Digitalstyrd variabel resistor

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Digitalstyrd variabel resistor

Post by Pappa-Scan »

Jag och en polare har tänkt oss att vi ska koppla en Tyco-bilbana till parallellporten och styra bilarna från en dator, sedan ska man kunna köra med den över nätet men det är ett annat kapitel.
Så nu undrar jag om det finns någon "digitalstyrd variabel resistor", eller måste vi använda oss utav servon och reglagerna/alternativt en trimpot?
Jag är bättre än dig.
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

jomen visst.. dallas ds 1666, ds 1267, ds 1869.... finns mycket att välja på.. dom där finns på elfa :)
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Är det effektmotståndet i handkontrollerna ni vill ersätta? I så fall duger inte Dallas-kretsarna eftersom dessa inte tål effekterna som kontrollerna normalt hanterar. Jag skulle i stället satsa på styrbara spänningskällor uppbyggda kring någon form av spänningsregulator. Regulatorn i sig skulle kunna styras av nämnda Dallas-potentiometerkrets. Det du behöver veta för att kunna planera bygget är vilket spänningsintervall som banan använder (från lägsta till högsta hastighet hos bilarna) samt maxströmmen som kan uppnås. Detta avgör hur styrkretsen kan byggas.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Illuwatar wrote:Är det effektmotståndet i handkontrollerna ni vill ersätta? I så fall duger inte Dallas-kretsarna eftersom dessa inte tål effekterna som kontrollerna normalt hanterar. Jag skulle i stället satsa på styrbara spänningskällor uppbyggda kring någon form av spänningsregulator. Regulatorn i sig skulle kunna styras av nämnda Dallas-potentiometerkrets. Det du behöver veta för att kunna planera bygget är vilket spänningsintervall som banan använder (från lägsta till högsta hastighet hos bilarna) samt maxströmmen som kan uppnås. Detta avgör hur styrkretsen kan byggas.
Precis, det är motståndet i reglaget som vi ska härma.

Jag får tacka så mycket för svaren och återkommer här sen när bygget är klart :)
Jag är bättre än dig.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Pulsbreddsmodulerad datasignal genom en effekttransistor med försteg? man skriver ett program som kan ge ettor och nollor med olika mängd ettor per nollor efter hur mycket man vill driva bilarna, enbart ettor ger maxfart medas t.ec 01010101 ger halvfart och 0001000100010001 ger väldigt låg fart, det kanske går att ordna mjukvarumässigt?

Kretsen kan göras väldigt billig och du kan med fördel använda optokopplare för att isolera övergången från dator till motorstyrning.
Kan inget om mycket
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Förövrigt är jag rätt intresserad av att få tag i en spänningsstyrd resistor eller digitalt styrd resistor för audiobruk, tänkte bygga en 5.1 förstärkare till datorn nån gång, men vet inte hur jag ska splitta volymkontrollen till alla kanaler :-/
Kan inget om mycket
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Bad_and_ugly wrote:Pulsbreddsmodulerad datasignal genom en effekttransistor med försteg? man skriver ett program som kan ge ettor och nollor med olika mängd ettor per nollor efter hur mycket man vill driva bilarna, enbart ettor ger maxfart medas t.ec 01010101 ger halvfart och 0001000100010001 ger väldigt låg fart, det kanske går att ordna mjukvarumässigt?

Kretsen kan göras väldigt billig och du kan med fördel använda optokopplare för att isolera övergången från dator till motorstyrning.
Efter att ha läst ditt inlägg så tänkte vi använda oss utav två stycken reläer/högeffektiva transistorer, en till varje bana, som drivs av 5 v (lpt-porten) och klarar av ~ 18 v som bilarna drivs av.
Sen styrs det av spänningen från lpt-porten med ettor och nollar. Detta är inte speciellt avancerat så det ska nog fungera relativt enkelt.
Varför tänkte vi inte så från början? :)

Tack för tankeverksamheten ;)
Jag är bättre än dig.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Använd transistorer isåfall, reläer har för lång reaktionstid p.g.a mekaniken :)

Jag rekomenderar även starkt att ni tar och skärmar av signalen mellan printerport och dator, jag kanske kan knåpa ihop ett enkelt kretsschema ifall ni undrar hur man löser det, skrivarporten är inte precis strömstark.. :-/
Kan inget om mycket
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Bad_and_ugly wrote:Använd transistorer isåfall, reläer har för lång reaktionstid p.g.a mekaniken :)

Jag rekomenderar även starkt att ni tar och skärmar av signalen mellan printerport och dator, jag kanske kan knåpa ihop ett enkelt kretsschema ifall ni undrar hur man löser det, skrivarporten är inte precis strömstark.. :-/
Jo, en transistor blir bättre att använda, nästan mest med tanke på att man inte vill höra klick-klick hela tiden :P
Lpt-porten ska ju bara ge en liten impuls så att transistorn vet när den ska öppna/stänga. Det borde inte kräva någon ström alls nästan tycker jag.
Jag är bättre än dig.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Strömstyrkan som krävs beror helt på transistorns hFE-värde dvs förstärkningen av signalen mellan basen och emittorn. Darlingtontransistorer har oftast hög förstärkning eftersom de har en extra transistor som försteg redan inbyggd i en och samma enhet. eftersom det bara handlar om ettor och nollor i denna krets förordar jag starkt optokopplare mellan ptinterport och försteg, på så vis håller du nere utströmmen från printerporten till att bara driva motsvarande en lysdiod plus att om något skulle gå fel på effektsidan så driver du fortfarande bara en lysdiod på printerporten så du slipper elda datorn.

Är du intresserad av ett komplett schema får du gärna höra av dig så kanske jag kan kladda ett i paint :P
Kan inget om mycket
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Använd MOSFET's med logikstyrning - borde vara den enklaste lösningen. MOSFET's är generellt bättre för switchapplikationer (vilket detta verkar bli) jämfört med bipolära transistorer. För att förenkla inkoppling till digital utrustning (som ofta används för att skapa en PWM-signal) finns det speciella MOSFET's som triggar på vanlig TTL-signal.

Kolla på IRL-serien på denna sida:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... k=2458.htm
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Vart är det tänkt att matningsströmmen till effektsidan ska komma ifrån?

Parallellporten kommer iallafall garanterat inte klara av att driva bilarna, så nån extern strömkälla måste ni ha. Tar ni ström från datorn så var noga med kortslutningsskydd och avstörning, bilarnas motorer är induktiva och den elektriska kontakten mellan bil och bana är inte alltid 100%, så det blir en del fulström som kan slå in i datorn annars..

Inte för att vara tjatig, men att ha en icke-elektrisk förbindelse (optisk) mellan dator och motorstyrning kan vara att föredra på många sätt, undvika jordslingor, bättre säkerhet vid eventuella trasigheter och slippa risk för störningar. Dessutom ser det ju manligare ut med fler komponenter på kretskortet ;)
Last edited by Bad_and_ugly on 2004-12-09 19:04:48, edited 1 time in total.
Kan inget om mycket
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag skulle rekommendera ett separat nätagg (det ingår väl ett med bilbanan?) kombinerat med optokopplare mellan dator och styrelektronik. Detta blir enklare än att få till de filter som måste till så att datorn inte skadas av störningar och dylikt.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

En del (lite äldre) bilbanor vet jag sen barndomen levererades med en batterilåda istället för trafo och när batterierna var slut var det inte lika roligt längre.. men med en rätt dimensionerad transformator bör det inte vara några problem. 12v vet jag får bilarna att svarva däck t.o.m :P
Kan inget om mycket
User avatar
Stiff
Posts: 202
Joined: 2002-03-11 21:34:56
Location: Lund
Contact:

Post by Stiff »

Bad_and_ugly wrote:Förövrigt är jag rätt intresserad av att få tag i en spänningsstyrd resistor eller digitalt styrd resistor för audiobruk, tänkte bygga en 5.1 förstärkare till datorn nån gång, men vet inte hur jag ska splitta volymkontrollen till alla kanaler :-/
Digitala potentiometrar för audiobruk är en liten kategori för sig själv, delv för att de är logaritmiskt skalade, dels för att de brukar innehålla lite mer störförebyggande finesser. Det brukar gå att sampla sådanan från tillverkarnas hemsidor ;)
Var har du flest Watt? I datorn eller i stereon?
Fundera på saken och notera ironin
Post Reply