Uppgradera min dator till en allt i ett maskin

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
MrLucken
Posts: 7
Joined: 2004-09-25 19:36:48

Uppgradera min dator till en allt i ett maskin

Post by MrLucken »

Jag har en självkomponerad dator just nu med :

P4 2,4 Ghz
512 ram
tillräckligt med hårddisk
Nvidia GeForce Ti 4200
En stor datorchassi för plats att bygga det mesta skulle jag tro.

Jag har min dator i vardagsrummet och skulle vilja ha den till att spela spel, kunna använda den som video och spela in program från tv smidigt. Har Creative surround system tillkopplat den till ett ljudkort, SoundBlaster LIve.

Till min fråga till er expterter är då, VAD behöver jag för att få detta?
Behöver inte ha "värstingen" av det nyaste men heller inte det sämsta.
RAM minnet skall upp till 1024 minst är bestämt. Har hört att AMD är bättre än P4, stämmer det?
Köpte en HP dator nyss som jag lämnade tillbaka, det var en p¤ processor som lät somen dammsugare emellan åt när fläkten kom igång så jag lämnade tillbaka den.
Så jag skulle vilja ha tips aver vad jag ska inskaffa mig för att få detta jag behöver. Behöver väl inte tillägga att jag vill ha en relativttyst dator likaså.....

För att ta in tvsändningarna och välja genom datorn vad man vill spela in, gärna att man kan programmera det och att man kan spela in fast man inte är hemma, dvs ngt kort som startar och stänger datorn skulle jag tro = Finns det?

Mvh
Last edited by MrLucken on 2004-09-25 19:51:36, edited 1 time in total.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag tucker din cpu är bra som den är men 1024 i ram ett radde 9800 pro eller värre skulle väll inte vara fel om du ska lira
sen nått tv kort
eller kanske ett all in wonder men dom brukar vara så pass dyra att dom inte är prisvärda

men om du tycker cpu´n känns slö brukar det gå att klocka dom ganska bra vilket är ett billigt alternativ
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
MrLucken
Posts: 7
Joined: 2004-09-25 19:36:48

Post by MrLucken »

Tack för svaret.
SÅ du tycker det räcker med min 2,4 Ghz p4....?
Ja det är ju inte så att den är seg utan funderar lite på hur jag skulle kunna få den lite tystare....skulle den bli snabbare på köpet är det väl ok...

Inga förslag på bra tv-kort etc?
Hjälp till nu att hotta upp min dator... 8)

Grafikkortet, räcker det för mig tro? Enda spelet jag gör är ju egentligen Unreal Tournament och jag tycker det fungerar bra med det...
Blir det ännu roligare med bättre kort?
MrLucken
Posts: 7
Joined: 2004-09-25 19:36:48

Post by MrLucken »

...och HUR klockar man sin dator? Never done it....... ::)
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

här kan du läsa om överklockning

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=8752
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
MrLucken
Posts: 7
Joined: 2004-09-25 19:36:48

Post by MrLucken »

Tittat lite på Pinnacles tv-kort

http://www.datorbutiken.com/se/default. ... PINSTDV9SK

http://www.datorbutiken.com/se/default. ... TAVDVDLXV9

Vad är det för skillnad egentligen på alla dessa Pinnacle kort?
Jag behöver bara ha den till att spela in från tv med självklart bra kvalitet, inte att hålla på och redigera en massa egna filmer....

Vilket rekommenderas?
Det finns säkert miljoner andraän dom ovan också....
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

Det är inte processorn som låter, det är fläkten. Bara att byta fläkt? Det e ju allmänt känt att P4's orginalfläktar låter som ett jetplan. AMD är inte bättre än Intel. Beror på vad man ska använda datorn till. Intel är vassare i Video/Musikredigering medans AMD är vassare i spel.
MrLucken
Posts: 7
Joined: 2004-09-25 19:36:48

Post by MrLucken »

Video/musikredigering? Du menar att hålla på och bränna filmer och musik inte går så bra med AMD eller är det mer avancerade redigeringar du pratar om`?

Men det sägs att det inte bara är fläkten som låter utan nätaggregatet och hårddiskarna likaså...Förslag på vad man kan göra för att minska dessa brus..?
wannabiepro
Posts: 32
Joined: 2004-06-23 12:44:54

Post by wannabiepro »

´gå upp en prisklass på tv-kort... jag köpte et för 7-800 och det blev nästan ingen bild alls med massa streck som höll på...
sorgligt trög dator: 900mhz AMD duron
graffe: geforce4 mx 440
ram:256 MB
nätagg (skäms):codegen 300w
Den andvänds som server numer... (inte nätagget dock:()
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

MrLucken wrote:Video/musikredigering? Du menar att hålla på och bränna filmer och musik inte går så bra med AMD eller är det mer avancerade redigeringar du pratar om`?

Men det sägs att det inte bara är fläkten som låter utan nätaggregatet och hårddiskarna likaså...Förslag på vad man kan göra för att minska dessa brus..?
Det funkar på AMD också men det är inte dess starkaste sida men bara för att intel är bättre betyder det inte att amd är dåligt, bara lite sämre...

Du kan ju byta fläkt/ar i nätagget om dom låter mycket. Du kan smörja dom om det behövs. Se till att det sitter bra fläktgaller på fläktarna, ett som inte hindrar luftflödet.
Chassit kan ljudisoleras, hårddiskarna kan isoleras, du kan skaffa gummiupphängning till diskarna...

Det finns nog någon "ljudguide" i forumet, har inte tid att leta just nu...
AphX
Posts: 711
Joined: 2004-06-11 13:29:23

Post by AphX »

MrLucken wrote:Video/musikredigering? Du menar att hålla på och bränna filmer och musik inte går så bra med AMD eller är det mer avancerade redigeringar du pratar om`?
Jag talar om redigering/rendering/encoding. Bränningen hänger på brännaren.
Men det sägs att det inte bara är fläkten som låter utan nätaggregatet och hårddiskarna likaså...Förslag på vad man kan göra för att minska dessa brus..?
Självklart är det inte bara processorfläkten som låter. Den brukar iofs vara värst med grafikkortsfläkten hack i häl. Bästa sättet är ju att byta ut fläktarna. Annars som ovannämnt skaffa gummiupphängning till hårddiskarna och smörja fläktarna. Eventuellt sänka hastigheten på fläktarna om värmen tillåter.
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Små fläktar på grafikkortet och bryggan kan ju låta rätt mycket och de går båda att byta ut mot passiv kylning...
MrLucken
Posts: 7
Joined: 2004-09-25 19:36:48

Post by MrLucken »

Tack för era små knep men har inte kommit någonstans i hur jag ska göra för att uppgradera min dator till en fin maskin....

Jag vill ha min dator till att styra det mesta i vardagsrummet, ha den som en video, stereo etc. Vad behöver jag göra om ni tittar på mitt första inlägg?

Har ni några hård eller mjuk vara att rekommendera för att jag kan få denna fina maskin?

Tack tack..
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

hade det varit min dator hade jag gjort så här
1: köpt ett 512 minne till
2: köpt ett radeon 9800 pro eller ett geforce 6800/6800gt beronde på budget
3:köpt en fin processor kylare och ett par chassie fläktar
4: klockat skiten ut processorn den borde väll gå att gå omkring 3 ghz utan nått större problem
5: kollat forum eller blocket efter beg tv-kort
:)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
MrLucken
Posts: 7
Joined: 2004-09-25 19:36:48

Post by MrLucken »

Tack MR!

Punkt 3 du pratar om att köpa kylare o så. Allt detta med att kyla ner med olika saker och köpa tysta fläktar etc gör ju att det blir lite pengar. Funderar då på att är det inte lika bra att köpa en vattenkylning?
Läste att det kostar drygt 2000:- och då blir det ju helt tyst vad jag har uppfattat det som? Stämmer det?

Tv kort har jag kollat upp och det blir nog Hauppage pvr350 eller vad det nu heter, verkar vara precis det jag behöver, dvs spela in från tv som en video.....Kostade ju inte för mycket heller med sin 1000:- i runda släng...
Post Reply