Serverskåp Tm v2.0 - lite funderingar

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Serverskåp Tm v2.0 - lite funderingar

Post by stormfrog »

Jag har en linux server som står och puttrar på snällt och fint i mitt städskåp. Då menar jag bokstavligen puttrar... det är tokvarm därinne, typ 40 grader i skåpet. Jag vågar inte ens gissa vad cpu:n ligger på :D

Hur som haver ska den matas med ny hårdvara och jag tänkte att det är dags att fixa så den får vettig temperatur i skåpet. Jag använder inte hela delen av garderoben som "serverskåp" utan bara en mindre sektion som är c:a 5 cm bredare än burken. Min tanke är att ställa upp datorn i mitten av skåpet så att det är lika mycket fritt utrymme under som över. Sedan sätter jag två fläktar, en längst ner som suger in luft utifrån och en längst upp som blåser ut hetluften. På så sätt hoppas jag på att få ett bra luftflöde så att chansen för överhettning är minimal. Själva datorn kommer antagligen stå utan chassi så att luften kan strömma fritt genom den. Ja, det är ungefär så långt som jag tänkt. Jag har renderat en liten wireframe skiss på hur jag har tänkt mig det:

ImageServerskåpet från sidan ImageServerskåpet framifrån

Jag vet inte exakt vad jag ska använda för fläktar, har inte tänkt spendera mycket pengar alls på projektet utan tänker ta vad jag hittar... typ köksfläktar, oh-maskinsfläktar... eller vad jag nu stöter på. :)

Så nu skulle jag bara vilja ha lite input på det här. Tror ni det skulle kunna funka bra? Tips om vad man kan använda för fläktar? Det spelar ingen roll om de är fläktar som väsanas eftersom jag har tänkt isolera hela skåpet med bilisoleringsmatta eller dylikt i vilket fall. Tyvärr så brukar det vara rätt varmt i min lägenhet och det spelar ju stor toll för hur bra temp det blir i serverskåpet :\ Och jag kommer inte på någon bra lösning för att komma runt det... såvida man inte drar en lufttrumma med kalluft från ett fönster till insuget i skåpet, men det verkar lite väl ambitiöst (och dyrt).

feeeeeeeeeeeedbaaaaaack! 8)
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Ser bra ut, men det borde nog räcka med 1-2 fläktar som suger in, skapar övertryck så värmen automatiskt försvinner där uppe. Dessutom behöver de inte vara så kraftiga som köksfläktar utan det räcker nog med 92 mm fläkt. Varva ner lite så blir det tyst o fint utan en massa isolering.
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
stormfrog
Posts: 93
Joined: 2004-01-19 4:44:30

Post by stormfrog »

Haha ;D

Trodde jag skulle bli sågad helt... okej, då kanske jag inte är helt fel ute iaf.

Men tror du verkligen en 92mm fläkt räcker? Har slaktat en gammal Sun SPARCstation 360 där det satt två rejäla fläktar i nätagget. Ordentligt stora var de också, större än 92mm iaf. Fast frågan är hur mycket de kommer väsnas. Min erfarenhet av gammla serverdatorer är att man öht aldrig ens funderat i banor som "hög ljudnivån" :P

Iof skulle man säkert kunna räkna på mängden luft i skåpet, hur varm den är stillstående och med vilken hastighet den måste forslas bort för att en vettigare temp ska kunna nås. Fast hur man gör det har jag ingen aning om... ::)
Brand: VAX 11/780 <> Casing: yes <> CPU: KA780, 78032(200ns) <> GFX: no <> Memory: yes(512M) 8KB on chip cache
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Tja om det inte skulle vara några extrema watt värme du måste forsla bort så bör det räcka.... Du har ju ingen cirkulation alls för närvarande och 1-2 fläktar öser in mer kall luft än vad servern hinner värma upp på den korta tid luften är i skåpet.... Däremot i tid och längd kommer rumstemperaturen sakta att öka, men det är ingen fara...
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
J_Cokes
Posts: 128
Joined: 2002-11-02 15:42:40

Post by J_Cokes »

120mm fläktar är svaret på dina frågor.. och beträffande ljud så kör dem på 7v eventuellt tom 5v...rent hypotetiskt så har en 120mm arean 452cm2 och en 92mm 262cm2 mao dubbelt så mycket area och de pressar jävligt mycket luft och viktigaste, TYSTA som fan på låg volt. Behöver inte ens köpa nån lyxmodell av 120 som ska vara tyst som fan för de låter väldigt lite när man kör dem på lågt varvtal.
Box1: Intel@2.5ghz, 3gb ddr2, Geforce 8800GTX, 120gb x 3 i raid0, XP
Box2: Amd Barton2600@2.3ghz, 2gb ddr, 3.3tb, OpenBSD
Box3: Lenovo T41, 2gb ddr2, testrigg för OS
Post Reply