jag har en Seagate 200 GB 8 MB cache, fast "PATA", och den låter bara lite mer än min Seagate Barracuda IV 80 GB-disk.

Mitt tips, ha ingen viktig data på diskar som låter konstigt, speciellt inte på nyinköpta diskar som låter konstigt då det pekar åt ett fel ifrån tillverkningen eller dålig komponent som snart ger vika.
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

sata diska låter mycket! Har flertalet märken hemma i min server och det är enbart mina sata diksar som låter högt... :P
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

e99mran wrote:sata diska låter mycket! Har flertalet märken hemma i min server och det är enbart mina sata diksar som låter högt... :P
Jag tycker det låter ganska konstigt att SATA-diskar skulle låta mer än "PATA". Anledningen varför är att SATA/"PATA" endast är till för överföringen av data. Det skall inte ha något med ljudet att göra, fast du kanske sitter med Raptor-diskar?
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Min Seagate 160Gb SATA är tyst, jag tror precis som fluffy att den är skaddad kanske ett fabriksfel till och med.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

Fluffy wrote:
e99mran wrote:sata diska låter mycket! Har flertalet märken hemma i min server och det är enbart mina sata diksar som låter högt... :P
Jag tycker det låter ganska konstigt att SATA-diskar skulle låta mer än "PATA". Anledningen varför är att SATA/"PATA" endast är till för överföringen av data. Det skall inte ha något med ljudet att göra, fast du kanske sitter med Raptor-diskar?
just ja mina raptor snurrar ju fortare...
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

På baracuda IV (och säkert V också) hade Seagate en inställning på diskarna för silent och performance som gjorde att läs/skriv lät mindre om man körde silent.
Det här tog man bort sen och SATA diskarna är nu låsta i performanceläge (för att visa att sata skulle vara någon fördel i dagsläget) mendan PATA diskarna är låsta i silent läge. 90% säker på detta
Post Reply