Tankar kring 100 poängs Projekt

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

Tankar kring 100 poängs Projekt

Post by pleak »

Som rubrik lyder, är ute efter ett projekt som kan användas till datorn.
Har kommit på vissa småsaker själv men har lite funderingar o sånt.
Hade typ tänkt pilla in termosaker i datorn som mäter av temperaturer, sen ska en controller automatiskt sköta om RPM på fläktarna beroende på temperaturerna i datorn. Men det ska även gå att köra samtliga fläktar manuellt. En LCD hade jag också tänkt försöka få på som visar RPM på fläktarna, temperaturer i chassi, vga, cpu osv.
Behöver lite åsikter angående projektet som ja klurat på, eventuellt nå kopplingsscheman om ni har o bjuda på :)

(Skolan betalar samtliga komponenter vad läraren sagt till mig)

//kör en liten edit nu också nedan

Sen om de skulle typ gå att fixa in ett IR öga som man kan styra fläktarna med o eventuellt använda för att synca me mobil telefonen / andra datorer?
Kommer även på massa saker i efterhand, typ ha en luftunnel från fronten på datorn till cpun, och i själva tunneln så finns de nå som mäter cfm (Vet ej om de är möjligt o fixa) samt temp på luften som flödar i tunneln)
(Ny idé) Kollade på madmodders gamla men galna fläktstyrning via telefonen dära. Tänkte om man gjorde en IR modul som kan ta emot signaler samt bygga en liten kontroll som man kan ha på sidan om och styra hastigheterna på fläktarna?
Jag vet inte riktigt, kommer me skumma idéer o vet inte ens om det går att göra något av dessa :)
Last edited by pleak on 2004-08-24 22:29:28, edited 1 time in total.
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Post by lagu2653 »

Använd LM35C tempsensorer. Det gjorde jag http://www.freewebs.com/larshomepage/ Där kan du även hitta drivrutiner till LCDn och ADCn. Eller så använder du en temp.sensor med inbyggd ADC som DS18S20 (Kallas visst för Digital Termometer trots att den kommer i ett to-92 paket, som en transistor.) Den är bra på +grader och sämre på minusgrader. Det var därför jag inte använde den. Sök dig till forumen på http://www.avrfreaks.net (bli medlem). Där kan du få hjälp när hård- eller mjukvara inte fungerar som du vill. Ibland får du svar inom några få minuter. Det är gott om folk där. Allt är dock på engelska.

Lars
Last edited by lagu2653 on 2004-08-24 16:06:51, edited 1 time in total.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Det viktigaste är att dokumentera, planera och att inte ta sig vatten över huvudet. Resultatet verkar spela mindre roll.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
pleak
Posts: 180
Joined: 2003-06-01 12:51:26
Contact:

Post by pleak »

det är ganska mycket hibreiska i den där termometern som du gjort.
Tänkte köra detta som ett projekt till automation (inom relger, styrteknik o mätteknik).
Så ja tänkte de skulle va chill att pilla in allt i ett o få en ganska tyst dator på köpet.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag hittade en heltäckande lösning när jag ville ha tag i ett kretsschema till en LED-RPM räknare till mina chassifläktar. Här är den:http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX66 ... 3EVSYS.pdf vet inte om den kan vara intressant men där finns en hel del finesser. :)
Kan inget om mycket
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Verkar som du tar vatten över huvudet min vän. Jag hade också stora planer för mitt projektarbete, men jag lovar det finns inte tid att göra allt om man ej slösar mycket fritid då.. Sen om du ej är elektronik kunnig så är det verkligen inte bara att göra allt detta... visst, om du hittar färdiga scheman där allt är klart behöver det ju inte vara så svårt, men hur roligt är det och vad ger det? Det verkar som du har mycket ideer, det är bra. men om du ej vet hur man ska göra eller om du inte har kunskap om hur det fungerar allt detta du vill göra så blir det mycket svårt. Tycker du ska hålla dig till att temp reglera fläktarna som början, sen när du provat det så kan du ju bygga vidare. ha inte allt för bråttom med allt bara :) är du ute efter MVG behöver du bara göra en vanlig Fan controller och dokumentera det. Som sagt ta ej vatten över huvudet bara..

(Detta beror mycket på om du är duktig på elektronik eller ej)
Post Reply