StatistikTermometerHemsida

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

StatistikTermometerHemsida

Post by lagu2653 »

Har du någonsin tittat på din digitala termometer och undrat när den
där extremt höga eller låga temperaturen noterades. Den termometer som
jag har konstruerat besvarar inte bara dessa frågor. Om du vill veta
den kallaste eller varmaste temperature under den senaste dagen,
månaden, 2 månaderna, 6 månaderna, året eller sedan mätningarnas
början så besvarar termometern dessa frågor. Termometern upprätthåller
90 listor med temperaturnoteringar. Varje temperaturnotering
innehåller dessutom datum och tidpunkt (timme och minut) när den
gjordes. För en fullständig beskrivning av alla listor gå till
http://www.freewebs.com/larshomepage/. Alla temperaturnoteringar lagras
på fixa minnesadresser i NV-SRAM så inget går förlorat om
adaptersladden skulle åka ur eller man vill flytta
termometern. (NV-SRAM litium batteriet håller i 10 år)
Temperaturnoggrannheten är +- 0,2 grader Celsius. Den drivs av en
stabiliserad 9 V adapter. Mjukvara (inklusive hex-fil) och
kopplingsschema finns på http://www.freewebs.com/larshomepage. Bilder
på termometern finns på
http://www.freewebs.com/larshomepage/Images.htm.

Lars
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Snyggt bygge, men layouten på sidan är något av det hemskaste jag har sett :D

Saknar en summa av kostnaden för att bygga termometern också, eller blir du mörkrädd när du börjar tänka på hur mycket du har lagt ut på den? :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Post by lagu2653 »

Bara delarna till termometern kostar c:a 2'100:- med ELFAs priser. Processorn måste man dock köpa t.ex. ifrån Grekland för 180:- varav 80:- i frakt. Allt som allt har jag väl lagt ut en 14'000:- (Urk) :o inlk. en ESD-säker lödstation för 4'000:- Men det var ett kul projekt och jag lärde mig mycket om inbyggda system.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

14k på en termometer :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Xmel wrote:14k på en termometer :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
Jo men om han ska bygga en till blir det 'bara' 10k eftersom han (antagligen) inte behöver köpa en ny lödstation då också :P


Jag antar att med ett sådant bygge så är det vägen till målet som är det viktiga och målet i sig lite mindre viktigt. För visst måste det gå att få en termometer för under 10k. Speciellt om det ska vara en enkel sådan. Men även att ha någon temperatursensor kopplad till serieporten på en dator och något program som läser av temperaturerna och kan spara statistik borde bli billigare. Eller?
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Post by lagu2653 »

Inte 10k. Skulle jag vilja göra en ny termometer skulle den bara kosta 2'100:- Men det är ju lite mer än någon stormarknadstermometer för 80:- 8)

Lars
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

lagu2653 wrote:Inte 10k. Skulle jag vilja göra en ny termometer skulle den bara kosta 2'100:- Men det är ju lite mer än någon stormarknadstermometer för 80:- 8)

Lars
Hmm...


Budget:
Delar 2100:-
Lödstation 4000:-
????? 7900:-
------------------
Summa 14000:-
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

7900:- på en dator att publicera temperaturerna med? ;)
Kan inget om mycket
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

AVR'en från grekland?? Elfa har de flesta AVRer (dock inte mega32an du körde med såg jag, men har både 8, 16 och 128 mfl), så det finns ju där...
STK500an har nog oxå elfa, även om jag finner den onödig.. I mitt fall duger 5st trådar från parallelporten minst lika bra! :) Billigt och smidigt :P
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Post by lagu2653 »

Programmet (.hex-filen) är på drygt 27 kb (5'300 rader C-kod) så Mega32 passade bra. Hade ELFA haft Mega32 hade den kostat typ 280:- inkl. moms. Nu kostade det 180:- inlk. frakt. Hade jag köpt 2 hade frakten varit densamma = 280:-/2 = 140:- per styck. Mega128 hade varit over-kill, dessutom finns de bara i TQFP64 paket, vilket strular till allting extra mycket. En AVR-PG1B kostar bara 50:- exkl. frakt men det är bra att ha en STK500 till mycket annat som att testa AVR-kretsar, uppkopplingar m.m. Dessutom skulle det hända att man programmerade "the fuses" fel så måste man ha en extern klocksignal (under 16 MHz) för att få igång AVR:en. Den kan man ta ifrån STK500n. Vid utveckling av inbyggda system bör man egentligen använda en in-circuit-emulator (ICE jfr SoftICE), vilket underlättar allting väsentligt, men det får bli nästa projekt. Jag köpte en från http://www.olimex.com (Bulgarien) för 300:- istället för JTAG ICE som ELFA saluför för 5'000:-. Funktionaliteten skall vara densamma.

Bad_and_Ugly: En PC som står och går dygnet runt drar mer än de 0,1 W som min termometer drar.

Lars
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
Post Reply