Mappar öppnas bara i nytt fönster, inte i samma...

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Viper
Posts: 151
Joined: 2002-03-08 21:52:02
Location: Ljusne
Contact:

Mappar öppnas bara i nytt fönster, inte i samma...

Post by Viper »

Försökte byta ikoner på mapparna i Windows för ett bra tag sen nu, och i samma veva så lyckades
Windows konstla till associeringen till mapparna, så standardaktion vid dubbelklick blev söka, och öppna försvann.
Så jag gick in och skapade en ny "öppna" och associerade den med explorer.exe.
Problemet är att de nu bara öppnas i nya fönster, vad än mappinställningarna är ställda till.
Finns det något sätt att få tillbaka öppning i samma fönster?

(Har WinXP)
And the days, of my life are but grains of sand
As they fall from your open hand
At the call of the winds' command
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Om du tar Återställ standardvärden under Mappalternativ då?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Viper
Posts: 151
Joined: 2002-03-08 21:52:02
Location: Ljusne
Contact:

Post by Viper »

Nej, det hjälper inte. Den ändrar ingenting, då det redan är ställt som standardinställningarna.
And the days, of my life are but grains of sand
As they fall from your open hand
At the call of the winds' command
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

inne i en mapp klickar du på verktyg sedan mappallternativ så finns inställningen där under bläddring i mappar
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Viper
Posts: 151
Joined: 2002-03-08 21:52:02
Location: Ljusne
Contact:

Post by Viper »

Klart den gör, och den står på öppnas i samma mapp.
Men inställningarna gör ingen skillnad, vad jag vill veta är hur jag ska göra med explorers association till mappar för att inställningarna ska fungera.
Fick ju gå in under filtyper och skapa ett nytt öppna-kommando för mappar då windows slarvade bort det gamla.
And the days, of my life are but grains of sand
As they fall from your open hand
At the call of the winds' command
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Kommandot för vad som ska göras när man öppnar en katalog hittas i registret under [HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\open]. Men eftersom det är en del att fylla i så exporterade jag helt enkelt det som jag har där, för enkelhetens skull. Registerfilen kan du ladda ner här. Den kommer från windows 2000 men borde fungera bra även under windows xp eftersom den använder miljövariabler för att beskriva sökvägarna.

Och som vanligt... se till att du gör en backup på ditt eget register innan du lägger till min så att du har något att falla tillbaks på om det går illa. :)
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag hade också det problemet för några år sedan. Dock så orkade jag aldrig fixa det. Så jag fick leva med det tills nästa gång jag formaterade. Nu hjälpte detta inge dig, men bara så du vet...

:P
We dance to all the wrong songs
User avatar
Viper
Posts: 151
Joined: 2002-03-08 21:52:02
Location: Ljusne
Contact:

Post by Viper »

nva: Tog bort den gamla open, importerade din och starade om explorer men någon skillnad blev det inte.
And the days, of my life are but grains of sand
As they fall from your open hand
At the call of the winds' command
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Viper wrote:nva: Tog bort den gamla open, importerade din och starade om explorer men någon skillnad blev det inte.
Gick du till folder options och satte den nya "open" som default action?
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Viper
Posts: 151
Joined: 2002-03-08 21:52:02
Location: Ljusne
Contact:

Post by Viper »

Det är HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Directory\open som felet finns i, inte i Folder.
(Folder = Mapp och Directory = Filmapp i mappalternativen).
Så hur den ska vara är det jag behöver, sen borde det fungera.

Edit: Tog bort min egengjorda open och vips så funkade det som det ska... :P
Tack för hjälpen ändå. :)
And the days, of my life are but grains of sand
As they fall from your open hand
At the call of the winds' command
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Aha, jag tog för givet att det var i Folder som felet låg eftersom jag gjorde precis som du, alltså skapade en egen "open" (då fick jag samma "fel" som du, att den öppnades i ett nytt fönster) som jag sen hittade under den nyckeln.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Viper
Posts: 151
Joined: 2002-03-08 21:52:02
Location: Ljusne
Contact:

Post by Viper »

Vad Windows gjorde när jag försökte byta ikon var att sätta find som default i Directory,
men som det är nu och som de borde vara så ska Directory inte ha något default, utan det är Folder som ska ha det.
I Directory ska sådant som har med innehållet i mappen vara, som söka, öppna alla filer i winamp och liknande,
medans Folder innehåller open och explore. Jag skapade helt enkelt ett till och onödigt open-kommando i Directory.
Är iaf min teori.
And the days, of my life are but grains of sand
As they fall from your open hand
At the call of the winds' command
Post Reply