TV-pejlaren, en myt?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

IcePic wrote:Tja, jag tror att SVT är en konstig företeelse som folk väljer att klaga på för
att det är synligt på nåt vis. Om man bara hade tv3,4,5 och mtv så hade det
varit sämre imho. Men det är inte det viktiga i sammanhanget, det viktiga är
att det finns en majoritet som är för att TV-skatten tas ut, och såsom reglerna
ser ut precis idag så beskattas man för innehavet av en tv-mottagare, inte för
tittande eller tyckande runt SVT. Finns tusen andra sätt att välja vilka man
ska beskatta, men så är det valt och det funkar för 99% av befolkningen som
faktiskt har sin tv för att titta på den.
Men då hade det varit mer seriöst att finansiera SVT via skattsedeln, eller hur? Att ta ut en licens för "tv-innehav" tycker jag är rent löjeväckande. Att en majoritet skulle vara för detta system tror jag inte på en sekund, och har heller aldrig sett någon statistik som skulle bekräfta detta - tvärtom.

Ingen som heller har funderat på vilken enorm övertalighet SVT har i form av personal? SVT använder 2-3ggr så mycket personal för en produktionsinsats som t.ex TV4. Jag vet detta, då jag har jobbat med både SVT och TV4 m.fl i en rad sammanhang.

För övrigt betalar jag licens, dock ytterst motvilligt.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Egentligen, man betalar ju bilskatt, fastighetsskatt, så varför inte TVskatt?

Men jag kan hålla med om att den kunde sänkas, men inte att den ska tas bort.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

90% av gångerna jag slår på SVT är det lekprogram med kändisar. Jag kanske tittar på fel tider eller nått. Men det är kul att få OS utan reklam iaf. :)
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

fisk wrote:Vi gör precis vad vi vill, bäste Keit-san. Lika väl som du får ösa ditt skitprat här, får vi ösa vårt.

Vem fan är Keit-san förresten?
Vem jag är? Spelar det någon roll, bara för att jag kanske inte skriver så mycket i forumet?
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Keit-san wrote:Vem jag är? Spelar det någon roll, bara för att jag kanske inte skriver så mycket i forumet?
Man är ingen om man inte har skaffat sig en roll på forumet. Stämmer inte det?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Ghlargh wrote:Egentligen, man betalar ju bilskatt, fastighetsskatt, så varför inte TVskatt?

Men jag kan hålla med om att den kunde sänkas, men inte att den ska tas bort.
Fel :) Detta är ingen skatt, det är en licensavgift som är skriven så att man är tvungen att betala oavsett man använder "tjänsten" SVT eller inte. Gör gärna om det till en skatt dock, det vore mest rättvist.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

ballkula wrote:Fel :) Detta är ingen skatt, det är en licensavgift som är skriven så att man är tvungen att betala oavsett man använder "tjänsten" SVT eller inte. Gör gärna om det till en skatt dock, det vore mest rättvist.
Det kvittar vad det kallas, det funkar som en skatt för innehav av TV på precis samma sätt som bilskatten, utom att du tillåts ha flera apparater och bara betala en avgift.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Personligen tycker jag att TV-avgiften kunde finansieras via den vanliga skattsedeln istället för som en separat utgift.
Jag menar, det är ju trots allt den statliga public service televisionen vi pratar om och den finansieras ju ändå till en stor del av skattemedel. Så varför inte löpa linan ut, vilket skulle eliminera behovet av en kontroll och pejlingsverksamhet i Kiruna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Pejlingsutrustning är definitivt fysikaliskt möjilg, men om den har någon större tillförlitlighet eller om den är effektiv för att hitta fuskare vet jag inte.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nem wrote:Pejlingsutrustning är definitivt fysikaliskt möjilg, men om den har någon större tillförlitlighet eller om den är effektiv för att hitta fuskare vet jag inte.
Vet du något om hur den är uppbyggd rent tekniskt?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:
nem wrote:Pejlingsutrustning är definitivt fysikaliskt möjilg, men om den har någon större tillförlitlighet eller om den är effektiv för att hitta fuskare vet jag inte.
Vet du något om hur den är uppbyggd rent tekniskt?
Om det finns, så är det med stor sannolikhet endast en spektrumanalysator. Katodstråleskärmar avger ett rätt kraftigt fält som inte är några problem att upptäcka.

Anledningen till att det inte används idag, tror jag, är att det inte är lätt (för att inte säga omöjligt) att skilja en skärm för datorbruk från en för TV-bruk. Så med datorernas intrång i hemmen så minskade nog sannolikheten att det verkligen var en TV man pejlade in. Och då är apparaten ganska ineffektiv för att hitta 'smitare'.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag betalade precis 468kr, som jag gör varje kvartal.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

468 kronor väl inte så farligt? jämfört med kollektivtrafik, vägskatt, internet/telefon, abonnemang på porrsidor, dagstidning, whatever.

Om jag minns rätt så knackar de på hos alla människor som inte har betalt licensen, frågar om de har en tv och sedan kommer de tillbaka (ofta?) och frågar samma fråga oavsett om man har en tv eller inte.

Tacka vet jag reklamfri tv! Behåll svt reklamfritt! Vet hur det kan vara i vissa andra länder då man knappt vågar slå på tvn.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Täcker inte avgiften även SR?

Märkligt att man slipper avgiften om man inte har TV då.
hej.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

linc wrote:Täcker inte avgiften även SR?

Märkligt att man slipper avgiften om man inte har TV då.
Det är en TVavgift, större delen av den går till TV, en liten del går till sveriges radio.

Dessutom har jag för mig att det är ett krav att alla ska äga en radio så man kan lyssna på nödsändningar när flyglarmet går, och man kan ju inte ta betalt för sånt och riskera att folk inte skaffar en radio av den anledningen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply