Vad händer med för mycket kylpasta på CPU?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Vad händer med för mycket kylpasta på CPU?

Post by madr »

Jag är litet nyfiken ... Varför bör man inte ha kylpasta över hela CPU:n? Riskerar man att bränna något?
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Kylpasta används enbart för att få ordentligt kontakt mellan den varma ytan och kylaren, kladdar du på för mycket så blir kylförmågan sämre iom att pastan inte leder värme lika bra som kylflänsen, kladdar du sen på för mycket av en del sorters pasta så att det kläms ut på sidorna och hamnar på kretskortet kan du få kortslutning där.
Lagom är alltid bäst och i det här fallet är lagom väldigt lite.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Om processorn inte har en heatspreader tex som på socket a så ska man bara ha kylpasta på kärnan, vissa kylpastor kan bli elektriskt ledande så risken finns att det blir kortslutning ifall man applicerar den på fel ställen.

mängden kylpasta bör bara av så det blir ett jämt papperstunt lager.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Personligen tycker jag att många verkar ta för allvarligt på kylpastan.

Det är uppenbart att den behövs, men sättet folk breder ut den, med papperstunna laer osv känns lite väl överdrivna. För min del känns det dessutom som att man riskerar att få luftbublor när man gör på det sättet om man inte är oerhört exakt.

Jag kör med vanlig kiselpasta. (dvs vit pasta). silverpasta ger mer problem än vad den gör nytta i och med att den kladdar, missfärgar och leder ström i värsta fall.

Påstrykningen är ganska så simpel, lägg en lagom stor klick i mitten på processorn, tryck dit kylflänsen och "massera dit den". Dvs flytta kylflänsen aningen åt sidorna så att man trycker ut pastan åt sidorna. När man sedan spänner fast processorn blir det ett sådant tryck att den med hjälp av värmen trycks ut på sidorna och man har precis den mängden pasta som behövs.

Funkar det? Jo, jag har aldrig luftbubblor och det är inte onödigt mycket pasta där när jag sedan tar av allt och kollar nästa gång man är och fixar med grejerna. Normalt så brukar det bli ett sådant "sug" mellan kylflänsen och processorn så processorn rycks ur sockeln utan att jag lyft på spärren (dvs den sitter fast under processorn) ;)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
kOzE
Posts: 85
Joined: 2004-08-06 11:43:21
Location: Stockholm

Post by kOzE »

Den pasta som är enklast att applicera är Arctic Silver, då den är lite trögare i konsistensen. Det här med kylpasta är inte i närheten av så allvarlig som det verkar, och man får fan vara klumpig för att mislyckas. Jag trodde att det var dåligt att köra med "massagemetoden" eftersom det lätt blir "hotspots" i hörnen på processorn dit pastan inte når. Hursomhelst så bör man kanske tänka över hur lämpad man är att pilla på dyra komponenter om man inte är kapabel att lägga kylpasta på ett vettigt sätt. ;)
│ Carpe Diem │
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

kan ju bara lägg in en liten komentar eftersom jag då har lyckats tabba mig med kylpastan. vad som igentligen hände vet jag inte men datorn bara hängde sig helatiden upp på DH kunde inte fatta vad det var. slet ur allt ur burken o så att det låg nog en aningen mycket pasta runt om kärnan på processorn så jag fick tag i T-röd. tvättade lite o den burken funkade fin fint sen. antagligen fick jag någon form av kortis vid multippler låset (Det var där det var lite kletat)
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

jag håller med Axman till ca 99%
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Man skall bara ha pasta på kontaktytan mellan prollen och flänsen :P Det skall bara vara så att det täcker de ev tunna sprickorna mellan de två :) Tunnt alltså 8) Sedan är det faktiskt skillnad på pasta och pasta läs THG test på prescotten nu senast t ex 8)
Vem f.n fann upp fanér?
erpan
Posts: 133
Joined: 2003-07-20 18:54:28

Post by erpan »

Jalle64 wrote:Man skall bara ha pasta på kontaktytan mellan prollen och flänsen :P Det skall bara vara så att det täcker de ev tunna sprickorna mellan de två :) Tunnt alltså 8) Sedan är det faktiskt skillnad på pasta och pasta läs THG test på prescotten nu senast t ex 8)
Kolla boxed p4 det är ganska mycket pasta på dom kuddarna som det ser ut som på undersidan.

Jag satte på kylpasta på en 3200+ sådär lite som du sa den starta om hela tiden då tog jag lite mer men jag smetade ut i kanterna sen tog jag lite mer i mitten så att pastan ej ska komma utanför. sätter man en stor klick i mitten är det svårt att veta hur mycket det pressas ut mot kanterna.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

erpan wrote:
Jalle64 wrote:Man skall bara ha pasta på kontaktytan mellan prollen och flänsen :P Det skall bara vara så att det täcker de ev tunna sprickorna mellan de två :) Tunnt alltså 8) Sedan är det faktiskt skillnad på pasta och pasta läs THG test på prescotten nu senast t ex 8)
Kolla boxed p4 det är ganska mycket pasta på dom kuddarna som det ser ut som på undersidan.

Jag satte på kylpasta på en 3200+ sådär lite som du sa den starta om hela tiden då tog jag lite mer men jag smetade ut i kanterna sen tog jag lite mer i mitten så att pastan ej ska komma utanför. sätter man en stor klick i mitten är det svårt att veta hur mycket det pressas ut mot kanterna.
Du skall ha pasta ända ut i kanterna på processorn på en Athlon 64, och ända ut i kanten på kärnan på en Athlon xp m.m.... :P
Eller jag förstod inte riktigt vad du mena? ?!?
Vem f.n fann upp fanér?
Post Reply