Tangentbordslayouten

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Tangentbordslayouten

Post by elvenman »

Varför ser den ut som den gör?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

För att någon fiffig filur kom på att man skriver snabbast när tangenterna sitter på det här sättet? ...men någon ännu fiffigare kom på en annan layout som går ännu fortare.

....skulle tro att det är så iaf...
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Den varianten jag hörde var att de första mekaniska skrivmaskinerna inte tålde att man skrev fort på dem. Då kastade man ut knapparna "lite huller om buller" för att skrivmaskinisten inte skulle kunna hitta knapparna lika snabbt och därmed inte kunna vara för snabb för maskinen. Om det är sant eller inte är en annan grej.

Lustig detalj är att alla bokstäver i ordet "typewriter" sitter på översta bokstavsraden på tangentbordet
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

QWERTY är löst optimerad för att skriva på engelska, tangenterna är placerade för att göra det lättare att skriva, det finns ännu mer optimerade uppsättningar nuförtiden som när man väl har lärt sig dom, är riktigt snabba och bra.

Den största anledningen till att QWERTY är dominerande är att QWERTY är dominerande, det finns en stor fördel med att ha samma layout på nästan alla tangentbord.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

übermensch wrote:Lustig detalj är att alla bokstäver i ordet "typewriter" sitter på översta bokstavsraden på tangentbordet
Japp, för att skrivmaskinsförsäljarna skulle kunna "demonstrera" lätt och kvickt. :P

Jag tycker det suger att QWERTY blivit en sådan enorm standard. Tangentbordet är det viktigaste gränssnitt vi har mot datorn. Men det borde komma något nytt snart.

AOT: Jag har en liten idé, borde det inte vara lätt att mappa en tangent, kanske den till vänster om höger-ctrl (context menu-knappen), till en modifier som skulle kunna heta "Word" eller nåt, och som genererade olika ord, bestämda av frekvensen i aktuellt språk exempelvis, i kombination med olika tangenter? Word + F = "för", Word + J = "jag"? Typ. Alternativt nånting liknande T9 kanske.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Fredo wrote:AOT: Jag har en liten idé, borde det inte vara lätt att mappa en tangent, kanske den till vänster om höger-ctrl (context menu-knappen), till en modifier som skulle kunna heta "Word" eller nåt, och som genererade olika ord, bestämda av frekvensen i aktuellt språk exempelvis, i kombination med olika tangenter? Word + F = "för", Word + J = "jag"? Typ. Alternativt nånting liknande T9 kanske.
Tror det blir jobbigare att lära sig alla dom genvägarna än att bara skriva orden.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

det va faktsit ingen dum ide fredo men jag skulle bli galen av det :P hatar att skriva med t9 en sak som kunde vara bra är att tabba fram ord som nicks på mirkken :) skulle vara jävligt smidigt imo
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

smorgar wrote:det va faktsit ingen dum ide fredo men jag skulle bli galen av det :P hatar att skriva med t9 en sak som kunde vara bra är att tabba fram ord som nicks på mirkken :) skulle vara jävligt smidigt imo
När vi ändå är inne på ämnet, om du tittar nere till höger i fältet med alla bokstäverna på ditt tangentbord hittar du tangenterna för punkt och komma, dessa är väldigt bra om man vill göra sin text mer läslig och lättförståelig. Det tog mig 3 försök att fatta vart du hade bytt mening.

Appropå layouten, ingen layout blir perfekt, om man gör en layout som är optimerad för svenska språket så får man dels svårare när man ska skriva engelska, dels blir man helt handikappad när man kommer utomlands. Samma sak åt andra hållet.
Dom som kan ha nytta av en optimerad layout är personer som skriver otroligt mycket, t.ex. författare eller programmerare, i övrigt tror jag det är bättre med en gemensam global layout för vanliga människor.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Det svåra blir för kineser, dom måste ha KBs som är större än sverige, sedan även i persien, då får dom vända på det och skriva från höger och upp-och-ner i word...


...
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Hipshot wrote:Det svåra blir för kineser, dom måste ha KBs som är större än sverige, sedan även i persien, då får dom vända på det och skriva från höger och upp-och-ner i word...

...
Persien? Försvann inte det för typ 2000 år sedan..

Jag tycker att qwerty är bra, det duger. Varför behöver man skriva snabbare? Man ska kunna stava rätt också, det är ju ett värre problem.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Anledningen till att vi har den layout vi har är enligt vad jag har hört är att på de gamla skrivmaskinerna kunde närliggande tangenter(eller armarna som stämplade på pappret) fastna i varandra om man tryckte på de nästan samtidigt. Därför gjorde man så att tangenterna skulle ligga så att det hände så sällan som möjligt. T ex så när man skriver så är det nästan varannann bokstav på höger sida av tangentbordet och varannan bokstav på vänster sida.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Fredo wrote:Jag tycker det suger att QWERTY blivit en sådan enorm standard. Tangentbordet är det viktigaste gränssnitt vi har mot datorn. Men det borde komma något nytt snart.
Typ Sverok?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag är nöjd med QWERTY, svorak känns bara jobbigt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

lither wrote:Typ Sverok?
Svorak, en av de svenska dvorakvarianterna (som enligt mig är sämre än sv_dvorak).
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lither wrote:Typ Sverok?
Vad har SVEriges Roll Och Konfliktsspelsförbund med detta att göra? ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fredo, simultantextningsmaskiner funkar ungefär så.
Du trycker på tangenter som motsvarar stavelser och om jag inte minns helt fel så är det kontextkänsliga... det är en viss inkörningsperiod, men folk som simultantextar kan bli ruskigt snabba.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Ghlargh wrote: Appropå layouten, ingen layout blir perfekt, om man gör en layout som är optimerad för svenska språket så får man dels svårare när man ska skriva engelska, dels blir man helt handikappad när man kommer utomlands..
Gissa om man dör av att försöka mata in ipadresser på franska laptops, de
kan inte ens mata in siffror utan att trycka Fn eller AltGr eller vilken qualifier
det nu var. De har massa andra tecken på de tio platserna. Cheesus säger jag
bara.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:
lither wrote:Typ Sverok?
Vad har SVEriges Roll Och Konfliktsspelsförbund med detta att göra? ;)
Äh, jag är trött på dagarna. -Force räddade mig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

dvorak är skönt....
Image
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Qwerty kom väl till för att tangenter som skrev efter varandra inte skulle ligga bredvid varandra då skrivmaskinen då skulle fastna (tryck två gånger på en två knappar som ligger bredvid varadnra i följd och se när de fastnar).
Designat för det engelska språket och eftersom man hade så många kontoristutbildningar om
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

Image
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Jag provade jämföra på den här sidan men lyckades inte hitta något ord som gick snabbare, eller så läste jag inte av det rätt...[/quote]
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Den är som den är på grund av positiv återkoppling. (Som ghlargh var inne på).
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply