Hjälp med windows 2k

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Hjälp med windows 2k

Post by Smirnoff »

hejjs, min kompis har problem med sin dator:
Detta skriver han nu:

Hållde på att fixa tvout osv, tillsammans med Tv-tool.
Det gick bra, men plötsligt blev bilden knas på primära datorskärm och startade om. bilden var fortfrande knas och man kunde knappt se "Ok, avbrytt, " knapparna.
Så jag tog felsäkert läge.

Senare så får jag upp följande felmedelande:
"\winnt\system32\config\system"

Det står att filen är skadad eller saknas.

Jag kan inte ha återställ till senast fungerande inställningar, då windows 2k börjar ladda ibörjan och sedan händer inget mer.
Den blir allmänt svart. Ingenting visas på Tvouten eller på bildskärmen.

Vad skall jag göra ?, jag har inte win2k skiva hemma eller så...

2. Om jag fixar skivan, kan jag installera om win2k utan att mina program & program försvinner (ligger på en o samma hårddisk)
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Om jag minns rätt så går det att reparera installationen med installationsskivan.
DIM kalsonger As String
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Dynamitsven wrote:Om jag minns rätt så går det att reparera installationen med installationsskivan.
Jo, fast allt åker tillbaka på noll, så man måste patcha (fort om man inte har
firewall) och återinstallera alla drivers man tagit ner osv.,
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jag fick det där på XP för nån vecka sedan, och jag försökte reparera det genom att gå in i reparationskonsollen och lägga dit en gammal version av system, men den jag la dit (hittade den i windows\repair eller nått) gjorde bara saken värre och jag var tvungen att formatera. Man bör tydligen ha en säkerhetskopia på systemet för att det ska fungera.. det kanske finns någon kopia nånstans, men i så fall vet jag inte var den ligger.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Jag har råkat ut för det två gånger vid överklockning, är i stort sett bara att installera om ifall man inte har en backup :/
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Smirnoff
Posts: 363
Joined: 2002-12-30 22:26:50
Location: Gävle

Post by Smirnoff »

Axman wrote:Jag har råkat ut för det två gånger vid överklockning, är i stort sett bara att installera om ifall man inte har en backup :/

Aiights, otäckt faktiskt.
Men polarn installerar om win2k, kommer befintliga program o filer vara kvar? om man nu inte formaterar?



Och windows Repataration hjälper inte?
User avatar
AnotherGuy
Posts: 228
Joined: 2004-07-29 2:23:01
Location: Örebro
Contact:

Post by AnotherGuy »

Fixa en ny hårddisk (låna), plugga i som master och installera ett system på den, starta på den, för över alla nödvändiga filer dit och formatera det skadade systemet, en Windows installation som en gång kraschat brukar nästan aldrig bli sig själv igen...
Någon som har en AMD64 s754 3700+ till salu?
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Man behöver faktiskt inte ha en hdd till man kan ominstallera xp i en annan map typ win2 eller något o sen föra över de filer man behöver ha kvar till dvd/cd eller en annan partition (om man har det)! 8)
Sedan är det bara att formatera om c:\ och lägga in windows på nytt med en ren installation! Ta gärna ut nätverkskabeln under ominstallation så slipper du bry dig om blaster o dyl. :P
Vem f.n fann upp fanér?
Post Reply