TV-pejlaren, en myt?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

problemet är ju att SVT sänder program för väldigt tråkiga pensionärer dagarna i enda.

en sådan "peijlare" kan endast bevisa att du har en TV genom att se det från Gatan, dom får inte gå in på din tomt och kolla genom fönstret, har hört rykten att det räcker att dom ser lite flimrande ljus som det ofta blir av TVn mot väggen.

själv hade jag tokförnekat om dom frågat mig om jag hade en TV, köper jag mig en TV ska jag verkligen inte skriva mitt namn och adress.

tror jag ska maila svt och gnälla lite över deras utbud.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Mind wrote:problemet är ju att SVT sänder program för väldigt tråkiga pensionärer dagarna i enda.
Inkluderar du sport, barnprogramen, nöjessändningar och filmkvällarna i det där också?

En del som verkar vara vilse inom tv-licenssnackat, kan ju ta och läsa följande PDF-fil.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Så länge SVT fortsätter sända de fina HBO-serierna så som "Six Feet Under", "Sopranos", "West Wing" och "American Angels" så kommer jag att betala min tv-licens när jag flyttar hemifrån. Sportsändningarna är fina också.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

där står det ju att dom har särskild pejlingsutrustning, förstår inte hur en antenn kan känna av magnetfält? av en TV, kan ju inte tänka mig att dom kan mäta något annat.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Klart att de säger att de pejlar, det är ju den enda taktiken de KAN använda överhuvudtaget.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Hypotetiskt, ifall de haft en sådanhär "pejlare" tror jag inte den skulle räckt som bevis för att de ska få gå in i lägenheten utan tillåtelse.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Mind wrote:där står det ju att dom har särskild pejlingsutrustning, förstår inte hur en antenn kan känna av magnetfält? av en TV, kan ju inte tänka mig att dom kan mäta något annat.
stealth wrote:Hypotetiskt, ifall de haft en sådanhär "pejlare" tror jag inte den skulle räckt som bevis för att de ska få gå in i lägenheten utan tillåtelse.
Om de nu skulle kunna ha någon utrustning för att pejla efter magnetfält, skulle det inte lika gärna kunna vara en CRT skärm som ger utslag i så fall? De kan ju inte kräva att man betalar TV licens bara för att man har dator och antingen har gammla skärmar eller föredrar CRT framför TFT. Borde i så fall kunna bara säga att man inte har någon TV men erkänna att man har dator och inte tillåta dem att stiga in.


En annan fundering, kabelmodem. De kör ju över kabel-TV näten och har någon slags antenn mottagare/sändare. Är det meningen att de som har kabelmodem ska betala TV licens även om de inte har någon TV?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag har en känsla av att dylik "pejlingutrustning" är ett brott mot en serie lagar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

men om nu den utrustningen funkar, vad går den efter ? någon som sitter på pålitlig fakta ?
min är ju bara gissning, ett proppskåp borde ju kunna ge utslag på en sådan.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hade jag jobb skulle jag betala TV-licensen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

GuessWho wrote: En annan fundering, kabelmodem. De kör ju över kabel-TV näten och har någon slags antenn mottagare/sändare. Är det meningen att de som har kabelmodem ska betala TV licens även om de inte har någon TV?
Det står om det här:
http://www.svt.se/svtinfo/publicservice ... avgift.pdf
4 §
Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana
TV- mottagare som på grund av sin konstruktion
inte kan användas för att ta emot markbundna
sändningar. Lag (1997:1164)
Det gäller bara TV-mottagare, inte alla typer av signalmottagare. Isåfall skulle även mobiltelefoner, trådlösa hemtelefoner, fjärrkontrollen till stereon osv osv räknas, vilket de inte gör.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Mind wrote:där står det ju att dom har särskild pejlingsutrustning, förstår inte hur en antenn kan känna av magnetfält? av en TV, kan ju inte tänka mig att dom kan mäta något annat.
Tja, en bekant jobbade ett tag som s.k "pejlare", något som han ansåg var så pass förnedrande att han snabbt slutade (annars hade han nog tappat alla vänner ;) - han såg dock aldrig röken av någon "pejlingsutrustning" och ingen talade heller om någon. Däremot så gjordes det väl försök under tidigt 80-tal med sådan utrustning, vilken man snabbt insåg var rätt verkningslös.

Pejlarnas effektivaste vapen är människors rädsla och okunskap. Det finns gott om människor i detta land som verkar tro att en pejlare har större befogenheter än en polis.

Minns att det t.o.m finns klantarslen som vid besök av en pejlare inte bara erkänner innehav, de haspar även ur sig t.ex "jag har haft den i 5 år" och åker på feta retroaktiva avgifter + bötesbelopp..!
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Den enda funktion jag skulle kunna tänka mig att en pejl-utrustning skulle kunna ha är att den kan känna av den horisontella uppdateringsfrekvensen hos en TV, som för alla gamla apparater var exakt lika, men nu finns det ju LCDTV och projektorer som inte har den frekvensen alls samt 100Hz-apparater med helt fel frekvens, dessutom kan man se på TV på en dator som antingen har TFT eller en CRT med helt andra frekvenser.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
dekagon
Posts: 219
Joined: 2004-01-23 14:55:21
Location: Köping - Volvoland.
Contact:

Post by dekagon »

Är det detta som kallas för "snillen spekulerar"? ::) ;D
Systemvetare / Taxichaufför
Chieftec BX-03B | Abit NF7-S V2.0 | XP2500+ Barton | Corsair PC3200 DDR 1024 MB | Powercolor 9600 XT VIVO |
| MAXTOR MAXLINE III 250GB 7200RPM S-ATA 16MB | Seagate Barracuda 160 GB 7200.7 S-ATA | 19" LG Flatron 900P |
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Ni som säger att SVT är bara för gamla gubbar och tanter, kan ni svära vid allt som är heligt för er att ni under senare år ALDRIG tittat eller lyssnat på SVTs resp SRs utbud?
DDS for life!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

borz wrote:Ni som säger att SVT är bara för gamla gubbar och tanter, kan ni svära vid allt som är heligt för er att ni under senare år ALDRIG tittat eller lyssnat på SVTs resp SRs utbud?
Inte på 1-2 år. Har självklart bläddrat förbi det när jag kanalsurfar men inget mer.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag kan med lätthet säga att jag inte sett på SVT, eftersom de gånger jag överhuvudtaget sett skymten av vad som går på TV är då min flickvän kikar på något from time to time (då hon är mycket uttråkad).

Men det är klart, man äger ju en TV-apparat, den agerar dock mottagare för TV-outkortet :)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

fisk, jag antar att din flickvän betalar licensen...
DDS for life!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Licensen?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

fisk wrote:Licensen?
Du förstår mycket väl vad jag pratar om fisk.


En annan sak som jag blir irriterad på är att många som inte betalar är så jäkla stolta över det. Är det så kul att smita undan skatter? Att radiotjänsten saknar skattemyndighetens befogenheter innebär inte att man inte behöver betala.
DDS for life!
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

übermensch wrote:
GuessWho wrote: En annan fundering, kabelmodem. De kör ju över kabel-TV näten och har någon slags antenn mottagare/sändare. Är det meningen att de som har kabelmodem ska betala TV licens även om de inte har någon TV?
Det står om det här:
http://www.svt.se/svtinfo/publicservice ... avgift.pdf
4 §
Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana
TV- mottagare som på grund av sin konstruktion
inte kan användas för att ta emot markbundna
sändningar. Lag (1997:1164)
Det gäller bara TV-mottagare, inte alla typer av signalmottagare. Isåfall skulle även mobiltelefoner, trådlösa hemtelefoner, fjärrkontrollen till stereon osv osv räknas, vilket de inte gör.
Det är klart att det inte gäller alla signalmottagare. Men du kan väl inte påstå att du inte ser större likheter mellan antenn-motagaren/sändaren i ett kabelmodem och antenmottagaren i en vanlig TV, än mellan en trådlös hemtelefon eller fjärrkontroll och antennmottagaren i en TV?

Största skillnaden är att den i kabelmodemen är sändare också. Antar att den även filtrerar frekvenserna för att bara ta emot och sända på det frekvensband som används för datatrafik. Ungefär som att man använder telenätet för ADSL, även om man inte har någon telefon och än så länge fortfarande behöver ha ett telefonabonnemang för att ha ADSL. Men självklart behöver du inte ha ett telefonabonnemang för att överhuvudtaget ha något som kan kommunicera med något annat heller...
Jag tror du förstår vad jag menar om du vill förstå vad jag menar.

Hursomhelst så svarade du på frågan...



Om man kan löda så skulle man kunna löda bort antennmottagaren i TV'n och du avanmäla TV innehav eller fortsätta strunta i att betala, beroende på vilket alternativ man kör nu. Om man har separat DVD spelare och/eller TV-spel och/eller andra saker som man kan koppla till scart och andra ingångar på TV'n som man vill fortsätta använda.
Men har man kvar garanti så lär den väl ryka. Men eftersom de ändå inte kan kolla det, så kan man se det som att det har med om man tittar på TV eller inte, även fast det egentligen inte har med det att göra. Sen så betalar man licens om man tittar på TV och strunta i att betala om man bara använder sin TV till andra saker. Då slipper man göra saker som får garantin att upphöra.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ballkula wrote:Det som stör mig är att en statsmakt skapar lagar som tvingar folk att betala för SVT, oavsett om de ser på SVT eller inte. Det stör mig. SVT är en dyr, tråkig jättekoloss som kostar enorma pengar per år. Dessa pengar kan gott gå till nåt vettigare...
Tja, jag tror att SVT är en konstig företeelse som folk väljer att klaga på för
att det är synligt på nåt vis. Om man bara hade tv3,4,5 och mtv så hade det
varit sämre imho. Men det är inte det viktiga i sammanhanget, det viktiga är
att det finns en majoritet som är för att TV-skatten tas ut, och såsom reglerna
ser ut precis idag så beskattas man för innehavet av en tv-mottagare, inte för
tittande eller tyckande runt SVT. Finns tusen andra sätt att välja vilka man
ska beskatta, men så är det valt och det funkar för 99% av befolkningen som
faktiskt har sin tv för att titta på den.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Mind wrote:problemet är ju att SVT sänder program för väldigt tråkiga pensionärer dagarna i enda.
Mm, precis så tycker jag med! Bara massa mossiga pensionärsprogram hela tiden, som idag, "Pitch Black" med Vin Diesel på SVT1, ypperligt exempel på pensionärsfilm ::) :P

Moahahaha, jag är ond :P

Hyfsat ny och som jag förstått det hyfsat bra film, utan reklamavbrott öht. Så skönt :)
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

Om ni är fattiga... bo hemma så kan era föräldrar betala licensen.

Om ni är fattiga och envisa och tjuriga, betala iallafall, skryt inte över att ni skippar på internet.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Vi gör precis vad vi vill, bäste Keit-san. Lika väl som du får ösa ditt skitprat här, får vi ösa vårt.

Vem fan är Keit-san förresten?
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply