Ny dator - bara problem

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Carro
Posts: 12
Joined: 2004-10-02 23:48:10

Ny dator - bara problem

Post by Carro »

Hej!
Har satt ihop min första dator, och tyvärr har det inte gått helt bra, skulle därför behöva lite hjälp från er.

Det här är läget just nu:
Alla komponenter är på plats, och Win XP ska installeras. Har försökt två gånger med dåligt resultat. Första gången hade vissa .dll filer inte kommit med, dessutom hängde sig datorn ett otal gånger under installationen. Andra gången, efter omformatering av hårddisken, tycktes gå bra tills dess att den först sa att den inte hittade alla komponenter som krävdes för installation. Sen fortsatte installationen, men klagade på att batteriet inte var windows säkrat, och till sist var jag inne i win XP, men med felmeddelande om att varken disk drive, cd rom eller batteri fungerade.

Eftersom jag är helt nybörjare, och kanske aldrigt borde byggt en dator själv, så behöver jag era råd om vad som kan vara fel, och även vad som kan göras.

Mycket glad för alla hjälpsamma svar.
/Caroline
Carro
Posts: 12
Joined: 2004-10-02 23:48:10

tillägg

Post by Carro »

Mina viktiga grejjer:

AMD Athlon 64 3000+
SATA hårddisk Samsung spinpoint 120 Gb
MSI K8N Neo nForce 3 250 Gb SATA ...
Nec DVD dual layer

Jag är dessutom inte helt säker på att jag använde rätt drivrutiner till hårddisken eftersom det fanns två att välja på disketten som kom med moderkortet (typ "storage controller" och Raid). DVDn ligger som Primary master och SATA disken som third master.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Inte för att jag tror det hjälper för mycket men växla om så att hårddisken är primary master och DVDn secondary master, alternativt slave.

Om du har RAID så tryck på F6 under WinXP installationen för att installera RAID-drivers. Kör sedan in disken med drivers och installera dessa därifrån sen fortsätter du med installationen av WinXP.

Om vissa .dll filer inte kommit med installationen av WinXP så kan det vara så att skivan du har XP på är kass.

Om du har fått med en disk/CD med drivers för moderkortet, kolla upp om du kan installera dessa under WinXP installationen.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
Carro
Posts: 12
Joined: 2004-10-02 23:48:10

fortfarande skit med datorn

Post by Carro »

tack för svaret, men tyvärr har det inte gått framåt.

Har provat en annan XP skiva, och resultatet blir detsamma. Detta får mig att misstänka eventuellt hårdvarufel.
Det är alltid en installtionsfil som inte tycks kunna kopieras till installationsmapparna, vilken det är varierar. Har provat att ta ur och sätta tillbaka alla kablar.

Det har däremot hänt något nytt. Tidigare försökte datorn köra hela installtionen, men nu dyker ett klarblått fönster upp som säger att den måste avbryta för att inte förstöra datorn. vad kan detta bero på?

snart blir jag galen!
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Det låter onekligen som hårdvarufel.

Möjligen är hårddisken skadad på något sätt att den inte vill vara med. Minnen kan också spöka lite.

Så vitt jag vet så installerar man drivers för moderkortet när man är inne i själva Windows så det är nog inte det problemet är direkt.

Hmm..., kolla och dubbelkolla all jäkla kablage. Kolla om inte en skruv kortsluter moderkortet på något dumt sätt. Kan vara det som stör på något vänster också.

Testa annars varje del för sig i en annan dator. Då märker man relativt snabbt vad för komponent som strular.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Kolla minnen genom att köra memtest86+
hade samma problem, och då var det ett av mina minnen som hade dött...
som tur var bara 256an, och inte min fina 512a...
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
Carro
Posts: 12
Joined: 2004-10-02 23:48:10

minnestest

Post by Carro »

tack för råden.
Jag kör memtest86 just nu, och det verkar vara en hel del fel på minnet. Det blir alltså att byta direkt.

Nu kan jag sova gott i natt. ;)
Pizda
Posts: 10
Joined: 2004-01-18 13:49:10

Post by Pizda »

okey.. jag hade samma fel och jag gjorde följande steg för att lösa det.

Först ska du kolla att moderkortet eller grafikkortet är okey.. det brukar vara att nån säkring har gått och då borde du få det på garantin..
Kolla att minnet inte har gått sönder eller sitter i fel port.
gå in i biosen och kolla så att det är rätt hastighet på processorn och att grafikkortet är rätt.
på samma gång kan du kolla upp att hårddisken hittas SATA hårddisken ska inte synas i biosen men just före du loggar in ska du se de..
Annars kan det vara fel på XP skivan som.

Ändel moderkort hittar inte alla dom nyaste komponenterna så det kan också vara felet.. då brukar dom du köpt från vara snälla och hjälpa dig med de.. annars tipsar jag dig att du köper ett nytt kort.. om det nu är det som är felet.. Det märker du när du kollar i biosen..

Om du inte hittar felet blir det tyvär så att du måste skicka in den på service och då måste du antagligen betala.. Om nu inte dom du köpt från tycker att det borde gå på garantin..

Det är nog det vanligaste felen..

Good Luck !
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Re: minnestest

Post by rokk »

Carro wrote:tack för råden.
Jag kör memtest86 just nu, och det verkar vara en hel del fel på minnet. Det blir alltså att byta direkt.

Nu kan jag sova gott i natt. ;)
Bra du hittade felet, minnen kan vara luriga ibland :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

kolla att inte bios har satt väldigt strama timings på minnena
en polare hade problem med sin dator den bootade presis bios
så han lämnade hit den så jag kollade den lite
då ställde bios in timingen 2.2.2.6 som defoult
det var twinmos orginal minnen som var cas 2.5 3.3.8
så jag ställde in 2.5 som det skulle vara och datorn funkade prima
kanske inte det vanligaste felet men det kan vara värt att testa
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply