WoW finns som öppen beta nu!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Det är så mycket fel i den här tråden, jag vill bara slå alla på fingrarna. Men det ska jag inte göra. Förlåt.
Jag har nu en lvl 29 gnome rogue på beta 14, jag har massor av skills i mining+blacksmithing och har pvp'at ganska mycket. Som fisk säger så är spelet väldigt X+Y=Z. Känns som om det inte finns några speciellt lockande sociala bitar som det fanns i t.ex. SWG. Jag har förbokat retail samt har en garanterad plats i EU open beta, där ska jag ge det en chans från början igen och försöka köra lite seriösare och gud vet vad.

Till killen som pratade om att det är dyrt med mounts osv: Det kostar 20G att lära sig rida, 80G att köpa sig sin lvl40-mount och 1000G att köpa sin lvl60-mount, om de inte har ändrat på det på senare tid. Pengarna är än så länge ganska snyggt skalade så man saknar aldrig pengar, men samtidigt så är man alltid tacksam för mer, detta mycket tackvare att träningen är en ganska stor moneysink, men även utrustning på högre levlar är ganska pengakrävande, speciellt för melee-klasser som i princip bara förlitar sig på sin utrustning.
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

IronHammer wrote:http://www.thottbot.com

Du har samma karta som alla andra spelare, oavsett ras. Högerklicka för att zooma ut på kartan. Du kan inte se några detaljer i områden du inte varit i, oavsett om de tillhör alliance eller horde..
Jo men om du hade kollat så står det inte vad sakerna gör på den sidan, utan hur mycket du får för dem hos en vendors och vart de droppas. Jag är på jakt efter en databas där man lätt kan slå upp ett föremål och se vilka olika saker de kan användas till.


Kan hålla med fisk om XYZ grejen med men tycker de är så i alla dagens spel nästan? Kanske inte, men det förstör inte spelet iallafall.

Kommer nog förboka från megastore. Kommer det kosta 14usd/månad? Hörde att det var bestämmt men kommer inte ihåg vart jag läste det.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

$14,95 om jag inte minns fel.
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Xerbee wrote: Jo men om du hade kollat så står det inte vad sakerna gör på den sidan, utan hur mycket du får för dem hos en vendors och vart de droppas. Jag är på jakt efter en databas där man lätt kan slå upp ett föremål och se vilka olika saker de kan användas till.


Kan hålla med fisk om XYZ grejen med men tycker de är så i alla dagens spel nästan? Kanske inte, men det förstör inte spelet iallafall.

Kommer nog förboka från megastore. Kommer det kosta 14usd/månad? Hörde att det var bestämmt men kommer inte ihåg vart jag läste det.
12.95$-14.95$ beroende på hur länge man binder upp sig.
6 månaders bindningstid = 12.95$ /månad.
http://www.worldofwar.net/pressdesk/041104.php
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Tack, tror jag kommer binda mig på 6månader direkt då. Hur betalar man enklast? Har inget kreditkort så det är nog inget alternativ. Står säkert på WoW sidan det med :) Om man säger så här då, vilket sätt kommer ni betala på som ska spela? För de finns la lite olika sätt?

Typiskt att "min" test 20 server är full, kl 07:30 så brukar det aldrig vara folk inne, laggar aldrig så här tidigt. Nu fick jag stå i kö i 3min enligt deras klocka men nära 10min verklig tid. Hoppas det blir bättre när Amerikanerna köper sitt spel och EU betan blir fri från dem ;D
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

Någon som kan förklara vad ni menar med att SW:G är mer socialt?

Wow är ju lite som ett singleplayerrpg med spelare man kan chatta med. Iallafall på de låga levlarna jag spelar på (24).

Spelade dock endast SW:G en vecka, den där testgrejjsen, men jag chattade endast med en spelare, på en hel vecka. :P
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Keit-san wrote:Någon som kan förklara vad ni menar med att SW:G är mer socialt?

Wow är ju lite som ett singleplayerrpg med spelare man kan chatta med. Iallafall på de låga levlarna jag spelar på (24).

Spelade dock endast SW:G en vecka, den där testgrejjsen, men jag chattade endast med en spelare, på en hel vecka. :P
Herre-jisses. Jag kan inte ens försöka förklara tror jag. Man måste uppleva det. Men tänk att du har byggt upp en hel stad, med hus, affärer, cantina, teater och t.o.m. en shuttleport med andra människor, jagat efter pengar tillsammans med dem för att kunna bygga upp allt, försvarat staden mot fiender (andra spelare, dvs) o.s.v... Det är väldigt svårt att förklara, men många av de jag känner som spelat SWG och WoW tycker att WoW saknar det sociala som de gillarså mycket. Det enda sociala man har i WoW är att vara ute och expa tillsammans, eller att pvpa. Jag blev faktiskt sugen att börja spela SWG igen efter att jag spelat WoW, men det.. nej! Jag måste motstå frestelsen o.s.v.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Xerbee wrote:Lite frågor till de kunniga:
1. Hur tar man sig lättast från Nightelf ön till Ironforge och Stormwind?
2. Finns det någon databas där man kan se vad olika items kan användas till?
3. Och som medlem i Alliance ser man inte Horde kartan ?
Båt... sedan båt igen... sedan går du till Ironforge, sedan så tar du tåget till Stormwind, sedan är du där :)
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Hipshot wrote:
Xerbee wrote:Lite frågor till de kunniga:
1. Hur tar man sig lättast från Nightelf ön till Ironforge och Stormwind?
2. Finns det någon databas där man kan se vad olika items kan användas till?
3. Och som medlem i Alliance ser man inte Horde kartan ?
Båt... sedan båt igen... sedan går du till Ironforge, sedan så tar du tåget till Stormwind, sedan är du där :)
Hipshot..du har pm :p
We dance to all the wrong songs
Conquer
Posts: 110
Joined: 2004-10-25 12:42:55
Location: örebro

Post by Conquer »

vet någon var man kan få tag i wow 1.1.0.4044 ???
User avatar
kgb
Posts: 326
Joined: 2002-11-26 0:21:35
Location: stockholm

Post by kgb »

Någon som har koll på ungefär när en Europeisk version av Beta Stress test kan dyka upp?
Och om man kan skriva upp sig på den via nätet när den dyker upp eller om den endast är till för personer som i förväg anmält sig och blivit utvalda?
formerly known as kgb
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

kgb wrote:Någon som har koll på ungefär när en Europeisk version av Beta Stress test kan dyka upp?
Och om man kan skriva upp sig på den via nätet när den dyker upp eller om den endast är till för personer som i förväg anmält sig och blivit utvalda?
Ska du köpa spelet sen när de kommer? Jag kommer köpa det från www.megastore.se där får man Open beta EU skickad när den kommer och sedan när spelet kommer får man det också. Tror det kostar 399kr för vanliga och 500kr något om man köper CE.

En fråga som är lite OffT men ändå topic. Hur uttalar man det engelska ordet Guild? Det är ju ett engelskt ord så när man snackar om sin guild på svenska ska man uttala det annorlunda än på engelska? Och hur är det rätta uttalet?

Jag säger [Gild] [Gaild] medans jag vet de som säger [Gyld] ungefär. Lite svårt att skriva hur man säger :) Men någon som har koll på det?
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Guild = Gille

Eller?
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Det är ju översättningen men jag syftar på hur man uttalar ordet, dels på engelska när man snackar svenska och om man säger ordet annorlunda. Så det är själva uttalet jag är nyfiken på.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Pratar jag svenska använder jag gille pratar jag engelska uttalar jag guild som "gilld". Där G utalas som G och inte J. ;D
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Ursäkta om det är för offtopic men jag måste veta :)

guild [gIld] gille; sällskap stod det i en ordbok. Säger man då [gIld] på engelska borde inte "i" utalas som aj? Gajld? Eller när det står [gIld] är det på svenska då? För då blir det ju Gild?

Hade vart skoj att höra någon som har engelska som modermål säga Guild :)
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Hur uttalar du det engelska ordet för borra? (Drill)

Uttalar du det drajll då? ;D
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
kgb
Posts: 326
Joined: 2002-11-26 0:21:35
Location: stockholm

Post by kgb »

Xerbee wrote:Ska du köpa spelet sen när de kommer? Jag kommer köpa det från www.megastore.se där får man Open beta EU skickad när den kommer och sedan när spelet kommer får man det också. Tror det kostar 399kr för vanliga och 500kr något om man köper CE.
Tänkte mer på om inte planerat på att köpa det redan nu, går det då att få tag på betan?
formerly known as kgb
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Nej. Tror betan släpps den 26/11 men mycket tveksam om du kan få tag i en beta version släpps ju bara i begränsad upplaga så vitt jag vet.
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Ja den kommer nog vara svårare att få tag på ett konto än US, där tror jag att jag kom 2 dagar efter o fick ett.

Vad jag tror så får butikerna här mer av delen konton än vad de amerikanska fick? Har iofs inte kollat på många butiker i USA om de följer med betan när man förhandsbokar. Tror ändå att om man bara är vaken och kollar hyffsat ofta på www.worldofwarcraft.com så är de lugnt.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

http://zfight.com/misc/images/games/wor ... 2004/8.jpg

Ändrade bilden till URL, läs reglerna angående bilder i trådarna /tkh

Så här:

Jag kommer ner till stranden och ser två tourens där, fett förvånad, det är ju fienden. Jag tror snabbt att det är NPC's fast varför fan skulle dom spawna där? Jag börjar prata med dom, ni ser ju hur bra det gick :p sedan drar dom bara, och säger bara INGEN vänder mig ryggen, så jag springer i kapp dom och hugger den ena i benet, då vänder dom sig om och total spräcker mig... fick senare reda på att det är så att man inte kan prata med varrandra, god och ond, då modifieras texten ;)) Så det var nog inte NPC's :)

Fler bilder

http://zfight.com/misc/images/games/wor ... 2004/1.jpg -21
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Hipshot wrote:http://zfight.com/misc/images/games/wor ... 2004/8.jpg

Ändrade bilden till URL, läs reglerna angående bilder i trådarna /tkh

Så här:

Jag kommer ner till stranden och ser två tourens där, fett förvånad, det är ju fienden. Jag tror snabbt att det är NPC's fast varför fan skulle dom spawna där? Jag börjar prata med dom, ni ser ju hur bra det gick :p sedan drar dom bara, och säger bara INGEN vänder mig ryggen, så jag springer i kapp dom och hugger den ena i benet, då vänder dom sig om och total spräcker mig... fick senare reda på att det är så att man inte kan prata med varrandra, god och ond, då modifieras texten ;)) Så det var nog inte NPC's :)

Fler bilder

http://zfight.com/misc/images/games/wor ... 2004/1.jpg -21
Hehe cool, man borde ju kunna lära sig deras språk så man kan förstå vad dom säger till en. Eller så är det alltid så.
We dance to all the wrong songs
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

dpinto wrote:Hehe cool, man borde ju kunna lära sig deras språk så man kan förstå vad dom säger till en. Eller så är det alltid så.
Eftersom dom är "fiender" har jag svårt att tänka mig att man ska kunna lära sig. Annars kan man ju lära sig att tolka alla olika språk ;D
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fisk, storyberättandet varierar.
De flesta uppdrag har faktiskt en story bakom sig, även om de sen mest går ut på gå till x döda y och ta z.

Men ofta får man en motivering till vad man gör i alla fall. Som Horde har du ju den fängslade Quill Boar-killen i Camp taurejo (Barrens) som ger lite insikt i grisfolkets mytologi.
Storviltjägarna med författarnamnen uppe i Stranglethorn är rätt så kul de också.
Sen har du ju olika uppdrag av sorten samla skrot, eller utforska ett område. Eller min personliga favorit, test of faith.

Är Tauren Shaman level 30 (går upp i level 31 nästa gång jag loggar på) på Closed EU Beta. Namnet är Gorm.
Tycker spelet har potential och kommer nog att ge det ett halvår eller så i retail.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
J_Cokes
Posts: 128
Joined: 2002-11-02 15:42:40

Post by J_Cokes »

Jaha.. om några timmar är det slutspelat eftersom betan slutar idag.
Jag har en lvl 22 warlock och en lvl 17 rogue så jag vet inte om jag skulle kalla mig särskilt kunnig inom spelet men jag är fortfarandes imponerad av vissa saker såsom hela världen är fantastiskt uppbyggd tycker jag.

Annars var det nån som hade en bra poäng att man springer till punkt P i nån zon och frågar efter folk som ska göra samma quest så man får inte samma gemenskap. Detta kommer man iofs runt så fort man joinat en guild. Sprang på nån raid igår också.. och tanken var bra men det sparar jag tills man joinat en guild eller nått pga alla idioter som ville vara chefer och alla andra som inte ville lyssna. Därför känndes den raiden jävligt löjlig.

Gissar på jag bara nuddat spelet och för att fastna ordentligt så bör man gå med i en guild och lvla lite högre. Måste dock erkänna att mina karaktärer dock har nästan 3 dagars spelande sen OB öppnades så en del spelande har det ändå blivit ;) Tror nog jag gillar Rogue mer än warlock och om jag köper det ska jag även testa hunter samt priest.

Dock så tror inte jag att jag kommer köpa för jag vet att jag fastnar så enormt i såna här spel och skiter i RL helt och hållet. Dessutom så tycker jag serverlösningarna är idiotiska. Fick även höra igår att EU-servrarna kommer att översätta till både tyska och franska så alla patchar kommer ligga ca en månad efter.

Det finns dock ett spel som tänkt på det här med servrarna och gemenskapen. Tyvärr vete fasen om deras budget räcker för att stoppa ihop ett storslaget spel där allt funkar och är roligt och inte bara är ytterligare ett MMO-spel som de hoppas tjäna pengar på.
Spelet heter Dark & Light ( http://www.darkandlight.com/ )och de ska ha ett enda serverkluster enligt hemsidan som ska klara av alla spelarna samtidigt, vilket jag tycker låter jävligt intressant.
Box1: Intel@2.5ghz, 3gb ddr2, Geforce 8800GTX, 120gb x 3 i raid0, XP
Box2: Amd Barton2600@2.3ghz, 2gb ddr, 3.3tb, OpenBSD
Box3: Lenovo T41, 2gb ddr2, testrigg för OS
Post Reply